Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1TZZ6Ev6Tma21
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Do konfliktu dochodzi w sytuacji, gdy… Możliwe odpowiedzi: 1. dwie strony mają sprzeczne interesy., 2. dwie strony mają jednakowe podejście do danej sprawy., 3. jedna ze stron zgadza się we wszystkim z drugą stroną., 4. dwie strony porozumiały się w danej kwestii.
RVrHad5OwuEix1
Ćwiczenie 2
Wskaż niesiłowe metody rozwiązywania konfliktu. Możliwe odpowiedzi: 1. agresja zbrojna, 2. wojna, 3. mediacje, 4. arbitraż
R1UGn8xzA4Aek1
Ćwiczenie 3
Dopasuj opisy do pojęć. mediacja Możliwe odpowiedzi: 1. Rozmowa obu stron konfliktu, ale w obecności osoby trzeciej – tzw. mediatora., 2. Brak definicji., 3. Forma głosowania o charakterze powszechnym, w którym mogą brać wszyscy uprawnieni., 4. Rozmowa dwóch stron w celu znalezienia wspólnego rozwiązania; obie strony chcą zrealizować swoje cele i interesy, ale jednocześnie mają na uwadze potrzeby drugiej., 5. Polubowny i pozasądowy sposób rozstrzygania sporów z udziałem tzw. arbitra, który ustala rozwiązanie konfliktu, a strony mają obowiązek je przyjąć. negocjacje Możliwe odpowiedzi: 1. Rozmowa obu stron konfliktu, ale w obecności osoby trzeciej – tzw. mediatora., 2. Brak definicji., 3. Forma głosowania o charakterze powszechnym, w którym mogą brać wszyscy uprawnieni., 4. Rozmowa dwóch stron w celu znalezienia wspólnego rozwiązania; obie strony chcą zrealizować swoje cele i interesy, ale jednocześnie mają na uwadze potrzeby drugiej., 5. Polubowny i pozasądowy sposób rozstrzygania sporów z udziałem tzw. arbitra, który ustala rozwiązanie konfliktu, a strony mają obowiązek je przyjąć. arbitraż Możliwe odpowiedzi: 1. Rozmowa obu stron konfliktu, ale w obecności osoby trzeciej – tzw. mediatora., 2. Brak definicji., 3. Forma głosowania o charakterze powszechnym, w którym mogą brać wszyscy uprawnieni., 4. Rozmowa dwóch stron w celu znalezienia wspólnego rozwiązania; obie strony chcą zrealizować swoje cele i interesy, ale jednocześnie mają na uwadze potrzeby drugiej., 5. Polubowny i pozasądowy sposób rozstrzygania sporów z udziałem tzw. arbitra, który ustala rozwiązanie konfliktu, a strony mają obowiązek je przyjąć. referendum Możliwe odpowiedzi: 1. Rozmowa obu stron konfliktu, ale w obecności osoby trzeciej – tzw. mediatora., 2. Brak definicji., 3. Forma głosowania o charakterze powszechnym, w którym mogą brać wszyscy uprawnieni., 4. Rozmowa dwóch stron w celu znalezienia wspólnego rozwiązania; obie strony chcą zrealizować swoje cele i interesy, ale jednocześnie mają na uwadze potrzeby drugiej., 5. Polubowny i pozasądowy sposób rozstrzygania sporów z udziałem tzw. arbitra, który ustala rozwiązanie konfliktu, a strony mają obowiązek je przyjąć. konflikt Możliwe odpowiedzi: 1. Rozmowa obu stron konfliktu, ale w obecności osoby trzeciej – tzw. mediatora., 2. Brak definicji., 3. Forma głosowania o charakterze powszechnym, w którym mogą brać wszyscy uprawnieni., 4. Rozmowa dwóch stron w celu znalezienia wspólnego rozwiązania; obie strony chcą zrealizować swoje cele i interesy, ale jednocześnie mają na uwadze potrzeby drugiej., 5. Polubowny i pozasądowy sposób rozstrzygania sporów z udziałem tzw. arbitra, który ustala rozwiązanie konfliktu, a strony mają obowiązek je przyjąć.
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
R8dsCPZ1rECl5
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
R10omqVQa9AgJ
Podaj, jaki sposób rozwiązania konfliktów jest pokazany na poniższej ilustracji. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5
RkMD8Vyez1Zsu
Wyjaśnij, jakie są zalety mediacji w przypadku spraw rodzinnych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Agnieszka Stępniak‑Łuczywek Przyczyny konfliktów między rodzicami a dorastającą młodzieżą

Typy postaw rodzicielskich:

1. Postawa akceptacji – dziecka w rodzinie, dziecka takiego jakim jest (dziecko stoi w centrum mądrego zainteresowania rodziców, posiada poczucie bezpieczeństwa i warunki do normalnego prawidłowego rozwoju osobowości).

