E-materiały do kształcenia zawodowego

Monitorowanie i ocenianie przebiegu procesu terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Dorota Mączka, Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Monitorowanie i ocenianie przebiegu procesu terapii zajęciowej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy, 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.13.7. Monitorowanie i dokumentowanie przebiegu terapii zajęciowej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.7.1) charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2) ocenia efekty pracy z podopiecznym na podstawie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania i monitorowania stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5) ocenia efekty przeprowadzonej terapii zajęciowej:
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: ewaluacji procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał prezentuje charakterystykę dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek: domach pomocy społecznej, warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy oraz zakładach aktywizacji zawodowej. Uczący się może zapoznać się z wymaganiami opisywanymi w rozporządzeniach oraz z ogólnym schematem poszczególnych arkuszy. Ponadto materiał multimedialny poszerza zasób terminologii stosowanej w terapii zajęciowej oraz doskonali umiejętności analizy informacji, których znajomość jest wymagana przez ustawodawcę.

Materiał multimedialny można wykorzystać na początku zajęć dotyczących dokumentacji stosowanej w terapii zajęciowej. Może on również stanowić podsumowanie zajęć poświęconych zespołowi interdyscyplinarnemu pracującemu w placówce danego typu.

Plansza interaktywna jest powiązana z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem dobieranie w pary „Zasady dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej”,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Dokumenty wypełniane przez terapeutę w określonych placówkach”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie rodzajów dokumentacji prowadzonej w różnego typu placówkach, w których może pracować terapeuta zajęciowy,

  • dobieranie narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się samodzielnie zapoznaje się z planszą interaktywną i analizuje zawarte w niej informacje. Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie i analizę kwestionariuszy oraz zaprojektowanie narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału nauczyciel może wraz z osobą uczącą się zilustrować go za pomocą np.:

  • mapy myśli (np. przedstawiającej elementy dokumentacji w domach pomocy społecznej),

  • plakatu (np. prezentującego indywidualny plan wsparcia mieszkańców domów pomocy społecznej),

  • prezentacji (np. przedstawiającej roczny plan pracy w domu pomocy społecznej),

  • fiszek (np. zawierających terminologię stosowaną w dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego),

  • grafu (np. prezentującego miesięczny harmonogram zajęć dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej).

Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w planszy interaktywnej uczący się opracowuje samodzielnie, pod nadzorem nauczyciela, broszurę informacyjną na temat doboru metod oceny np. podopiecznego środowiskowego domu samopomocy.

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, np. polegające na doborze narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej. Osoby uczące się zapoznają się wspólnie z wybraną przez nauczyciela częścią planszy interaktywnej i wykonują ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się przygotowują arkusz wywiadu lub arkusz obserwacji klinicznej podopiecznego środowiskowego domu samopomocy).

Nauczyciel dzieli uczących się na cztery grupy. Każda opracowuje zadany przez nauczyciela materiał dotyczący charakterystyki dokumentacji prowadzonej w określonej placówce:

  • pierwsza grupa opracowuje komplet dokumentów wymaganych w domu pomocy społecznej,

  • druga grupa przygotowuje komplet dokumentów dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • trzecia grupa zajmuje się przygotowaniem dokumentów obowiązujących w środowiskowym domu pomocy społecznej,

  • czwarta grupa opracowuje dokumenty dla zakładów aktywności zawodowej.

Każda grupa przedstawia przygotowany materiał za pomocą plakatu lub prezentacji multimedialnej.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie roli koordynatora zespołu interdyscyplinarnego, który sprawdza komplet dokumentów przygotowanych dla podopiecznego zakładu aktywności zawodowej),

  • burza mózgów, dyskusja (np. na temat wzoru szablonu indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu pomocy społecznej),

  • rozwiązywanie problemów lub debata oksfordzka (np. na temat doboru odpowiednich narzędzi i arkuszy do oceny cierpiącego na zaburzenia ze spektrum autyzmu uczestnika zajęć w zakładzie aktywizacji zawodowej),

  • lekcja odwrócona (np. dotycząca usług świadczonych w środowiskowym domu samopomocy).

