Silniki elektryczne i spalinowe. Budowa i zasada działania
Spis treści
1.Ogólna budowa silnika spalinowego1.Ogólna budowa silnika spalinowego
2. Silnik dwusuwowy z zapłonem iskrowym2. Silnik dwusuwowy z zapłonem iskrowym
3. Silnik czterosuwowy z zapłonem iskrowym3. Silnik czterosuwowy z zapłonem iskrowym
4. Silnik z tłokiem wirującym4. Silnik z tłokiem wirującym
5. Silnik rotacyjny5. Silnik rotacyjny
6. Silnik turbospalinowy6. Silnik turbospalinowy
Ogólna budowa silnika spalinowego
Silnik spalinowy to maszyna, która energię cieplną wytworzoną w wyniku spalania zamienia na energię mechaniczną. W rolnictwie najczęściej używane są silniki o postępowo‑zwrotnym ruchu tłoka.
SilnikSilnik zbudowany jest z kadłuba, głowicy oraz układów odpowiedzialnych za pracę silnika. Do kadłubu przytwierdzona jest głowica zamykająca cylinder (lub cylindry).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Silnik dwusuwowy z zapłonem iskrowym
Silnik dwusuwowy to silnik spalinowy, w którym cztery fazy pracy (ssanie, sprężanie, praca i wydech) są wykonywane w ciągu dwóch suwów tłoka. Istnieją konstrukcje silników dwusuwowych zarówno o zapłonie iskrowym, jak i samoczynnym.
Schemat działania silnika dwusuwowego:
Suw sprężania – w pierwszej fazie suwu sprężania następuje „przepłukanie” przestrzeni roboczej silnika. Wtedy to spaliny powstałe w poprzednim cyklu pracy są wytłaczane przez kanał wydechowy, a do przestrzeni roboczej przez kanał międzykomorowy napływa mieszanka paliwowo‑powietrzna zgromadzona wcześniej w przestrzeni korbowej silnika. W dalszej fazie suwu sprężania tłok, pełniący także rolę zaworu, zamyka kanał wydechowy i międzykomorowy, odsłaniając jednocześnie kanał ssawny. W czasie sprężania mieszanki w komorze spalania świeża porcja mieszanki paliwowej napływa przez kanał ssawny do przestrzeni korbowej silnika.
Suw pracy – przed dojściem do górnego położenia tłoka następuje zapłon paliwa, które, gwałtownie rozprężając się, powoduje ruch tłoka w dół do dolnego skrajnego położenia. W końcowej fazie tego suwu odsłaniany jest kanał wydechowy i spaliny zaczynają opuszczać przestrzeń roboczą.
W silnikach o zapłonie iskrowym dostarczanie ładunku (mieszanki) może się odbywać przez tzw. przepustnicę obrotową (rozrząd asymetryczny, korzystniejszy od symetrycznego), zaś w silnikach o zapłonie samoczynnym ładunek może podawać pompa ładująca.
Zalety i wady silnika dwusuwowego:
zalety | wady |
---|---|
duża moc i moment | wysoka emisja spalin |
rezonans (wymuszone osiągnięcie przez układ drgający maksymalnej amplitudy) | smarowanie olejem z zewnątrz |
łatwy rozruch, szybkość nagrzewania | mała regularność biegu jałowego |
niewielki koszt naprawy, obsługi | duże obciążenie cieplne |
prosta konstrukcja, korzystniejszy stosunek mocy do masy silnika oraz mocy do pojemności skokowej | hałaśliwa praca |
duże spalanie |
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Silnik czterosuwowy z zapłonem iskrowym
Silnik czterosuwowy ma bardziej złożoną budowę niż dwusuwowy – wymaga układu rozrządu. Dzięki temu silnik czterosuwowy nie wykazuje strat w paliwie, spełnia też lepiej normy czystości spalin.
Czterosuwowy cykl pracy silnika spalinowego po raz pierwszy został przedstawiony przez Nicolausa Otto w 1876 roku.
Zaletą silników pracujących w cyklu Otta jest prostota i bezawaryjność całej konstrukcji, a także wysoka moc.
Silnik iskrowy w porównaniu do silnika z zapłonem samoczynnym:
zalety | wady |
---|---|
łatwy rozruch | większe jednostkowe zużycie paliwa |
szybkobieżność | mniejsza trwałość |
wysokie obroty pracy | niższy moment obrotowy |
lekka konstrukcja | niebezpieczeństwo |
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Silnik z tłokiem wirującym
Ze względu na występującą siły bezwładności praca silnika dwu- i czterosuwowego obarczona jest efektami ubocznymi, których nie ma silnik z tłokiem wirującym.
Tłok o kształcie zbliżonym do trójkąta porusza się w komorze o tak dobranym kształcie, żeby następowała ciągła styczność z wszystkimi skrajnymi punktami tłoka. Tłok jest połączony z kołem zębatym wału silnika. Podczas pracy silnika tworzą się trzy komory robocze, w których równocześnie zachodzi czterofazowy cykl pracy.
Ten typ silnika charakteryzuje się dużą mocą przy małych rozmiarach i niskiej wadze. Jednocześnie jest niezbyt trwały, nie ma systemu chłodzenia ani smarowania, jest niezbyt szczelny.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Silnik rotacyjny
Czterocylindrowy czterosuwowy silnik rotacyjny typu „Rotorcam” ma konstrukcję obrotową i jest wyposażony w klasyczne cylindry z tłokami.
Nie ma w nim rozrządu zaworowego ani koła zamachowego. Jest to silnik o zmiennym stopniu sprężania.
Cylindry są rozmieszone promieniowo do osi silnika. Jedna świeca zapłonowa wywołuje zapłon w miarę obracania się cylindrów.
Ten typ silnika nie znalazł powszechnego zastosowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Silnik turbospalinowy
Silnik turbospalinowy to silnik spalinowy, wirnikowy, z co najmniej jedną turbiną spalinową pędną.
Głównymi podzespołami silnika turbospalinowego są: komora spalania (wirnikowa albo tłokowa), jedna lub więcej turbin spalinowych i sprężarka. Trakcyjny silnik turbospalinowy jest zwykle wyposażony w przekładnię, która odpowiednio zmniejsza bardzo dużą prędkość obrotową wału wirnika turbiny pędnej na umiarkowaną prędkość obrotową wału zdawczego.
Typowy silnik turbospalinowy w porównaniu z silnikiem tłokowym jest prostszej budowy i lżejszy. Jednocześnie jest bardziej skomplikowany technologicznie oraz kosztowniejszy w użytkowaniu, a ponadto cechuje go mała zrywność.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści