Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rx0enYBHMMMaK1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź. Parmenides założył szkołę... Możliwe odpowiedzi: 1. elejską., 2. milezyjską., 3. ateńską.
REfVKbhugt4tP1
Ćwiczenie 2
Zaznacz odpowiedzi. Za głównych reprezentantów szkoły elejskiej uznajemy: Możliwe odpowiedzi: 1. Parmenidesa, 2. Zenona, 3. Melisosa, 4. Talesa, 5. Heraklita, 6. Platona
R2sYNjCX9HtH011
Ćwiczenie 3
Parmenides prezentuje dwie możliwe drogi poznania. Przyporządkuj każdej z nich właściwą definicję. droga prawdy Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie dowiedzione za pomocą logosu: „byt jest, nie-bytu nie ma”, 2. uznanie istnienia zarówno bytu, jak i nie-bytu wynikające z poznania za pomocą zmysłów. droga mniemania Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie dowiedzione za pomocą logosu: „byt jest, nie-bytu nie ma”, 2. uznanie istnienia zarówno bytu, jak i nie-bytu wynikające z poznania za pomocą zmysłów.
RYfomkXFWGzgx11
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zaznacz zdania prawdziwe dotyczące dzieła Parmenidesa O naturze.. Parmenides jest autorem poematu pt. O naturze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do czasów współczesnych zachował się pełen zapis dzieła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poemat opisuje dwie drogi poznania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzieło Parmenidesa zawiera opis koncepcji bytu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RV46eWtjhe14b2
Ćwiczenie 5
Zaznacz właściwe pojęcia w poniższym tekście. Parmenides twierdził, że jedynie poznanie za pomocą logosu zmysłów daje wiedzę pewną. Twórca szkoły elejskiej megarejskiej podkreślał, że doksa nauka, czyli wiedza wywiedziona z oglądu za pomocą zmysłów logosu, może prowadzić do fałszywych wniosków, a mianowicie, że nie–byt istnieje tak samo, jak byt.
R1EmX6LTLhFQH2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij poniższy tekst wybranymi przez siebie pojęciami. Droga prawdy Parmenidesa w postaci twierdzenia: 1. nie–byt rodzi byt, 2. Heraklita, 3. logiki, 4. Platona, 5. zasady racji dostatecznej, 6. Arystotelesa, 7. Herę, 8. Atenę, 9. geometrii, 10. zasady niesprzeczności, 11. byt jest, nie-bytu nie ma, 12. zasady tożsamości, 13. etyki określa się mianem 1. nie–byt rodzi byt, 2. Heraklita, 3. logiki, 4. Platona, 5. zasady racji dostatecznej, 6. Arystotelesa, 7. Herę, 8. Atenę, 9. geometrii, 10. zasady niesprzeczności, 11. byt jest, nie-bytu nie ma, 12. zasady tożsamości, 13. etyki, która to stała się podstawą dla 1. nie–byt rodzi byt, 2. Heraklita, 3. logiki, 4. Platona, 5. zasady racji dostatecznej, 6. Arystotelesa, 7. Herę, 8. Atenę, 9. geometrii, 10. zasady niesprzeczności, 11. byt jest, nie-bytu nie ma, 12. zasady tożsamości, 13. etyki 1. nie–byt rodzi byt, 2. Heraklita, 3. logiki, 4. Platona, 5. zasady racji dostatecznej, 6. Arystotelesa, 7. Herę, 8. Atenę, 9. geometrii, 10. zasady niesprzeczności, 11. byt jest, nie-bytu nie ma, 12. zasady tożsamości, 13. etyki.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się ze schematem, który prezentuje jedno z praw logicznych. Podaj jego nazwę, a następnie sporządź definicję.
Zapoznaj się ze schematem, który prezentuje jedno z praw logicznych. Podaj jego nazwę, a następnie sporządź definicję.
RFZ13XzX16Avv
Źródło: domena publiczna.
R1BSm08rqBtg6
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zastanów się, czym różni się wiedza wywiedziona z drogi prawdy od powiązanej z parmenidejską doksą. Zapisz tok swojego rozumowania.

R1DP7ag0qW2xI
(Uzupełnij).