Monitorowanie i ocenianie przebiegu procesu terapii zajęciowej
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Słownik pojęć dla e‑materiału
podstawowe czynności samoobsługowe, takie jak kąpanie się, ubieranie się, korzystanie z toalety, ścielenie łóżka i wstawanie z krzesła i siadanie na nim, samodzielne jedzenie w tym posługiwanie się sztućcami, kontrolowanie wydalania stolca i moczu
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
rodzaj chwytu, w którym przedmiot jest chwytany opuszkami wyprostowanego kciuka oraz palca wskazującego. Umiejętność wykonania tego chwytu pojawia się u dzieci między 9. a 12. miesiącem życia
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
rodzaj chwytu, w którym przedmiot jest chwytany opuszkami zgiętego kciuka oraz palca wskazującego. Umiejętność wykonania tego chwytu nabywają dzieci około 12. miesiąca życia
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
instytucje przeznaczone dla osób wymagających całodobowej opieki z racji wieku, choroby lub niepełnosprawności. Mieszkańcami DPS‑ów są osoby, które nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu oraz którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych. W domach pomocy społecznej sporządzane są indywidualne plany wsparcia mieszkańców (IPW). Są one opracowywane z udziałem mieszkańców domu, o ile udział ten jest możliwy
Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywnaCharakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywna
według Światowej Konfederacji Fizjoterapii (ang. World Confederation for Physical Therapy, WCPT) jest to świadczenie jednostkom lub populacjom osób usług mających na celu rozwijanie, utrzymywanie i przywracanie im maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych. Fizjoterapeuta ma kompetencje do badania, oceniania, ewaluacji, diagnozy funkcjonalnej, prognozy, programowania postępowania, a także przeprowadzenia powtórnej oceny pacjenta na potrzeby prowadzonego procesu terapeutycznego
Przebieg procesu terapii zajęciowej - interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningPrzebieg procesu terapii zajęciowej - interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
złożone procesy, które zachodzą w obrębie układu nerwowego i polegają na odbieraniu, wybieraniu, przechowywaniu, przetwarzaniu, opracowaniu, zapamiętywaniu oraz odzyskiwaniu informacji, a także wyprowadzaniu ich z powrotem do środowiska zewnętrznego. Celem tych procesów jest tworzenie oraz modyfikowanie wiedzy o otoczeniu. Podstawowe procesy poznawcze to uwaga, pamięć, percepcja, a także kontrola poznawcza/funkcje wykonawcze, zaś złożone procesy poznawcze to myślenie i język
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
narzędzie do ilościowej oceny celu terapii uczestnika WTZWTZ lub jego postępów, zawartych w planie terapii i rehabilitacji; skala wykorzystywana do klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcymmózgowym porażeniem dziecięcym
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
wykorzystywana w pracy z osobami z mózgowym porażeniem dziecięcymmózgowym porażeniem dziecięcym pięciostopniowa skala do oceny zdolności motorycznych w zakresie funkcjonowania w codziennym życiu oraz poruszania się
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
złożone czynności dnia codziennego, takie jak korzystanie z telefonu, dotarcie do miejsc bardziej odległych niż te odwiedzane podczas rutynowych spacerów, zakup artykułów spożywczych, przygotowywanie posiłków, wykonywanie prac domowych, majsterkowanie, wypranie swoich rzeczy, przyjmowanie leków wg zaleceń lekarza, gospodarowanie pieniędzmi
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
zdolność zsynchronizowania funkcji ruchowych z percepcją wzrokową. Umożliwia m.in. wykonywanie takich czynności jak pisanie, rysowanie, manipulowaniemanipulowanie przedmiotami, czynności samoobsługowe
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
wg I. Styczek i współ. (2013): nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
system klasyfikacji zdolności manualnych osób z mózgowym porażeniem dziecięcymmózgowym porażeniem dziecięcym
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
chwytanie przedmiotów i operowanie nimi
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
metoda wykorzystująca miary liczbowe (np. waga, BMI, skala Barthel) potrzebne do scharakteryzowania obserwowanego zjawiska, aktywności lub umiejętności uczestnika zajęć wykorzystywana przez terapeutów zajęciowych podczas procesu oceny postępów lub ewaluacji celów
