E-materiały do kształcenia zawodowego

Monitorowanie i ocenianie przebiegu procesu terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej

GRA EDUKACYJNA

1
1

Spis treści

2

Wprowadzenie

11
Wprowadzenie

Monitorowanie

Monitorowanie procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej (WTZ) to systematyczne sprawdzanie przez terapeutę zajęciowego przebiegu terapii. Polega ono na stałej obserwacji uczestnika i na kontroli jego aktywności. Pomaga terapeucie określić, czy – a jeśli tak, to w jakim stopniu – zostały osiągnięte efekty założone w planie terapeutycznym. Dzięki monitorowaniu procesu terapeutycznego terapeuta zajęciowy może zmieniać swe postępowanie wobec podopiecznego. Prowadzi to do udoskonalania stosowanych procedur i metod pracy, a w rezultacie podnosi efektywność terapii i powoduje, że cele określone w indywidualnym programie rehabilitacji i terapii mogą być realizowane na bardzo wysokim poziomie.

Narzędzia do monitorowania

Terapeuta zajęciowy może używać różnych narzędzi do monitorowania procesu terapeutycznego uczestnika WTZ. Mogą to być m.in. urządzenia rejestrujące, takie jak np. aparat fotograficzny (używany zarówno do dokumentowania pracy uczestnika WTZ na poszczególnych etapach terapii, jak i do przedstawienia efektów tej pracy, np. obrazu czy przygotowanego posiłku), kamera i wideorejestrator (urządzenia służące nie tylko do nagrywania procesu terapeutycznego czy uczestnika WTZ wykazującego się swymi umiejętnościami, ale także do dokumentowania jego zachowania podczas zajęć lub w grupie poza zorganizowanymi aktywnościami).

Terapeuta wykorzystuje także w swojej pracy opracowane wcześniej kwestionariusze obserwacji.

Terapeuta zajęciowy może posłużyć się również urządzeniami pomiarowymi, takimi jak dynamometr, który bada siłę ścisku ręki lub goniometr, badający zakresy ruchu w poszczególnych stawach. Terapeuta wykorzystuje też w swojej pracy arkusze i skale do oceny motoryki dużej i małej. Przykładowe skale opisane poniżej.

Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika WTZ

Kwestionariusz zawierający ocenę poszczególnych obszarów funkcjonowania uczestnika w różnych pracowniach. Może być używany przez terapeutę zajęciowego co miesiąc, co kwartał lub co kilka miesięcy – w zależności od ustaleń zespołu monitorującego proces terapeutyczny.

Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni gospodarstwa domowego (fragment)

Imię i nazwisko: …………………………………………………………………………

Wiek: ………………………………………………………………………….
Data: ………………………………….

Lp.

Obszary oceny w pracowni gospodarstwa domowego

Po I kwartale

Po II kwartale

Po III kwartale

Po IV kwartale

1.

Przestrzega zasad BHP

2.

Obsługuje pralkę

3.

Obsługuje suszarkę

4.

Obsługuje czajnik

5.

Potrafi włączyć i wyłączyć radio

6.

Potrafi znaleźć odpowiednią falę radiową

7.

Rozumie wyjaśnienia i instrukcje

Podpis osoby przeprowadzającej ocenę:

Legenda:
3 – czynność zauważono podczas obserwacji
2 – czynności nie da się monitorować na podstawie obserwacji
1 – czynność nie wystąpiła podczas obserwacji

Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności

Narzędzie służące do oceny tych umiejętności, które terapeuta zajęciowy podczas diagnozy uzna za sprawiające trudność. Może to być obsługa urządzeń AGD lub RTV, przejście jakiegoś dystansu, robienie zakupów lub malowanie farbami na szkle. Ważne jest, aby terapeuta dokładnie opisał umiejętność uczestnika oraz jej przeciwieństwo. Kwestionariusz może zostać wykorzystany na każdych zajęciach lub podczas oceny uczestnika w danym kwartale lub półroczu.

Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności w pracowni gospodarstwa domowego (fragment)

Umiejętności

3

2

1

Umiejętności

Potrafi włączyć pralkę

Nie potrafi włączyć pralki

Potrafi odmierzyć odpowiednią ilość proszku do prania lub płynu do płukania

Nie potrafi odmierzyć odpowiedniej ilości proszku do prania lub płynu do płukania

Potrafi wybrać odpowiedni program do rodzaju tkaniny lub prania

Nie potrafi wybrać odpowiedniego programu do rodzaju tkaniny lub prania

Sortuje ubrania według kolorów

Nie sortuje ubrań

Potrafi włączyć suszarkę

Nie potrafi włączyć suszarki

Potrafi obsługiwać czajnik elektryczny

Nie potrafi obsługiwać czajnika elektrycznego

W razie wystąpienia problemów sam szuka rozwiązania

W razie wystąpienia problemów nie potrafi samodzielnie szukać rozwiązania (zawsze prosi o pomoc)

Uważnie słucha instrukcji

Nie potrafi słuchać instrukcji i wyjaśnień

Rozumie instrukcje i wyjaśnienia

Nie rozumie instrukcji i wyjaśnień (potrzebuje dodatkowej pomocy, np. w postaci planu)

Utrzymuje skupienie uwagi podczas wykonywanej pracy

Nie utrzymuje skupienia uwagi podczas wykonywanej pracy

Suma punktów: …………………………………………………………………………

Legenda:
1, 3 – czynność zauważono podczas obserwacji
2 – czynności nie da się monitorować na podstawie obserwacji

Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika WTZ

Arkusz, który zawiera różne obszary oceny. Mogą to być na przykład wymienione poszczególne aktywności lub słabe strony uczestnika WTZ, nad którymi zespół terapeutyczny – w konsultacji z uczestnikiem WTZ – zamierza pracować w najbliższym kwartale, półroczu lub roku.

Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika WTZ (fragment)

Po I kwartale

Po II kwartale

Słabe strony

Opis

Ocena

Uwagi

Opis

Ocena

Uwagi

Krótki czas skupienia uwagi

Potrafi skupić uwagę przez 5 minut podczas wykonywania aktywności

Bez zmian

Rozpraszają go osoby komunikujące się między sobą w grupie

Słaba siła chwytu w prawej ręce

Utrzymuje kubek wypełniony do połowy wodą lub herbatą 15 sekund

Widoczny postęp

Podczas wykonania czynności uczestnik musi stabilnie siedzieć na krześle z oparciem

Skala oceny:

  • Pogorszenie stanu

  • Bez zmian

  • Widoczny postęp

Ewaluacja

Ewaluacja to proces analizy informacji i oceniania efektów programu terapeutycznego oraz osiągniętych celów, które założone zostały przez terapeutę zajęciowego i uczestnika WTZ. Ewaluacja to także ocena wartości lub skuteczności interwencji. Oceny tej terapeuta dokonuje po to, by określić efektywność terapii lub przeanalizować jej wpływ na specyficzne trudności strukturalne (organiczne) wynikające z nieprawidłowej budowy organizmu człowieka (tzw. cechy fizyczne, np. skolioza) lub funkcjonalne (czynnościowe) będące skutkiem nieharmonijnego rozwoju sprawności intelektualnej uczestnika WTZ (np. umiejętność czytania).

Narzędzia do ewaluacji

Do oceny i weryfikacji postępów uczestnika WTZ każdy terapeuta zajęciowy w swojej pracy wykorzystuje specjalne arkusze. Może to być osobny dokument stworzony na potrzeby warsztatów lub element indywidualnego programu rehabilitacji i terapii.

Oceny umiejętności uczestnika WTZ dokonuje co najmniej dwa razy w roku terapeuta zajęciowy lub specjalista (rehabilitant, muzykoterapeuta, psycholog, pedagog specjalny itd.), który prowadzi terapię zajęciową na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji i terapii. Terapeuta zajęciowy może wykorzystać również narzędzie do ilościowej oceny celu, np. do klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym (ang. Goal Attainment Scaling, GAS).

