Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1GXMX0l1OA3g1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź na pytanie o to, do jakiej tradycji odwoływali się poeci barokowi piszący o śmierci: Możliwe odpowiedzi: 1. do średniowiecza i Biblii, 2. wyłącznie do Biblii, 3. wyłącznie do antyku i Biblii, 4. do antyku, Biblii i średniowiecza
R1BKnHZZUNLlu11
Ćwiczenie 2
Zaznacz w poniższych zdaniach te słowa lub grupy słów, które nadadzą wypowiedzi właściwy sens: W barokowej twórczości podejmującej tematykę śmierci można wyróżnić dwa / trzy nurty poetyckich rozważań: ogólny i indywidualny / polskojęzyczny i łacińskojęzyczny / antyczny, humanistyczny i chrześcijański. W pierwszym z nich ukazywano władzę śmierci nad całą ludzkością lub pojedynczym człowiekiem / wyłącznie nad całą ludzkością / wy-łącznie nad pojedynczym człowiekiem. W drugim nurcie można wyróżnić utwory o charakterze retrospektywnym i prospektywnym / filozoficznym i religijnym / satyrycznym i panegirycznym.
R3fSxPDcecR7d2
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne odpowiedzi. W utworach barokowych śmierć przedstawiano pod postacią: Możliwe odpowiedzi: 1. Lachesis, 2. Charona, 3. szkieletu, 4. gnijącego trupa

Teksty do ćwiczeń

ćcicie
szampierza
Mikołaj Sęp Szarzyński Napis na statuę abo na obraz śmierci

Córa to grzechowa,
Świat skazić gotowa:
Wszytko, co się rodzi,
Bądź po ziemi chodzi,
Lub w morskiej wnętrzności
I wietrznej próżności,
Jako kosarz ziele
Ostrą kosą ściele;
Tak ta wszystko składa,
Ani opowiada
Nikomu swojego
Zamachu strasznego.
I wy, co to ćciciećciciećcicie,
Prawda, że nie wiécie,
Jeśli nie przymierza
Ta sroga szampierzaszampierzaszampierza
Któremu do szyje.
Strzeż się: oto bije!

sep Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Napis na statuę abo na obraz śmierci.
Phoebus
witkę
Lachesis
wesele
niebaczliwie
Dryjady
gwałtem
latki

doxastichon (gr.) –  wiersz o wierze

Adrian Wieszczycki Doxastichon

Wąż czy Twój Owoc, powiedz, Drzewo wiadomości,
Kto winien? ParadyjskichparadyjskichParadyjskich nie ochraniaj Gości.
Wina to rodzicówrodzicówrodziców jest, że chcący być Bogi,
Nad mój Przywilej drogi –
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest: nad mandatamandatamandata Boskie
Jabłko urwali mojskiemojskiemojskie
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest, że w Raju spłodzona
Z grzechu śmierć urodzona – 
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest, że odtąd w godzinie
Czas a z czasem wiek płynie –
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest, że różne przygodyprzygodyprzygody
Mają w nas swe gospody –
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest, że śmierć nieużyta
Kogo chce, sobie chwyta –
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest, iże w młodym wieku
Przyjdzie schodzić człowieku –
Rodziców to wina.

Wina to Rodziców jest, lecz będzie godzina,
Drzewo gdy i ty uschniesz, bo Rodziców wina
Przejednana i na łup śmierć nie będzie śpieszyć
I człowiek już nie umrze, i nie będzie grzeszyć,
I nie twego już jabłka zażyje obrokuobrokuobroku.
Ale się paść Nektarem będzie w wiecznym roku,
A wąż zabójca prawy i KredencarzKredencarzKredencarz niecny,
Złego przyczyńca, będzie żarł płomień on wieczny.

2 Źródło: Adrian Wieszczycki, Doxastichon, [w:] Helikon sarmacki. Wątki i tematy polskiej poezji barokowej, oprac. M. Malicki, wybór A. Vincenz, Wrocław 1989, s. 295–296.
paradyjskich
rodziców
mandata
mojskie
przygody
obroku
Kredencarz
znamię
odbyłam
lepak
gomołą
żadną
obaczże sie
111
Ćwiczenie 4

Z powyższych wierszy Mikołaja Sępa Szarzyńskiego i Adriana Wieszczyckiego wypisz cytaty, w których znajdują się porównania oraz metafory dotyczące śmierci. Ustal, jaką funkcję te porównania pełnią.

Rqu2wholK5CTm
Wiersz (Uzupełnij). (Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij). (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). (Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij).(Uzupełnij). (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Wymień wszystkie następstwa grzechu pierworodnego opisane w utworze Adriana Wieszczyckiego Doxastichon.

R9e7077hkUuHp
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Następstwa grzechu pierworodnego
    • Elementy należące do kategorii Następstwa grzechu pierworodnego
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Następstwa grzechu pierworodnego
R6wc1sAUOIyeP2
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz, kogo podmioty liryczne wierszy Mikołaja Sępa Szarzyńskiego Napis na statuę abo na obraz śmierci oraz Adriana Wieszczyckiego Doxastichon oskarżają o to, że ludzie umierają. Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując co najmniej dwa cytaty z wierszy dołączonych do lekcji.

RRCYpQkseUvc0
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wierszem Daniela Bratkowskiego Śmierć. Zwróć uwagę na dwa ostatnie wersy utworu i wyjaśnij, do jakiej postaci śmierci – eksponowanej przez poetów barokowych – odwołują się owe wersy.

Daniel Bratkowski Śmierć

Ej, śmierci, śmierci, ciągniesz nas do siebie,
Niejeden by się dokupił od ciebie.
Bogacze świata daliby miliony,
Gdyby w podziemne nie wchodzili strony.
Srebro i złoto dałby, aksamity,
Dałby złoto głów i drogie telitytelitytelity,
[…]
Oddałby drugi, co tylko w komorze,
Dałby, co tylko byłoby w oborze,
Dałby ubogi ostatnią siermięgęsiermięgasiermięgę,
Kiedy by, śmierci, nie dała mu cięgęnie dała mu cięgęnie dała mu cięgę.
Dałby w ostatku, gdyby jedna kopa,
Nie żałowałby ostatniego snopa,
Jeśliby, śmierci, co potrzebowała,
Dałaby każda, co by tylko miała.
Już nie okupisz, już posiana niwa,
Musi być zżęta, kiedy przyjdą żniwa.

6 Źródło: Daniel Bratkowski, Śmierć, [w:] Poeci polskiego baroku, t. 2, oprac. J. Sokołowska, K. Żukowska, Warszawa 1965, s. 201.
RRCYpQkseUvc0
(Uzupełnij).
ni
wnęta
krotofila
telity
siermięga
nie dała mu cięgę
31
Ćwiczenie 8

Zredaguj złożony z co najmniej 5 punktów plan wystąpienia na temat: „Śmierć – najpotężniejsza siła na świecie? Czy w wierszach barokowych poetów można znaleźć pocieszenie w obliczu bezwzględności śmierci?”.

RRCYpQkseUvc0
(Uzupełnij).