E-materiały do kształcenia zawodowego

Konwojowanie wartości pieniężnych

BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 5413115

bg‑azure

Słownik pojęć dla e‑materiału

1
bankowozy
bankowozy

pojazdy samochodowe przeznaczone do transportu wartości pieniężnych, oznaczone – w zależności od konstrukcji i zabezpieczenia technicznego – jako typy: A, B i C

bankowóz typu A
bankowóz typu A
  1. Bankowóz typu A musi spełniać co najmniej następujące ogólne wymagania techniczne:

    • konstrukcja z wyodrębnionym przedziałem ładunkowym;

    • przedział osobowy z pięcioma miejscami do siedzenia oraz osłona zbiornika paliwa, wykonane w klasie FB 5 zgodnie z normą PN‑EN 1522 (zbiornik paliwa, ściany boczne) i co najmniej FB 4 zgodnie z normą PN‑EN 1522 (podłoga, dach);

    • oszklenie przedziału osobowego wykonane w klasie BR 5 zgodnie z normą PN‑EN 1063, bez możliwości otwierania;

    • wyposażenie w system klimatyzacji i wentylacji wnętrza;

    • przedział ładunkowy wzmocniony blachą stalową, co najmniej gatunku „45” o grubości 1 mm według PN‑EN 10083‑1, tylko z jednymi drzwiami zewnętrznymi (w szczególności w postaci drzwi tylnych dwuskrzydłowych z blokadą ryglowania jednego skrzydła przez drugie i możliwością mocowania do ścian przedziału w położeniu otwartym) z zawiasami o sworzniach zabezpieczonych przed wybiciem oraz wyposażonymi w dodatkowy zamek co najmniej w klasie A, zgodnie z normą PN‑EN1300;

    • pokrycie i wyłożenie powierzchni ścian, podłogi i sufitu oraz urządzeń i osprzętu wewnątrz przedziału ładunkowego o stopniu palności B=0 według PN‑ISO 3795 (lub równoważnego dokumentu;

    • wyposażenie przedziału ładunkowego w oświetlenie;

    • drzwi zewnętrzne z systemem centralnego blokowania oraz sygnalizacją ich niedomknięcia i odblokowania. Odblokowanie i zablokowanie drzwi z zewnątrz pojazdu z użyciem pilota radiowego lub urządzenia równoważnego, otwierającego tylko jedne drzwi i zamykającego równocześnie wszystkie drzwi pojazdu. Możliwość blokowania i odblokowania poszczególnych drzwi z tablicy rozdzielczej pojazdu. Co najmniej 3 drzwi w przedziale osobowym albo wyposażenie kabiny kierowcy oraz przedziału przeznaczonego do przewozu osób w wyjścia w postaci drzwi, okien lub włazów umożliwiających – w razie konieczności – wyjście na zewnątrz (w ilości określonej w przepisach dotyczących warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia);

    • wyposażenie w immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. WE L 38 z 11.02.1974, s. 22, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 2, s. 49, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 74/61/EWG” lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej „regulaminem nr 116 EKG ONZ”;

    • wyposażenie w monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu.

  2. Komora silnika powinna mieć automatyczny system gaśniczy oraz zbiornik paliwa, wykonany w sposób zabezpieczający przed wybuchem.

  3. Bankowóz typu A powinien być wyposażony w modułowy samochodowy system alarmowy, spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG7 lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

    • funkcję „panika”, włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego, -rezerwowe zasilanie,

    • dodatkową syrenę alarmową,

    • czujniki ochrony wnętrza,

    • blokadę pracy silnika,

    • tryb serwisowy,

    • sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów.

  4. Bankowóz typu A powinien być wyposażony w system transmisji alarmu, przekazujący co najmniej informacje o:

    • położeniu i prędkości pojazdu,

    • otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

    • stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

    • włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu.

  5. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać – w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej – wymagania dyrektywy Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r., odnoszącej się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów (Dz. Urz. WE L 152 z 06.07.1972, s. 15, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 1, s. 226, z późn. zm.) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

  6. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN‑S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

  7. Koła pojazdu powinny być wykonane z wkładkami masywowymi lub w innej konstrukcji umożliwiającej dalszą jazdę przez 15 km z prędkością 50 (+/−5) km/godz. po przebiciu opony.