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:

  • plakatu (np. „Typy środowiskowych domów samopomocy” czy „Rodzaje dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego”),

  • fiszek (np. „Skład zespołu terapeutyczno‑opiekuńczego”),

  • grafu (np. „Rodzaje dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego”), samodzielnie opracowanych przez grupę po zapoznaniu się z planszą interaktywną.

Praca z całym zespołem

Uczący się zapoznają się wspólnie z planszą interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące przedstawionych w niej zagadnień.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można zastosować następujące metody aktywizujące:

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • mapa pojęciowa (np. objaśnianie pojęć dotyczących rodzajów dokumentacji w zależności od placówki),

  • śnieżna kula lub gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. „Zadania zespołu programowego w zakładach aktywności zawodowej”),

  • gra dydaktyczna (np. zgadywanie nazw placówek na podstawie zaprezentowanego fragmentu wybranego rodzaju dokumentacji),

  • metaplan (np. „Zalety i wady dziennika dokumentującego pracę pracowników zespołu wspierająco‑aktywizującego”),

  • burza mózgów (np. „Z czym kojarzy Ci się ZAZ?”).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej (np. na temat doboru dokumentacji do rodzaju placówki),

  • pracy nad projektem (np. dotyczącym rodzajów dokumentacji wykorzystywanej w zakładach aktywności zawodowej),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań (np. na temat zainteresowań oraz organizacji czasu wolnego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej z wykorzystaniem indywidualnego programu rehabilitacji) na podstawie studium przypadku,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących sposobu postępowania z podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli (np. dotyczące sposobów oceny podopiecznego środowiskowego domu samopomocy),

  • analizy kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym w zakładzie aktywizacji zawodowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację, np. na temat monitorowania i oceniania przebiegu terapii zajęciowej w środowiskowym domu samopomocy.

Multimedium i zawarte w nim informacje pobudzają kreatywność, aktywizują uczącego się i poszerzają jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomagają w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję, np. na temat monitorowania i oceny efektów pracy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, a nauczyciel jest jej obserwatorem.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na podstawie planszy interaktywnej uczący się może również przygotować:

  • broszurę lub ulotkę (np. dotyczącą dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego),

  • grę dydaktyczną (np. „Wzór arkusza obserwacji prowadzonej podczas treningu funkcjonowania w życiu codziennym”),

  • mapę myśli (np. dotyczącą typów środowiskowych domów samopomocy).

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się samodzielnie przygotowuje prezentację np. dotyczącą narzędzi oceny wykorzystywanych w terapii zajęciowej w różnych typach placówek.


Tytuł materiału multimedialnego

Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna składa się z trzech poziomów. Jej celem jest utrwalenie przez przyszłego terapeutę zajęciowego wiedzy na temat wypełniania dokumentacji, stosowania odpowiednich narzędzi diagnostycznych do oceny postępów podopiecznego oraz monitorowania efektów jego pracy w warsztatach terapii zajęciowej. Dzięki grze edukacyjnej osoba ucząca się zyskuje świadomość, jak ważna jest obserwacja uczestnika warsztatów terapii zajęciowej oraz umiejętność analizy informacji zebranych na etapie monitorowania jego postępów lub podczas oceny procesu terapeutycznego.

Udział w grze poszerza zasób terminologii stosowanej w terapii zajęciowej.

Gracz uczy się analizy informacji zebranych dzięki obserwacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, wybiera odpowiednie kwestionariusze, wypełnia dokumentację oraz dokonuje monitoringu i ewaluacji procesu terapeutycznego.

Pod grą umieszczone są przykładowe, częściowo wypełnione kwestionariusze dotyczące monitorowania i ewaluacji procesu terapii zajęciowej:

  • Indywidualny program rehabilitacji i terapii (fragment),

  • Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni czynności życia codziennego (fragment),

  • Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności w pracowni gospodarstwa domowego (fragment),

  • Kwestionariusz do ilościowej klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym,

  • Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika WTZ (fragment),

  • Skala Barthel (zmodyfikowana).

