Monitorowanie i ocenianie przebiegu procesu terapii zajęciowej
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Sabina Siwiec
Konsultant przewodnika: Dorota Mączka, Karina Piechocka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Monitorowanie i ocenianie przebiegu procesu terapii zajęciowej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Terapeuta zajęciowy, 325907
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.13.7.1) charakteryzuje dokumentację prowadzoną przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2) ocenia efekty pracy z podopiecznym na podstawie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania i monitorowania stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5) ocenia efekty przeprowadzonej terapii zajęciowej:
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: ewaluacji procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek” - plansza interaktywna„Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek” - plansza interaktywna
„Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej” - gra edukacyjna„Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej” - gra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał prezentuje charakterystykę dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek: domach pomocy społecznej, warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy oraz zakładach aktywizacji zawodowej. Uczący się może zapoznać się z wymaganiami opisywanymi w rozporządzeniach oraz z ogólnym schematem poszczególnych arkuszy. Ponadto materiał multimedialny poszerza zasób terminologii stosowanej w terapii zajęciowej oraz doskonali umiejętności analizy informacji, których znajomość jest wymagana przez ustawodawcę.
Materiał multimedialny uczacy się może wykorzystać podczas analizy informacji dotyczących dokumentacji stosowanej w terapii zajęciowej. Może on również stanowić podsumowanie materiału dotyczącego zespołu interdyscyplinarnego pracującego w placówce danego typu.
Multimedium to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem dobieranie w pary „Zasady dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej”,
zadaniem typu prawda czy fałsz „Dokumenty wypełniane przez terapeutę w określonych placówkach”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie rodzajów dokumentacji prowadzonej w różnego typu placówkach, w których może pracować terapeuta zajęciowy,
dobieranie narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Plansza interaktywna i zawarte w niej informacje pobudzają kreatywność, aktywizowują uczącego się i poszerzają jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy, pomagają w przygotowaniach do konkursów.
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
pracy nad projektem (np. dotyczącym rodzajów dokumentacji wykorzystywanej w zakładach aktywności zawodowej),
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku (np. analiza indywidualnego programu rehabilitacji, uwzględniająca zainteresowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej i organizację jego czasu wolnego).
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie zawartym w planszy interaktywnej. Na podstawie planszy interaktywnej uczący się może też przygotować:
broszurę lub ulotkę (np. dotyczącą dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego),
grę dydaktyczną (np. „Wzór arkusza obserwacji prowadzonej podczas treningu funkcjonowania w codziennym życiu”),
mapę myśli (np. dotyczącą typów środowiskowych domów samopomocy).
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do egzaminu kierunkowego. W celu utrwalenia wiedzy uczący się samodzielnie opracowuje plakat na następujące tematy:
„Charakterystyka dokumentacji w warsztatach terapii zajęciowej”,
„Specyfika dokumentacji w zakładach aktywizacji zawodowej”.
Tytuł materiału multimedialnego
Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Gra edukacyjna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra edukacyjna składa się z trzech poziomów. Jej celem jest utrwalenie przez przyszłego terapeutę zajęciowego wiedzy na temat wypełniania dokumentacji, stosowania odpowiednich narzędzi diagnostycznych do oceny postępów podopiecznego oraz monitorowania efektów jego pracy w warsztatach terapii zajęciowej. Dzięki grze edukacyjnej osoba ucząca się zyskuje świadomość, jak ważna jest obserwacja uczestnika warsztatów terapii zajęciowej oraz umiejętność analizy informacji zebranych na etapie monitorowania jego postępów lub podczas oceny procesu terapeutycznego.
Udział w grze poszerza zasób terminologii stosowanej w terapii zajęciowej.
Gracz uczy się analizy informacji zebranych dzięki obserwacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, wybiera odpowiednie kwestionariusze, wypełnia dokumentację oraz dokonuje monitoringu i ewaluacji procesu terapeutycznego.
Pod grą umieszczone są przykładowe, częściowo wypełnione kwestionariusze dotyczące monitorowania i ewaluacji procesu terapii zajęciowej:
Indywidualny program rehabilitacji i terapii (fragment),
Indywidualny arkusz oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni czynności życia codziennego (fragment),
Kwestionariusz do badania stopnia samodzielności w pracowni gospodarstwa domowego (fragment),
Kwestionariusz do ilościowej klasyfikacji celów i do oceny postępów leczenia i rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym,
Wieloprofilowa ocena funkcjonowania uczestnika WTZ (fragment),
Skala Barthel (zmodyfikowana).
