Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RLP3ZvV3uVg9P1
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych zdań wybierz te, które trafnie charakteryzują normę wzorcową polszczyzny. Możliwe odpowiedzi: 1. O zakresie normy wzorcowej decydują wykształceni użytkownicy języka, traktujący go jako samoistną wartość., 2. Norma wzorcowa określa, jak powinien posługiwać się językiem każdy jego użytkownik., 3. Kodyfikacja normy wzorcowej jest zadaniem autorytetów językoznawczych., 4. Naruszenie normy wzorcowej ma poważniejsze konsekwencje w komunikacji nieoficjalnej niż w komunikacji oficjalnej.
RvrYF40dVffDo1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wpisując w każdym polu jedno słowo. Norma Tu uzupełnij to zasób środków językowych powszechnie akceptowanych społecznie. Jej stosowanie jest odpowiednie w komunikacji Tu uzupełnij, natomiast nie powinno się po nią sięgać w komunikacji Tu uzupełnij. Niektóre elementy poprawne z perspektywy tej normy są niepoprawne z punktu widzenia normy Tu uzupełnij.
R18ue5mxaidqA1
Ćwiczenie 3
Oceń, którą normę językową zastosowano w poniższych zdaniach. Zaznacz W, jeśli zdanie realizuje normę wzorcową, lub U – jeśli realizuje normę użytkową. Na obiad zjadłem kotleta.. Możliwe odpowiedzi: W – norma wzorcowa, U – norma użytkowa. Zredagowałem wniosek odnośnie do budowy miejskiej oczyszczalni ścieków. Możliwe odpowiedzi: W – norma wzorcowa, U – norma użytkowa. Wejść w posiadanie czegoś. Możliwe odpowiedzi: W – norma wzorcowa, U – norma użytkowa. Musiałaś iść dzisiaj do szkoły pieszo? Możliwe odpowiedzi: W – norma wzorcowa, U – norma użytkowa. Sprzęt dedykowany do ciężkich robót. Możliwe odpowiedzi: W – norma wzorcowa, U – norma użytkowa
Roq3E21o6VbxU1
Ćwiczenie 4
Zaznacz w każdym wersie element niepasujący do pozostałych pod względem przynależności do typu normy językowej. babka. Możliwe odpowiedzi: Element 2, Element 3. super. Możliwe odpowiedzi: Element 2, Element 3. człowiek. Możliwe odpowiedzi: Element 2, Element 3. kicz. Możliwe odpowiedzi: Element 2, Element 3. szeptać. Możliwe odpowiedzi: Element 2, Element 3
211
Ćwiczenie 5

Przeredaguj podane zdania zgodne z normą użytkową tak, by odpowiadały wymogom normy wzorcowej.

R1axoM7W0JmAX
Norma użytkowa. Norma wzorcowa. W oparciu o notatki przygotuję oficjalne wystąpienie. (Uzupełnij). W takim układzie musisz radzić sobie sam. (Uzupełnij). Argumentacja Ewy jest przekonywująca. (Uzupełnij). Szykowaliśmy dla nich obiad. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega problem językowy w opisanych poniżej sytuacjach, używając terminów: norma użytkowa, norma wzorcowa, komunikacja oficjalna, komunikacja nieoficjalna.

R1MOCHuHoEzcV
Sytuacja 1. Przełożony rozpoczyna zebranie pracowników swojego działu słowami „Siema, jak się dziś macie?”. Pracownicy przyglądają mu się niepewnie i uśmiechają się ironicznie. (Uzupełnij) Sytuacja 2. Wojtek jest pracownikiem działu obsługi klienta w dużej firmie. Komunikuje się ze znajomymi i klientami, pisząc na klawiaturze i nie używając polskich znaków. Po kilku miesiącach pracy zostaje wezwany przez przełożonego z powodu skarg na sposób obsługi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

O tym, co jest poprawne, a co nie, w pewnym stopniu decyduje społeczeństwo. Wyjaśnij, dlaczego w takim razie formy „wziąść”, „włanczać” są niepoprawne, choć używane przez niektórych użytkowników języka.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie świat, w którym nie istnieją żadne skodyfikowane normy językowe – słowniki, podręczniki gramatyki i poradniki językowe, a językoznawcy nie zabierają głosu w kwestii poprawności czy dopuszczalności danego elementu języka. Opisz trzy negatywne dla przebiegu komunikacji międzyludzkiej skutki takiego stanu rzeczy.

RdQ7sHkoKlkXr
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przypomnij sobie sytuację, gdy ty lub ktoś w twoim otoczeniu naruszył normę językową. Wyjaśnij, na czym polegało naruszenie, używając nowo poznanych terminów.