Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem i wykonaj ćwiczenie.

REffQid71FS0N1
Ilustracja interaktywna. Jest to oś czasu z zaznaczonymi datami, przy których są odpowiadające im wydarzenia. Elementy osi czasu. Rok 2018. 27 września 2018. Rada Ministrów RP przedkłada Sejmowi RP najpóźniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego (który obecnie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, więc miesiącem składania projektu najczęściej jest wrzesień) projekt ustawy budżetowej na rok następny (art. 222 Konstytucji RP).
W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze przedłożenie projektu. Takim wyjątkowym przypadkiem może być sytuacja spowodowana odbywającymi się na jesieni wyborami parlamentarnymi, ponieważ zgodnie z zasadą dyskontynuacji projekty ustaw (z wyjątkiem obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej), w stosunku do których nie zakończyła się procedura legislacyjna podczas poprzedniej kadencji sejmu, nie są przez nowo wybrany parlament rozpatrywane. Rząd składa więc wtedy projekt ustawy budżetowej ponownie. Projekt wpłynął do Sejmu RP — Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2019. Inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów (art. 221 Konstytucji RP). Rząd ma zatem w odniesieniu do ustawy budżetowej tzw. monopol inicjatywy ustawodawczej. 27 września 2018. Marszałek Sejmu RP zarządza drukowanie projektu oraz doręczenie go posłom, a następnie kieruje projekt ustawy budżetowej do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym. Skierowano do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu RP. 4 października 2018. Biuro Analiz Sejmowych (BAS) publikuje na I czytanie opinie ogólne o projekcie ustawy budżetowej. Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu RP. I czytanie projektu ustawy budżetowej odbywa się na posiedzeniu plenarnym sejmu. Do czasu rozpoczęcia pierwszego czytania wnioskodawca, czyli Rada Ministrów, może wnieść autopoprawkę do przedłożonego projektu. Nr posiedzenia: 69. Głosowanie: wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Wynik: 194 za, 228 przeciw, 3 wstrzymało się. Skierowano do: Komisji Finansów Publicznych. Termin przedstawienia sprawozdania: 28.11.2018. Jeśli sejm nie odrzuci projektu ustawy budżetowej w pierwszym czytaniu, marszałek sejmu kieruje projekt do rozpatrzenia przez Komisję Finansów Publicznych (KFP). Praca w komisjach po pierwszym czytaniu. Praca nad poszczególnymi częściami projektu odbywa się w komisjach branżowych, w których uczestniczą również posłowie KFP, przedstawiciel rządu, a także inne zaproszone osoby (np. dysponenci budżetu) i pracownicy Kancelarii Sejmu – Biura Komisji Sejmowych (BKS), Biura Legislacyjnego (BL) i BAS.
W odniesieniu do projektu ustawy budżetowej może też zostać przeprowadzone tzw. wysłuchanie publiczne. Wysłuchanie publiczne to jedna z form bezpośredniego udziału obywateli w stanowieniu prawa, polegająca na tym, że umożliwia się dojście do głosu obywatelom, którzy uważają, że ich głos podniesie poziom debaty nad stanowieniem prawa. Uchwałę w tej sprawie podejmuje KFP na pisemny wniosek posła po zakończeniu pierwszego czytania projektu, a przed rozpoczęciem jego szczegółowego rozpatrywania. 28 listopada 2018. Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2019. Sprawozdawca: Andrzej Kosztowniak. Wnioski mniejszości: 329. Wniosek komisji: załączony projekt ustawy. Na podstawie stanowisk przekazanych przez komisje branżowe, zawierających wnioski, opinie lub propozycje poprawek wraz z uzasadnieniem, KFP przygotowuje sprawozdanie z prac nad projektem ustawy. KFP przedstawia posłom zarówno jedną wspólną propozycję projektu ustawy uwzględniającego sugerowane przez nią zmiany, jak i, na żądanie wnioskodawców, informację na temat odrębnych stanowisk członków KFP w poszczególnych kwestiach, czyli odrzuconych przez KFP wniosków, opinii lub propozycji poprawek. 