Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865‑1940) – poeta, nowelista, powieściopisarz, dramaturg. Jako poeta zadebiutował w roku 1891 zbiorem Poezje, kolejne pod tym samym tytułem były opatrzone numerami serii. Do 1924 r. ukazało się ich osiem. Sławę najważniejszego poety swojego pokolenia przyniosła mu seria druga, w której znalazły się wiersze odwołujące się do filozofii Arthura Schopenhauera i Friedricha Nietzschego, wyrażające nastroje dekadenckie, wyznania niewiary i zwątpienia. Pełna cierpień egzystencja człowieka znajdowała ukojenie w kulcie sztuki (np. wiersz Evviva l’arte) i miłości erotycznej (Lubię, kiedy kobieta...). Seria trzecia przyniosła impresje z podróży do Włoch, wiersze o tematyce antycznej oraz poetyckie transpozycje dzieł sztuki.
W poezji Tetmajera można znaleźć ślady wpływów symbolizmu, impresjonizmu i parnasizmu. Ważną rolę w jego twórczości odgrywała fascynacja Tatrami i folklorem góralskim (urodził się w Ludźmierzu na Podhalu), znalazło to swój wyraz zarówno w wierszach, jak i w prozie (zbiór opowiadań Na Skalnym Podhalu). Maria Podraza‑Kwiatkowska pisze:
Kazimierz Tetmajer – metafizyk
Był Kazimierz Tetmajer niesłychanie wrażliwy na piękno świata zewnętrznego: opisywał je w całym bogactwie kształtów, barw, niuansów świetlnych. Był to sensualista chłonący wszystkimi zmysłami urok tatrzańskiej przyrody, niezwykłość pejzażu włoskiego czy piękno kobiecego ciała. Pesymizm, stale towarzyszący poecie smutek istnienia, poczucie samotności i pustki – w tym właśnie chłonięciu świata znajdowały antidotum: zapomnienie i ukojenie.
ma Źródło: Kazimierz Tetmajer – metafizyk, [w:] Anna Czabanowska-Wróbel, Paweł Próchniak, Marian Stala, Poezja Kazimierza Tetmajera – Interpretacje, Kraków 2003.
Praca z utworem poetyckim
Polecenie 1
Etap pierwszy: zapoznanie się z wierszem
Kilkakrotnie przeczytaj tekst (w przypadku utworów poetyckich zaleca się czytanie na głos, ponieważ tylko przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).
„Poddaj się” wierszowi, wsłuchaj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności czytania.
Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.
1. Kilkakrotnie zapoznaj się z tekstem (w przypadku utworów poetyckich, jeśli to możliwe, zaleca się wersję dźwiękową, ponieważ przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).
2. „Poddaj się” wierszowi, wczuj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się z utworem.
3. Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.
R1YuTsUfPh3XF
Kazimierz Przerwa-TetmajerDanae Tycjana
Na miękkim puchu białego posłania promienna cała od słońca pozłoty, Danae, Zeusa spragniona pieszczoty, z osłon swe ciało dziewicze odsłania.
Z niebios się ku niej świetlny obłok słania i nagle deszcz zeń na nią spada złoty: to bóg, miłosnej czując żar tęsknoty, zwisł nad cichego pełną pożądania.
Nagie jej ciało widzi i błękitu jej wielkich cudnych źrenic blask przymglony, senny, wśród boskiej rozkoszy zachwytu.
Przed złotym deszczem, od słonecznej strony, u stóp jej białych, podobny do świtu, gdy dnieje: Amor uchodzi spłoniony.
1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Danae Tycjana, [w:] tegoż, Poezje, wybór Małgorzata Baranowska, Kraków 1996.
Polecenie 2
Etap drugi: zrozumienie treści
Odpowiedz na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak on na ciebie oddziałuje?
Zapisz swoje pierwsze, wstępne hipotezy interpretacyjne.
Zaznacz ważne, kluczowe fragmenty, słowa.
Co jest tematem wiersza?
1. Odpowiedz na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak on na ciebie oddziałuje?
2. Zapisz swoje pierwsze, wstępne hipotezy interpretacyjne.
3. Wymień ważne, kluczowe fragmenty, słowa.
4. Co jest tematem wiersza?
RbGCqzFR52cJd
Polecenie 3
Etapy trzeci i czwarty: analiza i interpretacja
Zbadaj stronę formalną tekstu (środki poetyckie).
Zaznacz wszelkie dostrzeżone osobliwości tekstu, nazwij je i skomentuj.
1. Zbadaj stronę formalną tekstu (środki poetyckie).
2. Wymień wszelkie dostrzeżone osobliwości tekstu, nazwij je i skomentuj.
RsPl0cT4MGXg4
Ćwiczenie 1
Określ perspektywę spojrzenia przyjętą w każdej ze strof. Czyimi oczami obserwujemy opisaną w utworze miłosną scenę?
Określ perspektywę spojrzenia przyjętą w każdej ze strof. Odpowiedz na pytanie: czyimi oczami obserwujemy opisaną w utworze miłosną scenę?
R15iOqMidmxZ5
RQw8Ar2NYzVEg
Ćwiczenie 2
Wskaż w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.
Wymień zawarte w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.
R1IjGX3OVCkev
RN0HUBDQQCmVq
Polecenie 4
Po przedstawieniu interpretacji nadszedł czas na własne wnioski i oceny. Odpowiedz na pytania: Jakie znaczenie ma dla ciebie ten wiersz? Czy tekst zainteresował cię? Oddziałał na wyobraźnię? Czy przedstawiona tu wizja miłości ma charakter uniwersalny? A może należy ją odłożyć do lamusa? Powyższe pytania potraktuj jedynie jako podpowiedzi. Ostatecznie zdecyduj samodzielnie, jak podsumujesz swoje rozważania o wierszu Danae Tycjana.