Sprawdź się
Połącz nazwy urzędów z opisującymi ich kompetencje cytatami.
Geront/gerontowie, Pajdonomos/pajdonomowie, Efor/eforowie, Król/królowie
| „Są uprawnieni do wymierzania kary grzywny komukolwiek zechcą, mają prawo karać natychmiast oraz odwoływać urzędników w trakcie pełnienia przez nich funkcji, uwięzić ich i żądać do nich kary śmierci w procesie”. Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty, rozdz. 8, ust. 4, tłum. pod kier. R. Kuleszy. |
|
| „[Likurg] kazał [im] wykonywać wszystkie ofiary publiczne w imieniu polis z powodu boskiego pochodzenia i prowadzić wojsko, gdziekolwiek polis je pośle”. Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty, rozdz. 15, ust. 2, tłum. pod kier. R. Kuleszy. |
|
| „Godna podziwu jest jego [Likurga] troska o ludzi dzielnych na starość. Oddając bowiem [tu pada nazwa] osądzanie spraw zagrożonych karą śmierci, sprawił, że starość stała się bardziej szanowana niż siła tych, którzy są u szczytu sprawności fizycznej”. Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty, rozdz. 10, ust. 2, tłum. pod kier. R. Kuleszy. |
|
| „Spośród szlachetnych obywateli wyznaczano [tu pada nazwa], człowieka odpowiedzialnego za wychowanie chłopców”. Plutarch, Żywot Likurga, rozdz. 17, ust. 2, tłum. K. Korus. |
Uzupełnij schemat przedstawiający ustrój polityczny i społeczny Sparty.
2, Królowie, Geruzja, 5, Eforat, Praca na kleroi, Praca w gospodarstwach domowych, Apella, Wyroby rzemieślnicze, 28+2
Przeczytaj teksty źródłowe. Przeanalizuj, co jest istotą kryptei (od gr. słowa kryptein - ukrywać się) dla Platona, a co dla Arystotelesa? Wskaż, które odpowiedzi są fałszywe, a które prawdziwe.
PrawaA jeszcze jest tak zwana krypteja, tak bardzo obfitująca w trudy, które sprzyjają wytrzymałości, z chodzeniem zimą boso i spaniem bez przykrycia oraz z usługiwaniem sobie samemu bez sług, kiedy to i w nocy wędruje się po całym kraju, i za dnia.
Źródło: Platon, Prawa, tłum. D. Zygmuntowicz.
Fragment 611, 10Mówią, że on [Likurg] także ustanowił krypteję, podczas której, także dziś, wychodzi się z miasta i ukrywa w ciągu dnia, zaś w nocy zabija z bronią w ręku tak wielu helotów, ile było konieczne.
Źródło: Arystoteles, Fragment 611, 10.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Wedle Platona krypteja ma na celu ćwiczenie wytrzymałości poprzez zabijaniu helotów. | □ | □ |
| Według Arystotelesa krypteja polega na podstępnym zabijaniu helotów. | □ | □ |
| Według Arystotelesa to Likurg ustanowił krypteję i zezwolił na to, by helotów zabijać w nocy. | □ | □ |
Zapoznaj się z fragmentami wierszy powstałych w VII w. p.n.e. i wykonaj polecenie.
fragment 6Jakiś Trak pyszni się moją tarczą, którą w gąszczu,
Swoją ochronę bez skazy, porzuciłem, choć tego nie chciałem.
Sam wszakże uszedłem śmierci. Niech moja tarcza
Przepada na zawsze; kupię sobie nie gorszą.Źródło: Archiloch, fragment 6, tłum. A. Onysymow.
