Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
W podanych cytatach podaj jedną z cech danego gatunku - epopei, poematu elegijnego, gawędy i sielanki.
W podanych cytatach podaj jedną z cech danego gatunku - epopei, poematu elegijnego, gawędy i sielanki.
R1UJ0N0CpugJS
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie zamieszczonych przykładów i informacji zawartych w bloku tekstowym wyjaśnij, czym charakteryzuje się synkretyzm Pana Tadeusza.

RsuU8AZHkCtBP
(Uzupełnij).
RgND9Xv5I8g8T1
Schemat interaktywny ilustruje zjawisko synkretyzmu literackiego Pana Tadeusza. Tworzą je cztery elementy. Są to: epopeja (punkty 1-4), elegia (punkty 5-9), gawęda (punkty 10-13) i sielanka (punkty 14-18). Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Epopeja. Ilustracja przedstawia dwie postaci. Jest to bardzo młody mężczyzna z wieńcem na głowie. Młodzieniec jest półnagi. Tylko biodra są osłonięte wąskim paskiem tkaniny. Postać ma lekko pochyloną głowę, owalną twarz, delikatne, chłopięce rysy, długą szyję. W rękach trzyma lirę. Z tyłu, za młodzieńcem stoi skrzydlata muza. Jest to młoda kobieta. Ma upięte w kok falujące włosy. Okrągłą twarz, otwarte usta. Postać pochyla głowę. Prawą rękę wysuwa w kierunku ręki młodzieńca. Zdaje się instruować młodego wykonawcę. Ubrana jest w długą suknię bez rękawów. Pod jej nogami leżą kwiaty. Po bokach rosną drzewa. W tle znajduje się wzgórze i stojąca na nim grecka świątynia. Gustave Moreau, Hezjod i muza Melpomena w lesie, 1891
Źródło: domena publiczna


epopeja (gr. epopoiía; épos ‘słowo’, poiéō ‘czynię’, ‘tworzę’) – inaczej epos; także umowne określenie stosowane w odniesieniu do większych utworów powieściowych, przedstawiających szeroki, realistyczny obraz społeczeństwa w przełomowych momentach historycznych; w literaturze polskiej mianem epopei (narodowej) nazwano Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. 2. Epopeja. Cechy gatunkowe epopei: → epickość, czyli rozbudowana opowieść: wielowątkowa, epizodyczna
→ bohater wybitny lub tzw. bohater zbiorowy dokonujący wielkich czynów
→ przełomowy moment dziejowy
→ rozbudowana apostrofa (inwokacja) rozpoczynająca utwór, skierowana do muzy
→ narrator wszechwiedzący trzecioosobowy, obiektywny, zdystansowany wobec opowiadanych wydarzeń
→ współistnienie dwóch płaszczyzn fabularnych – świata bogów i świata ludzi
→ porównania homeryckie
→ patetyczny, czyli wzniosły styl
→ występowanie stałych epitetów
→ heksametr jako miara wierszowa
→ mała rozpiętość czasowa narracji. 3. Przykład: Ilustracja przedstawia fragment tekstu napisanego w języku greckim. Homer, Iliada, pierwsze słowa eposu
Źródło: domena publiczna
. 4. Epopeja. Przykład:
Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie.
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie
Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 162. . 5. Elegia. Ilustracja przedstawia niską kamienną kolumnę ozdobioną płasko rzeźbionym wieńcem i girlandą wykonaną z kwiatów. Opiera się o nią naga młoda kobieta. Ukazuje lewy profil. Ma owalną twarz, jasne brwi i wąskie oczy. Jej nos jest prosty, a usta delikatnie uchylone. Włosy są długie, lekko falujące. Opadają do przodu. Kobieta kładzie na szczycie kolumny ręce zgięte w łokciach. Opiera o nie pochyloną głowę. Lewa noga postaci jest ugięta w kolanie. Na ziemi przy podstawie kolumny siedzi skrzydlaty Amor z podkulonymi nogami. Jest to nagi chłopiec z mocno kręconymi włosami. Pochyla głowę, wyciera oczy zaciśniętymi piąstkami. W tle rosną drzewa. William-Adolphe Bouguereau, Elegia, 1899
Źródło: domena publiczna


