Zapoznaj się z poniższym multimedium. Odpowiedz na pytanie, dlaczego niemożliwe jest zdefiniowanie człowieka? Czy zgadzasz się z taką argumentacją?
R1Bf9I68fSM8F
(Uzupełnij).
1
Jean-Paul SartreEgzystencjalizm jest humanizmem
RFDw9ZzbdTcw7
Prezentacja multimedialna.
egz Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem.
Polecenie 2
Odpowiedz na pytania. Jakie różnice zachodzą między dwiema szkołami egzystencjalizmu? Jak rozumiesz tezę, że egzystencja poprzedza esencję? Jakie argumenty przemawiają za jej słusznością, jakie jej przeczą?
RkhAqUwDDQhwr
(Uzupełnij).
Polecenie 3
„Człowiek jest tylko tym, czym siebie uczyni” - stwórz mem, który będzie twoim komentarzem do tej pierwszej zasady egzystencjalizmu.
R11Ws797zW4wO
Obraz przedstawia niemowlę leżące na poduszce przykryte kocem. Na zdjęciu drukowanymi literami widnieje napis: WPISZ TEKST.
Obraz przedstawia niemowlę leżące na poduszce przykryte kocem. Na zdjęciu drukowanymi literami widnieje napis: WPISZ TEKST.
Wpisz tekst mema
R3Cc7owwWZez1
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Odpowiedz na pytania. Co w literackim wizerunku Sartre’a uderza Cię najbardziej? Dlaczego Sartre-polityk przesłonił Sartre’a-filozofa? Uzasadnij swoje stanowisko.
R1ZLRM9bkF9Mf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź. Czym jest filozofia egzystencjalna według Sartre'a?
R1062ll6sMCzQ
Możliwe odpowiedzi: 1. Filozofia egzystencjalizmu oznacza nurt filozofii, który za przedmiot refleksji przyjmuje egzystencję rozumianą jako byt ludzki., 2. Filozofia egzystencjalizmu oznacza nurt filozofii, który za przedmiot refleksji przyjmuje egzystencję rozumianą jako nieszczęście człowieka., 3. Filozofia egzystencjalizmu oznacza nurt filozofii, który za przedmiot refleksji przyjmuje byt ludzki rozumiany jako dążenie do zrozumienia życia.
Filozofia egzystencjalizmu oznacza nurt filozofii, który za przedmiot refleksji przyjmuje egzystencję rozumianą jako byt ludzki.
Filozofia egzystencjalizmu oznacza nurt filozofii, który za przedmiot refleksji przyjmuje egzystencję rozumianą jako nieszczęście człowieka.
Filozofia egzystencjalizmu oznacza nurt filozofii, który za przedmiot refleksji przyjmuje byt ludzki rozumiany jako dążenie do zrozumienia życia.
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Co jest pierwszą zasadę egzystencjalizmu przedstawioną przez Sartre’a?
RS0lAO4kKGU3N
Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest subiektywność: człowiek wykracza poza samego siebie., 2. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest przesunięcie odpowiedzialności za życie człowieka na Boga, historię i przyczyny zewnętrzne., 3. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest odrzucenie dążenia do wewnętrznej wolności., 4. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest twierdzenie, że istnienie ludzkie nie ma swej istoty.
Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest subiektywność: człowiek wykracza poza samego siebie.
Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest przesunięcie odpowiedzialności za życie człowieka na Boga, historię i przyczyny zewnętrzne.
Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest odrzucenie dążenia do wewnętrznej wolności.
Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest twierdzenie, że istnienie ludzkie nie ma swej istoty.
Ćwiczenie 3
W jaki sposób Sartre łączy odpowiedzialność jednostki z odpowiedzialnością za innych? Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał poglądy filozofa.
RD68ZwpLCAhTb
Człowiek jest 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Uświadamia sobie własną i otaczającą go 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Świadomość ta jest początkiem jego 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Człowiek rozumie, że jest wolny od 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu, nikt i nic nie decyduje o tym, jak ma żyć. Wie, że 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Człowiek jest skazany na 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu, ponieważ nie może się jej pozbyć. Spoczywa na nim odpowiedzialność za stworzenie 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu w świecie. Musi dokonywać ustawicznego wyboru, którego konsekwencje odnoszą się do niego samego 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Dlatego egzystencjalizm jest 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu.
Człowiek jest 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Uświadamia sobie własną i otaczającą go 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Świadomość ta jest początkiem jego 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Człowiek rozumie, że jest wolny od 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu, nikt i nic nie decyduje o tym, jak ma żyć. Wie, że 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Człowiek jest skazany na 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu, ponieważ nie może się jej pozbyć. Spoczywa na nim odpowiedzialność za stworzenie 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu w świecie. Musi dokonywać ustawicznego wyboru, którego konsekwencje odnoszą się do niego samego 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu. Dlatego egzystencjalizm jest 1. i do innych, 2. życie nie posiada sensu a priori, 3. nieszczęścia, 4. wszelkich zasad, 5. życie posiada sens a priori, 6. pozostawiony samemu sobie, 7. humanizmem, 8. i tylko do niego, 9. nicość, 10. odpowiedzialności, 11. istotę natury, 12. wartości, 13. pozostawiony Bogu, 14. istotę innego człowieka, 15. wolność, 16. hierarchii, 17. zewnętrznych zasad, 18. świadomością braku sensu.
humanizmem, i do innych, zewnętrznych zasad, hierarchii, pozostawiony Bogu, wszelkich zasad, nicość, wolność, świadomością braku sensu, i tylko do niego, życie posiada sens a priori, istotę natury, nieszczęścia, życie nie posiada sensu a priori, wartości, odpowiedzialności, pozostawiony samemu sobie, istotę innego człowieka
Człowiek jest ................................................................... Uświadamia sobie własną i otaczającą go ................................................................... Świadomość ta jest początkiem jego ................................................................... Człowiek rozumie, że jest wolny od .................................................................., nikt i nic nie decyduje o tym, jak ma żyć. Wie, że ................................................................... Człowiek jest skazany na .................................................................., ponieważ nie może się jej pozbyć. Spoczywa na nim odpowiedzialność za stworzenie .................................................................. w świecie. Musi dokonywać ustawicznego wyboru, którego konsekwencje odnoszą się do niego samego ................................................................... Dlatego egzystencjalizm jest ...................................................................
