Sprawdź się
Opisz sytuację liryczną przedstawioną w wierszu Oczy.
Wypisz z wiersza Oczy tropy stylistyczne: metafory, porównania, epitety, a następnie podaj, jaką funkcję pełnią w utworze.
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej obrazami. Wskaż, do jakich pól tematycznych i słów‑kluczy z twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego można znaleźć nawiązania w zaprezentowanych dziełach malarskich.
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej opisami obrazów. Podaj, do jakich pól tematycznych i słów‑kluczy z twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego można znaleźć nawiązania w zaprezentowanych dziełach malarskich.
Odszukaj w wierszu Obcy Tadeusza Różewicza przynajmniej trzy słowa‑klucze i zapisz je. Określ, jakie pola tematyczne tworzą.
ObcyDeszcz jest samotny
tak po tej wojnie
ze wszystkim
ech pełno odpadków.Matka od której
odcięli mnie
po urodzeniu
jest jak kamień.Wyszedłem z niej
to ona — obca kobieta
niesie ubogi pęczek marchwi
i tak sobie chodzimy
każde w swoją stronę.Oczy mam pełne łez
i wykrzywione usta
na ludzi patrzę z dalekanie mogę się dźwignąć
z ziemi do niebadeszcz jest samotny i czysty
opada i wznosi się wyżej.
W odniesieniu do utworów Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego zamieszczonych w lekcji zinterpretuj twierdzenie, że są to wiersze „brzmiące niezwykle mocno, przesuwające granicę polszczyzny daleko poza jej dobrze rozpoznane i bezpieczne terytorium”. Zredaguj wypowiedź pisemną.