Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem schemateu, a następnie wykonaj polecenia.

R1YXQ8wOBGPfM1
Starożytna mapa przedstawia obszar centralnej Europy. Jest na niej zaznaczone mnóstwo miast i regionów. Opisano: 1. Batawowie Ze wszystkich tych szczepów najdzielniejsi są Batawowie, którzy zamieszkują wyspę rzeki Renu, natomiast kraju pobrzeżnego niewiele; lud ten niegdyś należał do Chattów, lecz wskutek niepokojów wewnętrznych przeprawił się do tych siedzib, gdzie miał się stać częścią państwa rzymskiego. Trwa dotąd zaszczytne odznaczenie ich dawnego z nami sojuszu; ani bowiem daniny ich nie upokarzają, ani celnik nie obdziera; zwolnionych od ciężarów i podatków, a tylko do użycia w walce przeznaczonych, zachowuje się ich dla wojen, niby broń zaczepną i odporną.

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 611., 2. Chattowie Poza nimi są Chattowie, których siedziby zaczynają się przy wzgórzach Lasu Hercyńskiego; mieszkają więc oni nie na tak płaskich i bagnistych miejscach, jak inne ludy, które zajmują dalekie przestrzenie Germanii, albowiem wzgórza ciągną się nieprzerwanie i tylko powoli rzedną, tak że Las Hercyński swoim Chattom towarzyszy i zarazem na niziny sprowadza. Lud ten ma wytrzymałe ciała, jędrne członki, groźne wejrzenie i większą rześkość ducha. Jak na Germanów, posiadają oni wiele rozumu i zręczności; na czele stawiają doborowych dowódców, których słuchają, umieją utrzymać szeregi, wyczuwają stosowną chwilę, zwlekają z atakiem, dniem celowo rozporządzają, na noc otaczają się szańcami, szczęście uważają za coś wątpliwego, męstwo za rzecz pewną i — co jest nader rzadkim objawem i tylko rzymskiej dyscyplinie właściwym — zdają się więcej na wodza niż na wojsko.

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 611–612., 3. Chaukowie Tak daleko na zachód poznaliśmy Germanię; ku północy zawraca ona ogromnym łukiem. Zaraz na początku spotykamy tu lud Chauków; wprawdzie zaczyna się on już od obszaru Fryzów i zajmuje część wybrzeża, rozciąga się jednak wzdłuż wszystkich ludów, o których mówiłem, aż zakreślając łuk, gubi się w kraju Chattów. Ten tak niemizerny obszar ziemi Chaukowie nie tylko zajmują, lecz go nawet wypełniają; jest to najznakomitszy wśród Germanów lud, który wielkość swą woli sprawiedliwością utrzymać. Wolni od zachłanności i żądzy panowania, spokojni i odosobnieni, nie wywołują żadnych wojen, nie dopuszczają się, plądrując, żadnych kradzieży ni łupiestw. To jest głównym dowodem ich tężyzny i siły, że nie przez krzywdy swą przewagę osiągają; wszyscy jednak mają w pogotowiu broń, w razie potrzeby — wojska składające się z bardzo wielkiej liczby ludzi i koni; także w stosunkach pokojowych cieszą się tym samym rozgłosem.

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 613–614., 4. Cheruskowie Po stronie Chauków i Chattów Cheruskowie, niezaczepiani przez Rzymian, długo oddawali się nadmiernemu i ospałemu pokojowi. Było to bardziej przyjemne niż bezpieczne, ponieważ wśród żądnych panowania i silnych sąsiadów zwodniczy jest spokój: gdzie pięść rozstrzyga, tam umiarkowanie i uczciwość są tytułami silniejszego. Tak i Cherusków, którzy niegdyś uchodzili za dobrych i sprawiedliwych, teraz nazywa się niedołęgami i głupcami; zwycięskim Chattom szczęście policzono na karb rozumu.

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 614., 5. Cymbrowie W tym samym wygięciu Germanii mieszkają najbliżsi Oceanu Cymbrowie, lud teraz mały, lecz ogromnie wsławiony. A tej dawnej chwały wydatne pozostały ślady, mianowicie po obu brzegach przestronne obozowiska, których objętość dziś jeszcze pozwala zmierzyć ogrom i siłę tego ludu oraz ocenić wiarygodność tak wielkiego wychodźstwa. Już sześćset czterdzieści lat istniało nasze miasto, kiedy po raz pierwszy usłyszano o orężu Cymbrów za konsulatu Cecyliusza Metellusa i Papiriusza Karbona. Jeżeli odtąd aż do drugiego konsulatu cesarza Trajana czas policzymy, wypadnie mniej więcej dwieście dziesięć lat: tak długo już zwycięża się Germanów! W obrębie tak długiego przeciągu czasu wiele strat było po obu stronach. Ani Samnici, ani Punijczycy [tj. Kartagińczycy], ani Hiszpania czy Galia, a nawet Partowie częściej się nam nie przypominali; więcej bowiem energii wykazuje wolność Germanów niż despotyzm Arsacesa [króla Partów].

