1
Pokaż ćwiczenia:
R124zUdGkYS7f11
Ćwiczenie 1
Dopasuj wyrażenia używane w zdaniach z odpowiednim typem zdań. dysjunkcja Możliwe odpowiedzi: 1. bądź..., bądź..., bądź żaden z nich, 2. zachodzi co najwyżej jedno z dwojga..., 3. nieprawda, że zarazem to i to..., 4. zawsze wtedy, gdy..., 5. wtedy i tylko wtedy, gdy... równoważność Możliwe odpowiedzi: 1. bądź..., bądź..., bądź żaden z nich, 2. zachodzi co najwyżej jedno z dwojga..., 3. nieprawda, że zarazem to i to..., 4. zawsze wtedy, gdy..., 5. wtedy i tylko wtedy, gdy...
R1YFeKp1gXsNc1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdanie, które ma postać równoważności. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeśli Karolina jest przygotowana do sprawdzianu z fizyki, to Karol też jest do niego przygotowany., 2. Ani Karolina, ani Karol nie są przygotowani do sprawdzianu z fizyki., 3. Albo Karol, albo Karolina jest przygotowana do sprawdzianu z fizyki., 4. Karolina jest przygotowana do sprawdzianu z fizyki zawsze i tylko wtedy, kiedy również Karol jest do niego przygotowany.
R5Mu9S4k3sjw31
Ćwiczenie 3
Zaznacz stwierdzenie lub stwierdzenia, które stanowią postać równoważności zastosowanej do realizacji jakiejś wersji redukcjonizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy wytwór ludzkiej kultury jest wyrazem świadomości ukształtowanej przez stosunki społeczne., 2. Każde ludzkie dążenie jest wyrazem woli mocy., 3. Każde ludzkie działanie jest wyrazem popędu seksualnego lub instynktu śmierci., 4. Każdą wypowiedź języka naturalnego można wyrazić za pomocą sztucznego języka logiki.
11
Ćwiczenie 4

Korzystając z formalnego zapisu rachunku zdań, ułóż zdanie, które spełnia następujące warunki:

a) zawiera jeden znak równoważności;

b) zawiera jeden znak dysjunkcji;

c) zawiera dwie zmienne zdaniowe p i q, z których pierwsza ma wartość 1, a druga wartość 0;

d) zdanie jest nieprawdziwe;

e) możesz, ale nie musisz stosować także inne znaki.

R4N9CMHACg6JM
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Weź przykładową poprawną odpowiedź z poprzedniego zadania i zmień położenie znaku negacji w taki sposób, żeby całe zdanie stało się zdaniem prawdziwym.

RS9Za6Gjm5SIY
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Podaj wartości logiczne zmiennych zdaniowych, przy których poniższe zdanie byłoby zdaniem prawdziwym.
(p ∧ q) ↔ (p / ~q)

Podaj wartości logiczne zmiennych zdaniowych, przy których poniższe zdanie byłoby zdaniem prawdziwym.

Nawias okrągły otwarty, p, q, nawias okrągły zamknięty, równoważność, nawias okrągły otwarty, p, ukośnik, negacja, q, nawias okrągły zamknięty.

RRpWpo9MSLwbL
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Przyjmijmy, że:
p – 1
q – 1
r – 0

Dokończ poniższe zdanie w taki sposób, żeby – przy powyższych założeniach – stanowiło zdanie prawdziwe.

R5WixBpji4401
Nawias kwadratowy otwarty, nawias okrągły otwarty, p, odwrócone T, q, ukośnik, nawias okrągły otwarty, tylda, q, odwrócone T, r, nawias okrągły zamknięty, nawias kwadratowy zamknięty, strzałka obustronna (Uzupełnij).
R1WJySgEssVft
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Oblicz wartość logiczną poniższego zdania: Założenia:
p – 1
q – 0

[(p ∨ q) / (p ∧ ~q)]  ↔  (~p ~q)

Nawias kwadratowy otwarty, p, alternatywa nierozłączna, q, ukośnik, nawias okrągły otwarty, p, koniunkcja, negacja, q, nawias okrągły zamknięty, nawias kwadratowy zamknięty, równoważność, nawias okrągły otwarty, negacja, p, negacja, q, nawias okrągły zamknięty.

R1HQkQxAmTFvv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się uważnie z fragmentem tekstu Rudolfa Carnapa zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Napisz krótki dialog, w którym przedstawiasz argumenty przeciw twierdzeniu fizykalizmu. Postaraj się, żeby twoje argumenty były możliwie mocne logicznie.

RomeNHitcIDmQ
(Uzupełnij).