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
dziesiąta wersja Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych, czyli medycznej klasyfikacji sporządzonej przez Światową Organizację Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) w celu ujednolicenia rozpoznawania chorób i schorzeń
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
umiejętności i zasoby, nad którymi można pracować z pacjentem, doskonaląc je; czyjeś atuty, zalety
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
ogólna aktywność ruchowa, w którą zaangażowane są całe ciało lub jego większa część, np. bieganie, krążenie ramion, przysiady, sięganie po kubek na szafce
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
aktywność ruchowa, sprawność ręki (dłoni i palców), np. krojenie chleba, obieranie ziemniaków, zalewanie herbaty wrzątkiem
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
wg E. Gajewskiej (2009) jest to grupa trwałych zaburzeń rozwoju ruchu i postawy, powodujących ograniczenie czynności, które przypisuje się niepostępującym zakłóceniom, pojawiającym się w rozwoju mózgu płodu lub niemowlęcia. Zaburzeniom motoryki w MPD często towarzyszą zaburzenia czucia, percepcji, poznania, porozumiewania się i zachowania, epilepsja oraz wtórne problemy mięśniowo‑szkieletowe
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
nieproporcjonalnie wygórowana reakcja na dotyk w stosunku do siły bodźca dotykowego. Dzieci z nadwrażliwością dotykową unikają takich czynności jak ubieranie się czy przytulanie
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
nieproporcjonalnie wygórowana reakcja na stymulację układu przedsionkowego w stosunku do siły zastosowanego bodźca. Dzieci z nadwrażliwością przedsionkową unikają takich czynności jak huśtanie, zabawa na karuzeli, jazda samochodem
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) jest to istotne obniżenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego oraz trudności w zachowaniu adaptacyjnym do sytuacji, występujące przed 18. rokiem życia. Wyróżniamy następujące stopnie niepełnosprawności intelektualnej:
niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim,
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym,
niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym,
niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
stan człowieka znajdującego się w sytuacji obniżonych możliwości motorycznych ciała i jego poruszania się względem otaczającej go przestrzeni. Jej przyczynami mogą być m.in.: choroby lub zmiany rozwojowe narządu ruchu w okresie płodowym, wady genetyczne, dysfunkcje pochodzenia mózgowego, choroby układu kostno‑stawowego, a także wrodzony brak kończyny/kończyn lub stan po amputacji
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
nieprawidłowy rozkład napięcia mięśniowego w ciele. Rozkład napięcia różni się w poszczególnych etapach rozwoju
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) przewlekłe zaburzenia czynności mózgu o różnej etiologii, cechująca się nawracającymi napadami; rodzaj zaburzeń neurologicznych, które są wynikiem chwilowej niesprawności mózgu objawiającej się nagłymi i napadowymi wyładowaniami wewnątrz komórek nerwowych; charakterystycznym objawem epilepsji są silne wstrząsy związane z utratą świadomości
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
indywidualny program uwzględniający zasoby pacjenta i cele, do których osiągnięcia należy dążyć
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
nieproporcjonalnie mała reakcja na dotyk w stosunku do siły bodźca dotykowego. Dzieci z podwrażliwością dotykową chętnie dotykają przedmiotów o różnych fakturach, szukają wrażeń dotykowych, drapią się, mocno ściskają zabawki
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
nieproporcjonalnie mała reakcja na stymulację układu przedsionkowego w stosunku do siły zastosowanego bodźca. Dzieci z podwrażliwością przedsionkową chętnie i długo spędzają czas na huśtawkach czy karuzelach
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
obrót dystalnej części kończyny do wewnątrz w stosunku do jej długiej osi. Zmysł orientacji ułożenia swojego ciała
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
zdolność do odczuwania pozycji, lokalizacji, orientacji oraz ruchu ciała i jego części
Przebieg procesu terapii zajęciowej - interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningPrzebieg procesu terapii zajęciowej - interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
