E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie interfejsu użytkownika

INF.04 Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji – Technik programista 351406

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

1
Instrukcja korzystania ze słownika

Słownik pojęć do e‑materiału zawiera hasła oraz ich definicje. Hasła zostały ułożone w kolejności alfabetycznej. Wybrane pojęcia zawierają również odsyłacze (linki) do elementów składowych e‑materiału, w których zostały użyte.

Poprawne korzystanie ze słownika pojęć pozwoli ci opanować podstawowy zasób słownictwa branżowego oraz ułatwi przyswojenie wiedzy zawartej w e‑materiale.

1
aplikacja
aplikacja

program komputerowy lub mobilny, który został zaprojektowany w celu realizacji określonych zadań lub funkcji . Aplikacje oferują użytkownikom różnorodne możliwości, takie jak edycja tekstu, przeglądanie stron internetowych, wysyłanie wiadomości, korzystanie z gier, zarządzanie finansami czy przetwarzanie danych. Aplikacje mogą być pobierane i instalowane na urządzeniu lub korzystać z chmury, gdzie cały proces wykonywany jest na serwerach zdalnych (odległe komputery obsługujące aplikacje i przechowujące dane)

aplikacja desktopowa
aplikacja desktopowa

to program komputerowy zaprojektowany do uruchamiania i działania na komputerze osobistym lub laptopie. Aplikacje desktopowe są zwykle instalowane na twardym dysku i mogą działać offline, nie wymagając stałego połączenia z internetem

aplikacja mobilna
aplikacja mobilna

program komputerowy zaprojektowany do uruchamiania na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony, tablety lub zegarki inteligentne. Aplikacje mobilne oferują użytkownikom wiele funkcjonalności, takich jak przeglądanie internetu, wysyłanie wiadomości, zarządzanie dokumentami, odtwarzanie multimediów, organizowanie harmonogramu czy korzystanie z gier. Aplikacje mobilne są zwykle łatwiejsze w użyciu i bardziej praktyczne niż strony internetowe, ponieważ są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, a ich interfejs użytkownika jest dostosowany do mniejszych ekranów dotykowych

aplikacja okienkowa
aplikacja okienkowa

rodzaj aplikacji desktopowej, która umożliwia użytkownikowi interakcję z programem za pomocą okien i elementów interfejsu użytkownika, takich jak przyciski, pola tekstowe czy menu. Każde okno aplikacji okienkowej może mieć swój własny zestaw elementów interfejsu, a użytkownik może poruszać się między nimi i przeprowadzać różne operacje w każdym oknie niezależnie

aplikacja webowa
aplikacja webowa

program komputerowy, który działa w przeglądarce internetowej i jest uruchamiany na zdalnym serwerze (odległe komputery obsługujące aplikacje i przechowujące dane). Aplikacje webowe dostępne są dla użytkowników za pośrednictwem sieci Internet i nie wymagają instalacji na urządzeniu. Aplikacje webowe są tworzone za pomocą różnych technologii, takich jak HTML, CSS, JavaScript i różne języki programowania po stronie serwera, takie jak PHP, Python, Ruby, Java czy .NET

call to action
call to action

(ang. wezwanie do działania) element interaktywny, który zachęca użytkownika do podjęcia określonej akcji, np. kliknięcia przycisku, wypełnienia formularza, pobrania pliku, dokonania zakupu lub przejścia do innej sekcji aplikacji lub strony internetowej

checkbox
checkbox
R1VLVcb9lO6tp
Źródło: domena publiczna.

pole wyboru; przycisk służący m.in. do potwierdzania oraz włączania opcji w ustawieniach konta

Design Thinking
Design Thinking

metoda projektowania, która skupia się na rozwiązaniu problemów użytkowników i zapewnieniu im pozytywnych doświadczeń dzięki twórczemu procesowi projektowania. Cały proces projektowania jest prowadzony z perspektywy użytkownika końcowego. Design Thinking składa się z kilku etapów, w tym badań i analizy potrzeb użytkowników, generowania pomysłów, prototypowania i testowania rozwiązań. Metoda ta ma na celu wykorzystanie kreatywności, empatii i współpracy w celu opracowania innowacyjnych rozwiązań, które są dopasowane do rzeczywistych potrzeb użytkowników

ikona
ikona

(z ang. icon)

element interfejsu graficznego; symbol umiejscowiony na pulpicie jako odsyłacz do aplikacji, folderu, pliku czy funkcji programu

interfejs
interfejs

(z ang. interface)

zestaw narzędzi umożliwiający wymianę informacji, która warunkuje komunikację człowieka z komputerem lub innym urządzeniem

menu
menu

element interfejsu użytkownika, który zawiera listę opcji lub funkcji dostępnych w programie lub systemie operacyjnym. Kliknięcie na opcję w menu powoduje wyświetlenie kolejnego menu lub wykonanie określonej funkcji w programie. W menu można również umieszczać skróty klawiszowe, które pozwalają użytkownikom na szybkie uruchomienie wybranej funkcji bez konieczności przeszukiwania całego interfejsu aplikacji. Menu może być dostosowywane do potrzeb użytkowników przez dodawanie, usuwanie lub ukrywanie określonych opcji lub zmianę kolejności, w której są wyświetlane

menu kontekstowe
menu kontekstowe

(ang. context menu) zwane również menu podręcznym lub menu kliknięcia prawym przyciskiem myszy, to menu, które pojawia się po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na określony obiekt lub obszar w aplikacji lub na pulpicie. Menu kontekstowe wyświetla opcje dostępne w danym kontekście, czyli w związku z wybranym obiektem lub obszarem, i może zawierać takie funkcje, jak kopiowanie, wklejanie, usuwanie, otwieranie, zapisywanie lub zmienianie właściwości obiektu

menu rozwijalne
menu rozwijalne

(ang. dropdown menu) element interfejsu, złożony z pól zawierających kolejne pozycje menu

pasek menu
pasek menu

element interfejsu; ciąg etykiet (przycisków) umożliwiający dostęp do funkcji i poleceń, uruchamiany za pomocą klawiatury lub myszy komputerowej

pole tekstowe
pole tekstowe
R16rpUAftPQ0X
Źródło: domena publiczna.

element interfejsu; obszar umożliwiający umieszczenie tekstu w dowolne miejsce pliku

pole typu radio
pole typu radio
Rnspk6AdPDl0i
Źródło: domena publiczna.

element interfejsu; pole wyboru jednej pozycji z listy

przycisk
przycisk

element interfejsu; po naciśnięciu go wskaźnikiem myszy umożliwia rozpoczęcie danej operacji

responsywność
responsywność

zdolność strony internetowej do dostosowywania się do różnych urządzeń i ekranów, takich jak komputery, smartfony. Oznacza to, że strona internetowa lub aplikacja powinny wyglądać i działać odpowiednio na każdym urządzeniu, niezależnie od rozmiaru ekranu czy orientacji

Software House
Software House

przedsiębiorstwo wyspecjalizowane w tworzeniu oprogramowania, zwykle w kilku wybranych technologiach

tablet graficzny
tablet graficzny

elektroniczne urządzenie wejściowe, które umożliwia użytkownikowi rysowanie, malowanie i pisanie na specjalnej powierzchni przy użyciu pióra świetlnego lub innych narzędzi do pisania. Tablety graficzne wykorzystywane są do bezpośredniego wprowadzania danych graficznych

UI designer
UI designer

(z ang. User Interface designer)

projektant interfejsu użytkownika, to osoba odpowiedzialna za projektowanie interaktywnych elementów graficznych, takich jak przyciski, menu, pola tekstowe i ikony, które tworzą interfejs użytkownika dla aplikacji lub strony internetowej. UI designerzy zajmują się zaprojektowaniem interfejsu w taki sposób, aby był on estetyczny, funkcjonalny i łatwy w obsłudze dla użytkowników końcowych. W swojej pracy wykorzystują wiedzę z zakresu psychologii użytkownika oraz trendów w projektowaniu interfejsów, a także korzystają z różnych narzędzi projektowych, takich jak oprogramowanie do projektowania graficznego czy prototypowanie. Współpracują również z innymi specjalistami, takimi jak UX designerzy, programiści i testerzy, aby zapewnić spójność między interfejsem użytkownika a jego funkcjonalnością

UX designer
UX designer

(z ang. User Experience designer)

projektant doświadczenia użytkownika, to osoba odpowiedzialna za projektowanie całego procesu interakcji użytkownika z daną aplikacją lub stroną internetową w sposób, który zapewni mu pozytywne i efektywne doświadczenie. UX designerzy mają za zadanie zrozumieć potrzeby użytkowników oraz ich oczekiwania wobec produktu, a następnie zaprojektować interfejs i funkcjonalności w taki sposób, aby spełniały te wymagania. W swojej pracy korzystają z różnych metod badawczych, takich jak wywiady z użytkownikami, testy użyteczności, analiza konkurencji i badania rynku. Projektanci UX zajmują się również analizą danych i wprowadzaniem usprawnień w interfejsie użytkownika, aby zapewnić jego optymalną użyteczność i łatwość w obsłudze. Praca UX designerów często wiąże się z ściślejszą współpracą z programistami, projektantami interfejsu użytkownika (UI designerami) i testerami

znak ASCII
znak ASCII

(z ang. American Standard Code for Information Interchange)

to pojedynczy symbol, który jest reprezentowany za pomocą 7‑bitowego kodu ASCII. ASCII to standard kodowania, który przyporządkowuje liczbowe wartości od 0 do 127 różnym znakom, takim jak litery alfabetu łacińskiego, cyfry, znaki interpunkcyjne i sterujące. Na przykład, kod ASCII dla litery „A” to 65, a dla litery „a” to 97