1
Pokaż ćwiczenia:
R18au2Wmks9Jb1
Ćwiczenie 1
Wskaż poprawne konfiguracje elektronowe dla atomów i jonów. Cu Możliwe odpowiedzi: 1. [Ar]3d104s1, 2. [Kr]4d10, 3. [Ar]3d9, 4. [Kr]4d105s1 Cu2+ Możliwe odpowiedzi: 1. [Ar]3d104s1, 2. [Kr]4d10, 3. [Ar]3d9, 4. [Kr]4d105s1 Ag+ Możliwe odpowiedzi: 1. [Ar]3d104s1, 2. [Kr]4d10, 3. [Ar]3d9, 4. [Kr]4d105s1 Ag Możliwe odpowiedzi: 1. [Ar]3d104s1, 2. [Kr]4d10, 3. [Ar]3d9, 4. [Kr]4d105s1
RCO1OOnTPk5CR1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń:. Aktywność metali bloku d w okresie na ogół maleje wraz ze wzrostem ich liczby atomowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Metale bloku d tworzą z innymi pierwiastkami wyłącznie związki chemiczne o budowie jonowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Metale bloku d tworzą z innymi pierwiastkami wyłącznie związki chemiczne o budowie kowalencyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Atomy metali bloku d w związkach chemicznych przyjmują wyłącznie dodatnie stopnie utlenienia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Zapisz skróconą, podpowłokową konfigurację elektronową atomu molibdenu. Na jej podstawie określ jeden typowy (wynikający bezpośrednio z konfiguracji elektronowej) stopień utlenienia atomów molibdenu w związkach chemicznych.

R1du8e2jb6R5d
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1FsnqRQNjsjM
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj szereg elektrochemiczny wybranych metali. Następnie wykonaj umieszczone pod nim polecenie.

Szereg elektrochemiczny wybranych metali

Elektroda

E° V

Li/Li+

-3,04

Ca/Ca2+

-2,86

Mg/Mg2+

-2,36

Al/Al3+

-1,69

Mn/Mn2+

-1,18

Zn/Zn2+

-0,76

Cr/Cr3+

-0,74

Fe/Fe2+

-0,44

Cd/Cd2+

-0,40

Co/Co2+

-0,28

Ni/Ni2+

-0,26

Sn/Sn2+

-0,14

Pb/Pb2+

-0,14

Fe/Fe3+

-0,04

H2/2 H3O+

0,00

Bi/Bi3+

+0,32

Cu/Cu2+

+0,34

Ag/Ag+

+0,80

Hg/Hg2+

+0,85

Au/Au3+

+1,52

Źródło: Witowski D., Zbiór zadań 2002‑2012. Liceum i Technikum, Warszawa 2012.

R1UGZQsvHVyQn
W każdej z poniższych par wskaż metal bardziej aktywny.
  • miedź/cynk
  • miedź/srebro
  • cynk/kadm
  • złoto/rtęć
21
Ćwiczenie 5

Mając do dyspozycji roztwór azotanu(V) srebra(I) i azotanu(V) miedzi(II) oraz drut miedziany i drut srebrny, zaproponuj doświadczenie, za pomocą którego wykażesz, który z metali jest bardziej aktywny.

W tym celu narysuj schemat doświadczenia, stosując zapis jonowy skrócony zapisz równanie bądź równania zachodzących reakcji chemicznych, zapisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek.

R1HGnlR82LV9Y
Odpowiedź i równanie zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RMijKWBs1EUAU
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Złoto jest jednym z metali szlachetnych. Jest stosunkowo miękkie, dlatego do wyrobu biżuterii używa się stopów złota z miedzią i srebrem. Na przykład złoto próby 375 jest 9–karatowe i zawiera 37,5% masowych czystego złota (1 karat to 1/24 zawartości wagowej złota).

1. Oblicz zawartość procentową czystego złota w tzw. złocie 12–karatowym.
2. W jaki sposób można doświadczalnie wykazać, że składnikiem tego stopu jest srebro? Odpowiedź uzasadnij i zapisz w zeszycie odpowiednie równanie reakcji w formie jonowej.

R1UzYonheVbLx
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

1. Oblicz zawartość procentową czystego złota w tak zwanych złocie dwunastokaratowym.
2. W jaki sposób można doświadczalnie wykazać, że składnikiem tego stopu jest srebro? Odpowiedź uzasadnij i zapisz odpowiednie równanie reakcji w formie jonowej.

R1AAFVBmj3vkb
(Uzupełnij).
R1You1E4GMVRE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W pewnym laboratorium chemicznym przeprowadzono szereg doświadczeń mających na celu porównanie aktywności pięciu metali bloku d, oznaczonych symbolicznie jako A, B, C, D oraz E. W wyniku przeprowadzonych prób stwierdzono, że wspomniane metale oraz ich jony ulegają reakcjom chemicznym opisanym za pomocą poniższych równań:

I. 4 B+3 D4+4 B3++3 D

II. A+4 C+A4++4 C

III. 2E+A4+2 E2++A

IV. A+D4+A4++D

V. 3 C+B3+3 C++B

Na podstawie analizy powyższych równań reakcji wykonaj polecenia 13.

RoPZCLP6EkyY1
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1KxDg4ATtLPp
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Zaproponuj doświadczenie pozwalające z roztworu jonów miedzi(II) i jonów cynku otrzymać czystą miedź. Podaj krótki słowny opis tego doświadczenia oraz stosując zapis jonowy skrócony napisz równanie bądź równania reakcji zachodzących w jego trakcie.

RwgFEFN7l7cka
Rozwiązanie zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RnPCZR3mcLD1D
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Uczeń przeprowadził doświadczenie zilustrowane na poniższym schemacie.

RZw8A1FoSzl2z
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Określ jakich obserwacji powinien dokonać uczeń w czasie trwania doświadczenia oraz, stosując zapis jonowy skrócony, napisz równania zachodzących reakcji chemicznych.

RnvzoZXSLpBaw
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1eDYx1FkTIyS