O autorce

R1601zhusS2GS1
Julia Hartwig, polska pisarka i tłumaczka.
Źródło: Mariusz Kubik, 21.11.2009 r., Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Julia Hartwig (1921–2017) – poetka, eseistka, tłumaczka, autorka książek i słuchowisk dla dzieci. Pierwszy zbiór wierszy, Pożegnania, wydała w roku 1956. Jej twórczość jest eklektyczna – łączy w sobie wiele tradycji, nawiązuje do poezji dyskursywnej, intelektualnej, nie pomija także dokonań awangardy. Styl Hartwig cechuje się prostotą i komunikatywnością, a także umiejętnością oddania uczuć i wrażeń. Autorka znakomicie posługiwała się formą poematu prozą, w czym dużą rolę odgrywał jej kontakt m.in. jako tłumaczki z poezją francuską. Wiersze, a także proza poetycka o sztuce – obrazach i artystach – zajmują ważne miejsce w jej twórczości. Znajdują się wśród nich zarówno znakomite ekfrazyekfrazaekfrazy, jak i poetyckie interpretacje dzieł sztuki. Wśród jej zbiorów warto wymienić: Zobaczone (1999), Wiersze amerykańskie (2002), Jasne niejasne (2009).

ekfraza

Praca z utworem poetyckim

Polecenie 1

Etap pierwszy: zapoznanie się z wierszem

  • Kilkakrotnie przeczytaj tekst (w przypadku utworów poetyckich zaleca się czytanie na głos, ponieważ tylko taka lektura umożliwia poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

  • „Poddaj się” atmosferze wiersza, wsłuchaj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności czytania.

  • Zapisz imię i nazwisko autorki, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

Kilkakrotnie zapoznaj się z tekstem (w przypadku utworów poetyckich zaleca się zapoznanie dźwiękowe, ponieważ taka lektura umożliwia poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

„Poddaj się” atmosferze wiersza, wczuj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się.

Zapisz imię i nazwisko autorki, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

Rz1OGrV8vAcif
(Uzupełnij).
Julia Hartwig Tygrys w domu

Kiedy Celnik Rousseau
namalował szczerzącego zęby tygrysa
w dżungli przypominającej Jardin des Plantes
był tym widokiem tak przerażony,
że zadrżał rzucił się do okna
by wołać o pomoc

Obyśmy i my pisząc wiersz czy malując obraz
wierzyli w niego tak realnie
jak byśmy tworzyli samo życie

m Źródło: Julia Hartwig, Tygrys w domu, [w:] To wróci, Warszawa 2007.
Polecenie 2

Etap drugi: zrozumienie treści

  • Zanotuj odpowiedzi na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak oddziałuje on na ciebie?

  • Zapisz wstępną hipotezę lub hipotezy interpretacyjne.

  • Zaznacz ważne, kluczowe fragmenty, słowa.

  • Co jest tematem wiersza?

R1Dra0BJZD8nz
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  • Zbadaj stronę formalną tekstu (wszystkie środki poetyckie).

  • Zaznacz fragmenty, które wydają ci się niezwykłe, i skomentuj je.

Zbadaj stronę formalną tekstu (wszystkie środki poetyckie).

Wymień fragmenty, które wydają ci się niezwykłe, i skomentuj je.

RFMmVMWQXeqJZ
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Określ temat każdej ze strof.

RkVa6O1eBMwAr
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Wskaż w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.

Wymień środki poetyckie zastosowane w utworze i określ ich funkcję.

RGhrNsDlreMjo
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Po przedstawieniu interpretacji nadszedł czas na własne wnioski i oceny. Powinieneś odpowiedzieć na pytania: Jakie znaczenie ma dla ciebie ten wiersz? Czy temat, który podjęła autorka, zainteresował cię? Jak rozumiesz zadania współczesnej sztuki i artystów? Czy zgadzasz się z koncepcją sztuki, którą przedstawiła Hartwig? Powyższe pytania potraktuj jedynie jako podpowiedzi i samodzielnie zdecyduj, jak podsumujesz swoje rozważania o wierszu Tygrys w domu.

RjkPOvyvX2ZT2
(Uzupełnij).