Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Normy dzielimy na formalne i nieformalne. | □ | □ |
Normy prawne są zagrożone sankcjami nieformalnymi. | □ | □ |
Normy religijne są normami formalnymi. | □ | □ |
Nieprzestrzeganie norm obyczajowych jest zagrożone sankcjami nieformalnymi. | □ | □ |
Dopasuj pojęcia do podanych definicji.
norma społeczna, prawo kontynentalne, norma religijna, prawo precedensowe, paremia prawnicza
Jest to określony sposób zachowania w określonych sytuacjach, charakterystyczny dla danej grupy społecznej lub jednostki. | |
Obowiązuje jedynie członków danej wspólnoty religijnej, jej złamanie jest zagrożone sankcją nieformalną. | |
Ten system prawa charakteryzuje kompleksowa kodyfikacja prawa sądowego materialnego i procesowego oraz całkowite rozdzielenie procesów stanowienia i stosowania prawa. | |
Krótka sentencja sformułowana najczęściej przez jurystę będącego uznanym autorytetem prawniczym, wyrażająca w przystępny sposób fundamentalną zasadę prawną. | |
Pojęcie nie pasuje do żadnej definicji. |
Połącz prawnicze paremie z ich tłumaczeniami.
rozstrzyganie wątpliwości przez sąd na korzyść oskarżonego, nieznajomość prawa szkodzi, nie ma przestępstwa bez złamania prawa, prawo nie działa wstecz
ignorantia iuris nocet | |
nullum crimen sine lege | |
lex retro non agit | |
in dubio pro reo |
Zapoznaj się z dialogiem i wykonaj polecenie.
– Złodziej! Złodziej! Ukradł mi torebkę!
– Nie było jeszcze procesu, ale pani już wydała wyrok.
Indeks górny Źródło: oprac. własne. Indeks górny koniecŹródło: oprac. własne.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Gmina Lubartów: stwierdzili wygaśniecie mandatu radnejRadni z gminy Lubartów ponownie zajęli się uchwałą dotyczącą stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnej Anny Dobrzyńskiej.
Sprawą wygaśnięcia mandatu radnej zajmowano się już 19 lipca br. Radni nie podjęli jednak wówczas uchwały, a sprawa trafiła do wojewody, który w trybie nadzorczym wezwał Radę Gminy do podjęcia takiej uchwały. Radna Anna Dobrzyńska musiała stracić mandat, gdyż wbrew przepisom łączyła funkcję radnej i ławnika sądowego. Radna tłumaczyła się, że nie miała wiedzy o takim przepisie, a nikt z pracowników gminy i sądu nie poinformował jej o zakazie łączenia obu funkcji. Organ nadzoru wojewody stwierdził jednak, że wyjaśnienia radnej nie zasługują na uwzględnienie z uwagi na brak usprawiedliwienia dla nieznajomości odpowiednich regulacji prawnych przez osobę pełniącą funkcję radnego. Z żadnych przepisów prawnych nie wynika też obowiązek informowania przez pracowników Urzędu Gminy oraz pracowników sądu o istnieniu zakazu łączenia mandatu radnego z funkcją ławnika. (…)
Za przyjęciem uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnej zagłosowało 10 radnych, 4 wstrzymało się od głosu.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Jak zadbać o jakość stanowionego w Polsce prawa?„Należy odrzucić przyzwyczajenia skutkujące pochopnymi pracami legislacyjnymi, z których bardzo trudno się wycofać. Ustandaryzowanie sposobu oceny potrzeb regulacyjnych ułatwi weryfikację ich trafności – wprowadzi zupełnie nową wartość do procesu legislacyjnego i wyraźnie zwiększy szansę na podniesienie jakości stanowionego prawa. W przypadku przepisów pilnych, które ze względu na czas nie mogą być dogłębnie zbadane na etapie przygotowania, należy wprowadzić czasowy charakter ich obowiązywania, nieprzekraczający dwóch lat” – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
„Obecne od kilku lat w procesie legislacyjnym tzw. zgłoszenie do wykazu prac Rządu jest daleko niewystarczające i koncentruje się na treści zgłaszanego aktu. Potrzebny jest dokument przekonujący, że decyzja o regulowaniu danego przedmiotu jest faktycznie uzasadniona i konieczna. Należy przyjąć uporządkowany sposób decydowania, który zostanie odzwierciedlony w dokumencie poprzedzającym podjęcie prac legislacyjnych. Taki akt wskaże na potrzebę interwencji legislacyjnej, a w szczególności wyczerpująco i szczegółowo opisze powody odrzucenia działań”– wskazuje Grzegorz Lang, ekspert Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Prawo nie działa wstecz – co to oznacza w praktyce?W przypadku tej zasady polski Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że odstępstwo od niej może mieć miejsce tylko wtedy, kiedy przemawiają za tym istotne powody i kiedy wynika ono wyraźnie z brzmienia ustawy. Sam cel nie uzasadnia zaś przyjęcia jej wstecznego działania. Przy ocenie tego, czy wsteczne działanie przepisu nie czyni go sprzecznym z Konstytucją, pod uwagę trzeba wziąć (oczywiście w zależności od rodzaju sprawy), zasady takie jak:
– zaufanie obywateli do państwa;
– bezpieczeństwo i pewność obrotu;
– stabilność stosunków regulowanych przez prawo;
– ochronę praw nabytych.Co do zasady, ustawa nie ma charakteru mocy wstecznej. Jednak niekiedy taka restryktywna zasada mogłaby stać się niekorzystna dla pewności obrotu prawnego. W takim przypadku ustawa może wprowadzić zasadę, że mimo iż obowiązuje od pewnego czasu, to należy ją stosować np. do sytuacji, jaką jest posiadanie niezbędne dla zasiedzenia. Jak więc widać, to, że „prawo nie działa wstecz” jest podstawową zasadą prawa cywilnego, zapewniającą stronom stosunku cywilnoprawnego poczucie bezpieczeństwa prawnego. Jej istnienie daje pewność, że nowa ustawa nie posłuży do oceny prawnej skutków stosunku prawnego, który miał miejsce pod rządem dawnej ustawy. Kiedy jednak dany stosunek prawny trwa nadal (czyli po zmianie przepisów), to w uzasadnionych przypadkach może mieć do niego zastosowanie nowa ustawa.