E-materiały do kształcenia zawodowego

Konwojowanie wartości pieniężnych

BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 5413115

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dariusz Lewandowski

Konsultant przewodnika: Bartłomiej Podciechowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Konwojowanie wartości pieniężnych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ochrony fizycznej osób i mienia 5413115

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.02. Ochrona osób i mienia

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.02.4. Zabezpieczenia techniczne wspomagające ochronę osób i mienia
BPO.02.6. Realizowanie ochrony transportowanego mienia

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

BPO.02.4.5) określa wymogi przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1) rozpoznaje przedmiot konwojowania:
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2) ustala potrzeby transportowe i wyznacza skład osobowy konwoju:
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.3) ustala uzbrojenie i wyposażenie konwoju (opisuje dopuszczalne prawem typy uzbrojenia, opisuje dopuszczalne prawem rodzaje wyposażenia stosowane podczas transportu mienia):
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów,
BPO.02.6.4) ustala czas trwania i trasę konwoju:
BPO.02.6.4)1) wskazuje elementy opisu trasy konwoju,
BPO.02.6.4)2) ustala plan konwoju,
BPO.02.6.4)3) dobiera trasę konwoju,
BPO.02.6.4)4) oblicza czas przejazdu konwoju,
BPO.02.6.5) rozpoznaje zagrożenia konwoju (rozróżnia charakterystyczne zagrożenia bezpieczeństwa konwoju, określa sytuacje nadzwyczajne w trakcie trwania konwoju):
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia,
BPO.02.6.5)3) określa algorytmy działania w sytuacji zagrożenia.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.02. Ochrona osób i mienia: organizowanie i realizowanie ochrony wartości pieniężnych, innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych oraz informacji niejawnych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane. Uczący się, korzystając z interaktywnej mapy oraz zapoznając się z sekwencjami filmowymi, ma możliwość poznania realiów organizowania i realizowania ochrony transportu wartości pieniężnych. Wskazane jest, aby w pierwszej kolejności uczący się zapoznał się z mapą interaktywną, następnie z sekwencjami filmowymi, a dopiero w dalszej kolejności z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie. Zdobyta w ten sposób wiedza i umiejętności, poparte znajomością właściwych aktów prawnych, będą bardzo przydatne w doborze wyposażenia i uzbrojenia konwojenta oraz niezbędnych środków transportu. Taka kolejność przeglądania materiałów pozwoli na lepsze zrozumienie zagadnienia.
Materiały sprawdzające odnoszą się do podstawowych zagadnień związanych z konwojowaniem wartości pieniężnych. Sprawdzają one w znacznym stopniu wiedzę i umiejętności nabyte w podczas korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Trasa konwoju i punkty newralgiczne

Typ materiału multimedialnego

Mapa interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał przedstawia wizualizację trasy konwoju z użyciem bankowozu typu B, przebiegającą ulicami aglomeracji miejskiej oraz drogami poza terenem zabudowanym, z uwzględnieniem informacji o:

  • odległości od punktu pobrania wartości pieniężnych do miejsca docelowego (np. filie banku – bank centralny),

  • czasie przejazdu (od punktu pobrania wartości pieniężnych do miejsca docelowego),

  • typie i nawierzchni drogi (ulice miejskie i drogi poza terenem zabudowanym),

  • natężeniu ruchu w poszczególnych porach realizowania konwojowanego transportu wartości pieniężnych,

  • rozmieszczeniu jednostek policji (komend/komisariatów) i jednostek ratownictwa medycznego (szpitale, pogotowie ratunkowe),

  • występowaniu punktów newralgicznych, takich jak: mosty, wiadukty, tunele,

  • przejazdy kolejowe, zwężenia drogi, gęsto zalesione obszary, roboty drogowe,

  • ewentualnych miejscach postoju (parkingi, zatoczki uliczne),

  • otoczeniu miejsca docelowego (obiekt ogrodzony, chroniony przez wewnętrzną służbę ochrony, wyposażony w śluzę).

Medium może być wykorzystane na początku realizacji tematów związanych z konwojowanym transportem wartości pieniężnych.

