Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.
R1bWf0se1ZeH4
Adam MickiewiczNad wodą wielką i czystą
Nad wodą wielką i czystą Stały rzędami opoki, I woda tonią przejrzystą Odbiła twarze ich czarne;
Nad wodą wielką i czystą Przebiegły czarne obłoki, I woda tonią przejrzystą Odbiła kształty ich marne;
Nad wodą wielką i czystą Błysnęło wzdłuż i grom ryknął, I woda tonią przejrzystą Odbiła światło, głos zniknął.
A woda, jak dawniej czysta, Stoi wielka i przejrzysta.
Tę wodę widzę dokoła I wszystko wiernie odbijam, I dumne opoki czoła, I błyskawice – pomijam.
Skałom trzeba stać i grozić, Obłokom deszcze przewozić, Błyskawicom grzmieć i ginąć, Mnie płynąć, płynąć i płynąć –
W Lozannie
multi1C1 Źródło: Adam Mickiewicz, Nad wodą wielką i czystą.
Etap drugi: zrozumienie treści
Polecenie 2
Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.
R6qCl6ee18f2J
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
1
Polecenie 3
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
R9e9TBRXE0dg8
RtxoMjS7t5jsc1
1
Polecenie 4
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Wskaż ich funkcje.
RA4JafJjHR4Yz
RK4Ti99kd6p9s1
1
Polecenie 5
Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdej ze strof. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.