Połącz hasło z definicją. retoryka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania protreptyka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania elenktyka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania majeutyka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania
Połącz hasło z definicją. retoryka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania protreptyka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania elenktyka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania majeutyka Możliwe odpowiedzi: 1. nawoływanie do cnoty, 2. pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, 3. „sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, 4. sztuka pięknego i skutecznego przemawiania
Połącz hasło z definicją.
„sztuka położnicza”, dialog mający pomóc w narodzinach zalążkowej wiedzy ucznia, nawoływanie do cnoty, pytania prowadzące do obalenia fałszywej tezy, sztuka pięknego i skutecznego przemawiania
retoryka
protreptyka
elenktyka
majeutyka
RUkPnaFY4Wh5o1
Ćwiczenie 2
R9Ju5NTMumKm41
Ćwiczenie 3
RmrMUANlCjCl61
Ćwiczenie 4
RIFWQcLwxGyLi2
Ćwiczenie 5
RvQaloFigkJNt21
Ćwiczenie 6
Zaznacz, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. dialektyka jest metodą opartą na badaniach empirycznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka jest sztuką zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka jest rodzajem retoryki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka prowadzi do usunięcia mniemań. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka stawia sobie cele moralne i wychowawcze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka jest metodą podawczo-informacyjną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. dialektyka jest metodą opartą na badaniach empirycznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka jest sztuką zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka jest rodzajem retoryki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka prowadzi do usunięcia mniemań. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka stawia sobie cele moralne i wychowawcze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dialektyka jest metodą podawczo-informacyjną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
dialektyka jest metodą opartą na badaniach empirycznych
□
□
dialektyka jest sztuką zadawania pytań i udzielania odpowiedzi
□
□
dialektyka jest rodzajem retoryki
□
□
dialektyka prowadzi do usunięcia mniemań
□
□
dialektyka stawia sobie cele moralne i wychowawcze
□
□
dialektyka jest metodą podawczo-informacyjną
□
□
R1SWL9NqPvyJk3
Ćwiczenie 7
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Uzupełnij tabelę:
Według Sokratesa moralne i rozumne centrum człowieka., Wiedza prawdziwa, będąca kryterium wszelkiej wiedzy., Główny przedmiot filozofii według Sokratesa., Co oznacza wiem, że nic nie wiem?, Metoda zadawania pytań, które prowadzą do zbijania argumentów., Dialektyka jako sztuka położnicza., estetyka, dialektyka, retoryka, wszechwiedza, mądrość, moja wiedza jest nieograniczona
Według Sokratesa moralne i rozumne centrum człowieka.
Wiedza prawdziwa, będąca kryterium wszelkiej wiedzy.
Główny przedmiot filozofii według Sokratesa.
Co oznacza wiem, że nic nie wiem?
Metoda zadawania pytań, które prowadzą do zbijania argumentów.
Dialektyka jako sztuka położnicza.
3
Ćwiczenie 7
Rly4BnJ2MTjnY
31
Ćwiczenie 8
Które elementy dialektyki Sokratesa zasługują według ciebie na uznanie, a które budzą w tobie wątpliwości? Odpowiedź uzasadnij.
RTJXU8i8tevaw
Przypomnij sobie, że Sokrates nie jest tradycyjnym nauczycielem, który przekazuje tylko gotową wiedzę.
Sokrates pełni rolę pomocnika, asystuje tylko przy narodzinach wiedzy, jest akuszerem, pomaga uznać niedorzeczności.
311
Ćwiczenie 9
Ułóż dialog, w którym obecny będzie element ironii i metody elenktycznej.
RICcEtWhakSsT
RGrZ4vaUdUYZW
Przypomnij sobie, jak Sokrates przeprowadzał rozmowy.
Sprawdź, czy w swojej wypowiedzi uwzględniłeś takie elementy jak:
zapewnienie rozmówcy o własnej niewiedzy;
uznanie dla jego wiedzy;
zadawanie pytań, które prowadzą do sprzecznej wypowiedzi.