O autorze

R1OjWC5rbiIvZ1
Portret Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Źródło: Wikimedia Commons za Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865‑1940) – poeta, nowelista, powieściopisarz, dramaturg. Jako poeta zadebiutował w roku 1891 zbiorem Poezje, kolejne pod tym samym tytułem były opatrzone numerami serii. Do 1924 r. ukazało się ich osiem. Sławę najważniejszego poety swojego pokolenia przyniosła mu seria druga, w której znalazły się wiersze odwołujące się do filozofii Arthura Schopenhauera i  Friedricha Nietzschego, wyrażające nastroje dekadenckie, wyznania niewiary i zwątpienia. Pełna cierpień egzystencja człowieka znajdowała ukojenie w kulcie sztuki (np. wiersz Evviva l’arte) i miłości erotycznej (Lubię, kiedy kobieta...). Seria trzecia przyniosła impresje z podróży do Włoch, wiersze o tematyce antycznej oraz poetyckie transpozycje dzieł sztuki.

W poezji Tetmajera można znaleźć ślady wpływów symbolizmu, impresjonizmu i parnasizmu. Ważną rolę w jego twórczości odgrywała fascynacja Tatrami i folklorem góralskim (urodził się w Ludźmierzu na Podhalu), znalazło to swój wyraz zarówno w wierszach, jak i w prozie (zbiór opowiadań Na Skalnym Podhalu). Maria Podraza‑Kwiatkowska pisze:

Kazimierz Tetmajer – metafizyk

Był Kazimierz Tetmajer niesłychanie wrażliwy na piękno świata zewnętrznego: opisywał je w całym bogactwie kształtów, barw, niuansów świetlnych. Był to sensualista chłonący wszystkimi zmysłami urok tatrzańskiej przyrody, niezwykłość pejzażu włoskiego czy piękno kobiecego ciała. Pesymizm, stale towarzyszący poecie smutek istnienia, poczucie samotności i pustki – w tym właśnie chłonięciu świata znajdowały antidotum: zapomnienie i ukojenie.

ma Źródło: Kazimierz Tetmajer – metafizyk, [w:] Anna Czabanowska-Wróbel, Paweł Próchniak, Marian Stala, Poezja Kazimierza Tetmajera – Interpretacje, Kraków 2003.

Praca z utworem poetyckim

Polecenie 1

Etap pierwszy: zapoznanie się z wierszem

  1. Kilkakrotnie przeczytaj tekst (w przypadku utworów poetyckich zaleca się czytanie na głos, ponieważ tylko przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

  2. „Poddaj się” wierszowi, wsłuchaj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności czytania.

  3. Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

1.  Kilkakrotnie zapoznaj się z tekstem (w przypadku utworów poetyckich, jeśli to możliwe,  zaleca się wersję dźwiękową, ponieważ przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

2.  „Poddaj się” wierszowi, wczuj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się z utworem.

3. Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

R1YuTsUfPh3XF
(Uzupełnij).
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Danae Tycjana

Na miękkim puchu białego posłania
promienna cała od słońca pozłoty,
Danae, Zeusa spragniona pieszczoty,
z osłon swe ciało dziewicze odsłania.

Z niebios się ku niej świetlny obłok słania
i nagle deszcz zeń na nią spada złoty:
to bóg, miłosnej czując żar tęsknoty,
zwisł nad cichego pełną pożądania.

Nagie jej ciało widzi i błękitu
jej wielkich cudnych źrenic blask przymglony,
senny, wśród boskiej rozkoszy zachwytu.

Przed złotym deszczem, od słonecznej strony,
u stóp jej białych, podobny do świtu,
gdy dnieje: Amor uchodzi spłoniony.

1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Danae Tycjana, [w:] tegoż, Poezje, wybór Małgorzata Baranowska, Kraków 1996.
Polecenie 2

Etap drugi: zrozumienie treści

  1. Odpowiedz na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak on na ciebie oddziałuje?

  2. Zapisz swoje pierwsze, wstępne hipotezy interpretacyjne.

  3. Zaznacz ważne, kluczowe fragmenty, słowa.

  4. Co jest tematem wiersza?

1. Odpowiedz na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak on na ciebie oddziałuje?

2.  Zapisz swoje pierwsze, wstępne hipotezy interpretacyjne.

3.  Wymień ważne, kluczowe fragmenty, słowa.

4.  Co jest tematem wiersza?

RbGCqzFR52cJd
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Etapy trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  1. Zbadaj stronę formalną tekstu (środki poetyckie).

  2. Zaznacz wszelkie dostrzeżone osobliwości tekstu, nazwij je i skomentuj.

1. Zbadaj stronę formalną tekstu (środki poetyckie).

2. Wymień wszelkie dostrzeżone osobliwości tekstu, nazwij je i skomentuj.

RsPl0cT4MGXg4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Określ perspektywę spojrzenia przyjętą w każdej ze strof. Czyimi oczami obserwujemy opisaną w utworze miłosną scenę?

Określ perspektywę spojrzenia przyjętą w każdej ze strof. Odpowiedz na pytanie: czyimi oczami obserwujemy opisaną w utworze miłosną scenę?

R15iOqMidmxZ5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wskaż w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.

Wymień zawarte w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.

R1IjGX3OVCkev
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Po przedstawieniu interpretacji nadszedł czas na własne wnioski i oceny. Odpowiedz na pytania: Jakie znaczenie ma dla ciebie ten wiersz? Czy tekst zainteresował cię? Oddziałał na wyobraźnię? Czy przedstawiona tu wizja miłości ma charakter uniwersalny? A może należy ją odłożyć do lamusa? Powyższe pytania potraktuj jedynie jako podpowiedzi. Ostatecznie zdecyduj samodzielnie, jak podsumujesz swoje rozważania o wierszu Danae Tycjana.

RVzQrhHy6WEjw
(Uzupełnij).