Pozwolą one poznać nie tylko inne kwestionariusze, ale pomogą uczącym się rozwijać język obserwacji uczestników warsztatów. Warto wykorzystać je w trakcie zajęć z uczącymi się.
Materiał multimedialny można wykorzystać dopiero po zapoznaniu się z narzędziami diagnostycznymi oraz arkuszami dokumentacji stosowanymi w terapii zajęciowej. Może on również stanowić podsumowanie informacji dotyczących dokumentacji medycznej stosowanej podczas prowadzenia terapii zajęciowej lub oceny jej efektów.
Multimedium to jest powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru „Wypełnianie dokumentacji medycznej”,
wskazywaniem poprawnej odpowiedzi „Obszary oceny postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni życia codziennego”,
zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Skala GAS”,
testem samosprawdzającym „Monitoring i ewaluacja postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej”,
wskazywaniem poprawnej odpowiedzi „Monitoring umiejętności uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej”,
zadaniem typu prawda czy fałsz „Skale i kwestionariusze”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wypełnianie i analizowanie kwestionariuszy, arkuszy oraz innych narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym,
dobieranie narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym
analizowanie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Gra edukacyjna i zawarte w niej informacje pobudzają kreatywność, aktywizują uczącego się i poszerzają jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy, pomagają w przygotowaniach do konkursów.
Gra edukacyjna może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do:
powtórzenia materiału,
systematyzowania i utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
przygotowania mapy myśli (np. na temat doboru narzędzi diagnostycznych do ewaluacji postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, będącego osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, biorącego udział w zajęciach w pracowni ogrodniczej),
opracowania prezentacji na temat doboru narzędzi do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
pracy nad projektem (np. dotyczącym rodzajów obserwacji podopiecznego),
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy na temat monitorowania i oceniania przebiegu procesu w terapii zajęciowej,
przygotowania opisu przypadku (np. na temat hierarchii potrzeb uczestnika warsztatów terapii zajęciowej),
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z dokumentacją i oceną postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
opracowania – przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych – studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego bądź efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, opracowuje materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie zawartym w grze edukacyjnej. Na podstawie gry uczący się może też przygotować:
broszurę lub ulotkę (np. dotyczącą pracowni kulinarnej i wykorzystywanych w niej sprzętów, odpowiednich dla osób z niepełnosprawnością ruchową),
mapę myśli (np. „Wzór arkusza obserwacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej”),
komiks (np. na temat rozmowy terapeuty zajęciowego z przebywającym na oddziale psychiatrycznym pacjentem o jego mocnych stronach),
graf (np. obrazujący narzędzia oceny pacjenta wykorzystywane w terapii zajęciowej).
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem wiadomości prezentowanych w multimedium, , wykorzystują grę edukacyjną, aby przygotować się do egzaminu zawodowego. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować plakat prezentujący:
wzory arkuszy obserwacji,
narzędzia oceny wykorzystywane w terapii zajęciowej,
różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami wywiadów,
rodzaje obserwacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
trudności w ocenie przebiegu terapii zajęciowej,
formy dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej.
Uczący się mogą również opracować:
notatki graficzne (np. o rodzajach arkuszy ewaluacji postępów pacjenta przebywającego na oddziale psychiatrycznym),
fiszki (np. zawierające informacje o rodzajach narzędzi diagnostycznych stosowanych w warsztatach terapii zajęciowej),
mapy pojęciowe (np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć związanych z oceną efektów procesu rehabilitacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej), korzystając z gry edukacyjnej oraz interaktywnych materiałów sprawdzających, a także powiązań pomiędzy multimediami.
Ponadto osoba ucząca się może przejść wybraną część gry edukacyjnej i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące wiedzę, przygotowując:
arkusz wywiadu,
arkusz obserwacji klinicznej,
arkusz ewaluacji postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.
Uczący się może samodzielnie wypełnić kwestionariusze umieszczony pod grą oraz np. dla terapii odbywającej się w innej pracowni.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi - Wypełnianie dokumentacji medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera dziesięć pytań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami. Pytania mają zróżnicowany poziom trudności. Próg zaliczenia wynosi 50%. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 minuty na pytanie).