Pozwolą one poznać nie tylko inne kwestionariusze, ale pomogą uczącym się rozwijać język obserwacji uczestników warsztatów. Warto wykorzystać je w trakcie zajęć z uczącymi się.

Materiał multimedialny można wykorzystać dopiero po zapoznaniu się z narzędziami diagnostycznymi oraz arkuszami dokumentacji stosowanymi w terapii zajęciowej. Może on również stanowić podsumowanie zajęć dotyczących dokumentacji medycznej stosowanej podczas prowadzenia terapii zajęciowej lub oceny jej efektów.

Gra edukacyjna jest powiązana z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru „Wypełnianie dokumentacji medycznej”,

  • wskazywaniem poprawnej odpowiedzi „Obszary oceny postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni życia codziennego”,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Skala GAS”,

  • testem samosprawdzającym „Monitoring i ewaluacja postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej”,

  • wskazywaniem poprawnej odpowiedzi „Monitoring umiejętności uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej”,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Skale i kwestionariusze”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wypełnianie i analizowanie kwestionariuszy, arkuszy oraz innych narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym,

  • dobieranie narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym,

  • analizowanie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się przechodzi samodzielnie grę, a następnie prowadzący zajęcia prosi o wypełnienie i analizę kwestionariuszy, arkuszy oraz innych narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i jej specyfiki pracy oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej.

Osoba ucząca się pozyskuje informacje dotyczące dokumentacji prowadzonej w warsztatach terapii zajęciowej dzięki samodzielnemu przejściu gry edukacyjnej, a następnie dokonuje analizy tych informacji. W celu utrwalenia wiadomości uczący się opracowuje:

  • mapę myśli (np. „Arkusze wykorzystywane w terapii zajęciowej”),

  • grę dydaktyczną (np. „Monitorowanie postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej – narzędzia do oceny postępów sprawności funkcjonalnej”).

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału nauczyciel może wraz z osobą uczącą się zilustrować go za pomocą np.:

  • mapy myśli (np. przedstawiającej rodzaje wywiadów),

  • plakatu (np. prezentującego rodzaje arkuszy obserwacji),

  • prezentacji (np. przedstawiającej różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami obserwacji podopiecznego),

  • fiszek (np. zawierających informacje o rodzajach narzędzi diagnostycznych stosowanycg w warsztatach terapii zajęciowej),

  • grafu (np. prezentującego rodzaje arkuszy ewaluacji postępów pacjenta na oddziale psychiatrycznym).

Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w grze edukacyjnej uczący się opracowuje samodzielnie, pod nadzorem nauczyciela, WebQuest, zastanawia się nad dobraniem alternatywnych narzędzi do oceny sfery poznawczej, funkcjonalnej, społecznej czy psychicznej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej zaprezentowanego w materiale multimedialnym.

Uczący się może samodzielnie wypełnić wybrany przez siebie lub wskazany przez nauczyciela, kwestionariusz umieszczony pod grą, a następnie przedyskutować zapisy z innymi uczącymi się.

Praca w grupach

Uczący się po przejściu gry przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, np. polegające na doborze narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej. Osoby uczące się przechodzą wspólnie wybraną przez nauczyciela część gry edukacyjnej i wykonują ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem kierunkowym (np. uczący się przygotowują w grupach cztero-, pięcio- lub sześcioosobowych arkusz wywiadu, arkusz obserwacji klinicznej lub arkusz ewaluacji postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej).

Nauczyciel dzieli uczących się na cztery grupy. Każda opracowuje zadany przez nauczyciela materiał dotyczący oceny pacjenta oraz jego postępów terapeutycznych na wybranym etapie terapii w różnych pracowniach terapeutycznych:

  • pierwsza grupa opracowuje narzędzie do oceny funkcjonalnej pacjenta oraz drugi arkusz ewaluacji pracy pacjenta, które mogą zostać wykorzystywane w pracowni stolarskiej,

  • druga grupa zajmuje się przygotowaniem arkusza oceny postępów pacjenta w pracowni wikliniarskiej,

  • trzecia grupa opisuje narzędzie do oceny uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni krawieckiej,

