1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. W tym celu za pomocą pipety jednorazowej umieść w probówkach wodne roztwory wybranych soli. Następnie dodaj do nich za pomocą łyżeczek wybrane metale i sprawdź, co się dzieje. Kolejno sformułuj problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie zapisz wnioski.

RuH95JPiDynXO
Wirtualne laboratorium pt. „Jak zmienia się aktywność metali w bloku d?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R7EezwWhw7MWK
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Przeprowadzono eksperyment w laboratorium chemicznym. W tym celu za pomocą pipety jednorazowej umieszczono w probówkach wybrane sole. Następnie dodano do nich za pomocą łyżeczek metal i sprawdzono, co się dzieje. Kolejno sformułowano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę. W formularzu zanotowano obserwacje i wyniki, a następnie zapisano wnioski. Zapoznaj się z poniższą notatką laboratoryjną oraz wykonaj ćwiczenia sprawdzające.

Analiza eksperymentu:

Badanie aktywności metali w bloku d.

Problem badawczy:

Który z metali: miedź, cynk czy nikiel posiada największą aktywność, a który najmniejszą?

Hipoteza:

Największą aktywnością spośród badanych metali charakteryzuje się cynk, a najmniejszą miedź.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki (dziewięć sztuk) – podłużne U‑kształtne naczynie szklane służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • jednorazowe pipety – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki laboratoryjne – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką;

  • waga - urządzenie służące do precyzyjnego wyznaczania masy substancji;

  • naczynko wagowe – naczynko w kształcie małego, dość płaskiego kubka szklanego, służy do dokładnego odważania substancji stałych.

Odczynniki chemiczne:

wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II); wodny roztwór chlorku niklu(II); wodny roztwór chlorku cynku; miedź; cynk; nikiel.

Przebieg eksperymentu:

  1. Za pomocą jednorazowych pipet w trzech probówkach umieszczono po 5 centymetrów sześciennych wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) (probówki 1, 2 oraz 3), w kolejnych trzech probówkach umieszczono po 5 centymetrów sześciennych wodnego roztworu chlorku niklu(II) (probówki 4, 5 oraz 6), a w ostatnich trzech probówkach umieszczono po 5 centymetrów sześciennych wodnego roztworu chlorku cynku (probówki 7, 8 oraz 9).

  2. Odważono po 1 g wybranych metali – miedzi, cynki i niklu. Następnie wprowadzono je do roztworów w probówkach wykorzystując łyżeczki laboratoryjne.Wykorzystując łyżeczki laboratoryjne do roztworów w probówkach wprowadzono odważone ilości metali  – do probówek o numerach 1, 47 wprowadzono miedź, do probówek 2, 58 – cynk, a do probówek 3, 69 – nikiel.

Obserwacje:

Po wprowadzeniu miedzi do badanych wodnych roztworów siarczanu(VI) miedzi(II), chlorku niklu(II) i chlorku cynku, nie zaobserwowano objawów reakcji (miedź opada na dno probówki).

Po wprowadzeniu niklu do wodnych roztworów chlorku niklu(II) i chlorku cynku, nie zaobserwowano objawów reakcji (nikiel opada na dno probówki). Po wprowadzeniu niklu do wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) zaobserwowano częściowe roztwarzanie się srebrzystobiałego ciała stałego i wytrącanie się brunatnoczerwonego osadu oraz zmianę zabarwienia roztworu z niebieskiego na jasnozielone.

Po wprowadzeniu cynku do wodnego roztworu chlorku cynku, nie zaobserwowano objawów reakcji (cynk opada na dno probówki). Po wprowadzeniu cynku do wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) zaobserwowano częściowe roztwarzanie się srebrzystoszarego ciała stałego i wytrącanie się brunatnoczerwonego osadu oraz odbarwienie niebieskiego roztworu. Po wprowadzeniu cynku do wodnego roztworu chlorku niklu(II) zaobserwowano częściowe roztwarzanie się srebrzystoszarego ciała stałego i wytrącanie się srebrzystobiałego osadu oraz odbarwienie jasnozielonego roztworu.

Wyniki:

Miedź nie reaguje z roztworami chlorku niklu(II) i chlorku cynku. Nikiel nie ulega reakcji z roztworem chlorku cynku, ale reaguje z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II). Cynk z kolei reaguje zarówno z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II), jak i z roztworem chlorku niklu(II).

NiCl2+Nireakcja nie zachodzi

NiCl2+Cureakcja nie zachodzi

NiCl2+ZnZnCl2+Ni

CuSO4+NiNiSO4+Cu

CuSO4+Cureakcja nie zachodzi

CuSO4+ZnZnSO4+Cu

ZnCl2+Nireakcja nie zachodzi

ZnCl2+Cureakcja nie zachodzi

ZnCl2+Znreakcja nie zachodzi

Wnioski:

Miedź nie uległa reakcji z żadnym z roztworów (nie wyparła ona żadnego metalu z roztworu jego soli), tak więc charakteryzuje się zatem najmniejszą aktywnością. Nikiel zareagował z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) (wyparł miedź z roztworu jej soli), więc jest od niej aktywniejszy. Nie zareagował on z kolei z wodnym roztworem chlorku cynku, co świadczy o jego mniejszej aktywności od aktywności cynku. Wobec tego cynk jest najaktywniejszym z badanych metali, czego dowodzą przeprowadzone doświadczenia – cynk zareagował z roztworami badanych soli miedzi i niklu.

W związku z powyższym można wnioskować, że postawiona hipoteza jest prawdziwa: najbardziej aktywnym z badanych metali jest cynk, a najmniej aktywnym – miedź (szereg aktywności badanych metali od najaktywniejszego wygląda następująco: Zn, Ni, Cu.

Ćwiczenie 1

Stosując zapis cząsteczkowy, napisz równanie reakcji miedzi z wodnym roztworem azotanu(V) srebra(I). Napisz w formie jonowej skróconej z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowo‑elektronowy) równania procesów redukcji i utleniania zachodzących podczas opisanej przemiany. Wskaż utleniacz i reduktor.

R7VDivkXulf5C
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RTASMcBaJO2U6
(Uzupełnij).
RyFhz2do5uGAD
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Z metali wykorzystanych w powyższym doświadczeniu, tylko miedź reaguje z roztworem chlorku niklu(II).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nikiel, miedź i cynk nie reagują z roztworem chlorku cynku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji niklu z siarczanem(VI) miedzi roztwór odbarwia się, a na dnie probówki wydziela się srebrny metal.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 3
RCwRVJUEMrf28
Uporządkuj metale od najmniej aktywnego do najbardziej aktywnego spośród metali przebadanych w powyższym doświadczeniu. Elementy do uszeregowania: 1. miedź, 2. nikiel, 3. cynk
Ćwiczenie 4
ROEgDtvRQ1ZIZ
Zaznacz, który z poniższych metali był srebrzystym metalem, który wydzielał się w jednej z reakcji w powyższym doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. nikiel, 2. miedź, 3. cynk
Ćwiczenie 5
RVOeCqAkymjtF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3

Na podstawie eksperymentu przeprowadzonego w wirtualnym laboratorium określ, który z badanych w nim metali (Zn, Cu czy Ni) charakteryzuje się najsilniejszymi właściwościami redukującymi oraz który z jonów badanych metali (Zn2+, Cu2+Ni2+) charakteryzuje się najsilniejszymi właściwościami utleniającymi.

RpGNN759Tdlqs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.