Kwestionariusz do ilościowej klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym (GAS)

Kwestionariusz do ilościowej klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym

Cel: Poprawa równowagi podczas pokonywania dystansu, tj. przechodzenia przez korytarz
Uczestnik WTZ przenosi przez korytarz z pracowni kulinarnej do pracowni ogrodnictwa (odległość 20 m) kubek wypełniony do połowy ciepłą wodą

+2

Uczestnik WTZ bez trudu przenosi kubek wypełniony ciepłą wodą do ¾ objętości naczynia

+1

Uczestnik WTZ przenosi do pracowni stolarskiej (odległość 25 m) kubek wypełniony do połowy ciepłą wodą

0

Uczestnik WTZ przenosi przez korytarz z pracowni kulinarnej do pracowni ogrodnictwa (odległość 20 m) kubek wypełniony do połowy ciepłą wodą

-1

Uczestnik WTZ przenosi przez korytarz z pracowni kulinarnej do pracowni artystycznej (odległość 5 m) kubek wypełniony do połowy ciepłą wodą

-2

Uczestnik WTZ nie jest w stanie przenieść kubka z ciepłą wodą

Ważność

3

Trudność

3

Legenda:
3 – cel jest bardzo ważny / bardzo trudny
2 – cel jest ważny/trudny
1 – cel jest nieistotny/łatwy

Indywidualny program rehabilitacji i terapii

Zawiera cele szczegółowe, które zostają poddane ocenie podczas procesu ewaluacji. Arkusz służący do oceny indywidualnego programu rehabilitacji i terapii uczestnika WTZ może przybrać różne formy – zależy to od tego, jaki wzór przyjęto w danym warsztacie.

Indywidualny program rehabilitacji i terapii (fragment)

Zajęcia

Cel szczegółowy

Ewaluacja osiągnięcia celu
po I kwartale

Ewaluacja osiągnięcia celu
po II kwartale

Pracownia ogrodnictwa

Doskonalenie umiejętności posługiwania się grabiami do zbierania liści

Konieczność dalszych działań ukierunkowanych na osiągnięcie celu

Cel zrealizowany w całości lub częściowo

Indywidualny program rehabilitacji i terapii (fragment)

Cel terapeutyczny

Ocena funkcjonalna uczestnika WTZ

Uwagi

Samodzielne posprzątanie stanowiska pracy w pracowni stolarskiej

2

Cel został osiągnięty częściowo, należy kontynuować pracę i dążyć do jego realizacji w procesie terapeutycznym

Skala ocen wraz z legendą:
1 – nie wykonuje
2 – wykonuje z pomocą
3 – wykonuje samodzielnie

Uwagi:

  • Cel został osiągnięty.

  • Cel został osiągnięty częściowo, należy kontynuować pracę i dążyć do jego realizacji w procesie terapeutycznym.

  • Cel nie został osiągnięty, należy kontynuować pracę i dążyć do jego realizacji w procesie terapeutycznym.

Prowadzony w celu uzyskania danych, monitoring pomaga w dokonaniu ewaluacji. Dodatkowo do ewaluacji postępów uczestnika WTZ terapeuta zajęciowy może wykorzystać kartę przebiegu zajęć i ich plan, kartę ewidencji kontaktów terapeuty zajęciowego z rodziną lub opiekunem prawnym podopiecznego, dziennik obecności uczestnika WTZ, a także protokoły oraz notatki służbowe ze spotkań rady programowej.

do spisu treścido spisu treści

3

Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej - gra

11
Instrukcja obsługi gry edukacyjnej

Przed przystąpieniem do gry należy zapoznać się z Wprowadzeniem, w którym znajdują się informacje dotyczące monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego.

Gra edukacyjna „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi do opisu celów i zasad gry. Między tymi ekranami przechodzi się, klikając przycisk Dalej lub Wstecz.

