Sprawdź się
Do konfliktu dochodzi w sytuacji, gdy… Możliwe odpowiedzi: 1. dwie strony mają sprzeczne interesy., 2. dwie strony mają jednakowe podejście do danej sprawy., 3. jedna ze stron zgadza się we wszystkim z drugą stroną., 4. dwie strony porozumiały się w danej kwestii.
Dokończ zdanie.
Do konfliktu dochodzi w sytuacji, gdy…
- dwie strony mają sprzeczne interesy.
- dwie strony mają jednakowe podejście do danej sprawy.
- jedna ze stron zgadza się we wszystkim z drugą stroną.
- dwie strony porozumiały się w danej kwestii.
Wskaż niesiłowe metody rozwiązywania konfliktu.
- agresja zbrojna
- wojna
- mediacje
- arbitraż
Dopasuj opisy do pojęć.
Forma głosowania o charakterze powszechnym, w którym mogą brać wszyscy uprawnieni., Polubowny i pozasądowy sposób rozstrzygania sporów z udziałem tzw. arbitra, który ustala rozwiązanie konfliktu, a strony mają obowiązek je przyjąć., Rozmowa dwóch stron w celu znalezienia wspólnego rozwiązania; obie strony chcą zrealizować swoje cele i interesy, ale jednocześnie mają na uwadze potrzeby drugiej., Brak definicji., Rozmowa obu stron konfliktu, ale w obecności osoby trzeciej – tzw. mediatora.
mediacja | |
negocjacje | |
arbitraż | |
referendum | |
konflikt |

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Przyczyny konfliktów między rodzicami a dorastającą młodzieżąTypy postaw rodzicielskich:
1. Postawa akceptacji – dziecka w rodzinie, dziecka takiego jakim jest (dziecko stoi w centrum mądrego zainteresowania rodziców, posiada poczucie bezpieczeństwa i warunki do normalnego prawidłowego rozwoju osobowości).
2. Nadmierna opieka – rodzice robią wszystko dla dziecka, poświęcają się nadmiernie dla niego, zbyt go rozpieszczają, są nadmiernie pobłażliwi, usprawiedliwiają złe zachowanie. Skutek: opóźnione dojrzewanie społeczne, brak samodzielności, ciągłe czekanie na czyjąś pomoc, żądanie od otoczenia świadczeń na swoją korzyść.
3. Nadmierne wymagania – zbyt perfekcyjny sposób postępowania wobec młodego człowieka. Rodzice nie kochają dziecka i nie chcą dziecka takim, jakie jest. Chcą by było doskonalsze, a więc i najlepsze, najmądrzejsze, najładniejsze i w ogóle „naj…, naj…”. Nie chwalą dziecka, zbyt często go krytykują, zbyt często udzielają nagan, podkreślają jego błędy, przypominają wcześniejsze wykroczenia, upokarzają dziecko, karząc karami upokarzającymi, ciągle mają pretensje, często nieuzasadnione.
4. Jawne odrzucenie: rodzice nie lubią lub nienawidzą dziecka, postępują z dzieckiem szorstko i unikają z nim wszelkich kontaktów. Konsekwencja takiego postępowania rodziców jest agresywność, przestępczość i zahamowanie rozwoju uczuciowego. (…)
5. Akceptująca dziecko. Ma to miejsce wówczas, gdy rodzice otaczają dziecko życzliwością, gdy jest ono ciągle w kręgu zainteresowań, gdy zapewniają mu nie tylko warunki materialne, a więc wyżywienie, odzież i dom, ale również rodzicielską, rozsądną, mądrą miłość oraz poczucie bezpieczeństwa, poczucie ciągle wzrastającej własnej wartości. Gdy znajdują dla dziecka czas, aby z nim rozmawiać o jego radościach, problemach, kłopotach, gdy znajdują czas i chęci do wspólnego czytania, na wspólne rozrywki, na wspólne organizowanie godzin wolnych od pracy.
Źródło: Agnieszka Stępniak‑Łuczywek, Przyczyny konfliktów między rodzicami a dorastającą młodzieżą, 13.01.2013 r., dostępny w internecie: szkola.garbow.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Kodeks cywilnyArt. 72
§ 1. Jeżeli strony prowadzą negocjacje w celu zawarcia oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji.
§ 2. Strona, która rozpoczęła lub prowadziła negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy, jest obowiązana do naprawienia szkody, jaką druga strona poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy.
Art. 72 Indeks górny 11
§ 1. Jeżeli w toku negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej.
§ 2. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków, o których mowa w § 1, uprawniony może żądać od drugiej strony naprawienia szkody albo wydania uzyskanych przez nią korzyści.
Źródło: Kodeks cywilny, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstami i wykonaj ćwiczenie.
Arbiter1. «osoba będąca znawcą i autorytetem w jakiejś dziedzinie»
2. «osoba powołana przez strony wiodące spór lub przez sąd do rozstrzygnięcia sporu»
3. «sędzia sportowy»
Źródło: Arbiter, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
Mediator1. «osoba pośrednicząca w sporze, mająca doprowadzić do ugody między spierającymi się stronami»
2. zob. Neuroprzekaźnik
Źródło: Mediator, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl [dostęp 1.04.2020 r.].