14 grudnia 2018. Drugie czytanie na posiedzeniu Sejmu RP. Nr posiedzenia: 74. Decyzja: skierowano ponownie do komisji w celu przedstawienia sprawozdania. Skierowano do: Komisji Finansów Publicznych. Komentarz: poprawki. Jeżeli w II czytaniu posłowie zgłoszą nowe poprawki i wnioski, projekt ponownie kierowany jest do KFP w celu sporządzenia dodatkowego sprawozdania. Rok 2019. Praca w komisjach po drugim czytaniu. W posiedzeniach KFP uczestniczy przedstawiciel rządu oraz inne zaproszone osoby i pracownicy Kancelarii Sejmu (BKS, BL i BAS). 15 stycznia 2019. Sprawozdanie komisji. Sprawozdawca: Andrzej Szlachta. Wniosek komisji: przyjąć część poprawek. 16 stycznia 2019. Trzecie czytanie na posiedzeniu Sejmu RP. Nr posiedzenia: 76. Głosowanie: całość projektu ustawy. Wynik: 241 za, 192 przeciw, 2 wstrzymało się. Decyzja: uchwalono. Komentarz: wnioski mniejszości, wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości, poprawki. 17 stycznia 2019. Ustawę przekazano Prezydentowi RP i Marszałkowi Senatu RP. Uchwaloną przez sejm ustawę marszałek sejmu przesyła Senatowi RP oraz Prezydentowi RP. 24 stycznia 2019. Stanowisko Senatu RP. Senat może uchwalić poprawki do ustawy budżetowej w ciągu 20 dni od dnia przekazania jej senatowi (art. 223 Konstytucji RP).
W nim marszałek senatu najpierw kieruje ustawę budżetową do senackich komisji, które po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych przekazują swoje opinie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (KBiFP). KBiFP przygotowuje projekt uchwały senatu, w którym proponuje przyjęcie ustawy bez poprawek albo ich wprowadzenie. Na posiedzeniu plenarnym senat głosuje nad tekstem uchwały. W razie zgłoszenia wniosków na posiedzeniu plenarnym senatu, następuje ponowne skierowanie ustawy do KBiFP w celu sporządzenia dodatkowego sprawozdania, po którym odbywa się kolejne posiedzenie plenarne. Uchwałę senatu w sprawie ustawy budżetowej marszałek senatu przekazuje do sejmu, gdzie trafia ona do KFP w celu przygotowania kolejnego sprawozdania – tym razem na temat ewentualnych poprawek zaproponowanych przez senat. Nie wnosi poprawek. 25 stycznia 2019. Jeżeli w ciągu czterech miesięcy od dnia przedłożenia sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi RP do podpisu, może on w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji sejmu (art. 225 Konstytucji RP). Ustawę przekazano Prezydentowi RP do podpisu. Po rozpatrzeniu ewentualnych poprawek senatu, sejm na posiedzeniu plenarnym może ponownie uchwalić ustawę budżetową w odpowiednio zmienionej postaci. Uchwaloną ustawę marszałek sejmu przesyła do podpisu głowie państwa. 30 stycznia 2019. Prezydent podpisał ustawę. Prezydent RP podpisuje przedstawioną przez marszałka sejmu ustawę budżetową w ciągu 7 dni (art. 224 ust. 1 Konstytucji RP). Głowa państwa nie może zawetować ustawy budżetowej, ma jednak prawo przed jej podpisaniem zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności ustawy budżetowej z Konstytucją RP. Trybunał orzeka w tej sprawie nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku w Trybunale (art. 224 ust. 2 Konstytucji RP). Ustawa budżetowa na rok 2019. Ustawa budżetowa publikowana jest w „Dzienniku Ustaw”. Uchwalono na posiedzeniu nr 76 dnia 16.01.2019. Dziennik Ustaw pozycja 198.
Oprac. na podst.: Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2019, sejm.gov.pl.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1
R1GOEcI137fwa
Rada Ministrów (Uzupełnij) Sejm RP (Uzupełnij) Senat RP (Uzupełnij) Prezydent RP (Uzupełnij).