Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Etap pierwszy: przyswojenie tekstu

Polecenie 1

Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zapisz swoje pierwsze refleksje na jego temat, wstępne hipotezy interpretacyjne.

R1bWf0se1ZeH4
(Uzupełnij).
Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą

Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła twarze ich czarne;

Nad wodą wielką i czystą
Przebiegły czarne obłoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła kształty ich marne;

Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, głos zniknął.

A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta.

Tę wodę widzę dokoła
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła,
I błyskawice – pomijam.

Skałom trzeba stać i grozić,
Obłokom deszcze przewozić,
Błyskawicom grzmieć i ginąć,
Mnie płynąć, płynąć i płynąć –

W Lozannie

multi1C1 Źródło: Adam Mickiewicz, Nad wodą wielką i czystą.

Etap drugi: zrozumienie treści

Polecenie 2

Wypisz z wiersza frazy, słowa, które uznajesz za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.

R6qCl6ee18f2J
(Uzupełnij).

Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa

1
Polecenie 3

Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.

R9e9TBRXE0dg8
Osoba mówiąca w wierszu (Uzupełnij). Elementy składowe świata przedstawionego (Uzupełnij). Relacja podmiotu i świata (Uzupełnij).
RtxoMjS7t5jsc1
Ilustracja interaktywna przedstawia treść wiersza Adama Mickiewicza Nad wodą wielką i czystą. Po lewej stronie tekstu znajdują się elementy warstwy formalnej, która obejmuje: 1. Rodzaj wiersza. 2. Tytuł Nad wodą wielką i czystą. 3. Składnia. 4. Obraz. Nad wodą wielką i czystą Stały rzędami opoki. 5. Dystrych. A woda, jak dawniej czysta, Stoi wielka i przejrzysta. 6. Podmiot liryczny. Tę wodę widzą dokoła I wszystko wiernie odbijam, I dumnie opoki czoła, I błyskawice – pomijam. 7. Powtórnie podmiot liryczny. Skałom trzeba stać i grozić, Obłokom deszcze przewozić, Błyskawicom grzmieć i ginąć, Mnie płynąć, płynąć i płynąć. Po prawej stronie znajdują się elementy warstwy treściowej: 8, 9, 10 Opis krajobrazu: Nad wodą wielką i czystą Stały rzędami opoki (…). Obłoki (…). Błysnęło wzdłuż i grom ryknął (…). 11. Przestrzeń, krajobraz. 12. Czas. 13. Symbol wody. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Rodzaj wiersza Wiersz sylabotoniczny, stroficzny (pięć zwrotek 4-wersowych i jedna 2-wersowa), stałe metrum, 8-zgłoskowiec, rytm regularny, ale zróżnicowany (abac, abac, abab, aa, abab, aaaa)., 2. Tytuł Określa temat, wskazuje na najważniejszy motyw wiersza., 3. Składnia Uporządkowana, wzmacniają ją paralelizmy: np. „Nad wodą wielką i czystą/ Stały rzędami opoki”., 4. Obraz Np. woda, skały – na nim zostaje skonstruowany cały wiersz., 5. Dystych Celowe zaburzenie budowy wiersza – wprowadzenie jednego dystychu. Zabieg ten podkreśla szczególne znaczenie tej strofy., 6. Podmiot liryczny Pojawia się dopiero w przedostatniej zwrotce. Czasownik „widzę” jest najważniejszą częścią wypowiedzi: wskazuje na aktywność podmiotu (jego obecność wartościuje opisywany świat), ma także szersze znaczenie: „widzieć” = rozumieć, odkryć pewną prawdę na temat świata i człowieka., 7. Podmiot liryczny Utożsamia się z wodą; podmiot liryczny = woda. Podmiot liryczny określa „porządek świata”, rolę, jaką sprawuje w nim każdy z elementów (skały, obłoki, błyskawice). Opisuje także swoje miejsce w świecie, czyli „ja” wobec świata. Określa je czasownik „płynąć”., 8. Opis krajobrazu Skały (opoki) i woda., 9. Opis krajobrazu Opis krajobrazu zostaje uzupełniony o nowy element: obłoki., 10. Opis krajobrazu Opisywana przestrzeń zostaje zdynamizowana, opis burzy (grom, błyskawica) wprowadza ruch i dźwięk., 11. Przestrzeń, (krajobraz) Konsekwentnie, od pierwszej zwrotki aż do ostatniej, zostaje pozbawiony cech indywidualnych, wyróżniających, jest abstrakcyjny, ascetyczny, zgeometryzowany, skoncentrowany tylko na najważniejszych elementach, przypomina szkic – opisywane miejsce może być wszędzie., 12. Czas Nieokreślony, opisywana sytuacja liryczna może odnosić się zarówno do „tu i teraz”, jak i do „zawsze”. Najważniejszym, motywem jest woda. Na symboliczne odczytania wody wskazują epitety, z jakimi jest zestawiana („czysta”, „przejrzysta”, „wielka”) oraz „czynność”, którą woda „wykonuje” („odbijanie”)., 13. Symbol wody Czystość, oczyszczenie, przemijanie, wzniosłość, głębia, niezmienność, odwzorowywanie świata.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Wskaż ich funkcje.

