Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RI3nL57E7WrYO
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego i wykonaj polecenie.

1
Konstytucja Republiki Francuskiej […]

Tytuł V

Władza ustawodawcza

Postanowienia ogólne

Art. 44. Ciało Ustawodawcze składa się z Rady Starszych i z Rady Pięciuset.

[…]

Rada Pięciuset

[…]

Art. 76. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje wyłącznie Radzie Pięciuset.

Art. 79. Propozycje przyjęte przez Radę Pięciuset noszą miano rezolucji.

Rada Starszych

Art. 82. Rada Starszych składa się z 250 członków.

[…]

Art. 86. Do Rady Starszych należy wyłącznie zatwierdzanie lub odrzucanie rezolucji Rady Pięciuset.

Art. 92. Rezolucje Rady Pięciuset przyjęte przez Radę Starszych noszą miano ustaw.

Tytuł VI

Władza wykonawcza

Art. 132. Władza wykonawcza jest delegowana Dyrektoriatowi złożonemu z 5 członków, wybranych przez Ciało Ustawodawcze, spełniające w tym wypadku rolę zgromadzenia elektoralnego w imieniu narodu.

[…]

Art. 135. Członkowie Dyrektoriatu mogą być powołani tylko spośród byłych członków Ciała Ustawodawczego lub byłych ministrów. Postanowienie niniejsze będzie obowiązywać od początku IX roku Republiki.

A Źródło: Konstytucja Republiki Francuskiej […], [w:] Historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, oprac. A. Gulczyński, red. B. Lesiński, Poznań 1995, s. 214–217.
R16j4zQVS3D7Q
Łączenie par. Na podstawie tekstu źródłowego i wiedzy własnej oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe.. Cytowana konstytucja została uchwalona w roku 1793. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługiwało Radzie pięciuset, Radzie Starszych i Dyrektoriatowi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ustawy to rezolucje Rady Pięciuset przyjęte przez Radę Starszych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
211
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentami tekstów źródłowych i wykonaj polecenia.

1
Deklaracja praw człowieka i obywatela

Przedstawiciele ludu francuskiego, ukonstytuowani jako Zgromadzenie Narodowe, zważywszy, że nieznajomość, zapomnienie lub wzgarda praw człowieka są jedynymi przyczynami nieszczęść w społeczeństwie i zepsucia w rządzie, postanowili wyłożyć w uroczystym oświadczeniu przyrodzone, niezmienne i uświęcone prawa człowieka; a to w tym celu, aby to oświadczenie, stale przyświecając wszystkim częściom społeczności, przywodziło im bezustannie na pamięć ich prawa i obowiązki […].

Art. I. Ludzie rodzą się i pozostają wolnymi i równymi co do praw. Podstawą różnic społecznych może być tylko wzgląd na pożytek ogółu.
Art. II. Celem wszelkiego zrzeszenia politycznego jest utrzymanie przyrodzonych i nieulegających przedawnieniu praw człowieka. Prawa te są: wolność, własność, bezpieczeństwo i opór przeciw uciskowi.
Art. III. Źródło wszelkiej władzy tkwi w narodzie. […]
Art. IV. Wolność polega na tym, że wolno każdemu czynić wszystko, co tylko nie jest ze szkodą drugiego […].
Art. VI. Ustawa jest wyrazem woli ogółu. Wszyscy obywatele mają prawo współuczestniczyć osobiście lub przez przedstawicieli w tworzeniu ustaw. Prawo musi być jednakie dla wszystkich, zarówno gdy chroni, jak i gdy karze. […]
Art. VII. Nikt nie może być oskarżony, aresztowany ani więziony poza wypadkami określonymi ściśle przez ustawę i z zachowaniem form przez nią przepisanych […].
Art. X. Nikt nie powinien być zaczepiany z powodu swych przekonań, nawet religijnych, byleby tylko ich objawianie nie zakłócało ustawą zakreślonego porządku publicznego.
Art. XI. Wolna wymiana myśli i poglądów jest jednym z najcenniejszych praw człowieka; każdemu obywatelowi wolno zatem przemawiać, pisać, drukować swobodnie z zastrzeżeniem, że za nadużycie tej wolności odpowiadać będzie w wypadkach przewidzianych przez ustawę. […]
Art. XIV. Wszyscy obywatele mają prawo bezpośrednio lub przez swych przedstawicieli stwierdzać zachodzącą potrzebę podatku powszechnego, swobodnie zezwalać na jego nałożenie, czuwać nad jego zużytkowaniem, jako też określać jego wysokość, wymiar, sposób ściągania oraz czas trwania.
Art. XVI. Społeczeństwo, w którym rękojmie praw człowieka nie są zabezpieczone ani podział władzy nie jest ustalony, nie ma konstytucji.
Art. XVII. Ponieważ własność jest prawem nietykalnym i świętym, przeto nikt jej pozbawiony być nie może, wyjąwszy gdy potrzeba ogółu, zgodnie z ustawą stwierdzona, niewątpliwie tego wymaga, a i to pod warunkiem sprawiedliwego i uprzedniego wynagrodzenia.