Zadaniem gracza jest utrwalenie wiedzy na temat wypełniania dokumentacji, stosowania odpowiednich narzędzi diagnostycznych do oceny postępów podopiecznego oraz monitorowania efektów jego pracy w warsztatach terapii zajęciowej.

Gra edukacyjna składa się z trzech poziomów, które gracz przechodzić będzie kolejno. Aby przejść do kolejnych sytuacji i etapów gry, należy poprawnie rozwiązać zadania. Nie ma możliwości pominięcia pytania.

Na ekranie Wybór poziomu znajdują się wszystkie etapy gry. Na początku aktywny jest jedynie poziom pierwszy. Klikając w niego, gracz rozpoczyna rozgrywkę.

Na ekranie rozpoczynającym poziom pierwszy znajduje się opis sytuacji oraz przycisk Dalej. Na tym etapie gracz ma ma trzy fragmenty arkuszy do wypełnienia. Klikając w odpowiednie pola, gracz przyporządkowuje treści do odpowiednich kolumn. Po uzupełnieniu fragmentu arkusza i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania.

Następnie przechodzi się do ekranu podsumowującego poziom, na którym znajduje się informacja zwrotna oraz przycisk Dalej umożliwiający powrót do ekranu Wybór poziomu.

Po ukończeniu poziomu pierwszego, aktywny jest poziom pierwszy i drugi. Klikając w przycisk wybranego poziomu, gracz rozpoczyna rozgrywkę. Analogicznie jest po przejściu kolejnego etapu - odpowiednie przyciski stają się aktywne.

Na ekranie rozpoczynającym poziom znajduje się opis sytuacji oraz przycisk Dalej. Na etapie drugim i trzecim gracz ma po trzy fragmenty dokumentów do wypełnienia. Klikając w odpowiednie pola, gracz zaznacza odpowiedzi lub przyporządkowuje treści do odpowiednich komórek. Po uzupełnieniu fragmentu arkusza i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania.

W grze edukacyjnej pojawia się element zaskoczenia, na który gracz musi odpowiedzieć poprawnie, aby przejść do dalszej rozgrywki.

Na ekranie kończącym grę znajduje się jest informacja zwrotna oraz przycisk Jeszcze raz umożliwiający przejście do ekranu startowego i przycisk Menu pozwalający na przejście do ekranu z wyborem poziomu.

RxdRfUUwgSPzU
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFr4rr6axVHUF
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Przykładowo wypełnione dokumenty

1
Indywidualny program rehabilitacji i terapii (fragment)
RzLQwNiWyxSpC

Indywidualny program rehabilitacji i terapii (fragment)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 259.45 KB w języku polskim
Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni czynności życia codziennego (fragment)
Rb4hmQ3aQORdt

Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni czynności życia codziennego (fragment)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 174.46 KB w języku polskim
Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności w pracowni gospodarstwa domowego (fragment)
RQhqf6qjmauvh

Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności w pracowni gospodarstwa domowego (fragment)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 158.34 KB w języku polskim
Kwestionariusz do ilościowej klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym
Ray5juAkd2t6Y

Kwestionariusz do ilościowej klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 162.92 KB w języku polskim
Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika WTZ (fragment)
RdM0Sfd6w8RiU

Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika WTZ (fragment)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 234.10 KB w języku polskim
Skala Barthel (zmodyfikowana)
R1T7W2IobfEFX

Skala Barthel (zmodyfikowana)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 161.65 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w warsztatach terapii zajęciowej

Monitorowanie

Monitorowanie procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej (WTZ) to systematyczne sprawdzanie przez terapeutę zajęciowego przebiegu terapii. Polega ono na stałej obserwacji uczestnika i na kontroli jego aktywności. Pomaga terapeucie określić, czy – a jeśli tak, to w jakim stopniu – zostały osiągnięte efekty założone w planie terapeutycznym. Dzięki monitorowaniu procesu terapeutycznego terapeuta zajęciowy może zmieniać swe postępowanie wobec podopiecznego. Prowadzi to do udoskonalania stosowanych procedur i metod pracy, a w rezultacie podnosi efektywność terapii i powoduje, że cele określone w indywidualnym programie rehabilitacji i terapii mogą być realizowane na bardzo wysokim poziomie.

