Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
Nad wodą wielką i czystą...Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła twarze ich czarne;Nad wodą wielką i czystą
Przebiegły czarne obłoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła kształty ich marne;Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, głos zniknął,A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta.Tę wodę widzę dokoła
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła,
I błyskawice - pomijam.Skałom trzeba stać i grozić,
Obłokom deszcze przewozić,
Błyskawicom grzmieć i ginąć,
Mnie płynąć, płynąć i płynąć -W Lozannie.
Źródło: Adam Mickiewicz, Nad wodą wielką i czystą..., [w:] tegoż, Wybór poezyj, tom 2, oprac. Czesław Zgorzelski, Wrocław 1986, s. 339–340.
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Wskaż ich funkcje.
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdej ze strof. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.
Etap piąty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Adama Mickiewicza Na wodą wielką i czystą.