umiejętność płynnego przejścia z jednej strony ciała na drugą ręką, nogą, głową, a także wzrokiem, z przekroczeniem linii środka (linia ta łączy ze sobą nos, środek brody, mostek, pępek i spojenie łonowe)
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
zdolność do pokonania oporu zewnętrznego lub przeciwdziałania mu
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
niedobory umiejętności; czynności, z którymi pacjent ma trudności, nie radzi sobie; defekty w budowie lub funkcjonowaniu organizmu
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
metoda wspomagająca właściwe definiowanie celów, którego efektem jest wzrost szansy na ich osiągnięcie; zasada ta zakłada, że cel, aby dobrze spełniał swoją funkcję, powinien być skonkretyzowany, czyli jasny, czytelny i dokładnie określony oraz dopasowany do danego pacjenta; akronim SMART pochodzi od angielskich wyrazów:
S (ang. specific) – specyficzny,
M (ang. measurable) – mierzalny,
A (ang. achievable) – osiągalny,
R (ang. realistic) – realny,
T (ang. time‑bound) – określony w czasie
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
zaburzenie czuciowo‑ruchowe powstałe na skutek uszkodzenia górnego neuronu ruchowego, objawiające się mimowolną aktywacją mięśni (przerywaną lub stałą) (źródło: A.D. Pandyan, M. Gregoric, M.P. Barnes et al., Spasticity: Clinical perceptions, neurological realities and meaningful measurement, Disability and Rehabilitation, 2005; 27 (1/2): 2–6)
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
obrót dystalnej części kończyny na zewnątrz w stosunku do jej długiej osi
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
ograniczenie ruchomości kończyny spowodowane spastycznościąspastycznością mięśni
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
placówki, które służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle psychicznie chorych i niepełnosprawnych intelektualnie. Środowiskowe domy samopomocy mogą działać jako placówki okresowego dziennego lub całodobowego pobytu. Środowiskowy dom samopomocy organizuje indywidualne lub zespołowe treningi samoobsługi oraz treningi umiejętności społecznych. W ŚDS opracowywany jest indywidualny plan postępowania wspierająco‑aktywizującego, który odpowiada potrzebom i możliwościom psychofizycznym każdego uczestnika
Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywnaCharakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywna
placówka wyodrębniona finansowo i organizacyjnie stwarzająca możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej podopiecznym z niepełnosprawnością niezdolnym do podjęcia pracy; terapia realizowana jest poprzez terapię zajęciową; podstawą prawną działania WTZ są Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywnaCharakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywna
obniżone napięcie mięśniowe, nieprawidłowa dystrybucja napięcia mięśniowegonieprawidłowa dystrybucja napięcia mięśniowego lub brak napięcia mięśniowego spowodowany uszkodzeniem układu nerwowego
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna
wyodrębniona organizacyjnie i finansowo jednostka, tworzona w celu zatrudnienia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, niepełnosprawność intelektualnąniepełnosprawność intelektualną lub chorobę psychiczną. Zespół programowy ZAZ opracowuje indywidualne programy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami
Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywnaCharakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek - plansza interaktywna
rodzaj zaburzeń poznawczych występujący u chorych z uszkodzeniami mózgu polegający na niedostrzeganiu jednej ze stron własnego ciała (przeciwnej do uszkodzenia struktur podkorowych i korowych mózgu); zespół zaniedbywania połowiczego obserwowany jest w różnych modalnościach: somatosensorycznej, kinestetycznej, wzrokowej oraz słuchowej; pacjent ma ograniczone zdolności do reagowania na bodźce pochodzące z przestrzeni, która znajduje się po przeciwnej stronie niż uszkodzenie mózgu: np. przy uszkodzeniu prawej półkuli mózgu chory nie czuje kończyny, nie widzi obrazów i nie odbiera bodźców słuchowych po lewej stronie, co utrudnia mu funkcjonowanie w życiu codziennym, jak ubieranie się, mycie, czesanie, golenie, przygotowanie makijażu
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjnaOcena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra edukacyjna