Składniki pogody i jej obserwacje
Na podstawie obserwacji i pomiarów składników pogody oraz zdjęć satelitarnych meteorolodzy przewidują pogodę na kolejne dni. Składnikami pogody są m.in. temperatura powietrza, ciśnienie atmosferyczne, kierunek i prędkość wiatru, zachmurzenie nieba, opady. Z prognozy pogody korzystają w szczególności piloci, marynarze, kierowcy i rolnicy. Wiedząc, jaka pogoda będzie w ciągu następnych dni, możemy na przykład zaplanować, jak spędzimy swój wolny czas. Pogoda ma także wpływ na nasze samopoczucie.
jakie wyróżniamy stany skupienia wody,
jak dochodzi do zmian stanu skupienia substancji,
jak zmienia się objętość substancji pod wpływem temperatury,
na czym polega zjawisko elektryzowania ciał,
co to jest pogoda,
jaki jest związek między sezonowymi zmianami pogody a wysokością Słońca nad horyzontem.
Opiszesz właściwości wody w różnych stanach skupienia.
Rozpoznasz stany skupienia wody w przyrodzie.
Wymienisz składniki pogody i podasz nazwy przyrządów służących do ich pomiaru.
Wskażesz jednostki mierzące składniki pogody.
Zdefiniujesz pojęcie „wiatr” oraz opiszesz jak powstaje.
Wskażesz czynniki, które mają wpływ na ciśnienie atmosferyczne.
Podasz przykłady opadów i osadów atmosferycznych.
Rozpoznasz, nazwiesz rodzaje chmur.
Wyjaśnisz, jak powstaje burza.
Opiszesz schemat krążenia wody w przyrodzie.
Scharakteryzujesz pory roku w Polsce.
1. Woda – zadziwiająca ciecz
Woda występuje w przyrodzie w trzech stanach skupienia: gazowym (para wodna), ciekłym (woda), stałym (lód).
Ważną cechą wody jest jej zachowanie podczas krzepnięcia (przechodzenia z cieczy w ciało stałe). Lód ma większą objętość niż woda o tej samej masie.
Więcej informacji na temat wody w materiale „Woda – zadziwiająca cieczWoda – zadziwiająca ciecz”.
2. Ciśnienie atmosferyczne
Ciśnienie atmosferyczne to jeden ze składników pogody. Informuje nas ono o nacisku warstwy powietrza na jednostkę powierzchni Ziemi. Im wyżej znajdujemy się nad poziomem morza, tym nacisk warstwy powietrza jest mniejszy i ciśnienie jest niższe. Do pomiaru ciśnienia atmosferycznego służy barometr.
Więcej informacji na temat ciśnienia atmosferycznego w materiale „Ciśnienie atmosferyczne”.
3. Skąd się bierze wiatr?
Wiatr to poziomy lub prawie poziomy ruch powietrza z obszaru wysokiego ciśnienia do obszaru niskiego ciśnienia. Do pomiaru kierunku i siły wiatru służy wiatromierz. Kierunek wiatru oznacza, skąd wieje wiatr. Prędkość wiatru podaje się w metrach na sekundę (m/s) lub kilometrach na godzinę (km/h).
Więcej informacji na temat wiatru w materiale „Skąd się bierze wiatr?Skąd się bierze wiatr?”.
4. Jak działa termometr?
Termometr to przyrząd do pomiaru temperatury. W konstrukcji termometru cieczowego wykorzystano zjawisko rozszerzalności cieplnej substancji. W termometrach cieczowych używa się zabarwionego alkoholu lub rtęci. Przy wzroście temperatury ciecz rozszerza się i podnosi się jej poziom w rurce. Gdy temperatura się obniża, ciecz kurczy się i jej poziom w rurce opada. Jednostką pomiaru temperatury jest stopień Celsjusza (°C).
Więcej informacji na temat działania termometru w materiale „Jak działa termometr?Jak działa termometr?”.
5. Dlaczego latem nie pada śnieg?
Opady atmosferyczne tworzą się w chmurach. Chmura składa się z drobnych, unoszących się w powietrzu kropelek wody lub kryształków lodu. Gdy kropelki wody lub kryształki połączą się, stają się większe i cięższe. Nie mogą wówczas utrzymać się w powietrzu i spadają. Osady atmosferyczne tworzą się w wyniku przemian pary wodnej, która osadza się na wychłodzonej powierzchni ziemi i obiektach.