Ćwiczenie 4
Napisz, dlaczego Sartre uważa, że tylko od człowieka zależy nadanie sensu życiu? Jak rozumiesz humanizm egzystencjalistyczny? Czy odbiega on od powszechnego rozumienia humanizmu?
R1PIffcmBJxSr
(Uzupełnij).
Według współczesnych definicji zasadą humanizmu jest chronienie relacji osobowych, polegających na akceptacji, zaufaniu lub otwartości i spodziewaniu się dobra. Humanizm odznacza się troską o zapewnienie człowiekowi nieskrępowanego rozwoju osobowego. W historii humanizm miał różne wersje: absolutyzujące człowieka (humanizm antropocentryczny sofistów, marksizmu i egzystencjalizmu), uzależniające wartości człowieka od jego powiązania z Bogiem (humanizm teocentryczny, m.in. niektóre nurty personalizmu) oraz sytuujące rozumnego człowieka w pozytywnych relacjach z ludźmi i Bogiem (humanizm ewangeliczny). W realizowaniu humanizmu zajmuje humanistyka jako zespół dyscyplin, których celem jest ludzkie rozumienie rzeczywistości.
Wróć jeszcze raz do multimedium powyżej i dowiedz się, jak Sartre'e postrzegał humanizm.
Ćwiczenie 5
Dopasuj cechy egzystencjalizmu ateistycznego i chrześcijańskiego.
RRFZDB3KxVxmh
egzystencjalizm ateistyczny Możliwe odpowiedzi: 1. istnienie ludzkie nie ma oparcia poza sobą, 2. człowiek sam kształtuje swoje istnienie, 3. człowiek żyje w nicości, 4. istnienie ludzkie nie ma swojej istoty egzystencjalizm chrześcijański Możliwe odpowiedzi: 1. istnienie ludzkie nie ma oparcia poza sobą, 2. człowiek sam kształtuje swoje istnienie, 3. człowiek żyje w nicości, 4. istnienie ludzkie nie ma swojej istoty
egzystencjalizm ateistyczny Możliwe odpowiedzi: 1. istnienie ludzkie nie ma oparcia poza sobą, 2. człowiek sam kształtuje swoje istnienie, 3. człowiek żyje w nicości, 4. istnienie ludzkie nie ma swojej istoty egzystencjalizm chrześcijański Możliwe odpowiedzi: 1. istnienie ludzkie nie ma oparcia poza sobą, 2. człowiek sam kształtuje swoje istnienie, 3. człowiek żyje w nicości, 4. istnienie ludzkie nie ma swojej istoty
człowiek żyje w nicości, istnienie ludzkie nie ma swojej istoty, człowiek sam kształtuje swoje istnienie, istnienie ludzkie nie ma oparcia poza sobą
egzystencjalizm ateistyczny
egzystencjalizm chrześcijański
Ćwiczenie 6
Na czym polega heroizm etyki egzystencjalnej? Oznacz poprawne twierdzenia.
RB55m9I7WrKJJ
Człowiek nie jest niczym innym, jak tym, co z siebie uczyni. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest subiektywność: człowiek wykracza poza samego siebie.taknie
W świecie, w którym człowiek sam ustanawia wartości, każdy wybór dokonany przez jednostkę i respektujący jej wolność musi być potraktowany jako słuszny.taknie
Los człowieka nie leży w jego własnych rękach i dlatego heroizmem jest je przekraczać.taknie
Człowiek nie może być więc czymś więcej niż jest. taknie
Heroizm etyki egzystencjalnej polega na wykraczaniu poza samego siebie.taknie
Człowiek nie jest niczym innym, jak tym, co z siebie uczyni. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest subiektywność: człowiek wykracza poza samego siebie.taknie
W świecie, w którym człowiek sam ustanawia wartości, każdy wybór dokonany przez jednostkę i respektujący jej wolność musi być potraktowany jako słuszny.taknie
Los człowieka nie leży w jego własnych rękach i dlatego heroizmem jest je przekraczać.taknie
Człowiek nie może być więc czymś więcej niż jest. taknie
Heroizm etyki egzystencjalnej polega na wykraczaniu poza samego siebie.taknie
Człowiek nie jest niczym innym, jak tym, co z siebie uczyni. Pierwszą zasadą egzystencjalizmu jest subiektywność: człowiek wykracza poza samego siebie.{#tak}{nie}
W świecie, w którym człowiek sam ustanawia wartości, każdy wybór dokonany przez jednostkę i respektujący jej wolność musi być potraktowany jako słuszny.{#tak}{nie}
Los człowieka nie leży w jego własnych rękach i dlatego heroizmem jest je przekraczać.{tak}{#nie}
Człowiek nie może być więc czymś więcej niż jest. {tak}{#nie}
Heroizm etyki egzystencjalnej polega na wykraczaniu poza samego siebie.{#tak}{nie}
Praca domowa
1
Ćwiczenie 7
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Sartre: Szczęściem jednego człowieka jest drugi człowiek.
RSEoXVdhmlG12
(Uzupełnij).
Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”P15HFoklf„Jak napisać esej filozoficzny”.