Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1TH76bj3Bw9B1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poetów, których debiutanckie książki ukazały się w latach 90. XX w. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Polkowski, 2. Andrzej Sosnowski, 3. Ryszard Krynicki, 4. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, 5. Bohdan Zadura, 6. Marcin Świetlicki, 7. Tomasz Różycki, 8. Jerzy Kronhold
RSDbkLwjTqjhW1
Ćwiczenie 2
Wśród podanych niżej zbiorów cech zaznacz ten, który charakteryzuje poezję Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. Wybierz jedną poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. konceptualna, autotematyczna, metafizyczna, oparta na powtórzeniach słów i fraz, operująca przerzutniami, 2. neoromantyczna, autotematyczna, agitacyjno-polityczna, oparta na powtórzeniach słów i fraz, operująca przerzutniami, 3. konceptualna, autotematyczna, lingwistyczna, oparta na powtórzeniach słów i fraz, operująca przerzutniami, 4. konceptualna, autotematyczna, metafizyczna, oparta na powtórzeniach słów i fraz, wykorzystująca sylabotonizm
1
Pokaż ćwiczenia:
RAc5GRaz617nS2
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 4

Opisz sytuację liryczną przedstawioną w wierszu Oczy.

R1EdbkjJ7qZMZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wypisz z wiersza Oczy tropy stylistyczne: metafory, porównania, epitety, a następnie podaj, jaką funkcję pełnią w utworze.

ROpwB95iyoI1W
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej obrazami. Wskaż, do jakich pól tematycznych i słów‑kluczy z twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego można znaleźć nawiązania w zaprezentowanych dziełach malarskich.

Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej opisami obrazów. Podaj, do jakich pól tematycznych i słów‑kluczy z twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego można znaleźć nawiązania w zaprezentowanych dziełach malarskich.

R1eDVSOhoszho
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 7

Odszukaj w wierszu Obcy Tadeusza Różewicza przynajmniej trzy słowa‑klucze i zapisz je. Określ, jakie pola tematyczne tworzą.

Tadeusz Różewicz Obcy

Deszcz jest samotny

tak po tej wojnie
ze wszystkim
ech pełno odpadków.

Matka od której
odcięli mnie
po urodzeniu
jest jak kamień.

Wyszedłem z niej
to ona — obca kobieta
niesie ubogi pęczek marchwi
i tak sobie chodzimy
każde w swoją stronę.

Oczy mam pełne łez
i wykrzywione usta
na ludzi patrzę z daleka

nie mogę się dźwignąć
z ziemi do nieba

deszcz jest samotny i czysty
opada i wznosi się wyżej.

R2 Źródło: Tadeusz Różewicz, Obcy, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. Andrzej Skrendo, Wrocław 2016, s. 44–45.
R9mRLePaxZAPl
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

W odniesieniu do utworów Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego zamieszczonych w lekcji zinterpretuj twierdzenie, że są to wiersze „brzmiące niezwykle mocno, przesuwające granicę polszczyzny daleko poza jej dobrze rozpoznane i bezpieczne terytorium”. Zredaguj wypowiedź pisemną.

RHtcyZ2y4H1EZ
(Uzupełnij).