Skracanie i rozszerzanie ułamków
Rozwiązywania zadań o skracaniu i rozszerzaniu ułamków uczyliśmy się w klasie czwartej. Teraz przypominamy najważniejsze umiejętności.
Rozszerzanie ułamków
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RlziqaOODsfii/4/1LmN5e7s2b6nGZluhZiAYKwjJorfHmYb.png)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RlziqaOODsfii
Animacja
Uzupełnij liczniki i mianowniki
Wiedząc, że
oraz ,
uzupełnij.
............
............
............
............
Wiedząc, że
oraz ,
uzupełnij.
............
............
............
............
............
Rozszerzanie ułamków polega na mnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę, różną od zera. Na przykład:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTZwR5feQopqK/4/16qxLTxZgAJ3aVY1gnOM1bXimygN1OF7.png)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RTZwR5feQopqK
Animacja
Ułamek rozszerzyliśmy najpierw przez , a potem przez .
Uzupełnij, wpisując odpowiednie liczby.
b)
Ułamki: , , , rozszerz przez .
Ułamki: , , , rozszerz przez .
Przeciągnij i upuść brakujące liczniki i mianowniki tak, aby równości były prawdziwe.
, , , , , , ,
a) ............ ............ ............ ............
b) ............ ............ ............ ............
Skracanie ułamków
Skracanie ułamków polega na dzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera.
Na przykład:
![Przykład: ułamek dwanaście osiemnastych. Dzielimy licznik i mianownik tego ułamka przez 2. Po skróceniu ułamek dwanaście osiemnastych równa się sześć dziewiątych.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RURFaJ5CEU8IY/1589282959/BGzAcnnbVhFCwD2Owp9kS51JLALYyjZY.png)
Ułamek skróciliśmy najpierw przez , a potem przez .
Skróć podane ułamki
przez
przez
Przeciągnij i upuść brakujące liczniki i mianowniki tak, aby równości były prawdziwe.
, , , , , , ,
a) ............ ............ ............ ............
b) ............ ............ ............ ............
Ułamek, którego nie można skrócić, nazywamy ułamkiem nieskracalnym.