c1 Źródło: Deklaracja praw człowieka i obywatela, tłum. O. Beiersdorf.
1
Deklaracja praw konstytucji jakobińskiej

Art. I. Celem społeczeństwa jest szczęście ogółu. Rząd jest ustanowiony celem zabezpieczenia człowiekowi korzystania z jego praw przyrodzonych i nieulegających przedawnieniu.
Art. II. Prawami tymi są: równość, wolność, bezpieczeństwo, własność.
Art. III. Wszyscy ludzie z natury są wolni i równi wobec prawa. […]
Art. XVI. Prawo własności jest prawem, które przysługuje każdemu obywatelowi, a mocą którego może on używać swego majątku, dochodów, owoców swej pracy i swych przedsiębiorstw oraz dobrowolnie nimi rozporządzać. […]
Art. XXI. Wsparcia publiczne są świętym długiem. Społeczeństwo winno dać utrzymanie nieszczęśliwym obywatelom bądź przez dostarczenie im pracy, bądź przez zapewnienie środków do życia niezdolnym do pracy.
Art. XXII. Oświata jest potrzebą wszystkich. Społeczeństwo powinno całą mocą popierać rozwój umysłowy ogółu i uczynić oświatę dostępną dla wszystkich obywateli. […]
Art. XXVI. Żadna część ludu nie może sprawować władzy ludu całego; natomiast każdy zbiorowy odłam wszechwładnego ludu winien mieć prawo wypowiadania swej woli z całkowitą swobodą.

c2 Źródło: Deklaracja praw konstytucji jakobińskiej, tłum. B. Kulikowski.
RYdT30J2f9BQH
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RJ0s2uxZ8toX7
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie tekstów z ćwiczenia 3 wykonaj kolejne polecenia.

RwDfxKH2se69A
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1ELUYWX03IhC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższą mapą myśli, a następnie na podstawie materiału źródłowego z ćwiczenia 3 i własnej wiedzy wykonaj polecenie.

RKoE99kkLSQGA
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Prawa II generacji
    • Elementy należące do kategorii Prawa II generacji
    • Nazwa kategorii: prawa ekonomiczne
      • Elementy należące do kategorii prawa ekonomiczne
      • Nazwa kategorii: prawo do pracy
      • Nazwa kategorii: prawo do wynagrodzenia
      • Nazwa kategorii: prawo do słusznych warunków pracy
      • Nazwa kategorii: prawo do tworzenia związków zawodowych
      • Koniec elementów należących do kategorii prawa ekonomiczne
    • Nazwa kategorii: prawa socjalne
      • Elementy należące do kategorii prawa socjalne
      • Nazwa kategorii: prawo do świadczeń socjalnych i ubezpieczeń
      • Nazwa kategorii: prawo do ubezpieczeń zdrowotnych
      • Nazwa kategorii: prawo do wypoczynku
      • Nazwa kategorii: prawo do ochrony zdrowia
      • Nazwa kategorii: prawo do zabezpieczenia społecznego
      • Koniec elementów należących do kategorii prawa socjalne
    • Nazwa kategorii: prawa kulturalne
      • Elementy należące do kategorii prawa kulturalne
      • Nazwa kategorii: prawo do uczestnictwa w życiu kulturalnym
      • Nazwa kategorii: prawo do edukacji – nauki
      • Nazwa kategorii: prawo do swobodnych badań
      • Nazwa kategorii: prawo do korzystania z osiągnięć rozwoju cywilizacyjnego
      • Nazwa kategorii: prawo do wolności sztuki
      • Koniec elementów należących do kategorii prawa kulturalne
      Koniec elementów należących do kategorii Prawa II generacji
RJ9HXAD0x8K6V
Zaznacz, które artykuły jakobińskiej deklaracji odnoszą się do współczesnej drugiej generacji praw człowieka: Możliwe odpowiedzi: 1. Art. I, 2. Art. II, 3. Art. III, 4. Art. XVI, 5. Art. XXI, 6. Art. XXII, 7. Art. XXVI
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.

ROgDfTUHRottP
Śmierć Marata, obraz pędzla Jacques’a-Louisa Davida, 1793 r. Jean-Paul Marat, z zawodu lekarz i naukowiec, należał do najradykalniejszych publicystów i polityków rewolucji francuskiej. Jako członek Konwentu ostro krytykował żyrondystów, oskarżając ich o spiskowanie przeciw republice, i przyczynił się do krwawej rozprawy z nimi w czerwcu 1793 r. Miesiąc później został zamordowany przez sympatyzującą z żyrondystami Charlotte Corday. Organizatorem uroczystego pogrzebu z udziałem wszystkich członków Konwentu był malarz Jacques-Louis David. Na obrazie David starannie ukrył ślady trapiącej Marata choroby skóry, by w ten sposób upodobnić portretowanego do idealnych postaci znanych z antycznych figur. Idealizacja stała się jednym z elementów wyniesienia Marata do rangi świeckiego świętego rewolucji. Na jego grobie wyryto napis: Jedność, niepodzielność Republiki, Wolność, Równość, Braterstwo albo śmierć, miasto Le Havre-de-Grâce przechrzczono na Le Havre-de-Marat, popiersia zamordowanego rewolucjonisty ustawiano w zsekularyzowanych kościołach w miejsce ołtarzy. Po obaleniu dyktatury jakobinów o kulcie Marata szybko zapomniano, jego ciało przeniesiono z paryskiego Panteonu na cmentarz, a miasto zmieniło nazwę na Le Havre.
Źródło: Królewskie Muzea Sztuk Pięknych w Brukseli, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RQRlUvFb7Tqcu
1. Wskaż na obrazie elementy, które świadczą o tym, że Marat został przedstawiony jako męczennik. (Uzupełnij). 2. Wyjaśnij, dlaczego rewolucjoniści tak bardzo potrzebowali niechrześcijańskich męczenników. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie ilustracji z ćwiczenia 6 i własnej wiedzy wyjaśnij, dlaczego rewolucjoniści tak bardzo potrzebowali niechrześcijańskich męczenników.

R2MUALsAY1sJI
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenia.

R1ZZRWh6LrkVC
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.
RXHZiK5sK0JnH
1. Wymień i wskaż na mapie tereny przyłączone do Francji w latach 1791–1799. (Uzupełnij). 2. Wyjaśnij, czego skutkiem były przedstawione na mapie aneksje terytorialne. (Uzupełnij).
RIGqwyqiAg1mi
Na podstawie mapy i własnej wiedzy wyjaśnij, czego skutkiem były przedstawione na mapie aneksje terytorialne. (Uzupełnij).
Rtuqv8uIHlwuY
Ćwiczenie 8
W którym roku wybuchło powstanie w Wandei? Możliwe odpowiedzi: 1. W 1793, 2. W 1693, 3. W 1739
RFL4B0sCYGHKD
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.