fragment 10, wersy 15-20Nuże, młodzieńcy, walczcie, a jeden przy drugim niech wytrwa,
Myśli o szpetnej ucieczce nie dopuszczając, ni strachu,
Ale sercom w swych piersiach przydajcie wielkości i męstwa,
Tych zaś, którym już wiek poruszania lekkość odebrał,
Nie zostawiajcie uchodząc z bitwy, starców czcigodnych.Źródło: Tyrtajos, fragment 10, wersy 15-20, tłum. W. Appel.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
Żywot LikurgaPo posiłku ejren [przywódca grupy, na które podzieleni byli chłopcy], wygodnie leżąc przy stole, to jednemu z chłopców polecał zaśpiewać, to innemu stawiał pytanie wymagające przemyślanej odpowiedzi, na przykład: „Który spośród obywateli jest najlepszy?” albo „Jakie jest postępowanie tego czy tego?”. W ten sposób chłopcy uczyli się rozróżniać to, co piękne, i od samego początku interesować życiem dorosłych obywateli. Jeśli chłopiec […] nie potrafił odpowiedzieć, uznawano to za oznakę tępoty i braku ambicji w dążeniu do cnoty. Odpowiedź musiał konkretnie uzasadnić, wyrażając się przy tym zwięźle i treściwie. Za błędną odpowiedź ejren karał ugryzieniem w kciuk.
Źródło: Plutarch, Żywot Likurga, tłum. K. Korus, rozdz. 18, ust. 3–5.
Wskaż właściwe rozwiązanie zagadki: dlaczego chłopców za karę gryziono w kciuk? Jaki mógł być metaforyczny sens tej kary?
- Ejren gryzł chłopców w kciuk być może po to, aby im pokazać, że nie są gotowi zostać wojownikami. Bez kciuka nie można było trzymać włóczni ani miecza, a więc i walczyć.
- Ejren gryzł chłopców być może, po to, by poczuli ból i dzięki temu zapamiętali, która odpowiedź jest błędna. Wojownik powinien przyzwyczaić się do bólu fizycznego.
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.
Źródło A
Andromacha[…] Spartanka choć pragnie,
Nie może zostać porządną dziewczyną,
Bo one z domów wychodzą z chłopcami
W szatach bez paska [chodzi o strój dziewcząt], z gołymi udami,
Wspólnie biegają, ćwicząc się w palestrze!
Tego nie znoszę! I trzebaż się dziwić,
Że żon porządnych nie wychowujecie?!
Mam pytać o Helenę, co z domu,
Wzgardziwszy żony miłością do ciebie,
Poszła z młodzieńcem do innego kraju?Źródło: Eurypides, Andromacha, tłum. R.R. Chodkowski, wersy 595–604.
Źródło B
Ustrój polityczny SpartyWidząc bowiem, że w tym wieku cechuje ich największa hardość, zaś pycha występuje z najbardziej wzmożoną siłą oraz że wówczas odznaczają się największą żądzą przyjemności, [Likurg] obarczył ich [młodzieńców] wieloma obowiązkami i wielką ilością pracy.
Źródło: Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty, tłum. pod kier. R. Kuleszy, rozdział 3, ustęp 2.
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi opisującymi pewien obrzęd w świątyni Artemidy w Sparcie i wykonaj polecenie.
Ustrój polityczny SpartyUstanowiwszy, że jest rzeczą piękną porwać jak najwięcej serów z ołtarza Artemidy […], [Likurg] rozkazał innym, aby ich [tych, którzy porywali sery] chłostali, chciał bowiem przez to pokazać, że odczuwając ból przez krótki czas, można się długo cieszyć dobrą sławą.
Źródło: Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty, tłum. pod kier. R. Kuleszy, rozdz. 2, ust. 9.
Wędrówki po HelladzieOtrzymali Lacedemończycy [Spartanie] wyrocznię: zlać trzeba ołtarz [Artemidy] ludzką krwią. O ile do czasów Likurga składano ofiarę z tego człowieka, na którego padał los, o tyle Likurg zmienił tę ofiarę na wymierzanie efebom [młodzieńcom] razów bicza. I w ten także sposób przecież ołtarz spływa ludzką krwią.
Źródło: Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, ks. 3, rozdz. 16, ust. 10.
Wyobraź sobie, że masz do napisania pracę historyczną pod roboczym tytułem Obrzędy w świątyni Artemidy w Sparcie w epoce klasycznej. Rozstrzygnij, czy w pracy należałoby wykorzystać oba przekazy z ćwiczenia 7 (podaj argumenty za i przeciw), a jeśli tak, to któremu dać pierwszeństwo? Uzasadnij odpowiedzi.