Więcej informacji na ten temat w materiale „Dlaczego latem nie pada śnieg?Dlaczego latem nie pada śnieg?”.
6. Chmury
Chmura powstaje w wyniku skraplania się pary wodnej w powietrzu. Składa się z drobnych, unoszących się w powietrzu kropelek wody lub kryształków lodu. Niektóre chmury zbudowane są zarówno z kropelek wody, jak i kryształków lodu. Pokrycie nieba chmurami określa się stopniem zachmurzenia nieba. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje chmur: pierzaste, kłębiaste i warstwowe.
Więcej informacji na temat chmur w materiale „ChmuryChmury”.
7. Krążenie wody przyrodzie
Krążenie wody to przemiany wody i jej przemieszczanie się w atmosferze i po powierzchni ziemi. Woda paruje z gleby, mórz, oceanów oraz roślin i innych organizmów żywych. Para wodna unosi się do góry i tworzy chmury. Pod wpływem niskiej temperatury para wodna w chmurach skrapla się i spada na ziemię w postaci deszczu lub śniegu. Woda opadowa zasila rzeki i zbiorniki wodne, dociera do niżej położonych warstw gleby, część jest pobrana przez organizmy żywe.
8. Jak powstaje burza?
Burza to zjawisko pogodowe, któremu towarzyszą pioruny. Piorun to wyładowanie elektryczne zachodzące pomiędzy chmurą a powierzchnią ziemi lub wewnątrz chmury. Wyładowania te powstają na skutek gromadzenia ładunków elektrycznych przez krople wody i kryształki lodu. Pioruny, które docierają do ziemi, uderzają w najwyższe obiekty, np. maszty, wieże, wysokie budynki, drzewa.
Przed piorunami chroni piorunochron. Jest to zakładane na budynek metalowe urządzenie, które odprowadza wyładowanie elektryczne do ziemi.
Więcej informacji na temat powstawania burzy w materiale „Jak powstaje burza?Jak powstaje burza?”.
9. Jak mierzymy składniki pogody?
Składnik pogody | Przyrząd służący do jego pomiaru | Jednostki pomiaru |
Ciśnienie atmosferyczne | barometr | hektopaskale (hPa), milimetry słupa rtęci (mmHg) |
Temperatura powietrza | termometr | stopnie w skali Celsjusza (°C) |
Opady atmosferyczne | deszczomierz | milimetry opadu (mm) |
Wiatr | wiatromierz | prędkość – metry na sekundę (m/s); siłę wiatru określa się umownie w skali Beauforta [czyt. boforta] |
Zachmurzenie nieba | obserwacja | 0 – oznacza brak zachmurzenia, 10 – oznacza pełne zachmurzenie |
Wilgotność powietrza | higrometr | procenty (%) |
Na podstawie pomiarów składników pogody ustala się prognozę pogody, którą przedstawia się graficznie w postaci mapy pogody.
Więcej informacji na temat składników pogody w materiale „Jak mierzymy składniki pogody?Jak mierzymy składniki pogody?”.
10. Zmiany pogody
W Polsce występują cztery kalendarzowe pory roku. Są konsekwencją zmian nasłonecznienia Ziemi. Latem, gdy Słońce świeci najdłużej i znajduje się najwyżej nad widnokręgiem, ogrzewa nas silnie, a dni są długie. Odwrotnie jest zimą, kiedy Słońce świeci krócej, a w czasie górowania znajduje się nisko nad widnokręgiem.
Wiosna | Lato | Jesień | Zima | |
Początek kalendarzowej pory roku | 21 marca | 22 czerwca | 23 września | 22 grudnia |
Nazwa pierwszego dnia pory roku | równonoc wiosenna | przesilenie letnie | równonoc jesienna | przesilenie zimowe |
Długość dnia i nocy | w okresie równonocy dzień i noc trwają po 12 godzin, potem długość dnia rośnie | w dniu przesilenia dzień jest najdłuższy; potem długość dnia maleje | w okresie równonocy dzień i noc trwają po 12 godzin, potem długość dnia maleje | w dniu przesilenia dzień jest najkrótszy, potem długość dnia rośnie |
Wschód Słońca | dokładnie na wschodzie | na północnym wschodzie | dokładnie na wschodzie | na południowym wschodzie |
Zachód Słońca | dokładnie na zachodzie | na północnym zachodzie | dokładnie na zachodzie | na południowym zachodzie |
Temperatury powietrza | coraz wyższe; początkowo nocami zdarzają się przymrozki | wysokie | coraz niższe, pod koniec nocami pojawiają się przymrozki | niskie, często ujemne |
Termiczne pory roku wyróżnia się na podstawie średnich dobowych temperatur powietrza.
