Sprawdź się
Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Zwolennicy teorii konfliktu wskazują jedynie na pozytywne cechy religii. | □ | □ |
Pośrednią formą organizacji religijnej pomiędzy Kościołem a sektą jest denominacja. | □ | □ |
Według Maksa Webera kalwinizm przyczynił się do rozwoju kapitalizmu. | □ | □ |
Ateiści negują całkowicie istnienie bogów i bóstw. | □ | □ |
Przeanalizuj tabelę i wykonaj ćwiczenie.
Symbol identyfikacyjny | Rodzaje religii, nurty religijne, grupy wyznań | Ogółem w tys. | Odsetek ogółu ludności | Odsetek udzielających odpowiedzi na wyznanie |
---|---|---|---|---|
Ogółem | 38.511,8 | 100,0 | x | |
Udzielający odpowiedzi na pytanie o wyznanie | 35.151,4 | 91,3 | 100,0 | |
Należący do wyznania | 34.222,0 | 88,9 | 97,4 | |
1 | chrześcijaństwo | 34.202,7 | 88,8 | 97,3 |
1.1 | katolicyzm | 33.782,0 | 87,7 | 96.1 |
1.1.1 | Kościół katolicki | 33.762,3 | 87,7 | 96,0 |
1.1.2 | starokatolicyzm | 19,7 | 0,1 | 0,1 |
1.2 | chrześcijaństwo wschodnie (ortodoksyjne) | 157,0 | 0,4 | 0,4 |
1.2.1 | prawosławie | 156,6 | 0,4 | 0,4 |
1.2.2 | chrześcijańskie kościoły orientalne | 0,4 | 0,0 | 0,0 |
1.3 | protestanckie i tradycji protestanckiej | 122,6 | 0,3 | 0,3 |
1.4 | nurt badaczy Pisma Świętego | 140,0 | 0,4 | 0,4 |
1.4.1.1 | Świadkowie Jehowy | 137,3 | 0,4 | 0,4 |
1.4.1.2 | Wyznania badaczy Pisma Świętego | 2,7 | 0,0 | 0,0 |
1.5 | Inne chrześcijańskie | 1,0 | 0,0 | 0,0 |
2 | islam | 5,1 | 0,0 | 0,0 |
3 | judaizm | 0,8 | 0,0 | 0,0 |
4 | buddyzm | 6,0 | 0,0 | 0,0 |
5 | hinduizm | 0,9 | 0,0 | 0,0 |
6 | Pogaństwo (rodzimowierstwo) i neopogaństwo | 0,9 | 0,0 | 0,0 |
7 | Inne religie | 3,9 | 0,0 | 0,0 |
Deklaracje wyrażające stosunek do wiary | 1,8 | 0,0 | 0,0 | |
Nienależące do żadnego wyznania | 924,4 | 2,4 | 2,6 | |
Odmawiający odpowiedzi na pytanie o wyznanie | 2.733,8 | 7,1 | X | |
Nie ustalono | 626,6 | 1,6 | X |
Źródło: Wyznania religijne w Polsce 2012–2014, 4.08.2016 r., dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 21.03.2020 r.].
Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Tracimy wiarę. Najnowsza religia nr 1 na świecie to brak wyznaniaWśród bezwyznaniowców istnieją głębokie podziały. Niektórzy to zagorzali ateiści. Inni agnostycy. A wielu innym po prostu nie zależy na wybraniu preferencji. Zorganizowani wokół sceptycyzmu do organizacji i zjednoczeni wspólnym przekonaniem, że nie wierzą, bezwyznaniowcy jako grupa mają tak samo złożoną strukturę wewnętrzną jak wiele religii. I tak jak w przypadku religii, te wewnętrzne sprzeczności mogą odstraszać nowych członków. (...) Postęp nauki nie tylko sprawia, że ludzie zaczynają wątpić w Boga, ale też łączy tych, którzy wątpią. Łatwo znaleźć w sieci grupy dyskusyjne ateistów czy agnostyków, nawet dla kogoś pochodzącego z religijnej społeczności czy rodziny. I każdy kto szuka towarzystwa, którym w przeciwnym wypadku byłby kościół, może się wybrać na niedzielne świeckie spotkanie albo na tysiąc innych spotkań dla humanistów, ateistów, agnostyków czy sceptyków.
Przeczytaj tekst i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Czy religia ma przyszłość?Dominika Kozłowska: Zacznijmy od zasadniczej kwestii: dlaczego pytanie o przyszłość religii jest dziś problematyczne? Czy przyszłość religii jest niepewna?
Agata Bielik‑Robson: To bardzo trudne pytanie, bo nie sposób na nie wiarygodnie odpowiedzieć. Osobiście nie martwię się o przyszłość religii jako takiej. Potrzeba sakralności jest uniwersalna i obecna w każdej kulturze. Niepokoi mnie raczej los pewnych konkretnych religii – tych, które Karl Jaspers nazwał religiami osiowymi. Zaliczał do nich judaizm oraz dwa kolejne monoteizmy: chrześcijaństwo i islam, ale także buddyzm. Zdaniem Jaspersa są to tradycje, w których dokonał się dość gwałtowny, radykalny i do dzisiaj niewyjaśniony zwrot. Polegał on na przejściu od dawnej sakralności, którą kojarzymy z zamkniętymi i trybalnymi społecznościami, do otwartości na świętość uniwersalną, przekraczającą granice poszczególnych plemion. Religie osiowe odeszły od dość prymitywnego, pogańskiego sacrum, w którym wyraża się przede wszystkim wola mocy (to, co Eliade opisuje jako żywiołowe, naturalne numinosum), otwierając się na jej zupełne przeciwieństwo – na świętość, która żadnej mocy nie wyraża, jest ideałem dobra i sprawiedliwości poza wszelką dominacją, a chrześcijanie powiedzieliby: miłości.
O przyszłość religii osiowych mam prawo się martwić, dlatego że w moim odczuciu coś, co wywołało ten niezwykły ferment i w zasadzie stworzyło cywilizację Zachodu, w tej chwili znajduje się w stanie powolnego zaniku.