Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
MatkaUpadł jej z kolan kłębek włóczki. Rozwijał się w pośpiechu i uciekał na oślep. Trzymała początek życia. Owijała na palec serdeczny jak pierścionek, chciała uchronić. Toczył się po ostrych pochyłościach, czasem piął się pod górę. Przychodził splątany i milczał. Nigdy już nie powróci na słodki tron jej kolan. Wyciągnięte ręce świecą w ciemności jak stare miasto.
Źródło: Zbigniew Herbert, Matka, dostępny w internecie: https://bliskopolski.pl/poezja/zbigniew-herbert/pan-cogito/matka/ [dostęp 7.12.2023].
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym oraz relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia
Ów kłębek ma cechy bardzo ludzkie – ucieka od matki i zaczyna żyć swoim własnym życiem. Jego samodzielna droga nie jest łatwa (czasem toczy się po pochyłościach, czasem pnie się pod górę). Kłębek przychodzi także do matki – splątany i milczący. Jednak prawdziwy powrót do matki jest niemożliwy. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Wyciągnięte ręce świecą w ciemności jak stare miasto. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 10. Utwór kończy się obrazem wyciągniętych w ciemności rąk.
W każdym zdaniu utworu Matka pojawia się czasownik. Wypisz wszystkie i oceń,
jak ich zastosowanie wpływa na dynamikę utworu.
Wyjaśnij, jakie znaczenie ma zastosowanie w ostatnim wersie utworu czasu teraźniejszego (w przeciwieństwie do wcześniejszych wersów, w których poeta posłużył się czasem przeszłym).
odmiana animizacji, czyli środka stylistycznego, w którym martwym przedmiotom, zjawiskom lub pojęciom abstrakcyjnym przypisuje się cechy i zachowania istot żywych. Tak opisywana rzecz albo np. idea nabiera swoistej autonomii, jest postrzegana jako samodzielny byt, istniejący podobnie jak cała ożywiona przyroda.
Różnica między antropomorfizacją a personifikacją polega na stopniu skonwencjonalizowania. Antropomorfizacja jest mniej skonwencjonalizowana literacko i w przeciwieństwie do personifikacji uczłowiecza tylko wybrane rysy przedstawionych zjawisk, nie likwidując ich naturalnej bytowej niezależności, mówiąc prościej: antropomorfizowane rzeczy/zjawiska mają pewne cechy ludzkie, ale nadal pozostają sobą, nie utożsamiają się z człowiekiem całkowicie. Antropomorfizacja w tekście wiersza: i milczał. Metafora: Definicja użytego środka stylistycznego: (gr. metaphorá – przeniesienie), nazywana także przenośnią – środek stylistyczny (trop), polegający na 1) zastąpieniu tzw. słowa właściwego (nazwy rzeczy) zwrotem zbudowanym z wyrazów o ustalonych rozbieżnych znaczeniach, które po połączeniu nazywają daną rzecz nie wprost, lub 2) wytworzeniu zupełnie nowego znaczenia poprzez zestawienie dwóch myśli – sprzecznych i zarazem podobnych. Metafory możemy spotkać zarówno w języku potocznym, jak i literackim. Metafory w tekście wiersza: kłębek włóczki. Rozwijał się w pośpiechu i uciekał na oślep; przychodził splątany; świecą w ciemności.
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Nagromadzenie dużej ilości czasowników.
Metafora: rozwijający się i uciekający kłębek włóczki oraz „wyciągnięte ręce świecą w ciemności”.
Porównania: „owijała (włóczkę) jak pierścionek”, „wyciągnięte ręce jak stare miasto”.
Epitety: „palec serdeczny”, „ostre pochyłości”, „słodki tron”, „wyciągnięte ręce”, „stare miasto”.
Kompozycja: utwór można podzielić na trzy części: opis działań/ zabiegów matki, „ucieczka” kłębka, symboliczny obraz wyciągniętych rąk./
W dwóch pierwszych częściach został zastosowany czas przeszły. W ostatniej części czas teraźniejszy. Warstwa treściowa. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 2. Z kolan matki spada, a następnie ucieka kłębek włóczki, którym do tej pory się zajmowała i który chroniła. Kłębek wybiera samodzielną drogę, która nie zawsze jest łatwa i czasem zmusza go do powrotu do matki. Jednak są to tylko powroty „na chwilę”, bowiem prawdziwy powrót do matki jest niemożliwy. Utwór kończy się obrazem wyciągniętych w ciemności rąk – czyich: matki czy kłębka/dziecka? Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 3. Interpretacja Poeta (co charakterystyczne dla prozy poetyckiej) wykorzystał bardzo prosty schemat fabularny. Jednak sposób jego przedstawienia – nasycenie środkami artystycznymi i symboliką – wskazuje, że owo zdarzenie/obraz niesie ze sobą głębsze treści. To utwór poświęcony matce, na co jednoznacznie wskazuje tytuł. Poeta podejmuje temat zarazem bardzo osobisty (bo odwołujący się do osoby własnej matki) i uniwersalny (bo dotyczący wszystkich dzieci i matek). Jest nim relacja między matką a dzieckiem, a dokładniej: dorastanie, usamodzielnienie się dziecka. Ten naturalny proces „odchodzenia” dziecka od matki poeta pokazuje jednak w niezwykle dramatyczny, a równocześnie poetycki sposób. Matka chroniąca kłębek-dziecko jest równocześnie dawczynią życia, która urasta do symbolu Wielkiej Matki-Ziemi („Trzymała początek życia”), w wymiarze biologicznym (kłębek leżący na jej kolanach pokazuje fizyczny związek matki z dzieckiem, które jest ciałem z jej ciała, które było ciałem, które w sobie nosiła), przewodniczką dla dziecka (tu nawiązanie do mitologii – nici Ariadny), która pragnie go chronić, a także „królową”–najważniejszą osobą w jego życiu, centrum jego świata („tron jej kolan”). Dziecko jest jednak „niesforne”, dorasta i oddala się od niej. Owo oddalenie to życie samodzielne, w którym człowiek musi borykać się z wieloma przeciwnościami („pochyłościami”). Dorosłe życie jest trudne, więc czasem dziecko wraca do matki, ale jest to powrót pozorny („przychodził splątany i milczał”), „prawdziwy”, pierwotny kontakt z matką został już utracony („Nigdy nie powróci na słodki tron jej kolan”).
powróci na słodki tron jej kolan”).
Końcowy wers jest niejednoznaczny, co jest świadomym zabiegiem poety. Nie możemy bowiem rozstrzygnąć, do kogo należą wyciągnięte ręce – do matki, która pragnie objąć swoje dziecko, czy do dziecka, które pragnie powrócić do swojej matki (ów gest ma jednak wybitnie symboliczny sens, być może jego pierwowzoru należałoby poszukiwać w starożytnej Grecji, w greckich rzeźbach, lub wczesnym wierszu Herberta, który powstał z takich inspiracji – Nike która się waha). Owa niejednoznaczność nadaje utworowi głębszy sens, sugerując, że, być może, jest to gest obydwu tych osób, a wtedy znaczyłoby, że tęsknota tkwi zarówno w dziecku, jak i matce.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Matka Zbigniewa Herberta.
Formułując wnioski płynące z interpretacji utworu Herberta, możesz zdecydować, do kogo należą ręce, których figura pojawia się w ostatnim wersie tekstu. Rozszyfruj metaforę wyciągniętych rąk. Zastanów się, czy znasz inne dzieła (także malarskie lub rzeźby), w których pojawia się ten motyw.