Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Do poniższych rzeczowników dopisz po trzy przymiotniki, którymi można w reklamie zastąpić słowo „super”. Przymiotniki nie mogą się powtarzać.

Rqx0xobiM0Hit
Promocja: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij). Okazja: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij). Jakość: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij).
RIGW4fiwBekvF1
Ćwiczenie 2
Wybierz z poniższych cech te, które są charakterystyczne dla języka stosowanego w komunikacji internetowej (na forach i czatach). Możliwe odpowiedzi: 1. Całkowity brak interpunkcji., 2. Błędy składniowe spowodowane nadmierną długością zdań., 3. Stosowanie licznych skrótów i skrótowców., 4. Nadużywanie słownictwa fachowego i archaizmów., 5. Stosowanie licznych neologizmów i zapożyczeń., 6. Błędy składniowe spowodowane upraszczaniem konstrukcji zdań., 7. Pomijanie znaków interpunkcyjnych lub ich zbędne zwielokrotnianie.
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem dyskusji na forum internetowym i wpisz do tabeli przykłady pojawiających się w niej błędów oraz poprawne formy.

RIdiC427W1JEU
RvtePflowwpLs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 4

Zaproponuj odpowiedniki popularnych skrótowców stosowanych w wypowiedziach internetowych, spełniające reguły poprawności językowej.

RsOjQ70Pqx4vQ
1. rotfl – tu uzupełnij 2. xD – tu uzupełnij 3. xoxo – tu uzupełnij 4. yolo – tu uzupełnij 5. btw – tu uzupełnij
21
Ćwiczenie 5

Jak myślisz, czy pojawiające się w licznych memach i wypowiedziach internautów zdanie „Co ja pacze?” to błąd językowy, czy funkcjonalna innowacja językowa? Sformułuj swoje stanowisko w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami, odwołującymi się do cech definicyjnych innowacji językowej i błędu językowego.

RykSSnKYfYWEd
Teza: (Uzupełnij) Argument 1: (Uzupełnij) Argument 2: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Uzupełnij tabelę ukazującą zabiegi językowe stosowane w pisemnej komunikacji elektronicznej i ich funkcje.

R1B2VIKyt7YBp
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RHwgEmiHAbzQf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Ułóż slogan reklamowy zachęcający do stosowania poprawnej polszczyzny.

R16HtaJZbg98k
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 9 i 10

Cięzki okres czasu dziennikarza. Nie umie poprawnie pisać po polsku ale bynajmniej, się stara

Wojciech T. od dwutysięcznego szesnastego pracuje w redakcji jednego z portali informacyjnych. Codziennie zmaga się ze swoją największą słabością – zupełną nieznajomością zasad języka Polskiego.

– Jest cienżko, ale się nie poddaję – mówi Wojciech. – Wiadomo, najbardziej optymalnie było by sprawdzać każdy tekst, czy Word czegoś nei podkreśla na czerwono ale zwykle nie ma na to czasu i idzie się po najmniejszej linii oporu.

Na mężczyznę codziennie czeka wiele wyzwań. Teksty często trzeba przeredagować w ostatniej chwili więc zdarza mu się przegapić błendy i powtórzenia. Na mężczyznę codziennie czeka wiele wyzwań. Teksty często trzeba przeredagować w ostatniej chwili więc zdarza mu się przegapić błendy i powtórzenia.

Wojciech nie jest, jednak jedyny. Problem nie znajomości zasad gramatyki, ortografi, i interpunkcji dotyka strasznie dużej ilości autorów artykułów. Na przykład aż 60 punktów procentowych dziennikarzy nie umie odróżnić procentów od punktów procentowych.
– Język polski to ciężki orzech do zgryzienia, ale trzeba wziąść się w garść i postarać nauczyć niekturych zasad – mówi Wojciech. – Rzeby po raz 10‑ty raz nie robić tego samego błędu.
Dziennikarz przypomina jednocześnie, że w artykule to nie styl jest najważniejszy, a dobra puenta.

2 Źródło: Cięzki okres czasu dziennikarza. Nie umie poprawnie pisać po polsku ale bynajmniej, się stara, dostępny w internecie: aszdziennik.pl [dostęp 3.09.2019 r.].
31
Ćwiczenie 8

Wynotuj z tekstu opublikowanego przez redakcję portalu satyrycznego ASZdziennik 10 przykładów błędów językowych. Nazwij typ każdego błędu i podaj poprawną formę.

Rkt54T3IBxgVN
Przykład z tekstu: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij) 4. (Uzupełnij) 5. (Uzupełnij) 6. (Uzupełnij) 7. (Uzupełnij) 8. (Uzupełnij) 9. (Uzupełnij) 10. (Uzupełnij). Typ błędu: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij) 4. (Uzupełnij) 5. (Uzupełnij) 6. (Uzupełnij) 7. (Uzupełnij) 8. (Uzupełnij) 9. (Uzupełnij) 10. (Uzupełnij). Poprawna forma: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij) 4. (Uzupełnij) 5. (Uzupełnij) 6. (Uzupełnij) 7. (Uzupełnij) 8. (Uzupełnij) 9. (Uzupełnij) 10. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Rozstrzygnij, czy tekst redakcji portalu ASZdziennik potępia, czy promuje błędy językowe dziennikarzy. Swoją opinię poprzyj dwoma argumentami.

Rq3EqvLILa9Nq
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wśród badaczy komunikacji występuje pogląd, że współcześnie cierpimy na „syndrom QWERTY” Indeks górny 1 – wszechstronne uzależnienie od klawiatury urządzeń telekomunikacyjnych (komputerów, smartfonów itd.) powodujące, że pozbawieni jej nie potrafimy pisać. Czy zgadzasz się z tą opinią?

Wyraź swoje zdanie w formie rozprawki na 200–250 słów: sformułuj tezę, dwa argumenty na jej poparcie i jeden kontrargument. Zilustruj je przykładami zaczerpniętymi z własnych doświadczeń komunikacyjnych.

Indeks górny 1Indeks dolny [Zbigniew Ledóchowski, Usługi internetowe w kontekście medialnym, [w:] Kultura i język mediów, red. M. Tanaś, Kraków 2007, s. 230.] Indeks dolny koniec