E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie dokumentacji związanej z ruchem pociągów na posterunkach ruchu

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

1

Pojęcia uporządkowano alfabetycznie. Pod każdym pojęciem znajduje się link odsyłający do materiału multimedialnego lub innych e‑materiałów, w których pojawia się dane pojęcie.

dróżnik przejazdowy
dróżnik przejazdowy

pracownik kolejowy, który czuwa nad bezpieczeństwem na obsługiwanym przejeździe kolejowo‑drogowym. Obsługuje rogatki przejazdowe, obserwuje przejeżdżające pociągi i zgłasza dyżurnemu ruchu zauważone nieprawidłowości. Jego miejscem pracy jest strażnica przejazdowa

drużyna manewrowa
drużyna manewrowa

zespół pracowników złożony z kierownika manewrów (najczęściej ustawiacza) i co najmniej jednego manewrowego nazywa się drużyną manewrową

drużyna trakcyjna
drużyna trakcyjna

obsługa pojazdu kolejowego z napędem w składzie jedno- lub dwuosobowym (jeden lub dwóch maszynistów)

dyżurny ruchu
dyżurny ruchu

pracownik kolejowy, który prowadzi ruch pociągów na stacji i przyległych szlakach, koordynuje pracę manewrową, nadzoruje pracę nastawniczego i zwrotniczego. Prowadzi dokumentację techniczno‑ruchową w formie papierowej lub elektronicznej. Obsługuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności, wyświetla sygnały na sygnalizatorach, wydaje rozkazy pisemne. Miejscem pracy dyżurnego jest zazwyczaj nastawnia dysponująca lub lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym

dziennik oględzin rozjazdów — (numer druku D‑831)
dziennik oględzin rozjazdów — (numer druku D‑831)

dokument, w którym zapisywane są m.in. wyniki oględzin i badań technicznych rozjazdów, rozpoczęcie i zakończenie prac w torach i rozjazdach, konserwację i odśnieżanie rozjazdów

dziennik pracy dróżnika przejazdowego — (numer druku R‑49)
dziennik pracy dróżnika przejazdowego — (numer druku R‑49)

podstawowy dokument dróżnika przejazdowego, w którym zapisywane są numery pociągów, czasy przejazdu pociągów i wszystkie okoliczności, mające wpływ na bezpieczeństwo na przejeździe

dziennik ruchu posterunku odstępowego — (numer druku R‑147)
dziennik ruchu posterunku odstępowego — (numer druku R‑147)

podstawowy dokument dyżurnego ruchu na posterunku odstępowym, w którym zapisywane są numery pociągów, rzeczywisty czas odjazdów, przejazdów i przyjazdów pociągów, telefonogramy oraz wszelkie okoliczności, mające wpływ na ruch pociągów na przyległych odstępach. Jest prowadzony na obsługiwanych posterunkach odstępowych

dziennik ruchu posterunku zapowiadawczego — (numer druku R‑146)
dziennik ruchu posterunku zapowiadawczego — (numer druku R‑146)

podstawowy dokument dyżurnego ruchu, w którym zapisywane są numery pociągów, rzeczywisty czas odjazdów i przyjazdów pociągów, manewry poza granicę przetaczania, telefonogramy oraz wszelkie okoliczności, mające wpływ na ruch pociągów na przyległych szlakach. Jest prowadzony na posterunkach zapowiadawczych

R1VMKk5noru5y
Dziennik ruchu posterunku zapowiadawczego
Źródło: Englishsquare Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
dziennik telefoniczny — (numer druku R‑138)
dziennik telefoniczny — (numer druku R‑138)

dokument, służący do zapisywania treści rozmów oraz opisywania zdarzeń niezwiązanych bezpośrednio z ruchem kolejowym

RCW4pcjWCafOR
Dziennik telefoniczny
Źródło: Englishsquare Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
dziennik uszkodzeń urządzeń łączności — (numer druku R‑366)
dziennik uszkodzeń urządzeń łączności — (numer druku R‑366)

dokument, w którym zapisuje się usterki i konserwację urządzeń łączności i sprzętu informatycznego

EDR (Elektroniczny Dziennik Ruchu)
EDR (Elektroniczny Dziennik Ruchu)

prowadzony przez dyżurnego ruchu oprócz lub zamiast wersji papierowej. Połączony z systemem SEPE II. Zawiera m.in. elektroniczny rozkład jazdy. Stopniowo wypiera wersję papierową

książka kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym/na przejeździe kolejowym oraz o wprowadzeniu i odwołaniu obostrzeń — (numer druku E‑1758)
książka kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym/na przejeździe kolejowym oraz o wprowadzeniu i odwołaniu obostrzeń — (numer druku E‑1758)

dokument, w którym zapisywane są usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym, prace związane z usunięciem tych usterek oraz konserwacją urządzeń, zdjęcie i założenie plomb na urządzeniach, wprowadzenie i odwołanie obostrzeń, zmienione stany liczników. Książka ta znajduje się na każdym posterunku technicznym, wyposażonym w urządzenia sterowania ruchem kolejowym

książka ostrzeżeń doraźnych — (numer druku R‑189)
książka ostrzeżeń doraźnych — (numer druku R‑189)

dokument, w którym zapisywane są i na bieżąco aktualizowane ostrzeżenia doraźne na określone odcinki; zapisane ostrzeżenia są podstawą wypisania rozkazów pisemnych

książka przebiegów — (numer druku R‑142)
książka przebiegów — (numer druku R‑142)

podstawowy dokument nastawniczego, ale także często prowadzony przez dyżurnego ruchu lub zwrotniczego. Służy do zapisywania numerów pociągów i czasu jazdy pociągów i manewrów na terenie stacji, a także telefonogramów i informacji istotnych dla ruchu kolejowego

R1TZxH2UCMYpz
Książka przebiegów
Źródło: Englishsquare Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
manewry
manewry

wszelkie zamierzone ruchy pojazdów kolejowych oraz związane z nimi czynności na torach z wyjątkiem wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu

maszynista
maszynista

pracownik kolejowy, uprawniony do prowadzenia lokomotyw, innych pojazdów trakcyjnych, pociągów; wykonuje pracę przewozową i manewrową

nastawniczy
nastawniczy

pracownik kolejowy; podlega dyżurnemu ruchu i na jego polecenie układa drogi przebiegu dla pociągów i manewrów, wyświetla sygnały na sygnalizatorach, obsługuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności. Miejscem pracy nastawniczego jest zazwyczaj nastawnia wykonawcza, nastawnia manewrowa lub nastawnia dysponująca razem z dyżurnym ruchu

pociąg
pociąg

skład wagonów lub innych pojazdów kolejowych sprzęgniętych z czynnym pojazdem trakcyjnym lub sam pojazd trakcyjny, osygnalizowany w sposób właściwy dla pociągu, przygotowany do jazdy lub znajdujący się w drodze

rozkazy pisemne
rozkazy pisemne

pisemne zawiadomienia przekazywane przez dyżurnego ruchu drużynom pociągowym i manewrowym na określonych drukach. Za pomocą rozkazów pisemnych wydawane są polecenia, zezwolenia i informacje. Stosuje się rozkazy pisemne „S” (nr druku R‑305), „N” (R‑306), „O” (R‑307) i „Nrob” (R‑315)

SERWO
SERWO

pisemne zawiadomienia przekazywane przez dyżurnego ruchu drużynom pociągowym i manewrowym na określonych drukach. Za pomocą rozkazów pisemnych wydawane są polecenia, zezwolenia i informacje. Stosuje się rozkazy pisemne „S” (nr druku R‑305), „N” (R‑306), „O” (R‑307) i „Nrob” (R‑315)

telefonogram
telefonogram

określona regułka, którą należy się posługiwać prowadząc ruch pociągów. Większość telefonogramów należy zapisywać w dokumentacji techniczno‑ruchowej. Telefonogramy zapowiadawcze, czyli wymieniane między dyżurnymi ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych, znajdują się w Dodatku 2 do Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir‑1

zwrotniczy
zwrotniczy

pracownik kolejowy, który podlega dyżurnemu ruchu i na jego polecenie układa drogi przebiegu dla pociągów i manewrów. Podaje sygnały dla manewrów. Dokonuje oględzin i konserwacji rozjazdów. Jego miejscem pracy może być posterunek zwrotniczowski lub nastawnia, gdzie pracuje razem z dyżurnym ruchu lub nastawniczym