Średnia dobowa temperatura powietrza | |||||
0–5 °C | 5–15 °C | Powyżej 15 °C | 5–15 °C | 0–5 °C | Poniżej 0 °C |
przedwiośnie | wiosna | lato | jesień | przedzimie | zima |
Więcej informacji na ten pór roku w Polsce w materiale „Zmiany pogodyZmiany pogody”.
Zadania
Połącz nazwę procesu zmiany stanu skupienia z odpowiednim opisem.
zamarznie, topnienie, parowanie, skraplanie
zamiana pary wodnej w wodę | |
zamiana wody w parę wodną | |
zamiana wody w lód | |
zamiana lodu w wodę |
Połącz nazwę stanu skupienia wody z nazwą jego postaci w przyrodzie.
kałuża, para wodna w powietrzu, sople lodu, kra na rzece, śnieg, deszcz, rosa
stan stały wody | |
---|---|
stan ciekły wody | |
stan gazowy wody |
Połącz nazwę przyrządu z nazwą składnika pogody, jaki ten przyrząd mierzy.
higrometr, termometr, wiatromierz, barometr
ciśnienie atmosferyczne | |
kierunek i prędkość wiatru | |
temperatura powietrza | |
wilgotność |
Wskaż, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda | Fałsz | |
Podczas przesilenia letniego dzień jest najdłuższy w ciągu roku. | □ | □ |
Po pierwszym dniu lata dzień staje się coraz dłuższy, a noc się skraca. | □ | □ |
Pierwszy dzień wiosny przypada 21.04. | □ | □ |
Podczas równonocy wiosennej dzień i noc trwają tyle samo godzin. | □ | □ |
Połącz nazwę składnika pogody z jednostką pomiaru.
ciśnienie atmosferyczne, opad, prędkość wiatru, temperatura powietrza
°C | |
hPa lub mmHg | |
m/s lub km/h | |
mm |
Basia urodziła się 20 grudnia a Michał 24 grudnia. Oboje twierdzą, że urodzili się zimą. Czy mają rację? Uzasadnij odpowiedź.
Wyjaśnij, gdzie jest niższe ciśnienie, wysoko w górach czy nad morzem. Uzasadnij swoje stanowisko.
Odczytaj wskazania termometrów. Wyjaśnij w jaki sposób działa termometr cieczowy.
Wyjaśnij w jaki sposób działa termometr cieczowy.
Na podstawie zapisów składników pogody w tabeli odpowiedz na pytania:
Który dzień był najlepszy na przejażdżkę rowerową?
Kiedy była najładniejsza pogoda?
Kiedy była dobra pogoda na puszczanie latawców?
Indeks dolny Tabela 1. Pogoda w ciągu kolejnych dni tygodnia Indeks dolny koniecTabela 1. Pogoda w ciągu kolejnych dni tygodnia
Składniki pogody | poniedziałek | wtorek | środa | czwartek | piątek | sobota |
temperatura powietrza w południe | 22 °C | 20 °C | 12 °C | 18 °C | 17 °C | 20 °C |
opady | deszcz | deszcz | deszcz | brak | brak | brak |
wiatr | silny | silny | słaby | silny | słaby | silny |
zachmurzenie nieba | duże | duże | duże | średnie | małe | średnie |
W słoneczny dzień ląd ogrzewa się szybciej niż woda, ale też szybciej oddaje ciepło. Znając tę zasadę, wyjaśnij, dlaczego nad morzem w ciągu dnia wieje wiatr z morza w stronę lądu a nocą odwrotnie.
Osobom, które noszą okulary, po wejściu z ulicy do ciepłego pomieszczenia zaparowują szkła. Wyjaśnij, dlaczego.