Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj poniższy schemat. Zastanów się, w jakich relacjach pozostają poszczególne punkty gradacyjnej hierarchii Platona. Zapisz swój wniosek. Swoją odpowiedź uzasadnij.

R1XMYYKSButZj
(Uzupełnij).
R1SNGk6y7snRl
Ilustracja przedstawia pięć elementów gradacyjnej hierarchii Platona. Opis punktów na schemacie: 1. Idee dobra. Najwyższa idea pośród cnót i idea naczelna wszystkich idei. Respektując jej zasady i podporządkowując się im, Demiurg stworzył cały wszechświat., 2. Idee moralne. Cnoty przejęte od Sokratesa i uznane za idee wyższego rzędu. Powinny wyznaczać zasady ludzkiego postępowania (nadawać „kształt” i cel naszym działaniom), tak jak idee matematyczne i fizyczne nadają kształt rzeczywistości., 3. Dusze. Nieśmiertelna i niematerialna psyche, przypominająca pod każdym względem idee. Przenikając materialne ciało, tworzy konkretnego, śmiertelnego człowieka. Odradza się stale dzięki palingenetycznej wędrówce (reinkarnacji)., 4. Idee matematyczne. Ważniejsze od idei fizycznych. Ukazują idealne figury geometryczne, a także relacje i stosunki, w jakich pozostają do siebie wszystkie istniejące przedmioty., 5. Idee fizyczne. Idee każdej rzeczy materialnej, jaka istniała, istnieje, lub może zaistnieć. Tworzą ogół rzeczy, z których składa się świat, określają także ogół właściwości, jakie dany przedmiot posiada., 6. Materia. Ze swej natury bezkształtna, zmienna masa, której kształt, sens i cel istnienia nadają niematerialne, odwieczne idee. W wyniku działań Demiurga idee przeniknęły materię, tworząc wszechświat. Doświadczamy jej zmysłami, w przeciwieństwie do idei, które są inteligibilne (dostępne tylko rozumowi i dostrzegane tylko przez rozum).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Oceń, czy zasadne jest umieszczenie w schemacie punktu dotyczącego duszy, skoro Platon nigdy wprost nie nazwał jej ideą, ale zawsze przedstawiał ją jako podobną do niej. Zapisz swoje wnioski w formie notatki.

R1VXQL8VRgDpN
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Poszukaj przykładów, jakimi można by było zilustrować poniższy schemat, żeby wyjaśnić jego składowe komuś, kto nie spotkał się jeszcze z teorią idei Platona. Zanotuj przykłady na tablicy interaktywnej.

R1EnpWmTdEA7x
Schemat przedstawia 5 elementów gradacyjnej hierarchii Platona. 1. Idee dobra. 2. Idee moralne. 3. Dusze. 4. Idee matematyczne. 5. Idee fizyczne. 6. Materia.
RSo8fhIzT64Lp
(Uzupełnij).