  8. W bankowozie typu A nie dopuszcza się stosowania instalacji gazowej

bankowóz typu B
bankowóz typu B
  1. Bankowóz typu B musi być wyposażony w:

    • szyby wykonane w klasie co najmniej BR2, według normy PN‑EN 1063 (lub w równoważnej klasie), bez możliwości ich otwierania;

    • przedział osobowy wykonany w klasie co najmniej FB 2 według normy PN‑EN 1522 (lub w równoważnej klasie);

    • drzwi zewnętrzne z systemem centralnego blokowania oraz sygnalizacją ich niedomknięcia i odblokowania. Do odblokowania i zablokowania drzwi pojazdu z zewnątrz należy używać pilota radiowego lub urządzenia równoważnego. Pilot lub urządzenie równoważne powinny otwierać tylko jedne drzwi oraz zamykać równocześnie wszystkie drzwi pojazdu. System centralnego blokowania powinien umożliwiać blokowanie i odblokowanie poszczególnych drzwi z tablicy rozdzielczej pojazdu. Pojazd powinien mieć co najmniej 3 drzwi w przedziale osobowym albo kabinę kierowcy oraz przedział przeznaczony do przewozu osób, wyposażone w wyjścia w postaci drzwi, okien lub włazów umożliwiających – w razie konieczności – wyjście na zewnątrz, w ilości określonej w przepisach dotyczących warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

    • system klimatyzacji i wentylacji wnętrza;

    • immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. WE L 38 z 11.02.1974, s. 22, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 2, s. 49, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 74/61/EWG”, lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej „regulaminem nr 116 EKG ONZ”;

    • wydzielony przedział do przewozu wartości pieniężnych z oświetleniem oraz:

      • urządzeniem do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej I według PN‑EN 1143‑1 lub PN‑EN 1143‑2, przytwierdzonym trwale do pojazdu, posiadającym dodatkowo zamek czasowy lub

      • pojemnikiem specjalistycznym osadzonym w specjalnym stojaku, przytwierdzonym trwale do pojazdu lub

      • wydzielonym przedziałem ładunkowym, wykonanym z łączonej w sposób trwały blachy stalowej o grubości min. 1 mm, z odrębnymi drzwiami z zamkiem wykonanym co najmniej w klasie A według PN‑EN 1300, z trzypunktowym ryglowaniem drzwi;

    • modułowy samochodowy system alarmowy, spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ oraz regulaminu nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów alarmowych (Dz. Urz. UE L 122 z 08.05.2012, s. 19), posiadający co najmniej następujące właściwości:

      • funkcję „panika” włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

      • rezerwowe zasilanie,

      • dodatkową syrenę alarmową,

      • czujniki ochrony przedziału osobowego,

      • blokadę pracy silnika,

      • tryb serwisowy,

      • sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów;

    • monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

    • system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

      • położeniu pojazdu,

      • prędkości pojazdu,

      • otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

      • stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

      • włączeniu i wyłączeniu silnika.

  2. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać – w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej – wymagania dyrektywy Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r., odnoszącej się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów (Dz. Urz. WE L 152 z 06.07.1972, s. 15, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 1, s. 226, z późn. zm.) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

  3. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN‑S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

  4. Koła pojazdu powinny być wykonane z wkładkami masywowymi lub w innej konstrukcji umożliwiającej dalszą jazdę przez 15 km z prędkością 50 (+/–5) km/godz. po przebiciu opony.

  5. W bankowozie typu B nie dopuszcza się stosowania instalacji gazowej

bankowóz typu C
bankowóz typu C
  1. Bankowóz typu C powinien być wyposażony w:

    • pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy „D” w stojakach przytwierdzonych trwale do elementów konstrukcyjnych nadwozia, umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych co najmniej I klasy według normy PN‑EN 1143‑1 lub PN‑EN 1143‑2; szyby wykonane w klasie co najmniej BR1 według normy PN‑EN 1063 (lub w klasie równoważnej), bez możliwości ich otwierania;

    • immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. WE L 38 z 11.02.1974, s. 22, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 2, s. 49, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 74/61/EWG”, lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej „regulaminem nr 116 EKG ONZ”;

    • modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

      • funkcję „panika” włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

      • rezerwowe zasilanie,

      • dodatkową syrenę alarmową,

      • czujniki ochrony wnętrza,

      • blokadę pracy silnika,

      • tryb serwisowy,

      • sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów.

    • monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

    • system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

      • położeniu i prędkości pojazdu,

      • otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

      • stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

      • włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu;

    • oświetlenie przedziału z pojemnikami.