Narzędzia do monitorowania

Terapeuta zajęciowy może używać różnych narzędzi do monitorowania procesu terapeutycznego uczestnika WTZ. Mogą to być m.in. urządzenia rejestrujące, takie jak np. aparat fotograficzny (używany zarówno do dokumentowania pracy uczestnika WTZ na poszczególnych etapach terapii, jak i do przedstawienia efektów tej pracy, np. obrazu czy przygotowanego posiłku), kamera i wideorejestrator (urządzenia służące nie tylko do nagrywania procesu terapeutycznego czy uczestnika WTZ wykazującego się swymi umiejętnościami, ale także do dokumentowania jego zachowania podczas zajęć lub w grupie poza zorganizowanymi aktywnościami).

Terapeuta wykorzystuje także w swojej pracy opracowane wcześniej kwestionariusze obserwacji.

Terapeuta zajęciowy może posłużyć się również urządzeniami pomiarowymi, takimi jak dynamometr, który bada siłę ścisku ręki lub goniometr, badający zakresy ruchu w poszczególnych stawach. Terapeuta wykorzystuje też w swojej pracy arkusze i skale do oceny motoryki dużej i małej. Są to na przykład:

  1. Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej – kwestionariusz zawierający ocenę poszczególnych obszarów funkcjonowania uczestnika w różnych pracowniach. Może być używany przez terapeutę zajęciowego co miesiąc, co kwartał lub co kilka miesięcy – w zależności od ustaleń zespołu monitorującego proces terapeutyczny.

  2. Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności – narzędzie służące do oceny tych umiejętności, które terapeuta zajęciowy podczas diagnozy uzna za sprawiające trudność. Może to być obsługa urządzeń AGD lub RTV, przejście jakiegoś dystansu, robienie zakupów lub malowanie farbami na szkle. Ważne jest, aby terapeuta dokładnie opisał umiejętność uczestnika oraz jej przeciwieństwo. Kwestionariusz może zostać wykorzystany na każdych zajęciach lub podczas oceny uczestnika w danym kwartale lub półroczu.

  3. Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej – arkusz, który zawiera różne obszary oceny. Mogą to być na przykład wymienione poszczególne aktywności lub słabe strony uczestnika WTZ, nad którymi zespół terapeutyczny – w konsultacji z uczestnikiem WTZ – zamierza pracować w najbliższym kwartale, półroczu lub roku.

Ewaluacja

Ewaluacja to proces analizy informacji i oceniania efektów programu terapeutycznego oraz osiągniętych celów, które założone zostały przez terapeutę zajęciowego i uczestnika WTZ. Ewaluacja to także ocena wartości lub skuteczności interwencji. Oceny tej terapeuta dokonuje po to, by określić efektywność terapii lub przeanalizować jej wpływ na specyficzne trudności strukturalne (organiczne) wynikające z nieprawidłowej budowy organizmu człowieka (tzw. cechy fizyczne, np. skolioza) lub funkcjonalne (czynnościowe) będące skutkiem nieharmonijnego rozwoju sprawności intelektualnej uczestnika WTZ (np. umiejętność czytania).

Narzędzia do ewaluacji

Do oceny i weryfikacji postępów uczestnika WTZ każdy terapeuta zajęciowy w swojej pracy wykorzystuje specjalne arkusze. Może to być osobny dokument stworzony na potrzeby warsztatów lub element indywidualnego programu rehabilitacji i terapii.

Oceny umiejętności uczestnika WTZ dokonuje co najmniej dwa razy w roku terapeuta zajęciowy lub specjalista (rehabilitant, muzykoterapeuta, psycholog, pedagog specjalny itd.), który prowadzi terapię zajęciową na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji i terapii. Terapeuta zajęciowy może wykorzystać również narzędzie do ilościowej oceny celu, np. do klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, na przykład GAS.