  • czwarta grupa przygotowuje narzędzie do oceny postępów uczestnika warsztatów w pracowni ceramicznej.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie roli podopiecznego i terapeuty zajęciowego, który wypełnia kartę zgłoszenia kandydata do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej),

  • rozwiązywanie zadań (np. określanie mocnych i słabych stron podopiecznego),

  • projekt (np. wskazywanie różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami wywiadu),

  • burza mózgów (np. wykorzystanie arkusza obserwacji do opisania różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami obserwacji podopiecznego),

  • dyskusja dydaktyczna (np. na temat szablonu indywidualnego programu rehabilitacji, który mógłby zostać wykorzystany na oddziale psychiatrycznym),

  • dyskusja dydaktyczna (np. na temat trudności terapeuty zajęciowego związanych z procesem ewaluacji),

  • stawianie pytań (np. „Jak podejść do hierarchii potrzeb uczestnika warsztatów terapii zajęciowej podczas monitorowania przebiegu procesu rehabilitacji?”),

  • rozwiązywanie problemów lub wykład problemowy (np. na temat trudności, jakich przysparza terapeutom zajęciowym wypełnianie dokumentacji medycznej),

  • debata oksfordzka (np. na temat doboru odpowiednich narzędzi i arkuszy do oceny uczestnika warsztatów terapii zajęciowej będącego osobą z niepełnosprawnością intelektualną),

  • lekcja odwrócona (np. dotycząca prawidłowej terminologii stosowanej w arkuszach obserwacji),

  • skrzynka pytań (np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z formułowaniem celów w indywidualnym programie terapeutycznym).

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:

  • plakatu (np. przedstawienie narzędzi diagnozujących potrzeby i możliwości podopiecznego, wykorzystywanych do oceny jego postępów na zajęciach w pracowni kulinarnej),

  • prezentacji (np. przedstawienie narzędzi do oceny potrzeb i możliwości podopiecznego na podstawie przykładów),

  • fiszek (np. wymienianie narzędzi monitorujących sferę funkcjonalną uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni stolarskiej),

  • grafu (np. prezentującego postępowanie terapeuty zajęciowego dobierającego narzędzia oceny dostosowane do możliwości fizycznych lub/i intelektualnych pacjenta na oddziale psychiatrycznym), samodzielnie opracowanych przez grupę po zapoznaniu się z grą edukacyjną.

Praca z całym zespołem

Uczący się przechodzą grę edukacyjną wspólnie w trakcie lekcji. Następnie, po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące zaprezentowanych w niej zagadnień.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału przez uczących się można zastosować następujące metody aktywizujące:

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • mapa pojęciowa (np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć związanych z oceną efektów procesu rehabilitacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej),

  • śnieżna kula lub gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. „Dobór narzędzi do oceny postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej”),

  • gra dydaktyczna (np. podanie mocnej lub słabej strony pacjenta na podstawie wylosowanego fragmentu gry),

  • lekcja odwrócona (np. omawianie hierarchii potrzeb podopiecznego na podstawie przykładów),

  • metaplan (np. dotyczący zalet i wad gotowego arkusza monitorowania postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej),

  • pogadanka (np. interpretacja informacji zwartych w dokumentacji na podstawie przykładów),

  • burza mózgów (np. „Które arkusze diagnostyczne i narzędzia diagnostycznych, które mogą zostać wykorzystane w pracowni życia codziennego?”),

  • lista pytań (np. dotyczących trudności w ewaluacji postępów pacjenta na oddziale psychiatrycznym),

  • niedokończone zdania (np. uzupełnianie nazw narzędzi diagnostycznych lub rodzajów wywiadów stosowanych w pracy terapeuty zajęciowego),

  • rebusy (np. fragmenty arkuszy, narzędzia diagnostyczne lub cele terapii zajęciowej).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej (np. na temat doboru narzędzi diagnostycznych do ewaluacji postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej będącego osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, biorącego udział z zajęciach w pracowni ogrodniczej),

  • opracowania prezentacji na temat doboru narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,

  • pracy nad projektem (np. dotyczącym rodzajów obserwacji podopiecznego),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań (np. na temat hierarchii potrzeb uczestnika warsztatów terapii zajęciowej) na podstawie studium przypadku,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z dokumentowaniem i oceną postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej bądź efektywnego wykorzystania przez niego czasu.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących sposobu postępowania z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli (np. dotyczące możliwości oceny podopiecznego w środowiskowym domu samopomocy),

  • analizę kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi stosowanych do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może wykorzystać grę edukacujną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować prezentację, np. na temat monitorowania i oceniania przebiegu terapii zajęciowej.

