Do każdego z państw dopasuj po jednym z celów, jakie stawiały sobie kraje zaangażowane w kryzys sueski.
R1L1UYqOLU0Wd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Uwzględnij zmiany w powojennym układzie sił na świecie i na Bliskim Wschodzie po zakończeniu II wojny światowej.
11
Ćwiczenie 2
Ułóż fragmenty tekstu opracowania historycznego tak, aby całość stanowiła spójną narrację.
R17JVuS6g99us
Elementy do uszeregowania: 1. Szczególne powody do niepokoju miały Francja i Anglia. Francja traktowała Towarzystwo [...] Jej niechęć do Nasera brała się także stąd, że Egipt wspierał dostawami broni antyfrancuską partyzantkę w Algierii. Z kolei dla Anglii, posiadającej większościowy pakiet akcji towarzystwa, kanał był symbolem Imperium i kluczem do zachowania wpływów na Bliskim Wschodzie, które – jak wierzył Winston Churchill – gwarantowały Brytyjczykom utrzymanie dotychczasowego standardu życia., 2. Politycy i zachodnia opinia publiczna czuli, że ciąży na nich moralny obowiązek naprawienia tamtej fatalnej pomyłki. Wierzono, że egipski dyktator może stać się dla Europy śmiertelnym zagrożeniem, a obowiązkiem zachodnich demokracji jest zniszczyć go, zanim urośnie w siłę., 3. W Paryżu i Londynie gazety domagały się „zdecydowanego odwetu”, „śmiałych działań”. „Nigdy więcej Hitlera” – krzyczały nagłówki na pierwszych stronach. „Tylko zdecydowane porzucenie polityki ugodowej może nas ocalić” – pisał „The Times”. Głosy nawołujące do opanowania były w mniejszości., 4. Premierzy Wielkiej Brytanii i Francji Anthony Eden i Guy Mollet podjęli akcję dyplomatyczną mającą skłonić Egipt do przekazania kanału pod zarząd międzynarodowy, ale chyba sami nie wierzyli w jej sukces. Chodziło im raczej o alibi wobec opinii światowej: pokazanie, że szukali pokojowych sposobów załagodzenia konfliktu., 5. Nacjonalizacja szlaku sueskiego nie mogła nie wstrząsnąć opinią międzynarodową. Droga łącząca Anglię z Indiami w XX w. nabrała nowego znaczenia – tędy szły na zachód tankowce z bliskowschodnią ropą. Wśród europejskich polityków powszechne było przekonanie, że Kanał Sueski ze względu na strategiczne znaczenie powinien pozostawać pod kontrolą międzynarodową, a już w żadnym razie nie wolno powierzać go tak nieprzewidywalnemu państwu jak Egipt., 6. W grę wchodziło też coś ważniejszego niż urażone ambicje imperialne. Jak uświadomił brytyjskiemu premierowi jeden z doradców, nacjonalizacja kanału nastąpiła dokładnie w 20 rocznicę remilitaryzacji Nadrenii przez rząd Adolfa Hitlera. Wówczas mocarstwa zachodnie zignorowały to oczywiste złamanie traktatu wersalskiego, podobnie jak dwa lata później zezwoliły w Monachium na rozbiór Czechosłowacji.
