Polecenie 1

W schemacie interaktywnym masz możliwość sprawdzenia, czy trójkąt jest prostokątny lub wygenerowania trójki pitagorejskej.

1. W części „Sprawdź, czy trójkąt jest prostokątny” wpisz dwie dodatnie, całkowite wartości długości przyprostokątnych. Następnie wstawiaj różne długości przeciwprostokątnych. Spróbuj trafić tak, by powstał trójkąt prostokątny.

2. W części „Wygeneruj trójkę pitagorejską” wygeneruj trójkę pitagorejską i jej wartości wstaw w „Sprawdź, czy trójkąt jest prostokątny”. Dlaczego otrzymany trójkąt jest prostokątny?

Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego, a następnie wykonaj polecenia.

R2i0bfxwcEBfy1
Schemat blokowy 1. Nagłówek: Sprawdź, czy trójkąt jest prostokątny, gdzie a, b- długości przyprostokątnych; c - długość przeciwprostokątnej oraz m, n - liczby nieparzyste. Pierwszy przykład: Weźmy następujące liczby: a=3, b=1, a=1. Po wybraniu liczb, przejdziemy do schematu. 1. Zielona elipsa // Start, 2.Żółty romb // Znam m, n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez pierwsze rozgałęzienie 3. Fioletowy równoległobok//a=3, b=1, a=1. 4. Zółty romb // a mniejsze od c, b mniejsze od c, a plus b większe od c. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez pierwsze rozgałęzienie. 4. Niebieski prostokąt // nie można zbudować trójkąta o tych bokach.5. Zielona elipsa // Koniec Drugi przykład: Weźmy następujące liczby: a=3, b=4, a=5. Po wybraniu liczb, przejdziemy do schematu. 1. Zielona elipsa // Start, 2.Żółty romb // Znam m, n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez pierwsze rozgałęzienie 3. Fioletowy równoległobok//a=3, b=4, a=5. 4. Zółty romb // a mniejsze od c, b mniejsze od c, a plus b większe od c. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 4. Niebieski prostokąt // a2+b2=32+42=25, c2=52=25 5. Żółty romb // 25=25. Dwa rozgałęzienia 1.nie, 2.tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 6. Niebieski prostokąt // trójkąt o podanych bokach jest prostokątny. 7. Zielona elipsa // Koniec. Trzeci przykład: Weźmy następujące liczby: a=3, b=4, a=6. Po wybraniu liczb, przejdziemy do schematu. 1. Zielona elipsa // Start, 2.Żółty romb // Znam m, n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez pierwsze rozgałęzienie 3. Fioletowy równoległobok//a=3, b=4, a=6. 4. Zółty romb // a mniejsze od c, b mniejsze od c, a plus b większe od c. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 4. Niebieski prostokąt // a2+b2=32+42=25, c2=62=36 5. Żółty romb // 25=36. Dwa rozgałęzienia 1.nie, 2.tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez pierwsze rozgałęzienie. 6. Niebieski prostokąt // trójkąt o podanych bokach nie jest prostokątny. 7. Zielona elipsa // Koniec. Schemat blokowy 2. Nagłówek: Wygeneruj trójkę pitagorejską, gdzie a, b- długości przyprostokątnych; c - długość przeciwprostokątnej oraz m, n - liczby nieparzyste. Pierwszy przykład: Weźmy następujące liczby: m=1, n=1. Po wybraniu liczb, przejdziemy do schematu. 1. Zielona elipsa // Start, 2.Żółty romb // Znam m, n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 3. Fioletowy równoległobok // m=3, n=1 4. Żółty romb // m większe od n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 5. Niebieski prostokąt // m musi być większe od n. 6. Zielona elipsa// Koniec. Drugi przykład: Weźmy następujące liczby: m=1, n=1. Po wybraniu liczb, przejdziemy do schematu. 1. Zielona elipsa // Start, 2.Żółty romb // Znam m, n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 3. Fioletowy równoległobok // m=1, n=1 4. Żółty romb // m większe od n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 5. Niebieski prostokąt // m musi być większe od n. 6.Żółty romb// m,n=2k+1, gdzie k należy do zbiory liczb naturalnych. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 7 Niebiski prostokąt // a=mn=3·1=3, b=m2-n22=32-122=4, b=m2+n22=32+122=5. 8. Zielona elipsa // Koniec. Trzeci przykład: Weźmy następujące liczby: m=1, n=1. Po wybraniu liczb, przejdziemy do schematu. 1. Zielona elipsa // Start, 2.Żółty romb // Znam m, n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 3. Fioletowy równoległobok // m=4, n=1 4. Żółty romb // m większe od n. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez drugie rozgałęzienie. 5. Niebieski prostokąt // m musi być większe od n. 6.Żółty romb// m,n=2k+1, gdzie k należy do zbiory liczb naturalnych. Dwa rozgałęzienia 1. nie 2. tak. Wybieramy ścieżkę prowadzącą przez pierwsze rozgałęzienie. 7 Niebiski prostokąt // podana liczba nie jest nieparzysta. 8. Zielona elipsa // Koniec.
Polecenie 2

Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.

R19u3B3WHdNXS
Podane są długości boków trójkątów. Które z nich są prostokątne? Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 12, 15, 2. 12, 13, 14, 3. 15, 8, 17, 4. 35, 12, 37
RPT2pSisDbEaS
Wybierz trójki pitagorejskie. Możliwe odpowiedzi: 1. 10, 12, 15, 2. 12, 13, 15, 3. 30, 16, 34, 4. 15, 20, 25
RM0j63kAI7h3q
Wybierz, który z trójkątów po wstawieniu w miejsce x liczby 15 jest trójkątem prostokątnym. Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 12, x, 2. 13, 14, x, 3. x, 8, 17, 4. x, 20, 25
1
Polecenie 3

Zbuduj algorytm sprawdzający czy trójkąt jest prosotkątny oraz generujący trójki pitagorejskie, mając dane a, b – długości przyprostokątnych, c – długość przeciwprostokątnej oraz m, n – liczby nieparzyste.

R1FT8HbBbQYaV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Przygotuj w języku Python algorytm sprawdzający czy trójkąt jest prosotkątny oraz generujący trójki pitagorejskie, mając dane a, b – długości przyprostokątnych, c – długość przeciwprostokątnej oraz m, n – liczby nieparzyste.