elegia (łac. gr. elegeía élegos ‘pieśń żałobna’) – w starożytnej poezji gatunek z pogranicza epiki i liryki, wywodzi się z pieśni żałobnej; obejmuje utwory ujęte w formę elegijnego dystychu o różnorodnej tematyce i nastroju. 6. Elegia. Cechy gatunkowe elegii: → utwór liryczny w formie dystychu lub współcześnie bez określonej miary wierszowej
→ o refleksyjnym nastroju
→ utrzymany w tonie skargi
→ w swoim założeniu dotyka spraw osobistych i ważnych, pytań egzystencjalnych
→ nostalgiczny w perspektywie upływającego czasu
→ w antyku miał charakter żałobny. 7. Elegia. Przykład:
Tak nas powrócisz cudem na Ojczyzny łono.
Tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 162–163. . 8. Elegia. Przykład:
Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie
Święty i czysty jak pierwsze kochanie,
Nie zaburzony błędów przypomnieniem,
Nie podkopany nadziei złudzeniem
Ani zmieniony wypadków strumieniem.
Adam Mickiewicz, Epilog, [w:] tenże, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 537.. 9. Elegia. Przykład:
Wszyscy uklękli; a wtem ozwał się pod progiem
Dzwonek: znak, że przyjechał pleban z Panem Bogiem.

Właśnie już noc schodziła i przez niebo mleczne,
Różowe, biegą pierwsze promyki słoneczne;
Wpadły przez szyby jako strzały brylantowe,
Odbiły się na łożu o chorego głowę
I ubrały mu złotem oblicze i skronie,
Że błyszczał jako święty w ognistej koronie.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 460. . 10. Gawęda. Ilustracja przedstawia dojrzałego szlachcica idącego piaszczystą drogą. Postać ukazuje lewy półprofil. Mężczyzna jest szczupły, jego twarz jest owalna. Marszczy czoło i krzaczaste brwi. Oczy są głęboko osadzone, nos jest prosty. Ma sumiaste wąsy. Mężczyzna pochyla głowę z podgolonymi włosami. Pośrodku ma gęste, falujące włosy. Ubrany jest w długi kontusz z zawiązanym w talii pasem. Przy lewym boku ma szablę. Prawą rękę opiera o laskę. Za mężczyzną podąża młody jeździec. Mężczyzna ma pociągłą twarz z wyrazistymi brwiami. Po bokach głowy zwisają mu pejsy. Na plecy opada mu peleryna. Mężczyzna prowadzi drugiego, osiodłanego konia. Na drugim planie stoi dwóch chłopów. Mężczyzna trzyma w dłoniach słomiany kapelusz. Kobieta ma na głowie chustkę. W tle pasą się konie i rosną drzewa. Po lewej stronie stoi dwór. Juliusz Kossak, Ostatni z Nieczujów na pielgrzymce, 1887
Źródło: domena publiczna


gawęda – gatunek prozy epickiej wyrosły na gruncie kultury szlacheckiej, ukształtowany w literaturze polskiej w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku, charakterystyczny dla krajowej literatury romantycznej; gawęda szlachecka składa się z obrazków lub szkiców obyczajowych, połączonych postacią narratora wywodzącego się ze środowiska szlacheckiego i będącego typowym jego reprezentantem. 11. Gawęda. Cechy gatunkowe gawędy: → utwór literacki stylizowany na ustną opowieść
→ odznacza się swobodną kompozycją
→ bogaty w dygresje – odstępstwa od tematu
→ napisany językiem zbliżonym do potocznego
→ odtwarzający autentyczną szlachecko-sarmacką mentalność i obyczajowość
→ niedościgły wzór gawędy stworzył Henryk Rzewuski w Pamiątkach Soplicy. 12. Gawęda. Przykład:
Hreczecha na milczenie miał słuch bardzo czuły,
Sam gawęda, i lubił niezmiernie gaduły.
Nie dziw! ze szlachtą strawił życie na biesiadach,
Na polowaniach, zjazdach, sejmikowych radach;
Przywykł, żeby mu zawsze coś bębniło w ucho,
Nawet wtenczas, gdy milczał lub z placką za muchą
Skradał się, lub zamknąwszy oczy siadał marzyć;
W dzień szukał rozmów, w nocy musiano mu gwarzyć
Pacierze różańcowe albo gadać bajki.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 308. . 13. Gawęda. Przykład:
Ale starce miód piją, tabakierką z kory
Częstując się nawzajem, toczą rozhowory1.
„Tak, tak, mój Protazeńku” – rzekł klucznik Gerwazy.
„Tak, tak, mój Gerwazeńku” – rzekł woźny Protazy.
„Tak to, tak!” – powtórzyli zgodnie kilka razy,
Kiwając w takt głowami.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 472.

