Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1CCFQEQN10t22
Ćwiczenie 1
Dopasuj zasadę tworzenia budżetu państwa do jej opisu. zasada jedności formalnej Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów. zasada jedności materialnej Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów. zasada jawności Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów. zasada przejrzystości Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów. zasada zupełności Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów. zasada roczności Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów. zasada równowagi Możliwe odpowiedzi: 1. Określone wydatki budżetowe nie powinny być bezpośrednio powiązane z konkretnymi dochodami do budżetu państwa., 2. Budżet opracowuje się na jeden rok., 3. Społeczeństwo powinno być informowane o pracach nad ustawą budżetową i o przebiegu jego realizacji., 4. Budżet powinien uwzględniać wszystkie dochody i wydatki państwa w pełnych kwotach, tj. kwotach brutto., 5. Finanse publiczne należy przedstawiać w czytelnym układzie, jednoznacznie prezentującym podział zadań i sposób ich finansowania., 6. Wszystkie dochody i wydatki budżetowe powinny znaleźć się w jednym akcie prawnym., 7. Wydatki budżetowe należy planować tak, by możliwe było ich pokrycie z oczekiwanych dochodów.
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 220

Zwiększenie wydatków lub ograniczenie dochodów planowanych przez Radę Ministrów nie może powodować ustalenia przez Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie ustawy budżetowej.

1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 2.04.2021 r.].
RrlOY2pUObUV0
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych

Art. 36

1. Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości zbiorcze dane dotyczące: 1) ogółu operacji finansowych sektora finansów publicznych, obejmujące w szczególności dochody i wydatki, przychody i rozchody, zobowiązania i należności, gwarancje i poręczenia;
2) wykonania budżetu państwa za okresy miesięczne, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki.

2 Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 2.04.2021 r.].
R9J7M1Kqgo4Im
Wskaż zasadę budżetową, którą gwarantuje przytoczony przepis. Możliwe odpowiedzi: 1. zasada jawności, 2. zasada przejrzystości, 3. zasada zupełności, 4. zasada jedności formalnej
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 118

  1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów.

  2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa. (…)

Art. 119

  1. Sejm rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach. (…)

Art. 120

Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, chyba że Konstytucja przewiduje inną większość. W tym samym trybie Sejm podejmuje uchwały, jeżeli ustawa lub uchwała Sejmu nie stanowi inaczej.

Art. 121

  1. Ustawę uchwaloną przez Sejm Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi.

  2. Senat w ciągu 30 dni od dnia przekazania ustawy może ją przyjąć bez zmian, uchwalić poprawki albo uchwalić odrzucenie jej w całości. Jeżeli Senat w ciągu 30 dni od dnia przekazania ustawy nie podejmie stosownej uchwały, ustawę uznaje się za uchwaloną w brzmieniu przyjętym przez Sejm.

  3. Uchwałę Senatu odrzucającą ustawę albo poprawkę zaproponowaną w uchwale Senatu, uważa się za przyjętą, jeżeli Sejm nie odrzuci jej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Art. 122

  1. Po zakończeniu postępowania określonego w art. 121 Marszałek Sejmu przedstawia uchwaloną ustawę do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.

  2. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

  3. Przed podpisaniem ustawy Prezydent Rzeczypospolitej może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją. Prezydent Rzeczypospolitej nie może odmówić podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodną z Konstytucją.

  4. Prezydent Rzeczypospolitej odmawia podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodną z Konstytucją. (…)

  5. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm Prezydentowi Rzeczypospolitej nie przysługuje prawo wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3. (…)

1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 2.04.2021 r.].
R1eoG0GHcAd0B
Przeanalizuj przytoczone przepisy Konstytucji RP regulujące uchwalanie ustawy zwykłej i porównaj je z procesem legislacyjnym, jakim objęta jest ustawa budżetowa. Wskaż pięć różnic. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 225

Jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi Rzeczypospolitej do podpisu, Prezydent Rzeczypospolitej może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.

1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 2.04.2021 r.].
RHbfcDuVIWshI
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: fakultatywny, obligatoryjny) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
R1GNf6GBWDTfs3
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania, wpisując daty związane z procedurą budżetową. Rada Ministrów powinna przedłożyć sejmowi projekt ustawy budżetowej na 2022 rok najpóźniej do 1. 30 września 2021 roku, 2. 11 stycznia 2022 roku, 3. 7 lutego 2022 roku, 4. 31 stycznia 2022 roku. Jeśli uczyni to w tym właśnie dniu, uchwalona przez sejm ustawa budżetowa powinna najpóźniej 1. 30 września 2021 roku, 2. 11 stycznia 2022 roku, 3. 7 lutego 2022 roku, 4. 31 stycznia 2022 roku trafić do senatu, a 1. 30 września 2021 roku, 2. 11 stycznia 2022 roku, 3. 7 lutego 2022 roku, 4. 31 stycznia 2022 roku do Prezydenta RP do podpisu. Jeśli tak się stanie, najpóźniej 1. 30 września 2021 roku, 2. 11 stycznia 2022 roku, 3. 7 lutego 2022 roku, 4. 31 stycznia 2022 roku podpisaną przez Prezydenta RP ustawę będzie można już opublikować w Dzienniku Ustaw, o ile Prezydent RP nie zdecyduje się skierować ustawy budżetowej do Trybunału Konstytucyjnego.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

