W obrębie jakich nurtów filozoficznych sytuuje się myśl Merleau-Ponty'ego? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. egzystencjalizm, 2. fenomenologia, 3. empiryzm, 4. filozofia języka
R1F7yhpm80FSU1
Ćwiczenie 2
Jakie były charakterystyczne cechy fenomenologii Merleau-Ponty'ego? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. odrzucenie empiryzmu i idealizmu, 2. uznanie prymatu umysłu nad ciałem, 3. poszukiwanie relacji między jaźnią a światem, 4. uznanie, że istnieje pierwotna wiedza, która kształtuje funkcjonowanie ciała, 5. badanie percepcji i ucieleśnionego poznania, 6. badanie koncepcji wolności
R18hh4fqocRen11
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko Merleau-Ponty'ego. Filozofia Merleau-Ponty'ego była pod silnym wpływem prac (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą. Stworzył własną odmianę (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą, która poszukiwał na nowo relacji między (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą. Jego badania opierały się na opisie żywego i (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą. Twierdził, że znaczenie ciała lub ciała‑podmiotu jest niedoceniane przez tradycję filozoficzną, która ma tendencję do postrzegania ciała jako (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą i któremu (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą nakazuje pełnić różne funkcje. Pod tym względem jego praca była w dużej mierze oparta na opisach (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą i skłaniała do podkreślania (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą, które uważał za bardziej fundamentalne niż zdolności (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą.
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko Merleau-Ponty'ego. Filozofia Merleau-Ponty'ego była pod silnym wpływem prac (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą. Stworzył własną odmianę (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą, która poszukiwał na nowo relacji między (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą. Jego badania opierały się na opisie żywego i (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą. Twierdził, że znaczenie ciała lub ciała‑podmiotu jest niedoceniane przez tradycję filozoficzną, która ma tendencję do postrzegania ciała jako (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą i któremu (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą nakazuje pełnić różne funkcje. Pod tym względem jego praca była w dużej mierze oparta na opisach (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą i skłaniała do podkreślania (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą, które uważał za bardziej fundamentalne niż zdolności (tu wybierz) 1. Husserla, 2. fenomenologii, 3. refleksyjne, 4. prymatu wiedzy nad ciałem, 5. percepcji, 6. mózg, 7. Heideggera, 8. myślącego człowieka, 9. przedmiot, 10. egzystencjalizmu, 11. ucieleśnionego poznania, 12. egzystencjalnego ciała, 13. biologicznych i behawioralnych, 14. podmiotem a przedmiotem, 15. maszyny, 16. umysł, 17. zmysłowe, 18. ciałem a duszą.
R2P8RvnwaxdY811
Ćwiczenie 4
Oznacz zdania jako prawdziwe lub fałszywe w świetle filozofii Merleau-Ponty'ego.. Uczenie się, praca, postrzeganie świata zależy od odczuć cielesnych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Wyprostowana i wyprężona postawa powoduje, że czujemy się silniejsi i z większą precyzją szacujemy wielkości. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Postrzeganie abstrakcyjnych symboli, jak dobro, sprawiedliwość czy miłość, jest wyjątkowo związane z procesami mentalnymi i jest niezależne od cielesności. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Oceny moralne mogą być kształtowane przez takie zmysły, jak wzrok, smak lub zapach. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Praca nad pamięcią długo- i krótkoterminową wymaga tylko i wyłącznie skupienia i ćwiczeń mentalnych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Gestykulacja jest dodatkowym, obronnym odruchem ciała, pojawiającym się w wypadku wzburzenia i złości. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
Oznacz zdania jako prawdziwe lub fałszywe w świetle filozofii Merleau-Ponty'ego.. Uczenie się, praca, postrzeganie świata zależy od odczuć cielesnych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Wyprostowana i wyprężona postawa powoduje, że czujemy się silniejsi i z większą precyzją szacujemy wielkości. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Postrzeganie abstrakcyjnych symboli, jak dobro, sprawiedliwość czy miłość, jest wyjątkowo związane z procesami mentalnymi i jest niezależne od cielesności. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Oceny moralne mogą być kształtowane przez takie zmysły, jak wzrok, smak lub zapach. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Praca nad pamięcią długo- i krótkoterminową wymaga tylko i wyłącznie skupienia i ćwiczeń mentalnych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Gestykulacja jest dodatkowym, obronnym odruchem ciała, pojawiającym się w wypadku wzburzenia i złości. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
21
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie, co próbował udowodnić Merleau‑Ponty, używając przykładu Jastrowa/Wittgensteina?
RB7PxPMtzEHla
(Uzupełnij).
R12DerMEgbDj0
Ilustracja przedstawia złudzenie optyczne. Znajduje się na niej kaczka z dziobem lub królik z długimi uszami.
Jak Merleau‑Ponty opisywał percepcję? Czy coś wpływa na sposób widzenia przedmiotu? Czy doświadczenia wizualne są zmienne czy nie?
Merleau‑Ponty starał się na tym przykładzie pokazać, że to, co widzimy, zależy od różnych czynników. Mimo że obraz pozostaje ten sam, może być różnie interpretowany – jako kaczka lub jako królik. W zależności od naszego stosunku do postrzeganego obrazu widzimy jego pewien aspekt. Czynniki wpływające na percepcję sprawiają, że relacja między postrzeganiem i postrzeganym przedmiotem może wpływać na to, co widzi człowiek.
RcygbENjbnAtx2
Ćwiczenie 6
Które z poniższych twierdzeń, według francuskiego filozofa, adekwatnie opisują ciało? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. system sił percepcyjnych, 2. ciało nie jest obiektem dla »myślę«, 3. zgrupowanie przeżytych znaczeń, 4. uruchamiany przez umysł system sił motorycznych, 5. obiekt dla »myślę«, 6. narzędzie empirii
311
Ćwiczenie 7
Porozmawiaj z inną osobą na temat wiadomości zawartych w dzisiejszej lekcji. Jedna z was niech postawi się na stanowisku krytykowanego przez Merleau‑Ponty intelektualizmu, druga zaś niech argumentuje za tezami tego filozofa.
1
R3EUgVETgyQt8
ROLR8F0b9Yhk9
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, na czym polegało stanowisko intelektualizmu (idealizmu) i za co było krytykowane przez Merleau‑Ponty'ego. W jaki sposób tradycja filozoficzna odnosi się do ciała a w jaki sposób jest rozumiana na gruncie fenomenologii percepcji? W jaki sposób kształtuje się wiedza według obu tych stanowisk? Możecie użyć argumentów pochodzących od innych filozofów oraz opierać się na własnym doświadczeniu.
Osoba przedstawiająca stanowisko intelektualizmu powinna w swojej argumentacji uwzględnić argumenty przemawiające za poglądem, wedle którego świat dostępny ludzkim zmysłom nie jest całością rzeczywistości oraz że to procesy mentalne kształtują obraz postrzeganej rzeczywistości. Należy również zaznaczyć w dyskusji, że ludzka wiedza powstaje w wyniku działania procesów rozumowych, podczas których świadomość obserwuje i bada świat rzeczywisty, uznając pewne fakty i tworząc pojęcia.
Osoba argumentująca za stanowiskiem Merleau‑Ponty'ego powinna położyć duży nacisk na cielesność i zmysłowość człowieka, jego cielesne doświadczenie egzystencji oraz proces kształtowania się wiedzy, jako wynik pracy ucieleśnionej inteligencji. Może się też odwołać do prezentacji, aby przytoczyć argumenty za stanowiskiem francuskiego filozofa, które są wspierane przez współczesną naukę.
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z filozoficznym stanowiskiem Merleau‑Ponty'ego? Uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na konkretne przykłady.
Rc1JZdRW3YViS
(Uzupełnij).
Jaka jest twoja opinia na temat znaczenia ciała? Czy uważasz, że na powstanie ludzkiej wiedzy wpływa zarówno ciało jak i umysł? Czy ludzka inteligencja może być związana z cielesnością człowieka? Czy zgadzasz się, że zmysły mogą mieć wpływ na postrzeganie świata i ocenę rzeczywistości? W jaki sposób przykłady w prezentacji przemawiają za stanowiskiem Merleau‑Ponty'ego? Czy te przykłady można zinterpretować w inny sposób? Czy potrafisz odnieść się do własnych, innych doświadczeń?