Audiobook
Przeczytaj
Schemat
Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatów H. Müllera.
Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.
Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.
Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.
Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?
Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?
Dramat Heinera Müllera Hamletmaszyna składa się z pięciu obrazów, odpowiadających tradycyjnym aktom. Już na poziomie budowy podejmuje zatem grę z tradycją literacką. Dzieło, pochodzące z 1977 roku, zawiera surrealistyczne sceny, których celem jest wejście w dialog, a nawet swoista dekonstrukcja znanej tragedii Szekspira.
Przeczytaj uważnie obraz I (Album rodzinny) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się uważnie z obrazem I (Album rodzinny) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Przeczytaj uważnie obraz II (Europa kobiety) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się uważnie z obrazem II (Europa kobiety) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Przeczytaj uważnie obraz III (Scherzo) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się uważnie z obrazem III (Scherzo) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zaznacz, jaki rodzaj dialogu dominuje w obrazie III utworu? Następnie opisz jego funkcję.
Przeczytaj uważnie obraz IV (Burda w peszcie bitwa o Grenlandię) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się uważnie z obrazem IV (Burda w peszcie bitwa o Grenlandię) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Przeczytaj uważnie obraz V (Czekając z dzikim uporem...) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania:
Zapoznaj się uważnie z obrazem V (Czekając z dzikim uporem...) dramatu Hamletmaszyna i odpowiedz na poniższe pytania:
Określ, w jaki sposób – o ile w ogóle – powiązane są ze sobą wydarzenia Hamletmaszyny.
Przypomnij sobie, jak skonstruowany jest dramat i czego dotyczy, a także do czego nawiązuje.
Hamletmaszyna jest dramatem pozbawionym akcji, składa się z pięciu luźno połączonych scen‑obrazów. Większość z nich to monologi głównych bohaterów – Hamleta oraz Ofelii. Główne powiązanie, jakie można dostrzec w dramacie, to podjęta w utworze gra z tradycją. Nasycenie dzieła aluzjami, cytatami i kryptocytatami służy skłonieniu do refleksji. Punktem wyjścia dla poszczególnych sekwencji utworu będzie zatem dzieło Szekspira.
Opisz konflikt między bohaterami, który jest motorem akcji Hamletmaszyny. Jeśli jest to niemożliwe, nazwij inną zasadę rządzącą układem zdarzeń w dramacie.
Czy w dziele występuje napięcie dramatyczne?
Hamletmaszyna to utwór, w którym napięcie dramatyczne zostało zastąpione ekspresyjnością poszczególnych scen i obrazów. Klasyczny konflikt dramatyczny zastępuje zaś konflikt wewnętrzny bohatera, który jest rozdarty pomiędzy własną świadomością a ciałem. Wydarzenia są motywowane artystycznie.
Wykorzystując zebrane dotychczas informacje, określ kompozycyjne związki i zależności pomiędzy poszczególnymi elementami świata przedstawionego Hamletmaszyny (akcja, postacie, język, czas, przestrzeń).
Zastanów się, który z tych elementów jest najważniejszy w utworze, jak realizowane są poszczególne komponenty świata przedstawionego i na ile są istotne dla treści dzieła.
Elementy świata przedstawionego nie współistnieją ze sobą w konwencjonalny sposób. Bohaterowie są najważniejsi, bo to ich monologi stanowią większość utworu, nie obserwujemy jednak relacji pomiędzy nimi, a ich wewnętrzne przeżycia. Stanowią swoiste konstrukty, a nie realne postacie.
Przestrzeń jest bliżej niedookreślona. Bywa również symboliczna, jak w przypadku monologu Ofelii, kiedy stanowi rodzaj więzienia; w kolejnym obrazie zaś symbolizuje cmentarz.
Czas nie jest jednolity, nakładają się tutaj dwie płaszczyzny, przeszłość i teraźniejszość.