RShcg0YDIaw0t
Oprac. na podst.: Twoje 100 złotych w budżecie państwa, podatki.gov.pl [dostęp: 01.04.2021].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło II

R19tVByNMRZs9
Oprac. na podst.: Dochody budżetu państwa osiągnięte w 2019 r., podatki.gov.pl [dostęp: 01.04.2021].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Roon74Mh7GOaS
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej generuje mniejsze wydatki z budżetu państwa niż Program Rodzina 500 plus. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe stanowią około 5% wpływów do budżetu państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Największym źródłem dochodów budżetowych są podatki od sprzedaży towarów i usług. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Największym obciążeniem dla budżetu państwa są wydatki na ochronę zdrowia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na obronę narodową państwo polskie wydatkuje więcej środków niż na rolnictwo, wymiar sprawiedliwości i szkolnictwo wyższe łącznie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
Budżet państwa

Najważniejsze [funkcje budżetu państwa – dop. red.] to: funkcja fiskalna, funkcja redystrybucyjna, funkcja stymulacyjna.

Funkcja fiskalna polega na gromadzeniu dochodów (pochodzących przede wszystkim z podatków) niezbędnych do utrzymania aparatu państwowego oraz realizację określonych zadań w zakresie szeroko rozumianych potrzeb społecznych.

Funkcja redystrybucyjna polega na dokonywaniu pożądanych zmian w podziale produktu narodowego: zmniejszenie nadmiernych różnic w poziomie dochodów różnych grup społecznych, tworzenie warunków bezpieczeństwa socjalnego dla najuboższych grup. Realizacja tych funkcji jest możliwa przy wykorzystaniu systemu podatkowego oraz kształtowaniu struktury wydatków publicznych, głównie w postaci tzw. transferów, czyli świadczeń zwiększających dochody ludności bez potrzeby świadczenia w zamian żadnych usług. Funkcja stymulacyjna polega na tym, że poprzez kształtowanie dochodów i wydatków budżetu państwa wpływa się na przebieg procesów gospodarczych i społecznych. Państwo oddziałuje na zmiany strukturalne w gospodarce, skłania bądź zniechęca do oszczędzania i akumulacji, stymuluje tempo wzrostu gospodarczego, poziom i strukturę konsumpcji.

3 Źródło: Budżet państwa, „Edukator studenta WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. Mechanizmy gospodarki rynkowej”, dostępny w internecie: ftp.wspia.eu [dostęp 3.04.2021 r.].

Źródło II

1
Rodzina 500 plus

Program „Rodzina 500+” jest finansowym fundamentem wsparcia rodzin. Program wszedł w życie 1 kwietnia 2016 r. i przyczynił się do znacznej poprawy sytuacji materialnej rodzin, wzmocnił je i nadał należny priorytet. W efekcie uruchomienia programu nastąpił znaczący wzrost udziału wydatków na politykę rodzinną w PKB – z 1,78% PKB w 2015 r. do 4% PKB obecnie.

Program „Rodzina 500+” to główny instrument polityki rodzinnej realizujący trzy główne cele: poprawa sytuacji demograficznej, redukcja ubóstwa wśród najmłodszych, inwestycja w rodzinę.

Program „Rodzina 500+” jest najbardziej znaczącą i realnie odczuwalną pomocą finansową ze strony państwa dla rodzin wychowujących dzieci.

W ramach programu „Rodzina 500+” rodzinom z dziećmi na utrzymaniu przysługuje świadczenie wychowawcze w wysokości 500 zł na dziecko w wieku do ukończenia 18 roku życia.

4 Źródło: Rodzina 500 plus, 25.06.2019 r., dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 3.04.2021 r.].
R17PzCDMXvGHg
1. Sformułuj argument przemawiający za tezą, że opisany w drugim tekście źródłowym Program Rodzina 500+ jest przykładem realizacji funkcji redystrybucyjnej budżetu państwa. (Uzupełnij) 2. Sformułuj argument przemawiający za tezą, że opisany w drugim tekście źródłowym Program Rodzina 500+ jest przykładem realizacji funkcji stymulacyjnej budżetu państwa. (Uzupełnij).