Sprawdź się
Wiktor Ruben przyjeżdża do Wilka, by spotkać tam kobiety, które zna z przeszłości. Minęło jednak piętnaście lat i one wszystkie się zmieniły. Uzupełnij tabelę, charakteryzując panny z Wilka. Dopasuj podane określenia do każdej z bohaterek.
bezdzietna, neurotyczna, zimna, brzydka, wiotka, cyniczna, zdystansowana, chuda, niespokojny duch, brzydka, kobieta‑anioł, życiowo mądra, oczytana
Julcia |
---|
dorodna, matrona, chora, zimna, brzydka, wiotka, cyniczna, zdystansowana, chuda, brzydka, kobieta‑anioł, życiowo mądra, oczytana
Jola |
---|
bezdzietna, neurotyczna, niespokojny duch, dorodna, matrona, chora, zimna, wiotka, cyniczna, zdystansowana, brzydka, kobieta‑anioł, oczytana
Kazia |
---|
brzydka, chuda, życiowo mądra, bezdzietna, neurotyczna, niespokojny duch, dorodna, matrona, chora, wiotka, brzydka, kobieta‑anioł, oczytana
Zosia |
---|
zimna, cyniczna, zdystansowana, brzydka, chuda, życiowo mądra, bezdzietna, neurotyczna, niespokojny duch, dorodna, matrona, chora, brzydka
Tunia |
---|
Wiktor Ruben przyjeżdża do Wilka, by spotkać tam kobiety, które zna z przeszłości. Minęło jednak piętnaście lat i one wszystkie się zmieniły. Scharakteryzuj panny z Wilka. Wybierz odpowiednie określenia do każdej z bohaterek.
Podczas pierwszej wizyty Wiktor Ruben pyta o Felę. Kobiety ze smutkiem informują go, że siostra nie żyje. Wokół tej postaci zbudowana zostaje pewna niewypowiedziana tajemnica. Reżyser sugeruje samobójstwo Feli. Przypomnij sobie treść filmu i napisz, które fragmenty fabularne potwierdzają tę tezę.
Jakie relacje w przeszłości łączyły Rubena z każdą z kobiet? Uzupełnij tabelę.
Julcia | Jola | Kazia | Zosia | Tunia | Fela |
---|---|---|---|---|---|
Patrząc na biografie bohaterek, można powiedzieć, że wszystkie są nieszczęśliwe, przeżywają pewien dramat. Wpisz w graf, z jakimi kłopotami mierzą się panny z Wilka.
Wiktor nie potrafi rozmawiać z pannami z Wilka. Jest w nim bariera, o której Teresa Rutkowska pisze tak:
Pięć nieszczęśliwych kobiet z Wenus i zmęczony mężczyzna z MarsaOd pierwszej sceny spotkania w dworku widać jednak wyraźnie, że kobiety z Wilka obdarzone są głębszą wiedzą niż filmowy Wiktor. To ta wiedza, dotycząca najzwyklejszych życiowych kwestii, sprawia, że wszystkie je dzieli od mężczyzny trudna do pokonania bariera. I nie chodzi tu tylko o historię z Felą. (…) Nie dostrzega, jak uważnie jest obserwowany przez wszystkie siostry, jakie zainteresowanie rozbudza, do jakiego stopnia naruszył ład domu, w którym się pojawił. (..)
Wiedza panien z Wilka bierze się przede wszystkim z obserwacji. Wiktor pozostaje pod nieustannym obstrzałem ich czujnych, uważnych spojrzeń. Jest jedynym mężczyzną, na którym koncentruje się zarówno ich uwaga, jak i oko kamery. W filmie są zaledwie dwie ważne sceny, w których jest on całkowicie nieobecny, to scena rozmowy Joli z mężem i scena pomiędzy siostrami, po ostatecznym odejściu Wiktora z wilkowskiego dworku. On jest głównym punktem odniesienia i osią napędową zdarzeń filmowych, choć w pewnym sensie, na przekór wszystkiemu, życie w Wilku toczy się własnym, niezależnym rytmem.
Dlatego tak ważne są rozmowy Wiktora z siostrami. (…)
Ponieważ Wiktor nie jest uważnym obserwatorem, to nie zdaje sobie sprawy z wielu nietaktów, które popełnia. Wymień trzy takie sceny, w których Wiktor wykazuje się niedelikatnością i nie potrafi odnaleźć się w sytuacji.
Wiktor niewiele dowiaduje się o pannach z Wilka. Poznaje jednak siebie. Napisz, jaką wiedzę o sobie zyskał Wiktor.
Akcja filmu rozgrywa się po I wojnie światowej. Wiktor Ruben brał w niej udział, ale nie chce o tym z nikim rozmawiać. Źle zniósł to emocjonalnie, wypalił się, przygasł. Jego dramat trwa. Panny z Wilka natomiast przetrwały i fizycznie, i emocjonalnie. Obejrzyj zdjęcia i pod każdym z nich napisz, czemu zawdzięczają to przetrwanie, co stanowi o sile kobiet.
Przypomnij sobie scenę końcową filmu, gdy Wiktor płynie przez rzekę, czerpie wodę i pije. Wyjaśnij, do jakiej symboliki odnosi się ta scena. Jakie ma ona znaczenie dla dalszych losów Wiktora?