Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
W świetle lamp filującychw świetle lamp filujących
świat wyglądał inaczejtwarze żywych umarłych
i śpiących
twarze odwróconemłode głowy ku sobie
skłonionew świetle lamp kopcących
człowiek był zadomowiony
mocniej w radości
głębiej w trosce
cienie rozchwiane
odchodziły wracały rosły
słowa były cieplejsze
nieśmiałe
dom kołysał się
odpływał z trumną i kołyskąw świetle lamp filujących
nieskończoność była skończona
czas był uchwytny
przestrzeń zamknięta
w czterech ścianach
wystarczyło zamknąć oczy
aby znaleźć się
w czwartym wymiarze
wystarczyło otworzyć drzwi
żeby znaleźć się
w drodze do Emaus
spotkać Jezusa żywego
z ciała krwi i kości
który jeszcze nie rozpoznany
jadł rybę pieczoną
chleb plaster miodużycie przeżywa się
idąc spotykającw świetle lamp naftowych
kiedy nakręcano zegary i czas
pojawiły się na ścianie znaki
poezja rysowana Bruna
Mane – Tekel – Fareso tych lampach
prawie wszystko wiedział
poeta z Drohobycza
„prawie”
bo wszystkiego
nikt nie wie
ani o swoich narodzinach
ani o śmiercikiedy myślę o nim
i jego księdze
widzę go
jego okiem
w świetle lampy kopcącej
z ogromnym cieniem
przestrzelonej głowy
na ścianie
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Podaj ich funkcje.
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdej z części. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Tadeusza Różewicza W świetle lamp filujących.
Wyjaśnij znaczenie tytułu wiersza.
Zastanów się nad znaczeniem kontekstu historycznego utworu. Zanotuj w punktach swoje wnioski. Określ ramy czasowe, w których może rozgrywać się sytuacja liryczna.
Wyjaśnij, jaki sens mają powtarzające się obrazy: w świetle lamp filujących
, w świetle lamp kopcących
, w świetle lamp naftowych
.