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 614., 6. Swebowie Teraz należy pomówić o Swebach. Nie tworzą oni jednego ludu jak Chattowie […]; zajmują bowiem większą część Germanii i są prócz tego na odrębne szczepy według specjalnych nazw podzieleni, chociaż oznacza się ich ogólnym imieniem Swebów. Cechą tego ludu jest to, że włosy czeszą w poprzek i podwiązują je w węzeł: tak Swebowie różnią się od reszty Germanów, tak u Swebów wolno urodzeni od niewolników. […] u Swebów aż do siwizny czesze się w tył najeżone włosy i często na samym szczycie głowy wiąże; naczelnicy noszą je też w bardziej ozdoobny sposób.
[…] Za najdawniejszych i najznakomitszych wśród Swebów podaje się Semnonów. Wiarę w ich dawność potwierdza pewien kult. W oznaczonym czasie wszystkie ludy tej samej krwi, reprezentowane przez poselstwa, gromadzą się w lesie uświęconym wróżbami ich przodków i odwieczną grozą religii, aby ofiarą ludzką w imieniu państwa złożoną obchodzić okropną prymicję [tj. początek] barbarzyńskiego obrządku. Gaj ten jeszcze innej czci zażywa: nikt tam nie wchodzi inaczej, jak więzami skrępowany, aby w ten sposób własną niższość a potęgę bóstwa okazać. Jeśli się zdarzy, że ktoś upadnie, nie wolno podnieść się i powstać: po ziemi się wytaczają. Cały ten zabobon na to ma wskazywać, jakoby tu był początek ludu, tu wszechwładny bóg, któremu wszystko inne jest podległe i posłuszne. Znaczenia Semnonom dodaje pomyślny ich los: mieszkają w stu okręgach, a wielki zespół ludu o tym stanowi, że siebie za głowę Swebów uważają.


Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 615., 7. Hermundurowie Otóż ta część Swebów sięga w bardziej odległe okolicie Germanii; bliżej — idąc teraz za Dunajem, jak przed chwilą za Renem — znajduje się państwo Hermundurów, wierne Rzymianom i dlatego jedyne spośród Germanów, które utrzymuje z nami stosunki handlowe nie tylko na brzegu Dunaju, lecz w głębi i w najbardziej kwitnącej kolonii prowincji Recji. Przechodzą granicę w dowolnych miejscach i bez kontroli; a o ile wszystkim innym ludom pokazujemy tylko naszą broń i nasze obozy, tym otwarliśmy nasze domy i wille, których oni nie pożądają.

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 616., 8. Narystowie, Markomanowie, Kwadowie Obok Hermundurów żyją Narystowie, a dalej Markomanowie i Kwadowie. Najznaczniejsi sławą i potęgą są Markomanowie; nawet swe siedziby, skąd przedtem Bojów wygnali, własnym zdobyli męstwem. Także Narystowie i Kwadowie nie są gorszego od nich pokroju. To jest jak gdyby czoło Germanii w tej części, gdzie Dunaj jej granicę stanowi. Markomanowie i Kwadowie aż do naszych czasów zachowali swych plemiennych królów, znakomity ród Marobodua i Tudrusa; dziś także obcych znoszą, lecz siłę i potęgę królom gwarantuje powaga Rzymu. Rzadko wspomagamy ich orężem, częściej pieniędzmi, lecz nie mniejsze przez to jest ich znaczenie.

Źródło: Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania, [w:] Dzieła, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 616.
Mapa starożytnej Germanii stworzona w 1849 roku przez Alexandra G. Findlay, A Classical Atlas, to Illustrate Ancient Geography
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 2

Odwołując się do konkretnych fragmentów przywołanych wyżej tekstów źródłowych, określ pochodzenie ich autora oraz jego stosunek do ludów germańskich. Uzasadnij odpowiedź.

R4RFLWUX6cJj9
Odwołując się do konkretnych fragmentów przywołanych wyżej tekstów źródłowych określ pochodzenie ich autora oraz to, jaki był jego stosunek do ludów germańskich. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
Polecenie 3

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.

RJIwT91uAHZSn
Źródło: Bullenwächter, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RkNvThgxFUsE4
Zapoznaj się z zamieszczoną niżej ilustracją przedstawiającą brązową rzymską statuetkę. W oparciu o teksty źródłowe zawarte w mapie interaktywnej udowodnij, że dzieło przedstawia członka jednego z germańskich plemion. Wskaż, jakie to plemię. (Uzupełnij).