Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj mapę warstwową. Następnie przedstaw sposób kreowania codzienności w wierszu Blok, ja w nim Mirona Białoszewskiego w kontekście poetyki lingwizmu.

Zapoznaj się z treścią mapy warstwowej. Następnie przedstaw sposób kreowania codzienności w wierszu Blok, ja w nim Mirona Białoszewskiego w kontekście poetyki lingwizmu.

RowT3MGbW1Zta
(Uzupełnij).
RgYLCcPCX0e2f1
Zasób zawiera treść i analizę utworu Mirona Białoszewskiego. Blok, ja w nim. – Ralla la laa – radio z babą – uuu! – gdzieś dziecko – Ralla la laa! – baba – uu! – dziecko – Ral la la – baba – uu – dziecko – Ra la la – – u oho ucho mi zwariowało? a to nie: niedziela rusza trzymajcie się ludzie! (Odczepić się, 1978) Zaznaczony fragment tekstu: Blok, ja w nim. Opis zaznaczenia: Interpretacja tytułu. Tytuł wskazuje na charakterystyczne dla Białoszewskiego zainteresowania (rzeczywistość codzienna, przestrzeń wielkomiejska), sygnalizuje perspektywę oglądu tej rzeczywistości – od środka. Ujawnia język potoczny, jakim posługuje się autor (brak tradycyjnego języka poetyckiego). W tytule określony został podmiot liryczny wiersza – mieszkaniec bloku. Zaznaczony fragment tekstu: – Ralla la laa – uuu! Opis zaznaczenia: Onomatopeje. Onomatopeje, np. „Ralla”, „la laa!”, „– uuu”, odzwierciedlają odgłosy dobiegające z bloku (dźwięki radia, płacz dziecka). Następująca w nich stopniowa redukcja głosek (np. „Ralla” ➝ „Ral” ➝ „Ra”) sprawia wrażenie wyciszenia dźwięków, schodzą one na plan drugi, ustępując miejsca bezpośredniemu wyznaniu podmiotu lirycznego. Zaznaczony fragment tekstu: Radio z babą. Baba. Opis zaznaczenia: Mowa potoczna. Zgrubienie „baba” to przykład mowy potocznej. Zapis najprostszych aktów mowy i dźwięków to tzw. „cytaty z rzeczywistości” – sprawią wrażenie chaosu. Zaznaczony fragment tekstu: – Ralla la laa – uuu! – Ralla la laa! – uu! – Ral la la – uu – Ra la la – u. Opis zaznaczenia: Powtórzenia. W kilku wersach wiersza powtarzają się wyrazy dźwiękonaśladowcze zaczynające się od sylab: “ra”, “la” oraz “”u”, które mogą odzwierciedlać dźwięki dobiegające z mieszkań. Powtórzone są także wyrazy: “baba” i “dziecko”, informujące o tym, kto owe dźwięki wydaje. Zaznaczony fragment tekstu: Oho ucho. Opis zaznaczenia: Paronomazje. Paronomazja [gr.] to zestawienie słów o podobnym brzmieniu, zarówno spokrewnionych etymologicznie, jak i niezależnych od siebie, uwypuklające ich znaczeniową bliskość lub obcość (Encyklopedia PWN).
W wierszu Blok, ja w nim przykładem paronomazji jest zestawienie „oho-ucho”. Jest ono świadectwem zabawy słowem, polegającej na dobieraniu wyrazów na zasadzie podobieństwa brzmieniowego. Zaznaczony fragment tekstu: A to nie. Opis zaznaczenia: Elipsa. Elipsa „a to nie” stanowi charakterystyczny dla mowy potocznej skrót myślowy. Zaznaczony fragment tekstu: Niedziela rusza. Opis zaznaczenia: Metafora. Metafora „niedziela/rusza” to skojarzenie z karuzelą, odzwierciedlenie ruchu. Stanowi nawiązanie do poetyckiej wizji ruchu stworzonej we wczesnym okresie twórczości Mirona Białoszewskiego (np. w tomiku Obroty rzeczy). Zaznaczony fragment tekstu: Ucho mi zwariowało? Opis zaznaczenia: Pytanie. Sformułowanie „ucho mi zwariowało?” jest zarówno pytaniem, jak i metaforą. Sugeruje zdziwienie podmiotu lirycznego i próbę zorientowania się w sytuacji.
Polecenie 2

Policz spółgłoski i samogłoski w powtarzających się elementach tekstu. Zastanów się nad powodami i celem takiego zabiegu językowego w wypowiedzi poety.

R4P8xipn28DAK
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni powtórzenie dźwięków i sytuacji (obrazów ukazanych w wierszu). Sprawdź, czy wszystkie elementy są tak samo powtórzone.

R1RX95szIa839
(Uzupełnij).