  1. GAS, po angielsku Goal Attainment Scaling, to narzędzie do ilościowej oceny celu terapii uczestnika warsztatów terapii zajęciowej lub jego postępów, zawartych w planie terapii i rehabilitacji.

  2. Indywidualny program rehabilitacji i terapii zawiera cele szczegółowe, które zostają poddane ocenie podczas procesu ewaluacji. Arkusz służący do oceny indywidualnego programu rehabilitacji i terapii uczestnika WTZ może przybrać różne formy – zależy to od tego, jaki wzór przyjęto w danym warsztacie.

Prowadzony w celu uzyskania danych, monitoring pomaga w dokonaniu ewaluacji. Dodatkowo do ewaluacji postępów uczestnika WTZ terapeuta zajęciowy może wykorzystać kartę przebiegu zajęć i ich plan, kartę ewidencji kontaktów terapeuty zajęciowego z rodziną lub opiekunem prawnym podopiecznego, dziennik obecności uczestnika WTZ, a także protokoły oraz notatki służbowe ze spotkań rady programowej.

R14S2WiZf89BL2
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj elementy arkusza oceny uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do obszarów oceny w pracowni kulinarnej lub obszarów oceny postępów rehabilitacji.
Ćwiczenie 2

Wieloprofilowa ocena funkcjonalna uczestnika warsztatów terapii zajęciowej jest jednym z elementów monitorowania i ewaluacji postępów uczestnika. Wybierz pracownie, w których u uczestnika warsztatów mogły zostać zaobserwowane następujące słabe strony:

  • Występuje u niego nieprawidłowa dystrybucja napięcia mięśniowego. Ciągle widoczna jest u niego pozycja zgięciowa.

  • Stale domaga się pomocy personelu warsztatu w wykonywaniu czynności samoobsługowych. Prosi o pomoc terapeutę nie tylko w sytuacjach dla niego trudnych, na przykład odkręcanie zakrętki kartonu mleka.

  • Cierpi na nadwrażliwość dotykową w obrębie rąk. Gdy ma brudne ręce, odczuwa potrzebę, aby je szybko umyć. Nie lubi lepkich substancji.

  • Nie przygotowuje samodzielnie prostych posiłków. Ma trudności z zorganizowaniem, przygotowaniem i podaniem posiłku o małej liczbie składników.

R3DDfm11onVq22
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Ćwiczenie 3

Sposób przygotowania kremu czekoladowego:

  1. Daktyle suszone zalej wrzątkiem.

  2. Następnie daktyle odstaw na 10 minut.

  3. Odcedź daktyle.

  4. Zblenduj odcedzone daktyle z pozostałymi składnikami, bez orzechów i pomarańczy.

  5. Przełóż krem do miseczki.

  6. Połóż plaster pomarańczy na krem.

  7. Posyp krem posiekanymi orzechami.

Po zapoznaniu się z zaprezentowanym przepisem wskaż obszary poznawcze lub ruchowe, które będą monitorowane podczas zajęć. Zaznacz: prawda, jeśli obszar poznawczy może być monitorowany podczas zajęć, lub fałsz, jeśli uczestnik warsztatów nie będzie mógł być oceniony w tym obszarze.

RhimSDmxXcB5T1
RVKCseSNcdrzI
Ćwiczenie 4
Podczas monitorowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej przygotowującego krem czekoladowy wykorzystujesz kwestionariusz do badania stopnia samodzielności. Na które obszary zwrócisz szczególną uwagę? Zaznacz prawda lub fałsz.
R1Xn8I0inYhqv1
Ćwiczenie 5
Dokonując ewaluacji uczestniczki warsztatów terapii zajęciowej, połącz w pary cele terapeutyczne z odpowiadającymi im ocenami opisowymi.

Powiązane ćwiczenia