2. Nadmierna opieka – rodzice robią wszystko dla dziecka, poświęcają się nadmiernie dla niego, zbyt go rozpieszczają, są nadmiernie pobłażliwi, usprawiedliwiają złe zachowanie. Skutek: opóźnione dojrzewanie społeczne, brak samodzielności, ciągłe czekanie na czyjąś pomoc, żądanie od otoczenia świadczeń na swoją korzyść.

3. Nadmierne wymagania – zbyt perfekcyjny sposób postępowania wobec młodego człowieka. Rodzice nie kochają dziecka i nie chcą dziecka takim, jakie jest. Chcą by było doskonalsze, a więc i najlepsze, najmądrzejsze, najładniejsze i w ogóle „naj…, naj…”.  Nie chwalą dziecka, zbyt często go krytykują, zbyt często udzielają nagan, podkreślają jego błędy, przypominają wcześniejsze wykroczenia, upokarzają dziecko, karząc karami upokarzającymi, ciągle mają pretensje, często nieuzasadnione.

4. Jawne odrzucenie: rodzice nie lubią lub nienawidzą dziecka, postępują z dzieckiem szorstko i unikają z nim wszelkich kontaktów. Konsekwencja takiego postępowania rodziców jest agresywność, przestępczość i zahamowanie rozwoju uczuciowego. (…)

5. Akceptująca dziecko. Ma to miejsce wówczas, gdy rodzice otaczają dziecko życzliwością, gdy jest ono ciągle w kręgu zainteresowań, gdy zapewniają mu nie tylko warunki materialne, a więc wyżywienie, odzież i dom, ale również rodzicielską, rozsądną, mądrą miłość oraz poczucie bezpieczeństwa, poczucie ciągle wzrastającej własnej wartości. Gdy znajdują dla dziecka czas, aby z nim rozmawiać o jego radościach, problemach, kłopotach, gdy znajdują czas i chęci do wspólnego czytania, na wspólne rozrywki, na wspólne organizowanie godzin wolnych od pracy.

cytat2 Źródło: Agnieszka Stępniak‑Łuczywek, Przyczyny konfliktów między rodzicami a dorastającą młodzieżą, 13.01.2013 r., dostępny w internecie: szkola.garbow.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
RallSbNYzxEwc
Podaj, które z powyższych postaw rodzicielskich sprzyjają powstawaniu konfliktów w rodzinie. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Kodeks cywilny

Art. 72

§ 1. Jeżeli strony prowadzą negocjacje w celu zawarcia oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji.

§ 2. Strona, która rozpoczęła lub prowadziła negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy, jest obowiązana do naprawienia szkody, jaką druga strona poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy.

Art. 72 Indeks górny 1

§ 1. Jeżeli w toku negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej.

§ 2. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków, o których mowa w § 1, uprawniony może żądać od drugiej strony naprawienia szkody albo wydania uzyskanych przez nią korzyści.

cytat3 Źródło: Kodeks cywilny, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
RYOx9AY9e1KKv
Podaj, jakie zasady obowiązują w trakcie negocjacji według prawa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami i wykonaj ćwiczenie.

1
Arbiter

1. «osoba będąca znawcą i autorytetem w jakiejś dziedzinie»

2. «osoba powołana przez strony wiodące spór lub przez sąd do rozstrzygnięcia sporu»

3. «sędzia sportowy»

cytat4 Źródło: Arbiter, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
1
Mediator

1. «osoba pośrednicząca w sporze, mająca doprowadzić do ugody między spierającymi się stronami»

2. zob. Neuroprzekaźnik

cytat5 Źródło: Mediator, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
RCXcRBadUzIo8
Podaj różnicę między arbitrem i mediatorem jako uczestnikami procesu rozwiązywania konfliktu. (Uzupełnij).