Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
Po ponownym przeczytaniu tekstu zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
RI3x6NOj3EAsc
Juliusz SłowackiRozłączenie
Rozłączeni – lecz jedno o drugim pamięta; Pomiędzy nami lata biały gołąb smutku I nosi ciągłe wieści. Wiem, kiedy w ogródku, Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie zamknięta;
Wiem, o jakiej godzinie wraca bolu fala, Wiem, jaka ci rozmowa ludzi łzę wyciska. Tyś mi widna jak gwiazda, co się tam zapala I łzę różową leje, i skrą siną błyska.
A choć mi teraz ciebie oczyma nie dostać, Znając twój dom – i drzewa ogrodu, i kwiaty, Wiem, gdzie malować myślą twe oczy i postać, Między jakimi drzewy szukać białej szaty.
Ale ty próżno będziesz krajobrazy tworzyć, Osrebrzać je księżycem i promienić świtem: Nie wiesz, że trzeba niebo zwalić i położyć Pod oknami, i nazwać jeziora błękitem.
Potem jezioro z niebem dzielić na połowę, W dzień zasłoną gór jasnych, w nocy skał szafirem; Nie wiesz, jak włosem deszczu skałom wieńczyć głowę, Jak je widzieć w księżycu odkreślone kirem.
Nie wiesz, nad jaką górą wschodzi ta perełka, Którąm wybrał dla ciebie za gwiazdeczkę‑stróża? Nie wiesz, że gdzieś daleko, aż u gór podnóża, Za jeziorem – dojrzałem dwa z okien światełka.
Przywykłem do nich, kocham te gwiazdy jeziora, Ciemne mgłą oddalenia, od gwiazd nieba krwawsze, Dziś je widzę, widziałem zapalone wczora, Zawsze mi świecą – smutno i blado – lecz zawsze...
A ty – wiecznie zagasłaś nad biednym tułaczem; Lecz choć się nigdy, nigdzie połączyć nie mamy, Zamilkniemy na chwilę i znów się wołamy Jak dwa smutne słowiki, co się wabią płaczem.
Nad jeziorem Leman, d. 20 lipca 1835 r.
multi1C1 Źródło: Juliusz Słowacki, Rozłączenie.
Etap drugi: zrozumienie treści
Polecenie 2
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.
R19EPk9E6FObn
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
1
Polecenie 3
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
RI8Du7oLjxi4T
R1O3zqHXRawxZ1
1
Polecenie 4
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Określ ich funkcje.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Określ ich funkcje.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Określ ich funkcje.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Wskaż ich funkcje.
RpNF819OdGsby
R14kJmzb6hMDY
1
Polecenie 5
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdej ze strof. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Juliusza Słowackiego Rozłączenie.
RnBneVZ47ZeLY
Polecenie 7
Wypisz z wiersza czasowniki w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym i określ ich funkcje:
R18yMlydQDkm0
1
Polecenie 8
Zredaguj listę obrazów, które przywołuje w swoim wyznaniu bohater liryczny wiersza, podziel je zgodnie ze wskazaniem slajdu prezentacji multimedialnej na motywy otoczenia adresatki wyznania i motywy ze świata otaczającego autora wyznania.
R1XYDQMkz09A4
Polecenie 9
Uzupełnij tabelę dotyczącą środków artystycznego wyrazu i ich roli w wierszu Juliusza Słowackiego Rozłączenie. W realizacji ćwiczenia pomoże ci prezentacja multimedialna zamieszczona w sekcji Schemat Rozłączenie Juliusza Słowackiego w naukowym opracowaniu Czesława Zgorzelskiego.
R1IMJGihRZtHJ
R1RBaVefBdHSf
1
Ćwiczenie 1
Podaj, jaka jest funkcja powtórzeń zastosowanych w wierszu Rozłączenie.
R4rFiue82h11s
Zwróć uwagę na wszystkie wersy rozpoczynające się słowem Wiem oraz Nie wiem.
Powtórzenia w wierszu ukazują dwa odrębne obrazy – podmiot liryczny za pomocą słowa wiem pokazuje, że zna adresatkę wiersza, wiele o niej wie, jednak kolejne powtórzenia nie wiem uświadamiają czytelnikowi fakt oddalenia.
1
Ćwiczenie 2
Napisz, jaką rolę pełni w wierszu opozycja form czasownikowych: wiem/nie wiesz.
R1VuiCGbIE9DP
Użycie powtórzenia „wiem” łączy strofy wiersza (trzy pierwsze) w odrębną całość. Podmiot liryczny przywołuje obrazy, w których występuje adresatka wiersza. Natomiast w kolejnych zwrotkach akcentuje sytuację oddalenia, wprowadza inną scenerię. Widać dzięki temu, że podmiot liryczny tęskni i żyje wspomnieniami.