Scenariusz
Temat
Tworzenie wykresu na podstawie kilku serii danych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy VII‑VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Projektowanie arkusza kalkulacyjnego.
Cele szczegółowe
1. Tworzenie wykresów odpowiednich do prezentacji danych na podstawie kilku serii danych.
2. Formatowanie wykresów.
Efekty uczenia
Uczeń:
- tworzy wykresy odpowiednie do zaprezentowania danych opartych na kilku seriach danych,
- formatuje wykres.
Metody kształcenia
1. Pogadanka.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie informacje na temat wykresów.
Na początku lekcji uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
- Co to jest wykres?
- Do czego służy wykres?
- Jakie typy wykresów znacie?
- Czy typ wykresu należy dobrać do prezentowanych danych?
[Ilustracja 1]
Seria danych to wiersz lub kolumna liczb wprowadzonych do arkusza i reprezentowanych na wykresie. Bardzo często zdarza się, że po utworzeniu arkusza modyfikujemy wykres tak, aby mógł zawierać kolejne dodane serie danych.
Realizacja lekcji
Wykres wykonany w Excelu zawsze oparty jest o pewien zakres danych zaznaczony w arkuszu przed utworzeniem wykresu. Już przy tworzeniu wykresu mamy więc wpływ na to, jakie dane ukażą się na wykresie.
Jeśli po wykonaniu wykresu chcemy zmodyfikować zakres danych, powinniśmy wykorzystać opcję Zaznacz dane, znajdującą się na karcie Projektowanie sekcji Narzędzia wykresów lub w podręcznym menu. W pojawiającym się oknie Wybieranie źródła danych możemy edytować wykorzystywane na wykresie serie danych.
[Ilustracja 2]
[Ilustracja 3]
Jeśli wykres znajduje się na tym samym arkuszu co dane, dostępne są jeszcze dwie uproszczone metody dodawania serii do wykresu.
Metoda 1
Po zaznaczeniu wykresu pola serii danych zaznaczone są w arkuszu obszarami z widocznymi uchwytami zmiany rozmiaru. Przeciągnij uchwyty tak, aby obszary zawierały odpowiednie dane.
Metoda 2
Zaznacz komórki, które zawierają serię danych, skopiuj je do schowka, wskaż wykres i wklej.
[Slideshow]
Polecenie 1
Wykonaj wykresy w arkuszu kalkulacyjnym na podstawie slajdów.
Polecenie 2
Wyszukaj w internecie dane dotyczące średnich temperatur dobowych i opadów dla Suwałk i Tarnowa w każdym z miesięcy ostatniego roku. Przygotuj tabelę w arkuszu kalkulacyjnym, do której wprowadzisz dane. Oblicz dla każdej z miejscowości średnią roczną temperaturę oraz sumę opadów w roku. Sporządź wykresy porównujące temperaturę i opady w obu miastach. Typy wykresów dobierz tak, aby były twoim zdaniem jak najbardziej czytelne. Korzystając z wykresu kombi, umieść na wykresie dane dotyczące zarówno opadów, jak i temperatur.
Podsumowanie lekcji
Graficzne prezentowanie danych, liczb, prognoz czy trendów czyni je bardziej zrozumiałymi dla odbiorców.