Z mapą powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru „Konwojowany transport wartości pieniężnych”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Rola konwojenta”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.6.4)1) wskazuje elementy opisu trasy konwoju,
BPO.02.6.4)2) ustala plan konwoju,
BPO.02.6.4)3) dobiera trasę konwoju,
BPO.02.6.4)4) oblicza czas przejazdu konwoju.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • analizowanie trasy konwoju,

  • wskazywanie punktów newralgicznych trasy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Nauczyciel przydziela każdemu uczącemu się poszczególne punkty trasy konwoju, w których mogą występować zagrożenia lub „wąskie gardło”. Uczący się prezentuje na forum klasy przydzielony punkt, zwracając szczególną uwagę na jego znaczenie dla bezpieczeństwa przebiegu konwoju. Omówienie danego punktu może być uzupełnione uwagami innych uczących się.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, co odpowiada liczbie etapów trasy konwoju opisanego w medium. Każda z grup ma charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują przydzielone poszczególne etapy trasy konwoju. Przedstawiciele prezentują wyniki pracy grupy na forum klasy. Nauczyciel wprowadza tutaj zasadę rywalizacji, co bardziej motywuje uczących się do aktywnej pracy w zespole. Nauczyciel może wskazać, w jakiej formie ma być zrealizowana praca, np. prezentacji multimedialnej, w formie graficznej (plakatu, schematu) lub zbioru ilustracji. Kryteria oceny prezentacji mogą obejmować również atrakcyjność formy.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel wykorzystuje mapę interaktywną do przeprowadzenia instruktażu w zakresie planowania i realizacji trasy konwoju. Poleca przygotować trasę konwoju między wyznaczonymi punktami. Punkty mogą być wyznaczone na obszarze, który jest znany uczącym się, np. w miejscowości ich zamieszkania lub na terenie pobliskim.

Pracę z mapą interaktywną nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie zagrożenia mogą występować na trasie konwoju?

  2. Jakie punkty na trasie konwoju stanowią tzw. „wąskie gardło”?

  3. Jakie są punkty istotne dla bezpieczeństwa na trasie konwoju?

  4. Jakie znaczenie mają poszczególne punkty istotne dla bezpieczeństwa na trasie konwoju?

  5. Jakimi kryteriami należy kierować się ustalając trasę konwoju?

Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny do powtórzenia materiału lub przygotowania uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie do lekcji odwróconej. Uczący się po zapoznaniu się z materiałem prezentują lub omawiają wskazane przez nauczyciela punkty trasy konwoju, w których mogą występować zagrożenia lub „wąskie gardło”. Wskazują na ewentualne niejasności. Pozostali aktywnie uczestniczą w wymianie poglądów i uzupełnianiu informacji podczas omawiania poszczególnych punktów. Wskazane przez uczących się niejasności motywują innych do wymiany poglądów i dyskusji.

Uczący się może wykorzystać medium w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Przygotowanie prezentacji dotyczącej wyznaczonego zagadnienia. Uczący się są podzieleni na 3 grupy. Każda opracowuje wyznaczony etap realizacji konwoju. Przygotowują prezentację multimedialną lub pracę graficzną w formie plakatu, schematu lub zbioru ilustracji.

Mapę można wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej – uczący się mogą w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu planowania i realizacji trasy konwoju oraz wskazywania punktów newralgicznych trasy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Mapa interaktywna nadaje się do indywidualizacji pracy uczących się dzięki możliwości obserwacji przebiegu trasy konwoju oraz dostępowi do opisu poszczególnych elementów trasy konwoju, danych o odległości i czasie konwoju, typie i stanie nawierzchni, natężeniu ruchu, lokalizacji jednostek policji i jednostek ratownictwa medycznego, punktów newralgicznych i postojowych oraz charakterystyce miejsca docelowego.

Mapa pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu planowania trasy konwoju na poziomie podstawowym (wstępnym), ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych zagrożeń dla konwoju. Uczącym się, którzy potrzebują pomocy, prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w mapie interaktywnej, natomiast osoby zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przy opracowaniu alternatywnej trasy konwoju.


