Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu?

Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Mikołaja z Wilkowiecka Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile, oczywiście, dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

W wypadku utworu Mikołaja z Wilkowiecka mamy do czynienia z szesnastowiecznym misterium wielkanocnym, wydanym w Krakowie i opowiadającym o czasie od momentu złożenia Chrystusa do grobu po spotkanie z niewiernym Tomaszem.

Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią Prologusa i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się z treścią Prologusa i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
RxhscG6p1vbsl
Jaką rolę odgrywają pieśni religijne? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni ta część misterium? (Uzupełnij). Jakich informacji dostarcza tekst główny i didaskalia? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2
Zapoznaj się z częścią II misterium (epizod zakupu wonności) i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się z częścią II misterium (epizod zakupu wonności) i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
RHr8ikdMrZtz3
Jak skomponowana jest ta część misterium? (Uzupełnij). W jaki sposób został zilustrowany fragment Ewangelii? (Uzupełnij). Jakim wierszem został napisany tekst misterium i jaką funkcję on pełni? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni tekst poboczny? (Uzupełnij).
RfCkchsaH4olE
Ćwiczenie 1
Zaznacz, jakie typy dialogu dominują w części II misterium. Możliwe odpowiedzi: 1. dialog dyskusyjny, 2. dialog sytuacyjny, 3. dialog konwersacyjny, 4. dialog pozorny
1
RFodctOGGigXc1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. . Konstrukcja bohaterów i bohaterek ma charakter realistyczny.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. W Epejsodionie I dialogi służą bardziej prezentacji poglądów filozoficznych i postawieniu pewnego problemu niż rozwijaniu akcji.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Ćwiczenie 3

Określ czas wydarzeń: kiedy rozgrywa się akcja tej części misterium? Odpowiedz na pytanie, czy pojawiają się w niej historyczne realia epoki?

R1Bx0MydNkW1Q
(Uzupełnij).