Elementy do uszeregowania: 1. Szczególne powody do niepokoju miały Francja i Anglia. Francja traktowała Towarzystwo [...] Jej niechęć do Nasera brała się także stąd, że Egipt wspierał dostawami broni antyfrancuską partyzantkę w Algierii. Z kolei dla Anglii, posiadającej większościowy pakiet akcji towarzystwa, kanał był symbolem Imperium i kluczem do zachowania wpływów na Bliskim Wschodzie, które – jak wierzył Winston Churchill – gwarantowały Brytyjczykom utrzymanie dotychczasowego standardu życia., 2. Politycy i zachodnia opinia publiczna czuli, że ciąży na nich moralny obowiązek naprawienia tamtej fatalnej pomyłki. Wierzono, że egipski dyktator może stać się dla Europy śmiertelnym zagrożeniem, a obowiązkiem zachodnich demokracji jest zniszczyć go, zanim urośnie w siłę., 3. W Paryżu i Londynie gazety domagały się „zdecydowanego odwetu”, „śmiałych działań”. „Nigdy więcej Hitlera” – krzyczały nagłówki na pierwszych stronach. „Tylko zdecydowane porzucenie polityki ugodowej może nas ocalić” – pisał „The Times”. Głosy nawołujące do opanowania były w mniejszości., 4. Premierzy Wielkiej Brytanii i Francji Anthony Eden i Guy Mollet podjęli akcję dyplomatyczną mającą skłonić Egipt do przekazania kanału pod zarząd międzynarodowy, ale chyba sami nie wierzyli w jej sukces. Chodziło im raczej o alibi wobec opinii światowej: pokazanie, że szukali pokojowych sposobów załagodzenia konfliktu., 5. Nacjonalizacja szlaku sueskiego nie mogła nie wstrząsnąć opinią międzynarodową. Droga łącząca Anglię z Indiami w XX w. nabrała nowego znaczenia – tędy szły na zachód tankowce z bliskowschodnią ropą. Wśród europejskich polityków powszechne było przekonanie, że Kanał Sueski ze względu na strategiczne znaczenie powinien pozostawać pod kontrolą międzynarodową, a już w żadnym razie nie wolno powierzać go tak nieprzewidywalnemu państwu jak Egipt., 6. W grę wchodziło też coś ważniejszego niż urażone ambicje imperialne. Jak uświadomił brytyjskiemu premierowi jeden z doradców, nacjonalizacja kanału nastąpiła dokładnie w 20 rocznicę remilitaryzacji Nadrenii przez rząd Adolfa Hitlera. Wówczas mocarstwa zachodnie zignorowały to oczywiste złamanie traktatu wersalskiego, podobnie jak dwa lata później zezwoliły w Monachium na rozbiór Czechosłowacji.
Indeks dolny Źródło: Piotr Osęka, Akcja w kanale, 24.11.2007, tekst dostępny online: polityka.pl. Indeks dolny koniecŹródło: Piotr Osęka, Akcja w kanale, 24.11.2007, tekst dostępny online: polityka.pl.
Zwróć szczególną uwagę na zdania końcowe i początkowe. Poszukaj między nimi związków logicznych.
21
Ćwiczenie 3
Zredaguj wstęp do artykułu, który mógłby się ukazać w egipskiej prasie po wycofaniu się Żydów, Brytyjczyków i Francuzów z Egiptu w 1956 r.
Uwaga! Wstęp powinien zawierać następujące pojęcia oraz nazwiska:
nacjonalizacja,
Kanał Sueski,
Izrael,
koalicja,
Dżamal Abdel Naser,
półwysep Synaj,
desant,
inwazja,
ZSRS,
Arabów.
RtAJWwsmZYACk
(Uzupełnij).
Upewnij się, że właściwie rozumiesz pojęcia.
Wielki sukces, jaki odniósł nasz prezydent Dżamal Abdel Naser! Nacjonalizacja Kanału Sueskiego rozwścieczyła naszych wrogów: Izrael, Wielką Brytanię oraz Francję. Wroga koalicja dokonała podstępnej inwazji na nasz kraj. Wojska Izraela wkroczyła na półwysep Synaj, a kraje zachodnie dokonały inwazji na Suez. Szczęśliwie, dzięki wysiłkom naszego prezydenta, udało się powstrzymać tę niegodziwą akcję. Niech porażka będzie nauczką na przyszłość dla wszystkich wrogów Egipcjan i wszystkich Arabów!
21
Ćwiczenie 4
Postaw się w sytuacji prezydenta Egiptu Dżamala Abdel Nasera. Jest wiosna 1967 r. Poważnie rozważasz wojnę przeciwko Izraelowi. Wypisz zagrożenia i szanse, które niesie ze sobą konflikt zbrojny z państwem żydowskim.
Ra0KcwfYVQTAG
Zagrożenia: (Uzupełnij). Szanse: (Uzupełnij).
Przypomnij sobie główne cele polityki Egiptu pod rządami Nasera.
Zagrożenia:
ryzyko przekształcenia wojny w konflikt globalny, gdyby doszło do interwencji ZSRS i USA,
wojna może zakończyć się porażką, podobnie jak w 1949 r.,
niepowodzenie mogłoby pogorszyć sytuację ludności arabskiej w Palestynie, klęska z pewnością nadwyrężyłaby prestiż Nasera wśród Arabów.
Szanse:
unicestwienie Izraela,
wzmocnienie autorytetu wśród Arabów w razie wygranej,
utworzenie zależnego od Egiptu państwa arabskiego w Palestynie,
umożliwienie powrotu do Palestyny tysiącom arabskich uchodźców.
21
Ćwiczenie 5
Postaw się w sytuacji izraelskiego ministra obrony gen. Mosze Dajana. Wyobraź sobie, że jest wiosna 1967 r. Rozważ i wypisz zagrożenia i szanse, które niesie ze sobą ewentualna wojna prewencyjna przeciwko krajom arabskim.
