Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RvsF3VbpOSCZz1
Ćwiczenie 1
Spośród podanych wybierz prawidłowe dokończenie zdania: Różnorodność gatunkowa to: Możliwe odpowiedzi: 1. zróżnicowanie gatunków w ekosystemie, 2. zróżnicowanie w obrębie gatunku, 3. zróżnicowanie pomiędzy ekosystemami, 4. żadne z powyższych
Rr50ewlkhwoQb1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Określ prawdziwość poniższych stwierdzeń, zaznaczając prawda lub fałsz.. Łąki jako ekosystemy często zależą od właściwego użytkowania, np. koszenia czy wypasu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skład gatunkowy łąki zależy w dużej mierze od zróżnicowanego składu gatunkowego organizmów glebowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ptaki są najliczniejszą grupą zwierząt na łąkach, gdyż mają tam obfitość miejsc gniazdowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łańcuchy pokarmowe na łące muszą zaczynać się od producenta – rośliny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RP7f7NGdWiF7V2
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj gatunki roślin do odpowiednich rodzin. Różowate (Rosaceae) Możliwe odpowiedzi: 1. Koniczyna łąkowa, wyka ptasia, komonica zwyczajna, 2. Marchew zwyczajna, kminek zwyczajny, barszcz zwyczajny, 3. Pięciornik gęsi, przywrotnik pasterski, wiązówka błotna Baldaszkowate (Apiaceae) Możliwe odpowiedzi: 1. Koniczyna łąkowa, wyka ptasia, komonica zwyczajna, 2. Marchew zwyczajna, kminek zwyczajny, barszcz zwyczajny, 3. Pięciornik gęsi, przywrotnik pasterski, wiązówka błotna Motylkowate (Fabaceae) Możliwe odpowiedzi: 1. Koniczyna łąkowa, wyka ptasia, komonica zwyczajna, 2. Marchew zwyczajna, kminek zwyczajny, barszcz zwyczajny, 3. Pięciornik gęsi, przywrotnik pasterski, wiązówka błotna
R1aDwK7zOXzhc2
Ćwiczenie 4
Uporządkuj w kolejności stadia sukcesji wtórnej na łące, która przestała być użytkowana rolniczo. Elementy do uszeregowania: 1. Nowe gatunki wygrywają konkurencję, zwiększając swoją liczebność., 2. Ustala się równowaga dynamiczna między elementami nowego ekosystemu – lasu., 3. Łąka – różnorodne trawy i byliny wraz z gatunkami, które je wykorzystują., 4. Na łące pojawiają się krzewy i szybko rosnące drzewa., 5. Zmieniają się warunki siedliskowe (dostęp do zasobów środowiska)., 6. Zmienia się skład konsumentów i destruentów.
31
Ćwiczenie 5
RdqLXPcO27jNU
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 5
R10Gbn1dF3vXB
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania.

ROrcsge29bIDW
Na wykresie przedstawiono procentowy wskaźnik liczebności populacji poszczególnych gatunków oraz wszystkich gatunków jako Indeks żyjącej planety. Indeks żyjącej planety jest wskaźnikiem stanu światowej różnorodności biologicznej. Mierzy trendy w populacji kręgowców. Na wykresie przedstawiono zmieniające się dane procentowe w okresie od 1970 roku do 2000. Wskaźnik liczebności populacji gatunków morskich w 1970 wynosił 100%, w 1980 wynosił już 90%, w 1985 wynosił 88% następnie drastycznie spadł. W 1995 wynosił już 78%, w 2000 wynosił 70%. Wskaźnik liczebności populacji dla gatunków lądowych, w 1970 wynosił 100%, w 1975 105%, w 1980 100%, w 1985 wynosił 98%, w 1990 wynosił 95%, w 1995 wynosił 83%, w 200 roku wynosił 68%. Wskaźnik liczebności populacji gatunków słodkowodnych w 1970 roku wynosił 100%, w 1975 wynosił 96%, w 1980 wynosił 98%, w 1985 wynosił 96% następnie wskaźnik zmalał. W 1990 roku wskaźnik wynosił 80%, w 1995 wskaźnik wynosił 60%, w 2000 wskaźnik wynosił 45%. Indeks Żyjącej planety w 1970 roku wynosił 100%, w 1980 98%, w 1985 wynosił 96%, w 1990 roku wynosił 86%, w 1995 wynosił 70% a w 200 roku wyniósł 60%. Największy spadek na wykresie wykazuje liczebność gatunków słodkowodnych.
Procentowy wskaźnik liczebności populacji przy założeniu, że liczebność populacji w 1970 r. wynosiła 100%.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrFfDA9Jn5cxV
Która grupa kręgowców najbardziej, a która najmniej straciła na liczebności? (Uzupełnij). Wyciągnij wniosek na podstawie przedstawionych wyników badań. (Uzupełnij).

Informacja do ćwiczeń 7 i 8

Większość zagrożonych gatunków motyli znajduje się w południowych regionach Europy. Motylom najbardziej zagraża utrata siedlisk w związku z rolnictwem (zarówno intensyfikacja, jak i nieużytkowanie) oraz izolowaniem populacji. Mapa przedstawia bogactwo gatunków motyli w Europie. Zagęszczenie określono jako liczbę gatunków na sześciokąt o powierzchni 864 kmIndeks górny 2 na podstawie danych z monitoringów krajowych.

R9aZKThwSeuX71
Bogactwo gatunków motyli w Europie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
R1AzZPUD3IdKZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RW0R9KCMIKq0x
(Uzupełnij).