Słownik pojęć dla e‑materiału
zestawienie logicznie ułożonych i odpowiednio sformułowanych pytań, na które odpowiada uczestnik w trakcie wywiadu osobistegowywiadu osobistego
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
reakcje, zachowania (zarówno językowe, jak i niejęzykowe), które utrudniają, zakłócają nawiązanie kontaktu oraz przekazywanie i odbiór informacji (porozumiewanie się)
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
jedenasta wersja Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych sporządzona przez Światową Organizację Zdrowia WHO, będąca oficjalnie stosowaną klasyfikacją do krajowego oraz międzynarodowego rejestrowania i raportowania m.in. przyczyn chorób i zgonów
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
tzw. obronność dotykowa; nadmierna, negatywna i nieadekwatna reakcja na bodźce dotykowe; osoba z nadwrażliwością dotykową może zachowywać się tak, jakby nie tolerowała dotyku, który jest dla niej nieprzyjemny, odbierany wręcz jako zagrażający; nadwrażliwość dotykowa może objawiać się w różnych sytuacjach – zależy to od tego, gdzie na ciele występuje i jaki ma stopnień nasilenia
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
istotnie niższe od przeciętnego funkcjonowanie intelektualne oraz współwystępowanie deficytów lub obniżenie zdolności przystosowania przynajmniej w dwóch spośród wymienionych obszarów: porozumiewania się, zaradności osobistej, prowadzenia domu, stanowienia o sobie, umiejętności interpersonalnych, korzystania ze źródeł wsparcia społecznego, możliwości uczenia się, pracy, wypoczynku, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjnyWywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjny
ograniczenie lub brak zdolności wykonywania czynności w zakresie uważanym za normalny dla człowieka; ograniczenie sprawności wynika z uszkodzenia i upośledzenia funkcji organizmu; za niepełnosprawną uznawana jest osoba, której sprawność fizyczna lub umysłowa jest trwale bądź okresowo ograniczona, co uniemożliwia tej osobie normalne funkcjonowanie zawodowe i społeczne
Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjnyWywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjny
orientacja (świadomość) miejsca, czasu, przestrzeni i sytuacji własnej; zorientowana allopsychicznie osoba zna właściwą datę, dzień tygodnia, potrafi określić porę roku, rozpoznaje miejsce, w którym się znajduje, zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób znalazła się w obecnej sytuacji
Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjnyWywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjny
orientacja autopsychiczna orientacja (świadomość) co do własnej osoby („Wiem, kim jestem, jak się nazywam, ile mam lat”), własnych stanów psychicznych itp.
Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjnyWywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną - film edukacyjny
pewien rodzaj zaburzeń neurologicznych, które są wynikiem chwilowej niesprawności mózgu objawiającej się nagłymi i napadowymi wyładowaniami wewnątrz komórek nerwowych; charakterystycznym objawem epilepsji są silne wstrząsy związane z utratą świadomości
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
ogół działań, które mają na celu umożliwienie osobom z niepełnosprawnościąniepełnosprawnością uczestnictwo w życiu społecznym; rehabilitacja społeczna realizowana jest przede wszystkim poprzez: budowanie zaradności osobistej, kształtowanie umiejętności realizowania ról społecznych, eliminowanie barier utrudniających osobom posiadającym orzeczenia o niepełnosprawności funkcjonowanie w rzeczywistości społecznej i fizycznej
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
działania ukierunkowane na kształtowanie psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, które umożliwiają osobie z orzeczeniem o niepełnosprawnościniepełnosprawności uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
placówka prowadząca działania w zakresie rehabilitacji społecznejrehabilitacji społecznej i zawodowej osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawnościniepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym; terapia realizowana jest poprzez zajęcia prowadzone w ramach terapii zajęciowej; podstawą prawną działania WTZ jest ustawa o rehabilitacji zawodowejrehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i rozporządzenie w sprawie warsztatów terapii zajęciowej
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
przekazywanie komunikatów oddziałujących pozytywnie na samopoczucie i nastrój pacjenta, polegających na wyrażaniu troski i zainteresowania, podtrzymywaniu nadziei oraz okazywaniu akceptacji i zrozumienia dla uczuć i emocji drugiej osoby (uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, pacjenta, mieszkańca domu pomocy społecznej)
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
udzielanie pełnych i zrozumiałych informacji związanych z pobytem w placówce (np. w warsztatach terapii zajęciowej, szpitalu, domu pomocy społecznej); informacje przekazywane przez członków zespołu terapeutycznego mogą dotyczyć: zakresu świadczeń udzielanych przez placówkę, topografii i organizacji placówki, celu i przebiegu czynności terapeutycznych oraz praw i obowiązków uczestnika WTZ, planowanego postępowania diagnostyczno‑terapeutycznego, celów i form terapii zajęciowej, organizacji i przebiegu zajęć
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolęWywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej - gra wcielanie się w rolę
pierwszy etap badania w procesie oceny pacjenta przez terapeutę zajęciowego; dzięki wywiadowi terapeuta może wstępnie określić trudności pacjenta dotyczące sfery fizycznej, psychicznej, społecznej, emocjonalnej oraz poznać jego zainteresowania; ponadto terapeuta może zapoznać się z historią chorobową pacjenta, poznać przeciwwskazania do zastosowania niektórych form terapii, dowiedzieć się o przebytych chorobach (przewlekłych, zakaźnych), przyjmowanych lekach lub alergiach
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
element rozwoju motorycznego każdego człowieka; kształtowanie motoryki obejmuje wszelkie umiejętności związane z chwytaniem, manipulowaniem przedmiotami oraz precyzyjnym posługiwaniem się narzędziami za pomocą ręki
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
zespół wad wrodzonych spowodowany obecnością dodatkowego materiału genetycznego chromosomu 21 (trisomia chromosomu 21); do cech charakterystycznych osób z zespołem Downa należą niepełnosprawność intelektualnaniepełnosprawność intelektualna i zmiany w wyglądzie, jak również zmiany w budowie i funkcjonowaniu całego organizmu
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny
zdolność odczuwania bodźców mechanicznych działających na skórę, która jest najbardziej pierwotnym i największym układem sensorycznym człowieka; pokrywa ona całą, zewnętrzną powierzchnię ciała ludzkiego, w której skład wchodzą receptory czuciowe odpowiadające za odbiór informacji sensorycznych; najwięcej receptorów taktylnych zlokalizowanych jest na twarzy, języku, rękach i stopach, są one odpowiedzialne za odbiór informacji pojawiających się bodźców, np. kształtu, wibracji, bólu, temperatury, konsystencji, faktury, dotyku, itp.; nadwrażliwość lub podwrażliwość taktylna jest efektem nieprawidłowego przetwarzania i rejestrowania bodźców pochodzących z receptorów czucia powierzchniowego skóry
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjnyPoszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej - film edukacyjny