  2. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać – w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej – wymagania dyrektywy Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r., odnoszącej się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów (Dz. Urz. WE L 152 z 06.07.1972, s. 15, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 1, s. 226, z późn. zm.) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

  3. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN‑S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

  4. W bankowozie typu C nie dopuszcza się stosowania instalacji gazowej

jednostka obliczeniowa
jednostka obliczeniowa

120‑krotność przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 20 pkt 2 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 2015 poz. 748)

klasa odporności na włamanie
klasa odporności na włamanie

przyjęte we właściwej Polskiej Normie klasyfikacyjne oznaczenie odporności pomieszczeń lub urządzeń na włamanie

konwojent
konwojent

osoba posiadająca legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej, ochraniająca transport wartości pieniężnych, wyposażona w broń palną bojową, środki ochrony osobistej oraz środki łączności

konwojowany transport wartości pieniężnych
konwojowany transport wartości pieniężnych

przewożenie lub przenoszenie wartości pieniężnych, ochranianych przez konwojentów, poza obiektami przedsiębiorcy lub innej jednostki organizacyjnej

osoba transportująca
osoba transportująca

osoba przenosząca lub przewożąca wartości pieniężne

pojazd ubezpieczający
pojazd ubezpieczający

pojazd samochodowy przeznaczony do przewożenia konwojentów, którzy ochraniają pojazdy samochodowe przewożące wartości pieniężne

  1. Pojazd samochodowy ubezpieczający musi być wyposażony co najmniej w:

    • szyby wykonane w klasie co najmniej BR2 według normy PN‑EN 1063 (lub w równoważnej klasie), bez możliwości ich otwierania;

    • przedział osobowy wykonany w klasie co najmniej FB 2 według normy PN‑EN 1522 (lub w równoważnej klasie);

    • drzwi przedziału osobowego z mechanizmem centralnego blokowania;

    • system klimatyzacji i wentylacji wnętrza;

    • immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. WE L 38 z 11.02.1974, s. 22, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 2, s. 49, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 74/61/EWG”, lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej „regulaminem nr 116 EKG ONZ”;

    • modułowy samochodowy system alarmowy, spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

      • funkcję „panika” włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

      • rezerwowe zasilanie,

      • dodatkową syrenę alarmową,

      • czujniki ochrony wnętrza,

      • blokadę pracy silnika,

      • tryb serwisowy,

      • sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów.

    • monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i sygnalizacji napadu;

    • system transmisji alarmu, przekazujący co najmniej informacje o:

      • położeniu pojazdu,

      • prędkości pojazdu,

      • otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

      • stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

      • włączeniu i wyłączeniu silnika.

  2. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać – w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej – wymagania dyrektywy Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r., odnoszącej się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów (Dz. Urz. WE L 152 z 06.07.1972, s. 15, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 1, s. 226, z późn. zm.) lub Regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

  3. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN‑S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

  4. Koła pojazdu powinny być wykonane z wkładkami masywowymi lub w innej konstrukcji, umożliwiającej dalszą jazdę przez 15 km z prędkością 50 (+/−5) km/godz. po przebiciu opony.

  5. W pojazdach ubezpieczających nie dopuszcza się stosowania instalacji gazowej

pojemnik bezpieczny
pojemnik bezpieczny

pojemnik wykonany ze stopu metali, używany w celu ochrony zawartości przed włamaniem

pojemnik specjalistyczny
pojemnik specjalistyczny

pojemnik służący do transportu wartości pieniężnych, wyposażony w urządzenia utrudniające jego zabór (wykorzystujące działanie paralizatora elektrycznego, alarmu akustycznego, sygnału dymnego lub uszkadzające zawartość pojemnika z zachowaniem możliwości identyfikacji papierowych wartości pieniężnych)

Klasa pojemnika, wymagania techniczne, limit wartości pieniężnych w jednym pojemniku (w jednostkach obliczeniowych):

  • Klasa „A” - pojemnik zamykany co najmniej jednym zamkiem kluczowym lub szyfrowym, wyposażony w system paralizatora lub inny system zabezpieczający - max 0,3.

  • Klasa „B” - pojemnik zamykany co najmniej jednym zamkiem kluczowym lub szyfrowym, wyposażony w system paralizatora oraz system sygnalizacji akustycznej lub dymnej - max 0,5.

  • Klasa „C” - pojemnik zamykany co najmniej dwoma zamkami kluczowymi lub szyfrowymi, wyposażony w system paralizatora i system uszkadzania banknotów oraz system sygnalizacji akustycznej lub dymnej - max 1.