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Test jest powiązany z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi - Obszary oceny postępów uczestnika WTZ w pracowni życia codziennego
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma za zadanie zaznaczyć wszystkie obszary oceny, które należy brać pod uwagę podczas monitoringu postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni życia codziennego. Jest to zadanie średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi jest powiązane z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie - Skala GAS
Opis materiału sprawdzającego
Osoba ucząca się ma za zadanie przyporządkować opis celu terapii zawarty w planie terapeutycznym do wyznaczonego fragmentu skali GAS. Jest to zadanie średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Zadanie ukierunkowane na grupowanie jest powiązane z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących wykorzystania skali GAS w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający - Monitoring i ewaluacja postępów uczestnika WTZ
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera osiem pytań jednokrotnego wyboru o zróżnicowanym poziomie trudności. Próg zaliczenia wynosi 50%. Czas na rozwiązanie testu to 12 minut (1,5 minuty na pytanie).
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Test jest powiązany z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.1)1) rozpoznaje rodzaje dokumentacji prowadzonej w pracy terapeutycznej,
MED.13.7.1)3) sporządza dokumentację zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w danej placówce,
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi - Monitoring umiejętności uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej
Opis materiału sprawdzającego
Po obejrzeniu fragmentu scenki osoba ucząca się ma za zadanie wskazać umiejętności uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, które mogą zostać ocenione przez terapeutę zajęciowego podczas zajęć w pracowni kulinarnej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi powiązane jest z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności obserwacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej oraz wypełniania dokumentacji dotyczącej monitoringu lub ewaluacji jego postępów w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.2)1) wypełnia kwestionariusze, arkusze oraz inne narzędzia do oceny efektów pracy z podopiecznym stosownie do typu placówki i specyfiki pracy z podopiecznym oraz rodzaju prowadzonej działalności terapeutycznej,
MED.13.7.2)3) analizuje kwestionariusze, arkusze oraz narzędzia do diagnozy, planowania, monitorowania i oceny efektów pracy z podopiecznym,
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)4) wprowadza zmiany w dokumentacji w zależności od indywidualnych i instytucjonalnych potrzeb.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz - Skale i kwestionariusze
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z trzech stwierdzeń dotyczących dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w warsztatach terapii zajęciowej. Uczący się ma za zadanie określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Zadanie typu prawda czy fałsz powiązane jest z grą edukacyjną „Ocena efektów przeprowadzonej terapii zajęciowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy o rodzajach dokumentacji prowadzonej w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobieranie w pary - Zasady dokumentowania przebiegu terapii zajęciowej
Opis materiału sprawdzającego
W materiale zaprezentowano dwie kolumny: w jednej są podane nazwy placówek, w których może pracować terapeuta zajęciowy, w drugiej zaś – nazwy dokumentacji. Uczący się ma za zadanie przyporządkować nazwy dokumentów do odpowiednich placówek. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Zadanie dobieranie w pary powiązane jest z planszą interaktywną „Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rodzaju dokumentacji oraz zasad monitoringu i ewaluacji w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.5)1) określa sposoby oceny efektów działań z zakresu terapii zajęciowej,
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań,
MED.13.7.5)3) analizuje informacje zawarte w dokumentacji działań z zakresu terapii zajęciowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz - Dokumenty wypełniane przez terapeutę w określonych placówkach
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu stwierdzeń dotyczących dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego podczas monitoringu i ewaluacji postępów uczestnika warsztatów terapii zajęciowej. Uczący się ma za zadanie określić, czy są one prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie samokształcenia do pracy indywidualnej na każdym etapie kształcenia jako narzędzie:
umożliwiające sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu grupowania i porządkowania informacji dotyczących monitorowania i ewaluacji procesu terapeutycznego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
pomagające utrwalić wiedzę przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem.
Zadanie typu prawda czy fałsz powiązane jest z planszą interaktywną „Charakterystyka dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego w różnych typach placówek”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rodzajów dokumentacji oraz zasad monitoringu i ewaluacji w terapii zajęciowej.
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.7.5)2) prowadzi dokumentację działań z zakresu terapii zajęciowej w formie planów, harmonogramów, konspektów, opracowań.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści