Odpowiedz na pytanie, co próbował udowodnić Merleau‑Ponty, używając przykładu Jastrowa/Wittgensteina?
RB7PxPMtzEHla
R12DerMEgbDj0
Jak Merleau‑Ponty opisywał percepcję? Czy coś wpływa na sposób widzenia przedmiotu? Czy doświadczenia wizualne są zmienne czy nie?
Merleau‑Ponty starał się na tym przykładzie pokazać, że to, co widzimy, zależy od różnych czynników. Mimo że obraz pozostaje ten sam, może być różnie interpretowany – jako kaczka lub jako królik. W zależności od naszego stosunku do postrzeganego obrazu widzimy jego pewien aspekt. Czynniki wpływające na percepcję sprawiają, że relacja między postrzeganiem i postrzeganym przedmiotem może wpływać na to, co widzi człowiek.
RcygbENjbnAtx2
Ćwiczenie 6
311
Ćwiczenie 7
Porozmawiaj z inną osobą na temat wiadomości zawartych w dzisiejszej lekcji. Jedna z was niech postawi się na stanowisku krytykowanego przez Merleau‑Ponty intelektualizmu, druga zaś niech argumentuje za tezami tego filozofa.
1
R3EUgVETgyQt8
ROLR8F0b9Yhk9
Przypomnij sobie, na czym polegało stanowisko intelektualizmu (idealizmu) i za co było krytykowane przez Merleau‑Ponty'ego. W jaki sposób tradycja filozoficzna odnosi się do ciała a w jaki sposób jest rozumiana na gruncie fenomenologii percepcji? W jaki sposób kształtuje się wiedza według obu tych stanowisk? Możecie użyć argumentów pochodzących od innych filozofów oraz opierać się na własnym doświadczeniu.
Osoba przedstawiająca stanowisko intelektualizmu powinna w swojej argumentacji uwzględnić argumenty przemawiające za poglądem, wedle którego świat dostępny ludzkim zmysłom nie jest całością rzeczywistości oraz że to procesy mentalne kształtują obraz postrzeganej rzeczywistości. Należy również zaznaczyć w dyskusji, że ludzka wiedza powstaje w wyniku działania procesów rozumowych, podczas których świadomość obserwuje i bada świat rzeczywisty, uznając pewne fakty i tworząc pojęcia.
Osoba argumentująca za stanowiskiem Merleau‑Ponty'ego powinna położyć duży nacisk na cielesność i zmysłowość człowieka, jego cielesne doświadczenie egzystencji oraz proces kształtowania się wiedzy, jako wynik pracy ucieleśnionej inteligencji. Może się też odwołać do prezentacji, aby przytoczyć argumenty za stanowiskiem francuskiego filozofa, które są wspierane przez współczesną naukę.
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z filozoficznym stanowiskiem Merleau‑Ponty'ego? Uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na konkretne przykłady.
Rc1JZdRW3YViS
Jaka jest twoja opinia na temat znaczenia ciała? Czy uważasz, że na powstanie ludzkiej wiedzy wpływa zarówno ciało jak i umysł? Czy ludzka inteligencja może być związana z cielesnością człowieka? Czy zgadzasz się, że zmysły mogą mieć wpływ na postrzeganie świata i ocenę rzeczywistości? W jaki sposób przykłady w prezentacji przemawiają za stanowiskiem Merleau‑Ponty'ego? Czy te przykłady można zinterpretować w inny sposób? Czy potrafisz odnieść się do własnych, innych doświadczeń?