Sprawdź się
Oceń, którą normę językową zastosowano w poniższych zdaniach. Zaznacz W, jeśli zdanie realizuje normę wzorcową, lub U – jeśli realizuje normę użytkową.
Sytuacja komunikacyjna | W – norma wzorcowa | U – norma użytkowa |
Na obiad zjadłem kotleta. | W □ | U □ |
Zredagowałem wniosek odnośnie do budowy miejskiej oczyszczalni ścieków. | W □ | U □ |
Wejść w posiadanie czegoś. | W □ | U □ |
Musiałaś iść dzisiaj do szkoły pieszo? | W □ | U □ |
Sprzęt dedykowany do ciężkich robót. | W □ | U □ |
Zaznacz w każdym wersie element niepasujący do pozostałych pod względem przynależności do typu normy językowej.
Element 1 | Element 2 | Element 3 |
babka □ | dziewczyna □ | pan □ |
super □ | świetny □ | doskonały □ |
człowiek □ | kobieta □ | facet □ |
kicz □ | chała □ | tandeta □ |
szeptać □ | krzyczeć □ | drzeć się □ |
Przeredaguj podane zdania zgodne z normą użytkową tak, by odpowiadały wymogom normy wzorcowej.
Wyjaśnij, na czym polega problem językowy w opisanych poniżej sytuacjach, używając terminów: norma użytkowa, norma wzorcowa, komunikacja oficjalna, komunikacja nieoficjalna.
O tym, co jest poprawne, a co nie, w pewnym stopniu decyduje społeczeństwo. Wyjaśnij, dlaczego w takim razie formy „wziąść”, „włanczać” są niepoprawne, choć używane przez niektórych użytkowników języka.
Wyobraź sobie świat, w którym nie istnieją żadne skodyfikowane normy językowe – słowniki, podręczniki gramatyki i poradniki językowe, a językoznawcy nie zabierają głosu w kwestii poprawności czy dopuszczalności danego elementu języka. Opisz trzy negatywne dla przebiegu komunikacji międzyludzkiej skutki takiego stanu rzeczy.
Przypomnij sobie sytuację, gdy ty lub ktoś w twoim otoczeniu naruszył normę językową. Wyjaśnij, na czym polegało naruszenie, używając nowo poznanych terminów.