Multimedium i zawarte w nim informacje pobudzają kreatywność, aktywizowują uczącego się i poszerzają jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomagają w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję, np. na temat monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie zawartym w grze edukacyjnej. Na podstawie gry uczący się może też przygotować:

  • broszurę lub ulotkę (np. dotyczącą wyposażenia pracowni),

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat (np. „Wzór indywidualnego programu rehabilitacji w warsztatach terapii zajęciowej”),

  • komiks (np. na temat rozmowy terapeuty zajęciowego z przebywającym na oddziale psychiatrycznym pacjentem o jego mocnych stronach),

  • graf (np. obrazujący narzędzia do oceny pacjenta wykorzystywane w terapii zajęciowej).

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem wiadomości prezentowanych w multimedium, mogą wykorzystać grę edukacyjną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować prezentację na temat:

  • arkuszy,

  • mocnych i słabych stron pacjenta,

  • narzędzi oceny wykorzystywanych w terapii zajęciowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi -  Wypełnianie dokumentacji medycznej

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera dziesięć pytań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami. Pytania mają zróżnicowany poziom trudności. Próg zaliczenia wynosi 50%. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 minuty na pytanie).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi, 

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Test jest powiązany z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi - Obszary oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni życia codziennego

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma za zadanie zaznaczyć wszystkie obszary oceny, które należy brać pod uwagę podczas monitoringu postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni życia codziennego. Jest to zadanie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi jest powiązane z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie - Skala GAS

Opis materiału sprawdzającego

Osoba ucząca się ma za zadanie przyporządkować opis celu terapii zawarty w planie terapeutycznym do wyznaczonego fragmentu skali GAS. Jest to zadanie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Zadanie ukierunkowane na grupowanie jest powiązane z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących wykorzystania skali GAS w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający - Monitoring i ewaluacja postępów uczestnika WTZ

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera osiem pytań jednokrotnego wyboru o zróżnicowanym poziomie trudności. Próg zaliczenia wynosi 50%. Czas na rozwiązanie testu to 12 minut (1,5 minuty na pytanie).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi, 

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Test jest powiązany z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi - Monitoring umiejętności uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej

Opis materiału sprawdzającego

Po obejrzeniu fragmentu scenki osoba ucząca się ma za zadanie wskazać umiejętności uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, które mogą zostać ocenione przez terapeutę zajęciowego podczas zajęć w pracowni kulinarnej. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne, 

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi powiązane jest z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności obserwacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej oraz wypełniania dokumentacji dotyczącej monitoringu lub ewaluacji jego postępów w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz - Skale i kwestionariusze

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z trzech stwierdzeń dotyczących dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w warsztatach terapii zajęciowej. Uczący się ma za zadanie określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Zadanie typu prawda czy fałsz powiązane jest z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary - Zasady dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

W materiale zaprezentowano dwie kolumny: w jednej są podane nazwy placówek, w których może pracować terapeuta zajęciowy, w drugiej zaś – nazwy dokumentacji. Uczący się ma za zadanie przyporządkować nazwy dokumentów do odpowiednich placówek. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Zadanie dobieranie w pary powiązane jest z planszą interaktywną „Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rodzaju dokumentacji oraz zasad monitoringu i ewaluacji w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz - Dokumenty wypełniane przez terapeutę w określonych placówkach

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu stwierdzeń dotyczących dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego podczas monitoringu i ewaluacji postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej. Uczący się ma za zadanie określić, czy są one prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:

  • umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.

Zadanie typu prawda czy fałsz powiązane jest z planszą interaktywną „Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rodzajów dokumentacji oraz zasad monitoringu i ewaluacji w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału