Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
MatkaUpadł jej z kolan kłębek włóczki. Rozwijał się w pośpiechu i uciekał na oślep. Trzymała początek życia. Owijała na palec serdeczny jak pierścionek, chciała uchronić. Toczył się po ostrych pochyłościach, czasem piął się pod górę. Przychodził splątany i milczał. Nigdy już nie powróci na słodki tron jej kolan. Wyciągnięte ręce świecą w ciemności jak stare miasto.
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym oraz relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia
W każdym zdaniu utworu Matka pojawia się czasownik. Wypisz wszystkie i oceń,
jak ich zastosowanie wpływa na dynamikę utworu.
Wyjaśnij, jakie znaczenie ma zastosowanie w ostatnim wersie utworu czasu teraźniejszego (w przeciwieństwie do wcześniejszych wersów, w których poeta posłużył się czasem przeszłym).
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Matka Zbigniewa Herberta.
Formułując wnioski płynące z interpretacji utworu Herberta, możesz zdecydować, do kogo należą ręce, których figura pojawia się w ostatnim wersie tekstu. Rozszyfruj metaforę wyciągniętych rąk. Zastanów się, czy znasz inne dzieła (także malarskie lub rzeźby), w których pojawia się ten motyw.