Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Stanisława Wyspiańskiego Wesele.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

Polecenie 1
Zapoznaj się z Prologiem, sceną 1 i 17 aktu pierwszego i spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się z Prologiem, sceną 1 i 17 aktu pierwszego i spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
R93rcskTxTkhC
Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią dialogi postaci? (Uzupełnij). W jaki sposób została zbudowana przestrzeń dramatu? (Uzupełnij). Jaką rolę odgrywają obrazy i rekwizyty składające się na scenografię? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Wymień środki, jakimi posłużył się autor w celu scharakteryzowania postaci.

R1KPqbBXbx6VS
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2
Zapoznaj się ze sceną 36 aktu pierwszego i spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się ze sceną 36 aktu pierwszego i spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
R1ZXKGUb83i8G
W jaki sposób zostały scharakteryzowane postacie? (Uzupełnij). Jakimi środkami został zbudowany nastrój sceny? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią dialogi? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
Opisz znaczenia symboliczne pojawiające się w wypowiedziach postaci.
Opisz znaczenia symboliczne pojawiające się w wypowiedziach postaci.
RTuTVNAql7ObU
(Uzupełnij).
1