1 rozhowor (ros.) – gwar, rozmowa, gawęda. 14. Sielanka. Ilustracja przedstawia wieczorny pejzaż. Na trawie siedzi dwoje młodych ludzi. Postać ukazana po prawej stronie to kobieta przedstawiająca lewy profil. Jej brwi i oczy są wyraziste. Ma zadarty, mały nos i małe usta. Brodę opiera o prawą rękę. Jej włosy są okolone wąską opaską. Jest ubrana w koszulę i długą spódnicę. Na jej plecy opada wzorzysta chusta zawiązana na szyi. Obok kobiety stoi duży dzban. U stóp kobiety leży pognieciony, kraciasty koc. Po lewej stronie, nieco wyżej siedzi mężczyzna. Postać ukazuje prawy półprofil. Ma wyraziste brwi i oczy. Jego nos jest mały. Ma krótkie, mocno kręcone włosy. Na głowie nosi słomiany kapelusz. Młodzieniec gra na flecie. Jest ubrany w koszulę i płaszcz. Jego talia jest przewiązana szerokim pasem. Na stopach ma długie kozaki. W tle rosną wierzby. Na zachmurzonym niebie błyszczy sierp księżyca. Witold Pruszkowski, Sielanka w ujęciu malarskim, 1880
Źródło: domena publiczna


sielanka (bukolika, ekloga, idylla, pastorałka) – gatunek literacki obejmujący utwory o tematyce zaczerpniętej z życia wiejskiego, przedstawiające w sposób wyidealizowany życie pasterzy, rolników, myśliwych, rybaków, opiewające uroki spokojnego i prostego bytowania na łonie natury, nawiązujący do mitycznej Arkadii (nurt arkadyjski). 15. Sielanka. Cechy gatunkowe sielanki: → liryczne monologi pełne ckliwości i czułostkowości
→ fragmenty poprzedzone lub przeplecione opisem bądź dialogiem
→ często ukazany jest świat mitologiczny
→ obok scen rodzajowych ujawnia się czasem w utworach sielankowych temat śmierci. 16. Sielanka. Przykład:
Dziewczyna powiewała podniesioną w ręku
Szarą kitką, podobną do piór strusich pęku;
Nią zdała się oganiać główki niemowlęce
Od złotego motylów deszczu. W drugiej ręce
Coś u niej rogatego, złocistego świeci,
Zdaje się, że naczynie do karmienia dzieci:
Bo je zbliżała dzieciom do ust po kolei,
Miało zaś kształt złotego rogu Amaltei.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 230. . 17. Sielanka. Przykład:
Był gaj, z rzadka zarosły, wysłany murawą;
Po jej kobiercach, na wskroś białych pniów brzozowych,
Pod namiotem obwisłych gałęzi majowych,
Snuło się mnóstwo kształtów, których dziwne ruchy,
Niby tańce, i dziwny ubior: istne duchy
Błądzące po księżycu. Tamci w czarnych, ciasnych,
Ci w długich, rozpuszczonych szatach jak śnieg jasnych.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 236. . 18. Sielanka. Przykład:
Wtem gałąź wstrzęsła się trącona
I pomiędzy jarzębin rozsunione grona
Kraśniejsze od jarzębin zajaśniały lica:
To jagód lub orzechów zbieraczka, dziewica;
W krobeczce z prostej kory podaje zebrane
Bruśnice świeże jako jej usta rumiane;
Obok młodzieniec idzie, leszczynę nagina,
Chwyta w lot migające orzechy dziewczyna.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 260 .
1
Ćwiczenie 1
Podaj gatunek współtworzący Pana Tadeusza, który twoim zdaniem odpowiada za jego wymowę mityczną i idealistyczną. Krótko uzasadnij swój wybór. 
Podaj gatunek współtworzący Pana Tadeusza, który twoim zdaniem odpowiada za jego wymowę mityczną i idealistyczną. Krótko uzasadnij swój wybór. 
R1YZx57KE5kqM
(Uzupełnij).