Tytuł materiału multimedialnego

Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy zawiera:

  • elementy do wyboru (w postaci zdjęć, rysunków lub tabel) obejmujące:

    • broń palną,

    • normatywy amunicji,

    • środki przymusu bezpośredniego,

    • środki ochrony osobistej,

    • środki łączności (wewnętrznej i zewnętrznej),

    • pojemniki specjalistyczne klasy A, B, C, D i E wraz z danymi technicznymi,

    • bankowozy typu A, B i C wraz z danymi technicznymi,

    • dane dotyczące limitu dopuszczalnej wysokości wartości pieniężnych przenoszonych w danym pojemniku specjalistycznym, wyrażone w jednostkach obliczeniowych,

    • dane dotyczące limitu przewożonych wartości pieniężnych w danym typie bankowozu, wyrażone w jednostkach obliczeniowych,

  • trzy ćwiczenia o zróżnicowanym stopniu trudności, umożliwiające zaprojektowanie obligatoryjnego i fakultatywnego uzbrojenia i wyposażenia konwojenta poprzez dobór, spośród gotowych elementów, broni palnej i normatywu amunicji, środków przymusu bezpośredniego, środków ochrony osobistej, środków łączności, pojemników specjalistycznych oraz bankowozów. Błędnie dobrany element opatrzony jest wskazówką umożliwiającą naprowadzenie uczącego się na właściwą odpowiedź.

Z programem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru „Konwojowany transport wartości pieniężnych”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Broń palna”,

  • krzyżówka „Pracownik konwoju”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Typy bankowozów”.

Program ćwiczeniowy powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęć charakterystycznych dla konwojowania,

  • interpretowanie podstawowych pojęć związanych z ochroną wartości pieniężnych,

  • wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących ochrony wartości pieniężnych,

  • opisywanie uprawnień członków konwoju,

  • wskazywanie mienia podlegającego ochronie fizycznej i zabezpieczeniu technicznemu,

  • przeliczanie wartości konwojowanego mienia na jednostki obliczeniowe,

  • klasyfikowanie rodzajów konwojowanego mienia,

  • rozróżnianie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,

  • przyporządkowanie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych do wartości konwojowanego mienia,

  • wskazywanie dozwolonych dla konwojentów rodzajów broni,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w konwoju,

  • wskazywanie środków ochrony osobistej konwojentów,

  • charakteryzowanie urządzeń i pojemników specjalistycznych przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,

  • wymienianie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,

  • przewidywanie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,

  • wskazywanie środków porządkowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się samodzielnie opracowuje poszczególne ćwiczenia zaproponowane w medium, a następnie prezentuje materiał na forum klasy; możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Warto, by uczący się wskazywali na elementy, które sprawiły im najwięcej trudności.

Zestaw gotowych elementów do wyboru nauczyciel może wykorzystać do wskazanych przez niego zadań.

Nauczyciel przydziela każdemu uczącemu się inne parametry zadania, różniące się przede wszystkim wartością konwojowanego mienia oraz zasobem sił i środków, jakimi dysponuje podmiot, który ma realizować konwój. Uczący się opracowują zadanie w programie i prezentują je na forum klasy. Pozostali uczący się w dyskusji nad rozwiązaniem zadania wskazują na ewentualne wątpliwości lub uzupełniają prezentację.

Praca w grupach

Wykorzystanie programu ćwiczeniowego podczas lekcji powtórzeniowej – nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Uczący się wykonują poszczególne ćwiczenia w grupach. Przedstawiciele prezentują wyniki pracy grupy na forum, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może określić sposób prezentacji wyników lub pozostawić dowolność tym zakresie, wprowadzając jednocześnie kryterium atrakcyjności formy prezentacji rozwiązania zadania.