R16vUmEs9IB7v
Zagrożenia: (Uzupełnij). Szanse: (Uzupełnij).
Przypomnij sobie okoliczności wybuchu I wojny izraelsko‑arabskiej.
Zagrożenia:
utrata niepodległości z trudem uzyskanej po upływie wieków,
umocnienie autorytetu Nasera wśród Arabów w przypadku niepowodzenia,
Arabowie dysponują większym potencjałem demograficznym, więc wojna naraża stosunkowo nielicznych Żydów na poważne ryzyko,
po stronie Arabów może zdecydowanie opowiedzieć się blok państw komunistycznych z ZSRS na czele.
Szanse:
umocnienie niepodległości i zniechęcenie Arabów do kolejnych prób agresji,
osłabienie niepokojąco umacniającej się popularności Nasera w świecie arabskim,
pomoc ze strony USA,
poszerzenie stosunkowo niewielkiego obszaru kraju kosztem sąsiednich państw arabskich.
31
Ćwiczenie 6
Wyobraź sobie, że redagujesz brytyjskie czasopismo, które na swoich pierwszych stronach informuje o ważnych momentach kryzysu sueskiego. Stwórz nagłówki, które przyciągną uwagę czytelników do wydarzeń przedstawionych na kolejnych fotografiach.
Ilustracja A
RHH7ZzPfWp2zZ
Ilustracja
Naser w tłumie zwolenników po ogłoszeniu nacjonalizacji Kanału Sueskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
ROgZGuZLDpOfh
Nagłówek: (Uzupełnij).
Ilustracja B
RXjgqalphIGin
Ilustracja
Izraelscy żołnierze na półwyspie Synaj pozdrawiają przelatujący francuski samolot.
Źródło: Israel Defense Forces, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1F9qy2aFOaUR
Nagłówek: (Uzupełnij).
Ilustracja C
RpQ1rkcsqh2j5
Ilustracja
Rozładunek brytyjskiego czołgu w egipskim porcie Port Said.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ru5EJPCgt6B1Q
Nagłówek: (Uzupełnij).
Ilustracja D
RQWayRoK6abNE
Ilustracja
Tłumy w Aleksandrii wiwatują na cześć Nasera dzień po ogłoszeniu wycofania się Brytyjczyków 27 października 1954 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1cvzfvETHUbU
Nagłówek: (Uzupełnij).
Rozważ, jakiego rodzaju emocje mogły wzbudzić utrwalone na fotografiach wydarzenia.
Ilustracja A
Skandal! Zamach prezydenta Nasera na interesy i dumę narodu brytyjskiego!
Ilustracja B
Półwysep Synaj nasz – sojusznicy z Francji i Izraela nie zawiedli!
Ilustracja C
Brytyjskie czołgi nad Nilem, gotowe do przejęcia kontroli nad Kanałem Sueskim, aby przywrócić honor ojczyźnie!
Ilustracja D
Stany Zjednoczone zawiodły nadzieje Zachodu, Naser triumfuje…
R1RXwgFfU5BvQ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7
Wskaż, która spośród map przedstawia kształt terytorialny Izraela w 1967 r., po zakończeniu wojny sześciodniowej. Uzasadnij swój wybór.
Mapa A
R1EMeaCa1DQwd
Ilustracja
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Mapa B
RbWpYxuLMBmbw
Ilustracja
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Mapa C
RHX7Xakmz8Ikg
Ilustracja
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie BBC, licencja: CC BY-SA 3.0.
RgulR1KsWtci5
(Uzupełnij).
R17pOru3ZRKb8
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Przypomnij sobie, w jaki sposób kształtował się obszar państwa żydowskiego. Przypomnij sobie informacje dotyczące wcześniejszego okresu – po II wojnie światowej.
Kształt terytorialny Izraela w 1967 r. przedstawia mapa C. Na mapie widać zmiany terytorialne, które zaszły w wyniku wojny sześciodniowej: półwysep Synaj, Wzgórza Golan oraz Zachodni Brzeg znajdują się pod okupacją Izraela.
21
Ćwiczenie 8
Wybierz właściwe dokończenie zdania. Uzasadnij swój wybór.
R1PK8nQKpYExp
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Tekst arabski pod rysunkiem: Jestem gotów walczyć do ostatniej kropli krwi za wolność Egiptu oraz egipskiego ludu. 1 listopada 1956 r.
Źródło: domena publiczna.
RWBQxdVRr8rxM
Uzasadnienie (Uzupełnij).
Na ilustracji ukazany został prezydent Egiptu Dżamal Abdel Naser.
REBZYHrILk7MJ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.