  • Klasa „D” - pojemnik zamykany dwoma zamknięciami klasyfikowanymi według PN‑EN 1303:2007/AC 33 w poz. 7 klasa „6” i w poz. 8 klasa „2” oraz odporny co najmniej przez 6 minut na manipulacje (lub inny równorzędny), wyposażony co najmniej w system sygnalizacji akustycznej lub dymnej oraz system uszkadzania papierowych wartości pieniężnych, którego zadziałanie następuje po zdalnym zainicjowaniu w dowolnym czasie albo automatycznie, po czasie określonym przez wytwórcę lub przekraczającym wyznaczony limit czasowy na przeniesienie pojemnika do odbiorcy. Próba włamania w dowolnym czasie oraz upływ wyznaczonego limitu czasowego powoduje zadziałanie systemu, w wyniku czego nastąpi uszkodzenie papierowych wartości pieniężnych z zachowaniem możliwości ich identyfikacji - max 2.

  • Klasa „E” - pojemnik zamykany dwoma zamknięciami klasyfikowanymi według PN‑EN 1303:2007/AC w poz. 7 klasa „6” i w poz. 8 klasa „2” oraz odporny co najmniej przez 6 minut na manipulacje (lub inny równorzędny), wyposażony co najmniej w system sygnalizacji akustycznej lub dymnej, system uszkadzania papierowych wartości pieniężnych oraz system lokalizacji pojemnika, których uruchomienie następuje po zdalnym zainicjowaniu w dowolnym czasie albo automatycznie, po czasie określonym przez wytwórcę lub przekraczającym wyznaczony limit czasowy na przeniesienie pojemnika do odbiorcy. Próba włamania w dowolnym czasie lub po upływie wyznaczonego limitu czasowego powoduje zadziałanie systemu, w wyniku czego nastąpi uszkodzenie papierowych wartości pieniężnych z zachowaniem możliwości ich identyfikacji - max 4

pomieszczenie
pomieszczenie

wydzielona część budynku o określonej klasie odporności na włamanie, służąca do przechowywania wartości pieniężnych

posterunki doraźne
posterunki doraźne

posterunki wystawiane w miejscu, które wymaga ochrony natychmiastowej i tymczasowej

środki łączności wewnętrznej
środki łączności wewnętrznej

środki służące do nawiązywania łączności w obrębie chronionego obiektu lub między członkami konwoju

środki łączności zewnętrznej
środki łączności zewnętrznej

środki służące do nawiązywania łączności z podmiotami zewnętrznymi

środki ochrony osobistej
środki ochrony osobistej

wyposażenie kuloodporne, składające się co najmniej z kamizelki i hełmu

tabela kodowa
tabela kodowa

numeryczny, literowy bądź hasłowy (zaszyfrowany) sposób przekazywania informacji istotnych dla bezpieczeństwa konwoju, wykorzystywany przy użyciu środków łączności

transport wartości pieniężnych
transport wartości pieniężnych

przewożenie lub przenoszenie wartości pieniężnych poza obiektami przedsiębiorcy lub innej jednostki organizacyjnej

urządzenie
urządzenie

urządzenie mechaniczne o określonej klasie odporności na włamanie służące do przechowywania i transportu wartości pieniężnych

wartości pieniężne
wartości pieniężne
  • krajowe i zagraniczne znaki pieniężne,

  • czeki, z wyjątkiem czeków zakreślonych, skasowanych lub opatrzonych indosem pełnomocniczym, zawierającym wzmiankę wartość do inkasa, należność do inkasa lub inną, o podobnym charakterze,

  • weksle, z wyjątkiem weksli opatrzonych indosem pełnomocniczym zawierającym wzmiankę wartość do inkasa lub inną o podobnym charakterze,

  • inne dokumenty zastępujące w obrocie gotówkę,

  • złoto, srebro i wyroby z tych metali, kamienie szlachetne i perły, a także platyna i inne metale z grupy platynowców, z wyjątkiem przedmiotów będących muzealiami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. 2020 poz 902)

wąskie gardło
wąskie gardło

miejsce spowolnienia, utrudnienia przebiegu konwoju, spowodowane:

  • elementami zabudowy, takimi jak tunele lub skomplikowane skrzyżowania,

  • zdarzeniami drogowymi, np. korek, wypadek, kolizja,

  • działaniem sił natury, np. powalone na drodze drzewo.

Wąskie gardło jest terminem umownym, wprowadzonym przez Amerykanów w szkoleniu antyterrorystycznym. Oznacza każde miejsce, przez które musi, ze względu na infrastrukturę i topografię terenu, przejść lub przejechać konwój lub ochrona z osobą chronioną, np. jedyny most, jedyna droga dojazdowa.
Są to miejsca poszukiwane przez zamachowców do wykonania ataku (napadu, zamachu). Zamachowiec zakłada bowiem, że cel ataku w jakimś określonym momencie powinien się pojawić w jednym z tych miejsc. Innymi słowy, „wąskie gardła” to miejsca, w których trzeba zachować szczególną ostrożność, a które powinny być dobrze rozpoznane przez ochronę podczas planowania konwoju