Praca z całym zespołem

Program ćwiczeniowy może mieć zastosowanie podczas tzw. lekcji odwróconej. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji z zakresu Wewnętrznych Służb Ochrony oraz zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi gotowych elementów do wyboru. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do powtórzonych wiadomości z zakresu WSO oraz do nowych treści z zakresu konwojowania z wykorzystaniem poszczególnych ćwiczeń. Rozwiązywanie przykładowych zadań odbywa się poprzez wywołanie dyskusji i wymiany informacji między uczącymi się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe odpowiedzi w odniesieniu do wskazanych przypadków

Pracę z programem ćwiczeniowym nauczyciel może wspomagać stawiając pytania:

  1. Jakie środki techniczne wykorzystuje się do transportu wartości pieniężnych?

  2. W jaki sposób ustala się jednostkę obliczeniową?

  3. Jaki jest normatyw amunicji do broni palnej dla poszczególnych jednostek broni dozwolonej do wykorzystania przy konwojowaniu wartości pieniężnych?

  4. Jakie jest obligatoryjne wyposażenie konwojenta?

  5. Jakie są typy bankowozów?

  6. Jakie limity przewożonych wartości pieniężnych obowiązują dla poszczególnych typów bankowozów?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie indywidualne do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:

  • nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się w domu z przepisami dotyczącymi ochrony wartości pieniężnych oraz zasad uzbrojenia specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych,

  • podczas zajęć nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby opisały obligatoryjne i fakultatywne uzbrojenie i wyposażenie konwojenta oraz środki techniczne służące do przenoszenia i przewożenia wartości pieniężnych. W razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości i uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali i poprawiali.

Powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć oraz przygotowanie się do egzaminu. Uczący się samodzielnie wykonuje poszczególne ćwiczenia, a w szczególności ćwiczenie 3.

Praca w grupach

Uczący się zostają podzieleni na grupy. Przygotowują prezentację dotyczącą przydzielonego zadania, np. w formie prezentacji multimedialnej lub innej, wskazanej przez nauczyciela, którą następnie przedstawiają pozostałym uczącym się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Program ćwiczeniowy pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości na poziomie podstawowym z zakresu konwojowania, w szczególności na etapie planowania sił i środków potrzebnych do realizacji ochrony transportowanych wartości pieniężnych, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał informacji na temat dodatkowego wyposażenia konwojenta w innych źródłach, uwzględniając nowości pojawiające się na rynku oraz w oparciu o analizę nowych zagrożeń. Warto zauważyć, że wyżej wymieniony materiał multimedialny nie zawiera rozbudowanej wiedzy w zakresie powyższych zagadnień. Tę wiedzę nauczyciel prezentuje uczącym się wymagającym pomocy, natomiast osoby szczególnie zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować jej efekty.


Tytuł materiału multimedialnego

Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Medium zawiera siedem sekwencji filmowych dotyczących zasad postępowania członków konwoju w następujących sytuacjach nadzwyczajnych:

  1. awaria bankowozu,

  2. choroba członka konwoju,

  3. kolizja lub wypadek drogowy, w którym bierze udział bankowóz lub pojazd ubezpieczający,

  4. kolizja lub wypadek drogowy, którego uczestnicy konwoju są świadkami,

  5. kontrola drogowa,

  6. pożar bankowozu,

  7. napad na konwój.

Każda z sekwencji przedstawia algorytm postępowania poszczególnych członków konwoju w powyższych sytuacjach nadzwyczajnych. Krótkie filmiki uzupełnione są elementami graficznymi, animacjami, komentarzem lektora oraz planszami stanowiącymi podsumowanie danego algorytmu, obejmujące również algorytmy opcjonalne w danej sytuacji. Pomiędzy sekwencje filmowe wplecione są zadania sprawdzające zapamiętane zasady postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych.

Należy zwrócić uwagę, że sekwencje filmowe (z wyjątkiem napadu na konwój) prezentują realizację konwoju z wykorzystaniem pojazdu ubezpieczającego, a tym samym dużego zespołu konwojowego, gdzie podział zadań dla poszczególnych członków zespołu jest bardziej skomplikowany.

Z sekwencjami powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru „Konwojowany transport wartości pieniężnych”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Konwojowanie wartości pieniężnych”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Rola konwojenta”,

  • krzyżówka „Pracownik konwoju”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Techniki jazdy defensywnej”.

Program ćwiczeniowy powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów,
BPO.02.6.4)1) wskazuje elementy opisu trasy konwoju,
BPO.02.6.4)2) ustala plan konwoju,
BPO.02.6.4)3) dobiera trasę konwoju,
BPO.02.6.4)4) oblicza czas przejazdu konwoju,
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia,
BPO.02.6.5)3) określa algorytmy działania w sytuacji zagrożenia.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęć charakterystycznych dla konwojowania,

  • interpretowanie podstawowych pojęć związanych z ochroną wartości pieniężnych,

  • wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących ochrony wartości pieniężnych,

  • analizowanie konsekwencji prawnych postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych,

  • opisywanie obowiązków członków konwoju,

  • opisywanie uprawnień członków konwoju,

  • przydzielanie zadań dla poszczególnych osób wchodzących w skład konwoju,

  • wskazywanie mienia podlegającego ochronie fizycznej i zabezpieczeniu technicznemu,

  • charakteryzowanie rodzajów konwojów,

  • rozróżnianie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,

  • przyporządkowanie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych do wartości konwojowanego mienia,

  • charakteryzowanie stanowisk osób wchodzących w skład konwoju,

  • naliczanie składu grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,

  • wskazywanie dozwolonych dla konwojentów rodzajów broni,

  • określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w konwoju,

  • wskazywanie środków ochrony osobistej konwojentów,

  • charakteryzowanie urządzeń i pojemników specjalistycznych przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,

  • wskazywanie elementów opisu trasy konwoju,

  • opracowywanie trasy konwoju,

  • dobieranie trasy konwoju,

  • określanie dokumentów niezbędnych do prowadzenia działań konwojowych,

  • sporządzenie dokumentów niezbędnych do prowadzenia działań konwojowych,

  • wymienianie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,

  • przewidywanie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,

  • wskazywanie prawidłowej reakcji konwojentów na zagrożenia,

  • wskazywanie środków porządkowych,

  • stosowanie środków porządkowych zgodnie z przepisami prawa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się samodzielnie przygotowuje wyznaczony przez nauczyciela algorytm postępowania poszczególnych członków konwoju, a następnie prezentuje materiał na forum klasy; możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Nauczyciel wskazuje uczącemu się konkretną sytuację nadzwyczajną oraz członka zespołu konwojowego, dla którego uczący się ma przygotować algorytm postępowania. Uczący się prezentuje swoją pracę na forum. Nauczyciel może wskazać, dla uatrakcyjnienia zajęć, formę multimedialną do prezentacji odpowiedzi.

Przykładowe zadania:

  1. Sposób postępowania kierowcy w razie pożaru bankowozu.

  2. Sposób postępowania konwojenta w przypadku ewakuacji wartości pieniężnych.

  3. Sposób postępowania kasjera w przypadku napadu na konwój.

  4. Sposób postępowania dowódcy konwoju w przypadku kontroli drogowej.

  5. Sposób postępowania konwojenta w przypadku awarii bankowozu.

Praca w grupach

Wykorzystanie sekwencji filmowych podczas lekcji powtórzeniowej – nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Uczący się opracowują w grupach algorytmy postępowania dla poszczególnych członków konwoju w wylosowanych sytuacjach nadzwyczajnych. Grupy prezentują wyniki pracy w formie scenek rodzajowych. Nauczyciel, wprowadzając warunki rywalizacji, motywuje uczących się do kreatywności (oceniając np. sposób przedstawienia sceny, w tym zastosowanie odpowiednich rekwizytów). Po prezentacji scenki jest ona omawiana na forum.

Praca z całym zespołem

Sekwencje filmowe mogą mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji z zakresu analizy zagrożeń, planowania trasy konwoju, przygotowania dokumentacji niezbędnej do realizacji konwoju, doboru uzbrojenia, wyposażenia i środków transportu oraz zapoznaniu się z informacjami zawartymi w sekwencjach filmowych. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do powtórzonych wiadomości z jednego z przykładowych wspomnianych wyżej zakresów oraz do nowych treści zawartych w sekwencjach filmowych.

Pracę z sekwencjami filmowymi nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakich czynności nie wolno wykonywać konwojentowi?

  2. Komu podlegają członkowie zespołu konwojowego?

  3. Jaką rolę pełni konwojent kierunkowy?

  4. Kiedy wykorzystuje się pojazd ubezpieczający?

  5. Jak należy postępować w przypadku napadu na konwój?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie indywidualne do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:

  • nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się w domu z przepisami dotyczącymi ochrony wartości pieniężnych oraz uprawnień kwalifikowanego pracownika ochrony,

  • podczas zajęć nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby opisały algorytm postępowania członków konwoju w wybranej sytuacji nadzwyczajnej. Dodatkowym urozmaiceniem może być wskazanie liczby pojazdów realizujących konwój w zależności od wartości przewożonego mienia. W razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe informacje i uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali i poprawiali.

Powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć oraz przygotowanie do egzaminu. Uczący się samodzielnie ogląda i analizuje sekwencje filmowe.

Praca w grupach

Uczący się zostają podzieleni na grupy, z której każda przygotowuje prezentację przydzielonego zadania w formie scenki rodzajowej. Uczący się, przygotowując scenkę dobierają również odpowiednie rekwizyty, np. wyposażenie konwojentów, a następnie przedstawiają ją na zajęciach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Sekwencje filmowe pozwalają na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawierają narzędzia do usystematyzowania wiadomości na poziomie podstawowym z zakresu konwojowania, w szczególności na etapie planowania sił i środków potrzebnych do realizacji ochrony transportowanych wartości pieniężnych, ale mogą być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia innych sytuacji nadzwyczajnych oraz sposobu postępowania członków konwoju w takich sytuacjach. Warto zauważyć, że opisany materiał multimedialny przedstawia wiedzę dotyczącą wymienionych zagadnień na poziomie podstawowym. Tę wiedzę uczącym się wymagającym pomocy nauczyciel prezentuje sam, natomiast osoby szczególnie zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować jej efekty.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Konwojowany transport wartości pieniężnych”

Opis materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający zawiera po 5 pytań, odpowiednio o łatwym, średnim i trudnym poziomie trudności, na które należy odpowiedzieć w określonym czasie.

Test pozwala na sprawdzenie wiedzy w zakresie:

  • określania wymogów przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,

  • rozpoznawania przedmiotu konwojowania,

  • ustalania potrzeb transportowych i wyznaczania składu osobowego konwoju,

  • ustalania uzbrojenia i wyposażenia konwoju.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test samosprawdzający daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Test powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimedialnymi w tym e‑materiale.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Konwojowanie wartości pieniężnych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera siedem stwierdzeń dotyczących różnych aspektów konwojowania wartości pieniężnych. Zadaniem uczącego się jest określenie, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe

Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Rola konwojenta”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 4 stwierdzenia dotyczące roli konwojenta. Zadaniem uczącego się jest określenie, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych” oraz mapą interaktywną „Trasa konwoju i punkty newralgiczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Pracownik konwoju”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka zawiera sześć haseł związanych z konwojowaniem, hasło główne: konwój. Zadanie ma charakter przekrojowy.

Pod krzyżówką znajduje się pytanie otwarte związane z jej rozwiązaniem oraz przykładową odpowiedzią.

Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia,
BPO.02.6.5)3) określa algorytmy działania w sytuacji zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Broń palna”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć zdjęć broni palnej, które trzeba połączyć z odpowiednimi opisami.

Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Przelotowość drogi”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 5 opisów pooziomów swobody ruchu. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie odpowiedniego opisu do nazwy poziomu.

Poziom trudności zadania: trudny.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z mapą interaktywną „Trasa konwoju i punkty newralgiczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Techniki jazdy defensywnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 4 rysunki pokazujące rodzaje jazdy defensywnej. Należy je dopasować do odpowiedniej nazwy manewru.

Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Typy bankowozów”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu podano opisy 3 typów bankowozów. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie odpowiedniego opisu do typu bankowozu.

Poziom trudności zadania: trudny.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału