Konwojowanie wartości pieniężnych
BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 5413115
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dariusz Lewandowski
Konsultant przewodnika: Bartłomiej Podciechowski
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Konwojowanie wartości pieniężnych
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ochrony fizycznej osób i mienia 5413115
Kod i nazwa kwalifikacji
BPO.02. Ochrona osób i mienia
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
BPO.02.4.5) określa wymogi przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1) rozpoznaje przedmiot konwojowania:
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2) ustala potrzeby transportowe i wyznacza skład osobowy konwoju:
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.3) ustala uzbrojenie i wyposażenie konwoju (opisuje dopuszczalne prawem typy uzbrojenia, opisuje dopuszczalne prawem rodzaje wyposażenia stosowane podczas transportu mienia):
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów,
BPO.02.6.4) ustala czas trwania i trasę konwoju:
BPO.02.6.4)1) wskazuje elementy opisu trasy konwoju,
BPO.02.6.4)2) ustala plan konwoju,
BPO.02.6.4)3) dobiera trasę konwoju,
BPO.02.6.4)4) oblicza czas przejazdu konwoju,
BPO.02.6.5) rozpoznaje zagrożenia konwoju (rozróżnia charakterystyczne zagrożenia bezpieczeństwa konwoju, określa sytuacje nadzwyczajne w trakcie trwania konwoju):
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia,
BPO.02.6.5)3) określa algorytmy działania w sytuacji zagrożenia.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.02. Ochrona osób i mienia: organizowanie i realizowanie ochrony wartości pieniężnych, innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych oraz informacji niejawnych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Trasa konwoju i punkty newralgiczne” - mapa interaktywna„Trasa konwoju i punkty newralgiczne” - mapa interaktywna
„Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta” - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie„Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta” - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
„Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych” - sekwencje filmowe„Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych” - sekwencje filmowe
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane. Uczący się, korzystając z interaktywnej mapy oraz zapoznając się z sekwencjami filmowymi, ma możliwość poznania realiów organizowania i realizowania ochrony transportu wartości pieniężnych. Wskazane jest, aby w pierwszej kolejności uczący się zapoznał się z mapą interaktywną, następnie z sekwencjami filmowymi, a dopiero w dalszej kolejności z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie. Zdobyta w ten sposób wiedza i umiejętności, poparte znajomością właściwych aktów prawnych, będą bardzo przydatne w doborze wyposażenia i uzbrojenia konwojenta oraz niezbędnych środków transportu. Taka kolejność przeglądania materiałów pozwoli na lepsze zrozumienie zagadnienia.
Materiały sprawdzające odnoszą się do podstawowych zagadnień związanych z konwojowaniem wartości pieniężnych. Sprawdzają one w znacznym stopniu wiedzę i umiejętności nabyte w podczas korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Trasa konwoju i punkty newralgiczne
Typ materiału multimedialnego
Mapa interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał przedstawia wizualizację trasy konwoju z użyciem bankowozu typu B, przebiegającej ulicami aglomeracji miejskiej oraz drogami poza terenem zabudowanym, z uwzględnieniem informacji o:
odległości od punktu pobrania wartości pieniężnych do miejsca docelowego (np. filie banku – bank centralny),
czasie przejazdu (od punktu pobrania wartości pieniężnych do miejsca docelowego),
typie i nawierzchni drogi (ulice miejskie i drogi poza terenem zabudowanym),
natężeniu ruchu w poszczególnych porach realizowania konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
rozmieszczeniu jednostek policji (komend/komisariatów) i jednostek ratownictwa medycznego (szpitale, pogotowie ratunkowe),
występowaniu punktów newralgicznych, np. takich jak: mosty, wiadukty, tunele, przejazdy kolejowe, zwężenia drogi, gęsto zalesione obszary, roboty drogowe,
ewentualnych miejscach postoju (parkingi, zatoczki uliczne),
otoczeniu miejsca docelowego (obiekt ogrodzony, chroniony przez wewnętrzną służbę ochrony, wyposażony w śluzę).
Z mapą powiązane są następujące materiały sprawdzające:
test wielokrotnego wyboru „Konwojowany transport wartości pieniężnych”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Rola konwojenta”.
Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.6.4)1) wskazuje elementy opisu trasy konwoju,
BPO.02.6.4)2) ustala plan konwoju,
BPO.02.6.4)3) dobiera trasę konwoju,
BPO.02.6.4)4) oblicza czas przejazdu konwoju.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:
analizowanie trasy konwoju,
wskazywanie punktów newralgicznych trasy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Mapa interaktywna wspiera samokształcenie. Medium można wykorzystać na początku realizacji tematów związanych z konwojowanym transportem wartości pieniężnych. Zapoznając się z materiałem warto zwrócić uwagę na podział trasy konwoju na etapy oraz wyszczególnienie istotnych punktów dla bezpieczeństwa konwoju, takich jak np. komisariat policji lub szpital. Odrębną uwagę należy poświęcić punktom newralgicznym, w których może dojść do sytuacji niebezpiecznych. Ważne, aby poprawnie zrozumieć pojęcie „wąskie gardło”. Korzystając z materiału można wykonywać notatki dotyczące wcześniej wspomnianych punktów newralgicznych i korzystać z nich podczas nauki oraz utrwalania i porządkowania wiadomości. Warto korzystać z mapy interaktywnej w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji oraz w trakcie przygotowywania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Pracę z mapą interaktywną można organizować, odpowiadając na pytania:
Jakie zagrożenia mogą występować na trasie konwoju?
Jakie punkty na trasie konwoju stanowią tzw. „wąskie gardło”?
Jakie punkty istotne dla bezpieczeństwa są na trasie konwoju?
Jakie znaczenie mają poszczególne punkty istotne dla bezpieczeństwa na trasie konwoju?
Jakimi kryteriami należy kierować się ustalając trasę konwoju?
Tytuł materiału multimedialnego
Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy zawiera:
elementy do wyboru (w postaci zdjęć, rysunków lub tabel) obejmujące:
broń palną,
normatywy amunicji,
środki przymusu bezpośredniego,
środki ochrony osobistej,
środki łączności (wewnętrznej i zewnętrznej),
pojemniki specjalistyczne klasy A, B, C, D i E wraz z danymi technicznymi,
bankowozy typu A, B i C wraz z danymi technicznymi,
dane dotyczące limitu dopuszczalnej wysokości wartości pieniężnych przenoszonych w danym pojemniku specjalistycznym, wyrażone w jednostkach obliczeniowych,
dane dotyczące limitu przewożonych wartości pieniężnych w danym typie bankowozu, wyrażone w jednostkach obliczeniowych,
trzy ćwiczenia o zróżnicowanym stopniu trudności, umożliwiające zaprojektowanie obligatoryjnego i fakultatywnego uzbrojenia i wyposażenia konwojenta poprzez dobór, spośród gotowych elementów, broni palnej i normatywu amunicji, środków przymusu bezpośredniego, środków ochrony osobistej, środków łączności, pojemników specjalistycznych oraz bankowozów. Błędnie dobrany element opatrzony jest wskazówką umożliwiającą naprowadzenie uczącego się na właściwą odpowiedź.
Z programem powiązane są następujące materiały sprawdzające:
test wielokrotnego wyboru „Konwojowany transport wartości pieniężnych”,
uzupełnianie podpisów obrazka „Broń palna”,
krzyżówka „Pracownik konwoju”,
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Typy bankowozów”.
Program ćwiczeniowy powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:
definiowanie pojęć charakterystycznych dla konwojowania,
interpretowanie podstawowych pojęć związanych z ochroną wartości pieniężnych,
wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących ochrony wartości pieniężnych,
opisywanie uprawnień członków konwoju,
wskazywanie mienia podlegającego ochronie fizycznej i zabezpieczeniu technicznemu,
przeliczanie wartości konwojowanego mienia na jednostki obliczeniowe,
klasyfikowanie rodzajów konwojowanego mienia,
rozróżnianie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,
przyporządkowanie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych do wartości konwojowanego mienia,
wskazywanie dozwolonych dla konwojentów rodzajów broni,
określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w konwoju,
wskazywanie środków ochrony osobistej konwojentów,
charakteryzowanie urządzeń i pojemników specjalistycznych przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,
wymienianie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,
przewidywanie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,
wskazywanie środków porządkowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Program ćwiczeniowy wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, warto przygotować fiszki opisujące obligatoryjne i fakultatywne uzbrojenie i wyposażenie konwojenta oraz środki techniczne służące do przenoszenia i przewożenia wartości pieniężnych.
Program ćwiczeniowy można wykorzystać podczas przygotowywania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego. Warto wykonać krótkie notatki, które stworzą mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale, co będzie przydatne zarówno podczas nauki, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości. Można również potraktować materiał jako rozwinięcie wiadomości związanych z konwojowaniem wartości pieniężnych.
Warto korzystać z programu ćwiczeniowego w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji.
Po wykonaniu zadań zaproponowanych w programie warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.
Pracę z programem ćwiczeniowym można organizować, odpowiadając na pytania:
Jakie środki techniczne wykorzystuje się do transportu wartości pieniężnych?
W jaki sposób ustala się jednostkę obliczeniową?
Jaki jest normatyw amunicji do broni palnej dla poszczególnych jednostek broni dozwolonej do wykorzystania przy konwojowaniu wartości pieniężnych?
Jakie jest obligatoryjne wyposażenie konwojenta?
Jakie są typy bankowozów?
Jakie limity przewożonych wartości pieniężnych obowiązują dla poszczególnych typów bankowozów?
Tytuł materiału multimedialnego
Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Medium zawiera siedem sekwencji filmowych dotyczących zasad postępowania członków konwoju w następujących sytuacjach nadzwyczajnych:
awaria bankowozu,
choroba członka konwoju,
kolizja lub wypadek drogowy, w którym bierze udział bankowóz lub pojazd ubezpieczający,
kolizja lub wypadek drogowy, którego uczestnicy konwoju są świadkami,
kontrola drogowa,
pożar bankowozu,
napad na konwój.
Każda z sekwencji przedstawia algorytm postępowania poszczególnych członków konwoju w powyższych sytuacjach nadzwyczajnych. Krótkie filmiki uzupełnione są elementami graficznymi, animacjami, komentarzem lektora oraz planszami stanowiącymi podsumowanie danego algorytmu, obejmujące również algorytmy opcjonalne w danej sytuacji. Pomiędzy sekwencje filmowe wplecione są zadania sprawdzające zapamiętane zasady postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych.
Należy zwrócić uwagę, że sekwencje filmowe (z wyjątkiem napadu na konwój) prezentują realizację konwoju z wykorzystaniem pojazdu ubezpieczającego, a tym samym dużego zespołu konwojowego, gdzie podział zadań dla poszczególnych członków zespołu jest bardziej skomplikowany.
Z sekwencjami powiązane są następujące materiały sprawdzające:
test wielokrotnego wyboru „Konwojowany transport wartości pieniężnych”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Konwojowanie wartości pieniężnych”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Rola konwojenta”,
krzyżówka „Pracownik konwoju”,
uzupełnianie podpisów obrazka „Techniki jazdy defensywnej”.
Program ćwiczeniowy powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów,
BPO.02.6.4)1) wskazuje elementy opisu trasy konwoju,
BPO.02.6.4)2) ustala plan konwoju,
BPO.02.6.4)3) dobiera trasę konwoju,
BPO.02.6.4)4) oblicza czas przejazdu konwoju,
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia,
BPO.02.6.5)3) określa algorytmy działania w sytuacji zagrożenia
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:
definiowanie pojęć charakterystycznych dla konwojowania,
interpretowanie podstawowych pojęć związanych z ochroną wartości pieniężnych,
wykorzystywanie przepisów prawa dotyczących ochrony wartości pieniężnych,
analizowanie konsekwencji prawnych postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych,
opisywanie obowiązków członków konwoju,
opisywanie uprawnień członków konwoju,
przydzielanie zadań dla poszczególnych osób wchodzących w skład konwoju,
wskazywanie mienia podlegającego ochronie fizycznej i zabezpieczeniu technicznemu,
charakteryzowanie rodzajów konwojów,
rozróżnianie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,
przyporządkowanie pojazdów przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych do wartości konwojowanego mienia,
charakteryzowanie stanowisk osób wchodzących w skład konwoju,
naliczanie składu grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
wskazywanie dozwolonych dla konwojentów rodzajów broni,
określanie środków przymusu bezpośredniego dozwolonych w konwoju,
wskazywanie środków ochrony osobistej konwojentów,
charakteryzowanie urządzeń i pojemników specjalistycznych przeznaczonych do transportu wartości pieniężnych,
wskazywanie elementów opisu trasy konwoju,
opracowywanie trasy konwoju,
dobieranie trasy konwoju,
określanie dokumentów niezbędnych do prowadzenia działań konwojowych,
sporządzenie dokumentów niezbędnych do prowadzenia działań konwojowych,
wymienianie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,
przewidywanie zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych bezpieczeństwa konwoju,
wskazywanie prawidłowej reakcji konwojentów na zagrożenia,
wskazywanie środków porządkowych,
stosowanie środków porządkowych zgodnie z przepisami prawa.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może przygotować notatki dotyczące ochrony wartości pieniężnych oraz uprawnień kwalifikowanego pracownika ochrony, a także plakat ilustrujący algorytm postępowania członków konwoju w wybranej sytuacji nadzwyczajnej. Dodatkowym urozmaiceniem zobrazowanego algorytmu może być wskazanie liczby pojazdów realizujących konwój w zależności od wartości przewożonego mienia.
Uczący się samodzielnie ogląda i analizuje sekwencje filmowe, a następnie wykorzystuje je do powtórzenia materiału oraz przygotowań do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Sekwencje filmowe wspierają samokształcenie. Oglądając je można robić krótkie notatki tworzące mapę myśli, które dotyczą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale. Będą one przydatne zarówno podczas nauki, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości. Robiąc notatki można powiązać informacje przedstawione w filmach z pozostałymi wiadomościami dotyczącymi ochrony wartości pieniężnych oraz uprawnień kwalifikowanego pracownika ochrony.
Można również przygotować plakat ilustrujący algorytm postępowania członków konwoju w wybranej sytuacji nadzwyczajnej.
Materiał należy potraktować jako rozwinięcie wiadomości związanych z konwojowaniem wartości pieniężnych.
Zapoznając się z sekwencjami filmowymi warto zwrócić uwagę na objaśnienia lektora oraz plansze opisujące czynności poszczególnych członków konwoju. Przedstawione algorytmy są pewnym schematem działania. Można poszukać innych rozwiązań i opracować je w formie fiszek.
Pracę z sekwencjami filmowymi uczący się może organizować, odpowiadając na pytania:
Jakich czynności nie wolno wykonywać konwojentowi?
Komu podlegają członkowie zespołu konwojowego?
Jaką rolę pełni konwojent kierunkowy?
Kiedy wykorzystuje się pojazd ubezpieczający?
Jak należy postępować w przypadku napadu na konwój?
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający „Konwojowany transport wartości pieniężnych”
Opis materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający zawiera po 5 pytań, odpowiednio o łatwym, średnim i trudnym poziomie trudności, na które należy odpowiedzieć w określonym czasie.
Test pozwala na sprawdzenie wiedzy w zakresie:
określania wymogów przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
rozpoznawania przedmiotu konwojowania,
ustalania potrzeb transportowych i wyznaczania składu osobowego konwoju,
ustalania uzbrojenia i wyposażenia konwoju.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test samosprawdzający daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Test powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimedialnymi w tym e‑materiale.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni,
BPO.02.6.3)2) określa środki ochrony osobistej konwojentów,
BPO.02.6.3)3) dobiera wyposażenie konwojentów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Konwojowanie wartości pieniężnych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera siedem stwierdzeń dotyczących różnych aspektów konwojowania wartości pieniężnych. Zadaniem uczącego się jest określenie, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe
Poziom trudności zadania: łatwy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Rola konwojenta”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera 4 stwierdzenia dotyczące roli konwojenta. Zadaniem uczącego się jest określenie, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Poziom trudności zadania: średni.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych” oraz mapą interaktywną „Trasa konwoju i punkty newralgiczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Pracownik konwoju”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka zawiera sześć haseł związanych z konwojowaniem, hasło główne: konwój. Zadanie ma charakter przekrojowy.
Pod krzyżówką znajduje się pytanie otwarte związane z jej rozwiązaniem oraz przykładową odpowiedzią.
Poziom trudności zadania: łatwy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.6.1)1) klasyfikuje przedmiot konwojowania ze względu na rodzaj i wartość,
BPO.02.6.1)2) rozróżnia przedmioty wartościowe i niebezpieczne,
BPO.02.6.1)3) rozpoznaje wartości pieniężne,
BPO.02.6.1)4) określa wymagania dotyczące konwojowanego transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych,
BPO.02.6.2)2) dobiera pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych stosownie do rodzaju i wartości konwojowanego mienia,
BPO.02.6.2)3) określa stanowiska osób wchodzących w skład konwoju,
BPO.02.6.2)4) oblicza skład grupy konwojowej w zależności od wartości transportowanego mienia,
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia,
BPO.02.6.5)3) określa algorytmy działania w sytuacji zagrożenia.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Broń palna”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera sześć zdjęć broni palnej, które trzeba połączyć z odpowiednimi opisami.
Poziom trudności zadania: łatwy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Zadanie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
BPO.02.6.3)1) określa dozwolone dla konwojentów rodzaje broni.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Przelotowość drogi”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera 5 opisów pooziomów swobody ruchu. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie odpowiedniego opisu do nazwy poziomu.
Poziom trudności zadania: trudny.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Zadanie powiązane jest z mapą interaktywną „Trasa konwoju i punkty newralgiczne”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.4.5)1) rozróżnia urządzenia, pojemniki, pomieszczenia i bankowozy służące do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych,
BPO.02.4.5)2) dobiera rodzaje urządzeń, pojemników, pomieszczeń lub bankowozów do przechowywania lub transportowania wartości pieniężnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Techniki jazdy defensywnej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera 4 rysunki pokazujące rodzaje jazdy defensywnej. Należy je dopasować do odpowiedniej nazwy manewru.
Poziom trudności zadania: łatwy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Reagowanie w sytuacjach nadzwyczajnych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.6.5)1) określa działania podejmowane w celu rozpoznania zagrożeń,
BPO.02.6.5)2) określa działania podejmowane w celu eliminacji zagrożenia.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Typy bankowozów”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu podano opisy 3 typów bankowozów. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie odpowiedniego opisu do typu bankowozu.
Poziom trudności zadania: trudny.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.
Zadanie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Uzbrojenie i wyposażenie konwojenta”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
BPO.02.6.2)1) rozróżnia pojazdy przeznaczone do transportu wartości pieniężnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści