Spacer wirtualny + Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się ze spacerem po jednym z najważniejszych miejsc kultu w Polsce. Następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z prezentacją multimedialną i wykonaj zadania.
Na podstawie dostępnych źródeł przygotuj prezentację multimedialną na temat wybranego wyznania. Twoja praca powinna zawierać przede wszystkim materiały audiowizualne.
Religia jako zjawisko społeczne
-
Czym jest religia? Religia to system wierzeń i rytuałów dotyczących obszaru świętości.
To tylko jedna z propozycji odpowiedzi.Definicji religii jest wiele. To, co je łączy, to opisywanie jej jako stosunku ludzi do świętości. -
Typy religii We wszystkich znanych dotychczas społeczeństwach istniała jakaś forma religii. Formy te były bardzo zróżnicowane.
-
Wyróżniamy następujące typy religii: wiara w zjawiska nadprzyrodzone – charakterystyczna dla społeczeństw pierwotnych; animizm; teizm – obecnie najbardziej rozpowszechniony, który dzielimy na politeizm i monoteizm; idealizm transcendentny, którego elementy można znaleźć w buddyzmie.
-
Wiara w zjawiska nadprzyrodzone Typ religii przyjmujący istnienie bezosobowych sił nadprzyrodzonych, które wpływają na ludzkie losy. Przykładem pozostałości po tych religiach jest noszenie amuletów oraz przesądy.
-
Animizm Typ religii będący przekonaniem o działaniu „duchów” w świecie. Na te siły duchowe wpływać można za pomocą magii.
-
Teizm (politeizm i monoteizm) Wiara w istnienie bogów, którzy są potężni i interesują się życiem ludzi. Bogom tym należy oddawać cześć.
-
Politeizm Wiara w istnienie wielu bogów.
-
Monoteizm Wiara w istnienie jednego Boga.
-
Idealizm transcendentny Religia opierająca się na zasadach dotyczących myślenia i działania, tak aby człowiek jak najlepiej wykorzystał swój potencjał.
-
Funkcje religii Religia spełnia wiele funkcji społecznych, m.in. spaja społeczeństwo, dając wspólne przekonania, wartości i normy, odpowiada na fundamentalne pytania o ludzką egzystencję, łączy normy moralne i prawne, zapewnia wsparcie emocjonalne i psychiczne.
-
Równoważniki religii Według funkcjonalistów, przedstawicieli kierunku w socjologii i antropologii, istnieją funkcjonalne równoważniki religii, czyli zjawiska, które wywołują ten sam skutek co religie. Są to świeckie religie. Wśród nich można wymienić m.in. humanizm, socjalizm, faszyzm, komunizm.
-
Formy organizacji religijnych Religia opiera się na przekonaniach i rytuałach, ale ma też, podobnie jak inne instytucje społeczne, określone struktury organizacyjne i przyjmuje różne formy. Wśród nich można wyróżnić kościoły, sekty, denominacje i wyznania.
-
Kościół Religijna organizacja wyznawców i duchowieństwa mająca własne struktury i prawa, często silnie zhierarchizowana.
-
Sekta Grupa kultowa powstała po doświadczeniu religijnym jej założyciela. Funkcjonuje dzięki charyzmie założyciela lub lidera, często neguje zasady moralne społeczeństwa, w którym zaistniała.
-
Denominacja Określenie wspólnoty religijnej, która ma odrębną podmiotowość określoną przez własną nazwę, naukę i strukturę. Według Maksa Webbera jest to kategoria pośrednia między kościołem i sektą. Z obserwacji Helmuta Richarda Niebuhra wynika, że o denominacji mówimy wtedy, gdy jedno wyznanie ma wiele odrębnych, respektujących się wzajemnie organizacji kościelnych (np. Kościół Luterański Synodu Missouri i Kościół Ewangelicko-Luterański w Ameryce)
-
Wyznanie Struktura religijna oparta na jednym zestawie prawd wiary. Pod względem organizacyjnym grupa taka może być skupiona w jednej strukturze organizacyjnej lub w wielu.
-
Główne religie świata Na świecie istnieje wiele religii. Począwszy od religii plemiennych, po praktykowane przez całe rzesze wyznawców. Najbardziej rozpowszechnione to chrześcijaństwo, islam, judaizm, hinduizm, buddyzm i konfucjanizm.
-
Krytyka religii Wielu ludzi uważa, że religia utrwala szkodliwe dla społeczeństwa cechy lub jest powodem negatywnych zachowań. Wśród nich są m.in. ateiści, agnostycy czy osoby niereligijne. ateizm – zaprzeczenie istnienia bogów i bóstw; agnostycyzm – niemożność poznania całości rzeczywistości, więc także dowiedzenia się, czy bogowie i bóstwa istnieją czy też nie; niereligijność – nie odrzuca istnienia bogów, bóstw i sił nadprzyrodzonych, a jedynie praktykowanie religii.
Przeczytaj wypowiedź Jana Jakuba Pillota i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z wypowiedzią Jana Jakuba Pillota i wykonaj ćwiczenie.
Z dziejów postępu. Zarys popularnyReligia przesłania rzeczywistość społeczną, jest to »opium dla ludu«. Chcę powiedzieć głośno i będę to podtrzymywał wobec wszystkich i na przekór wszystkim, że człowiek opanowany zabobonem jest niezdolny do zachowania swej wolności, jeśli ją jeszcze posiada, niezdolny do odzyskania jej, jeśli ją już utracił... Zabobon polega na przypisywaniu tajemniczej przyczynie zwanej losem, Bogiem lub jakąkolwiek inną nazwą, naszych powodzeń i nieszczęść.
Źródło: Jan Budziło, Stefan Dybowski, Z dziejów postępu. Zarys popularny, Warszawa 1960, s. 302.