Schemat
Polecenie 1
Przeanalizuj mapę warstwową. Następnie przedstaw sposób kreowania codzienności w wierszu Blok, ja w nim Mirona Białoszewskiego w kontekście poetyki lingwizmu.
Zapoznaj się z treścią mapy warstwowej. Następnie przedstaw sposób kreowania codzienności w wierszu Blok, ja w nim Mirona Białoszewskiego w kontekście poetyki lingwizmu.
W wierszu Blok, ja w nim przykładem paronomazji jest zestawienie „oho-ucho”. Jest ono świadectwem zabawy słowem, polegającej na dobieraniu wyrazów na zasadzie podobieństwa brzmieniowego. Zaznaczony fragment tekstu: A to nie. Opis zaznaczenia: Elipsa. Elipsa „a to nie” stanowi charakterystyczny dla mowy potocznej skrót myślowy. Zaznaczony fragment tekstu: Niedziela rusza. Opis zaznaczenia: Metafora. Metafora „niedziela/rusza” to skojarzenie z karuzelą, odzwierciedlenie ruchu. Stanowi nawiązanie do poetyckiej wizji ruchu stworzonej we wczesnym okresie twórczości Mirona Białoszewskiego (np. w tomiku Obroty rzeczy). Zaznaczony fragment tekstu: Ucho mi zwariowało? Opis zaznaczenia: Pytanie. Sformułowanie „ucho mi zwariowało?” jest zarówno pytaniem, jak i metaforą. Sugeruje zdziwienie podmiotu lirycznego i próbę zorientowania się w sytuacji.
Polecenie 2
Policz spółgłoski i samogłoski w powtarzających się elementach tekstu. Zastanów się nad powodami i celem takiego zabiegu językowego w wypowiedzi poety.
Polecenie 3
Wyjaśnij, jaką funkcję pełni powtórzenie dźwięków i sytuacji (obrazów ukazanych w wierszu). Sprawdź, czy wszystkie elementy są tak samo powtórzone.