RA4JafJjHR4Yz
Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład z wiersza (Uzupełnij). Funkcja w utworze (Uzupełnij).
RK4Ti99kd6p9s1
Mapa interaktywna prezentująca treść utworu Nad wodą wielką i czystą,/cite>. Lista elementów:
  • zwrotu.

    Występowanie w utworze: „Nad wodą wielką i czystą”.
  • Tło
  • Tekst
  • Paralelizm: cytat Nad wodą wielką i czystą, Stały rzędami opoki, I woda tonią przejrzystą Odbiła twarze ich czarne. Definicja użytego środka stylistycznego: (od gr. parállelos – równoległy) – rodzaj powtórzenia polegający na tym, że do wypowiedzi wprowadza się elementy pod jakimś względem podobne do siebie (np. identycznie zbudowane, mające ten sam temat lub motyw), czyli równoległe pod względem formalnym lub znaczeniowym.

    Zastosowanie w utworze: Składnia uporządkowana, wzmacniają ją paralelizmy: np. „Nad wodą wielką i czystą/Stały rzędami opoki”.
  • Epitety: cytaty wielką, czystą, przejrzystą.Definicja użytego środka stylistycznego: (gr. epítheton – przydawka) – wyraz określający cechy rzeczownika.

    Zastosowanie w utworze:
    • określające wodę: „wielka”, „czysta”, „przejrzysta” – znaczenia pozytywne,
    • określające elementy świata: „czarne”, „marne”, „dumne” – znaczenia negatywne.
  • Personifikacja: twarze ich czarne. Definicja użytego środka stylistycznego: jest, tak jak antropomorfizacja, odmianą animizacji, polega na przypisaniu tworom nieożywionym cech właściwych człowiekowi. Różnica między antropomorfizacją a personifikacją polega na stopniu skonwencjonalizowania. Antropomorfizacja jest mniej skonwencjonalizowana literacko i w przeciwieństwie do personifikacji uczłowiecza tylko wybrane rysy przedstawionych zjawisk, nie likwidując ich naturalnej bytowej niezależności, mówiąc prościej: antropomorfizowane rzeczy/zjawiska mają pewne cechy ludzkie, ale nadal pozostają sobą, nie utożsamiają się z człowiekiem całkowicie.
  • Animizacja: grom ryknął. Definicja użytego środka stylistycznego: (łac. animare – ożywiać), zwana także ożywieniem – rodzaj metafory, w której martwym przedmiotom, zjawiskom lub pojęciom abstrakcyjnym przypisuje się cechy i zachowania istot żywych. Tak opisywana rzecz albo np. idea nabiera swoistej autonomii, jest postrzegana jako samodzielny byt, istniejący podobnie jak cała ożywiona przyroda.
  • Anafora: Nad wodą wielką i czystą. Definicja użytego środka stylistycznego: figura stylistyczna polegająca na rozpoczynaniu każdego kolejnego fragmentu wypowiedzi (zdania, wersu, strofy) od tego samego słowa lub
  • Czasowniki w formie bezokolicznika: stać, grozić, przewozić, grzmieć, ginąć, płynąć. Nagromadzenie dużej ilości czasowników.

    Wszystkie czasowniki zostały zapisane w innej formie niż występowały poprzednio - w formie bezosobowej (bezokolicznik).
  • Powtórzenia: płynąć, płynąć i płynąć. Definicja użytego środka stylistycznego: zestawienie przedmiotu lub zjawiska z innym na zasadzie podobieństwa, które zachodzi między nimi pod jakimś względem, co prowadzi do uwydatnienia określonej cechy tego przedmiotu lub zjawiska. Porównanie jest połączeniem wyrazowym, którego człony są związane za pomocą takich wyrażeń: „jak”, „jako”, „niby”, „na kształt”, „jak gdyby”, „podobny”.

    Zastosowanie w utworze: Trzykrotne powtórzenie czasownika: „płynąć” – podkreśla rytm wiersza, który naśladuje płynięcie, ruch wody, a także wzmacnia, podkreśla sytuację podmiotu lirycznego.
1
Polecenie 5

Powiąż warstwę formalną tekstu ze stroną treściową. Odnieś się kolejno do każdej ze strof. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją interpretacji.

R1Kbfy97iFaw9
Pierwsza strofa (Uzupełnij). Druga strofa (Uzupełnij). Trzecia strofa (Uzupełnij). Czwarta strofa (Uzupełnij). Piąta strofa (Uzupełnij). Szósta strofa (Uzupełnij).

Etap piąty: zakończenie – interpretacja uogólniająca

Polecenie 6

Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Adama Mickiewicza Na wodą wielką i czystą.

RPvvtcqvANFok
(Uzupełnij).